لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشارهای بولا مازندران
آبشارهای بولا مازندران

آبشارهای بولا مازندران

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که بهشت دقیقا چه شکلی است؟! طبق آنچه خداوند در قرآن فرموده است وجود درختانی در بهشت که رودها از پای آن جاری است بر هیچ یک از ما پوشیده نیست. حال اگر بدانید مناطقی بر زمین وجود دارد که می توانید چهره بهشت را در آنها ببینید چه می کنید؟ بی شک بار سفر می بندید تا از آنها دیدن کنید. یکی از این مناطق منطقه بکر بولا واقع در استان مازندران کشور ایران است. منطقه ای که علاوه بر درختان انبوه و سرسبز و بلندقامت ابشارهایی دارد که همگی نوای زندگی را زمزمه می کنند و آدمی را به دنیای دیگری می برند.

آبشارهای بولا که تحت عنوان ابشارهای اوبن هم شناخته می شوند تصویری از گوشه ای از بهشت اند که خداوند لطف فرموده وآن را در منطقه دودانگه ساری قرار داده است. این آبشارها که اصلی ترین آنها یک آبشار خزه ای بسیار زیباست در جنگل های بکر و دست نخورده استان مازندران واقع شده است.

آبشار بولا یا اوبن مانند جواهری در میان درختان انبوه و سر به فلک کشیده منطقه بولا می درخشد، منطقه ای که علاوه بر مناظر کوهستانی در دوردست، طبیعتی ییلاقی و تن پوشی به رنگ سبز، دارای گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی نیز می باشد و از این بابت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دیدن از این همه زیبایی و جذابیت تنها کافی است راهی استان مازندران – شهر ساری – جاده فیروزکوه – روستای پل سفید – منطقه سنگده شوید تا خیلی زود اوج عظمت و قدرت خداوند را ببینید.

مهم ترین دغدغه قبل از اقدام به هر سفر انتخاب محل اقامت است. اگر هدف تنها دیدن از ابشارهای بولا و غرق شدن در اوج زیبایی آنها باشد می توان در تهران بزرگ اقامت کرد و از هتل های زیبای آن لذت برد. این در حالی است که با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین می توان هتل های ایران را تنها با چند کلیک ساده رصد کرد. حال اگر بخواهید در تهران اقامت کنید می توانید با رزرو هتل در ساری از تخفیف های ویژه این سایت بهره مند شوید و در عین حال بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید چون می توان تمام گزینه های موجود را مشاهده و با هم مقایسه کرد و گزینه مورد نظر را انتخاب و رزرو کرد.
آبشارهای بولا مازندران
معرفی کلی
استان مازندران این خطه سرسبز از ایران علاوه بر مناطر جنگلی بی نظیر دارای ابشارهای فوق العاده زیبایی است که یک سری از آن ها آبشارهای بولا نام دارد. طبیعتی که این آبشارها در آن دلربایی می کند، بسیار آرام و سرسبز و دلنشین است، به طوری که تنها صدایی که به گوش می رسد صدای سکوت جنگل و هیاهوی قطرات ابی است که بی پروا از ارتفاعی بالا خود را به پایین می اندازند و مناظری را پدید می آورند که می تواند محل مناسبی برای سپری کردن اوقات فراغت و یک روز به یادماندنی باشد.
آبشارهای بولا در استان مازندران و در مرز ان با استان سمنان در منطقه ای به نام بولاواقع شده است. بولا یک منطقه حفاظت ‌شده با مساحتی در حدود ۳۹۰۷ هکتار است که بخش بزرگی از آن در استان مازندران و بخش کوچکی از آن در استان سمنان قرار دارد. منطقه جنگلی بولا در نزدیکی پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌ شده پرور جای دارد. بخش دهستان پشتکوه شهرستان مهدی ‌شهر و دودانگه‌ شهرستان ساری محل دقیق این منطقه می باشد.
آبشارهای بولا مازندران
بولا منطقه ‌ای با آب و هوایی نیمه مرطوب و معتدل است که دارای دو دامنه‌ ی شمالی و جنوبی و نیز شامل شیب ‌های تندی می باشد و در حد بالایی جنگل‌ های خزری شمال کشور واقع شده‌ و بخش‌ هایی از آن را نیز مراتع ییلاقی تشکیل می‌ دهند. آبشارهای بولا در جاده ‌ای کوهستانی که در وسط جنگل برای مقاصد چوب ‌بری احداث شده است قرار دارند.
اگر راه هوایی را ملاک کار قرار دهیم نزدیک ترین روستا به آبشارهای بولا روستای سرخده است که در دامنه‌ ی جنوبی خط الرأس نرو-خیرو قرار دارد، اما چنانچه مسیر رفتن به ابشار در حالت زمینی را در نظر بگیریم نزدیک ترین روستا به آن روستای میانا در دامنه ‌ی شمالی خط‌ الرأس است. این ابشارها علاوه بر چهره ی فوق العاده زیبایی که دارند با ریختن آبشان به درون رودخانه ‌ی «شیرین رود» و سپس به رودخانه تجن خیر و برکت و فراوانی را نیز برای اهالی منطقه به ارمغان می آورند. برخی به جای واژه ی بولا از نام اوبن برای فراخواندن این ابشارها استفاده می کنند، اوبن در زبان محلی به معنای زیر آب است. این آبشارها جزء معدود آبشارهایی هستند که هنوز پر آب است. تمام اینها از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه می‌ شوند. در واقع وجود منابع آبی فراوان در این منطقه باعث به ‌وجود آمدن این همه آبشار کوچک و بزرگ شده است که اصلی ترین آنها همانی است که با نام آبشار خزه ای بولا شناخته می شود و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد حدود ۱۸۰۰ متر است.
آبشار خزه ای بولا آبشاری است که پهن و بلند قامت است و تمام تنش با خزه پوشانده شده است.آنچه این آبشار را منحصر به ‌فرد می کند جدای از چهره ی زیبا و مناظر بکر و بی نظیر اطرافش این است که در مسیر رسیدن به آبشار و نیز در اطراف آن می توان گونه‌ های مختلف درختی مانند راش، ممرز، بلند مازو، توسکا، گلابی، گیلاس وحشی و آلوچه را که در سایر مناطق کمتر دیده می شود از نزدیک دید وگاهی اوقات شاهد حضور خرس قهوه‌ ای، سمندر، سمور، کبک و غیره در اطراف آبشار بود و تجربه ای هیجان انگیز را کسب کرد. علاوه بر اینها از جمله جاذبه های منطقه اطراف آبشار خزه ای بولا یا اوبن، دورنمای قله نرو، جاده جنگلی فریم و روستای سنگده است که هر یک در جای خود بسیار زیبا و دیدنی و جالب است.
آبشارهای بولا مازندران
مسیر دسترسی به آبشارها
برای رسیدن به آبشار خزه ای بولا و سایر آبشارهای زیبای همجوار آن ابتدا بایستی به روستای سنگده بروید. برای رفتن به سنگده سه راه وجود دارد. برای عبور از اولین و بهترین و قدیمی ترین راه بایستی وارد جاده فیروزکوه شوید، در جاده فیروزکوه به طرف شهر پل سفید بعد از سازمان تامین اجتماعی در سمت چپ جاده کنار یک پمپ بنزین یک دو راهی وجود دارد که یک راه آن به سنگده می رسد، برای رسیدن به سنگده پس از وارد شدن به این دو راهی و گذشتن از روستاهای لمزر و بندلا به یک نگهبانی در کله می رسید، وقتی از این نگهبانی گذشتید در مسیر رسیدن به سنگده قرار می گیرید. بعد از روستای ولیکبن به یک دو راهی دیگر می رسید که سمت چپ به منطقه فریم میرسد و جاده مستقیم بعد از گذشتن از روستاهای وزملا و درزیکلا به سنگده ختم می شود. از دو راهی پل سفید یعنی از پمپ بنزین تا سنگده فقط 25 کیلومتر راه است.
آبشارهای بولا مازندران
راه دوم که به سنگده ختم می شود از طرف جاده سد سلیمان تنگه است که بیشتر برای کسانی که از ساری می آیند و می خواهند از سد سلیمان تنگه نیز دیدن کنند، مناسب است. در این مسیر بعد از اینکه از ساری به فریم شهر رسیدید باید از روستای مجی و بعد از آن از روستاهای دادکلا و سود عبور کنید تا به سنگده برسید. راه سوم که به دلیل اسفالته نبودن کم ترددترین راه است مسیری است که بعد از رسیدن به فریم شهر از روستاهای پاچی و میانا می گذرد.
بعد از رسیدن به سنگده اگر وقت نهار بود می توانید از کبابی معروف موجود در آن که کباب های بسیار خوشمزه ای طبخ می کند غذا میل کنید. سپس وارد جاده جنگلی شوید، جاده ای که نسبتا مناسب است و تردد ماشین های سواری در آن به چشم می خورد. مسیر سنگده تا آبشارها چیزی حدود سی و هفت کیلومتر است که چون جاده جنگلی است بی وقفه حدود 2 ساعت طول می کشد اما عملا زمان بیشتری می طلبد چون مناظری در مسیر دلربایی می کند که اجازه ی عبور و بی اعتنایی را از انسان می گیرد. مناظری مانند کوه های خرونرو در دور دست که در کمال استواری و در اوج زیبایی می درخشند، و نیز جنگل هایی که شما را وادار می کند توقف کنید و چند صباحی را به قدم زدن در دل آنها بگذرانید. در نیمه های راه به منطقه ای دشت مانند به نام خرمن جینگاه می رسید که منظره ی کوه های خرونرو از آنجا بسیار تماشایی است. حتی اگر در طول مسیر توقف نکرده اید در مقابل جاذبه این منطقه نمی توانید مقاومت کنید. خرمن جینگاه با ارامش کامل شما را به استراحتی موقت و نوشیدن یک لیوان چای بر دامان سرسبز خود دعوت می کند.
آبشارهای بولا مازندران
بعد از این توقف چند دقیقه ای می توانید به راه خود ادامه دهید و باز وارد جاده جنگلی شوید که مامن درختان سرسبز و با طراوت و سر به فلک کشیده بسیاری در اطراف خود می باشد. همین طور که پیش می روید اگر دقت کنید کم کم می توانید صدای گوش نواز حرکت آب ها را بشنوید و از نکات جالب توجه این گردش اینکه می توانید با ماشین تا فاصله ی بسیار نزدیکی از ابشارها پیش بروید و از جاده تا خود آبشارها پیاده روی کمی در پیش دارید. آبشار های اوبن یا بولا مجموعه ای از زیباترین ابشارهای ایران اند که در انتهای این راه در دو طرف جاده جنگلی قرار دارند و با چهره ای خندان پذیرای قدوم گردشگران هستند.
با دیدن ابشارها و شنیدن نوای دلنشین آنها و حس کردن خنکای آب به وجد می آیید و غرق در شادی می شوید و از هیجان تماشای آنها سر از پا نمی شناسید. اینجا به حقیقت قطعه ای از بهشت برین است که بر زمین قرار گرفته شاید نشانه ای باشد برای آنان که می اندیشند. در این میان تنها ابشارها نیستند که جلوه دارند بلکه درختانی هم هستند که بسیار بزرگ و قدیمی و زیبا و جالب اند و تماشای آنها هوش از سر می پراند. در این میان آبشار خزه ای بولا در پایین دست جاده قرار دارد.
آبشارهای بولا مازندران
تور یک روزه آبشار بولا
برخی از سایت های گردشگری هستند که برای دیدن از این همه زیبایی تور برگزار می کنند. چنانچه مایلید با یکی از این تورها همراه شوید می توانید با جست و جو در اینترنت به دنبال آنها بگردید و در نهایت با انتخاب یکی با وی تماس گرفته و ثبت نام کنید و به پیاده روی در دل جنگل های سرسبز و بکر مازندران و بازدید از آبشارهای زیبای آن بپردازید و با تنفس هوای معتدل در سکوت و آرامش این جنگل همه دغدغه‌ های شهری خود را به فراموشی بسپارید و روزی خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید، روزی که تصویر آن تا مدت های طوانی در ذهنتان می ماند و برای انجام کارهای روزمره انرژی مضاعف به شما می دهد.
معمولا خدماتی که هر یک از این تورها ارائه می دهند شامل وسیله نقلیه، صبحانه، میان وعده، بیمه، تیم اجرایی و مواردی شبیه به این است. تنها وسایلی که لازم است در گردش با این تورها به همراه داشته باشید كارت شناسایی، كفش مناسب برای جنگل پیمایی، پانچو (یا لباسی كه آب به داخل آن نفوذ نكند)، زیرانداز، یک وعده غذای قابل حمل، بطری آب، یک دست لباس اضافه، کیسه زباله و لوازم شخصی مورد نیاز.

آبشارهای پاگسانجان فیلیپین
ادامه مطلب

بهترین فصل سفر
طبیعت منطقه بولا در هر فصل از سال لباسی مختلف بر تن می پوشد و چهره ای متفاوت به خود می گیرد، چهره ای که جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد. با این حال این طبیعت در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌ رسد و دل هر گردشگری را می رباید و وی را محو تماشای خود می کند. این در حالی است که منطقه بولا در فصل تابستان بسیار خنک و خوش آب و هواست لذا می تواند مقصد گردشگری بسیار مناسبی مخصوصا برای کسانی که از گرمای تابستان تاب تحملشان طاق شده است باشد. از طرفی هرگز پاییزهای هزار رنگ منطقه بولا را نادیده نگیرید، رنگ هایی که واقعا جذاب و خواستنی است و حال و هوای خاصی به انسان هدیه می دهد.

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر