لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چشمه دمکش چابکسر
چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش چابکسر

انسان همواره با دیدن پدیده های عجیب و غریب شگفت زده می شود و گاه غرق در افکار خود می گردد و سوالاتی از این قبیل که آیا اینها واقعی است یا به دنیای خواب و خیال تعلق دارد در ذهن او شکل می گیرد. برخی از این پدیده ها به قدری جالب اند که به جاذبه هایی تبدیل می شوند که افراد از سراسر دنیا را به سمت خود جذب می کنند تا شخصا رمز و رازشان را کشف کنند و از دیدنشان لذت ببرند. برخی از این جاذبه ها طبیعی و برخی از انها مصنوعی و ساخته دست بشرند. معمولا جاذبه های طبیعی جالب تر و جذاب تر است و حکایت از قدرت خداوند متعال دارد. کره زمین محل امنی برای تعداد زیادی از این جاذبه های پررمز و راز است. این در حالی است که برخی از اینها در همین ایران عزیز ما جای دارند و خالق یکتا از این بابت سهمی برای ایران قائل شده است.

از جمله این جاذبه های جذاب چشمه جوشانی به نام دمکش است که چون در استان گیلان جای دارد آن را چشمه دمکش گیلان نیز می نامند. در پاسخ به این سوال که دقیقا چشمه دمکش کجاست باید عرض کنیم این چشمه در 5 کیلومتری چابکسر، در روستای فکجور از توابع شهرستان رودسر قرار دارد و از این بابت آن را چشمه دمکش رودسر هم می خوانند. فاصله چشمه دمکش تا رشت حدود 100 کیلومتر، تا رودسر حدود 30 کیلومتر، تا کلاچای حدود 15 کیلومتر و تا چابکسر تنها حدود 5 کیلومتر است.
چشمه دمکش
سفر به هر منطقه و با هر قصد و نیتی که باشد به تعیین محل استراحت و اقامت احتیاج دارد. امروزه بهترین گزینه برای تعیین محل اقامت در سفر رزرو اینترنتی است. در این میان باید به سایت هایی مراجعه کنید که در این زمینه از قدرت بیشتری برخوردارند و اعتماد مسافران را در حد بالاتری به دست آورده اند. از جمله این سایت ها وبسایت ایران هتل آنلاین است که با مراجعه به آن می توانید لیست هتل های هر منطقه و شهر و دیاری را که بخواهید مشاهده و به راحتی با هم مقایسه کنید. برای سفر به سمت چشمه دمکش می توان در شهر رودسر اقامت کرد. برای رزرو یکی از هتل های رودسر لیست تمام آنها را در ایران هتل آنلاین ببینید و پس از کسب اطلاعات کافی یکی را انتخاب و رزرو کنید. از جمله این هتل ها هتل پدیدار خزر رودسر است که فعالیت خود را در سال 1391 آغاز کرده است. این هتل چهار ستاره یک مجتمع ساحلی در محوطه ای بزرگ است که دارای آپارتمان و واحد ویلایی می باشد و در کل حدود 35 واحد اقامتی دارد. هتل پدیدار خزر رودسر در نزدیکی دریا نمایی بسیار زیبا از آن را در برخی از واحدها به نمایش می گذارد. با اقامت در این هتل می توانید به سایر شهرهای شمالی ایران مانند شهر پرطرفدار رامسر هم دسترسی داشته باشید.
1683368208 965 چشمه دمکش چابکسر
معرفی کلی
چشمه دمکش از آن دسته جاذبه های طبیعی است که مکانی اسرارآمیز است. از طرفی اب این چشمه بسیار پرخاصیت و مفید و برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. فضای اطراف و طبیعت پیرامون چشمه دمکش محل بسیار مناسب و دلنشینی برای یک گردش یک روزه و لذت بردن از طبیعت خدادادی و بکر شمال ایران است.
تصور کنید در زیر پای درخت کهنسالی که از گونه درختان افراست گودال بزرگی در دل زمین فرو رفته و آبی از درون ان بیرون زده است، آبی که چشمه دمکش را به وجود آورده است. این گودال و چشمه داخل آن منظره ای را پدید آورده که دنیایی از سوالات ریز و درشت را در ذهن شکل می دهد و انسان را به فضای دیگری می برد. چشمه دمکش یک اثر طبیعی بسیار قدیمی است به طوری که از قدیمی ترین جاذبه های منطقه ی شمال ایران محسوب می شود. این چشمه در یک ملک شخصی که متعلق به خانواده مهدوی است از دل زمین سربراورده است.
1683368208 974 چشمه دمکش چابکسر
چشمه دمکش تنها یک چشمه نیست بلکه مشخصاتی دارد که آن را خاص و به یک جاذبه دیدنی تبدیل کرده و تا حد زیادی مورد توجه قرار داده است. این مشخصات به قدری عجیب است که در گذشته بزرگانی مانند شیخ بهایی و گردشگرانی مانند رابینو جذب جذابیت آن شده و به بررسی ویژگی های خاصش پرداخته اند. در مورد خاص بودن این چشمه همین بس که جزء آثار ملی مهم ایران است و نامش در فهرست این آثار در بین سایر آنها جا خوش کرده است.
چشمه دمکش چابکسر

هزینه ی ورود به چشمه اسرارآمیز دمکش به ازای هر نفر تنها حدود 1000 تومان است. از جمله دیدنی های اطراف چشمه نیز روستای سرولات و مهم تر از ان سواحل زیبای دریای خزر است که یکی از دلایل اصلی سفر هر گردشگری به مناطق شمالی ایران می باشد.
چشمه دمکش چابکسر

راز چشمه دمکش
آب چشمه دمکش از مامن گاه خود که همان گودال بزرگ ایجاد شده در پای درخت کهنسال افراست به شکل گردابی تند بیرون ریخته و بر سنگ های سرخ اطراف سرازیر می شود. تا به اینجا همه چیز طبیعی و عادی به نظر می رسد؛ چشمه ای با ابی دارای خواص درمانی که از دل زمین بیرون ریخته و طبیعت اطراف خود را به شکل بی نظیری شاداب می کند. نکته جالب توجه و اسرارآمیزی که این چشمه را به یک اثر ملی مبدل کرده این است که بیرون ریختن آب از دل گودال ان گاهی اوقات بازی درمی آورد و قطع و وصل می شود. این در حالی است که قطع بودن آب آن گاهی تنها چند ساعت و گاهی اوقات تا چندین روز به طول می انجامد به طوری که طی این مدت آبی در آن دیده نمی شود و گویی هرگز هیچ ابی از آن بیرون نریخته است. در کمال تعجب بار دیگر خروش می کند و خیلی زود در کمتر از چند روز گودال پر از آب می شود.
چشمه دمکش چابکسر
بعد از اینکه چشمه بی اب شد می توان برای پی بردن به زمان دوباره پراب شدن آن در سکوت طبیعت به صدای داخل گودال گوش فرا داد تا صدای بالا آمدن آب و نزدیک شدن به سرازیر گشتن از لبه ی گودال را شنید و خود را آماده ی مشاهده حجم عظیمی از آب چشمه در قالب گردابی تند در داخل گودال آن کرد. تقریبا می توان گفت چشمه دیگری با این مشخصات وجود ندارد و تمام چشمه های موجود بر زمین به طور منظم آبدهی می شوند و حجم آب آنها به کندی تغییر می کند و چهره شان همواره ثابت و یک شکل است.
تا به امروز هیچ عالم و اندیشمندی متوجه راز این نوع بالا و پایین رفتن آب در چشمه دمکش چابکسر نشده است و این رازی است که همواره به صورت راز باقی مانده و توسط هیچ کس کشف نشده است. در این میان باورهایی در ذهن مردم منطقه شکل گرفته که شنیدن آنها خالی از لطف نیست. از جمله این باورها این است که عده ای معتقدند که زمان بالا آمدن آب از چشمه نشانه هایی دارد و تنها شنیدن صدای آن کفایت نمی کند و باید به وقوع این نشانه ها توجه شود. مثلا این که قبل از سرازیر شدن آب از دل چشمه دو نسیم ملایم خنک با فاصله حدودی چند دقیقه از هم در فضا می وزند و خبر از بالا آمدن آب زلال چشمه می دهند.
چشمه دمکش چابکسر
تفریحات رایج در اطراف چشمه دمکش

لذت بردن از چشمه دمکش به مشاهده چهره زیبا چشمه و فرو رفتن در دنیای اسرارآمیز و سوال برانگیز آن ختم نمی شود بلکه در این منطقه خوش اب و هوای شمالی ایران می توان به تفریحات دیگری نیز پرداخت و از یک روز گردش در کنار این چشمه زیبا و طبیعت دلربای ی آن کمال لذت را برد. از جمله این تفریحات می توان به قدم زدن در دل طبیعت اشاره کرد. از جمله مواردی که این قدم زدن را لذت بخش تر می کند همان اب و هوای دل انگیزی است که اکسیژن خالصی را نیز به گردشگران تقدیم می کند. از طرفی می توان به مناظر اطراف چشمه نگریست و غرق در شادابی ان شد. در بالای چشمه یک مسیر پیاده روی وجود دارد که این مکان را به شکلی هر چه بهتر برای قدم زدن گردشگران فراهم می کند. بعد از تنها 5 دقیقه پیاده روی در این مسیر می توان به نقطه ای رسید که دریای خزر و شهر چابکسر از آن به خوبی قابل رویت است و کمی جلوتر باغ های سرسبز و زیبای روستای فکجور انتظار می کشند تا گردشگران به دیدنشان بروند. حدودا 40 متر جلوتر نیز چشمه دیگری در همسایگی دمکش وجود دارد که آن نیز از آبی گوارا برخوردار است و می تواند شما را نیز سیراب کند.

دومین تفریحی که می توان در اطراف این همواره رمزآلود انجام داد پهن کردن بساط یک پیک نیک نیمروزی است. این تفریح را مدیون تخت هایی هستیم که به شکل آلاچیق برای اتراق گردشگران در اطراف چشمه قرار داده شده است. پیک نیک در چنین فضایی حال و هوایی وصف نشدنی دارد و انرژی ای به آدمی می دهد که تا مدت ها در جسم و روح وی می ماند و او را برای انجام کارهای روزانه آماده و آماده تر می کند.
چشمه دمکش چابکسر

فعالیت دیگری که جنبه تفریح دارد و می توان در این منطقه انجام داد عکاسی است. مناظر اطراف این چشمه به قدری زیبا و منحصربه فرد و خواستنی است که حتی افرادی را هم که به گرفتن عکس علاقه ای ندارند و ترجیح می دهند در لحظه از اطراف خود لذت ببرند به گرفتن چند قطعه عکس یادگاری و هنری وا می دارد؛ عکس هایی که می تواند بهترین یادگاری از یک چنین روز خوشی باشد.

ویژگی های آب چشمه دمکش
اولین ویژگی از آب این چشمه میزان و مقدار آن است که در طول سال همواره در حال تغییر است به طوری که آب آن در زمستان و اوایل بهار به حدود 572 لیتر در ثانیه یعنی بیشترین میزان خود می رسد. این در حالی است که مقدار آن در تابستان تنها حدود 58 لیتر در ثانیه است که نسبت به بهار و زمستان به شدت کمتر است.
ویژگی دوم آشامیدنی بودن یا نبودن آب چشمه است. لازم به ذکر است آب چشمه دمکش نه تنها برای اشامیدن مناسب است بلکه از خواص بسیار زیادی نیز برخوردار است، از طرفی بسیار گوارا و دلپسند است. از جمله خواص آن می توان به دفع سنگ کلیه و نیز جبران کمبود آهن در بدن اشاره کرد. این چشمه یکی از 12 چشمه بدون املاح در سطح خاورمیانه است. اینها خواصی است که حتی هر فرد سالمی را وسوسه می کند که در صورت تشنه نبودن نیز از آن آب بنوشد.
چشمه دمکش چابکسر
امکانات رفاهی

قبل از رفتن به هر گردش روزانه این سوال در ذهن ایجاد می شود که ایا مکان مورد نظر پارکینگ دارد یا خیر! مخصوصا یک همچین مکانی که معمولا گردشگران با خودروی شخصی خود به دیدن آن می روند. خوشبختانه قبل از ورود به محوطه این پدیده رمزالود پارکینگی وجود دارد که با پرداخت مبلغ ناچیزی در حد 2000 تومان می توان از آن استفاده کرد. سرویس های بهداشتنی این مکان تفریحی نیز دقیقا در این قسمت قرار گرفته است. از طرفی مغازه های محلی کوچکی در اطراف چشمه دایرند که می توان خوراکی های مورد نظر خود را از طریق انها تهیه کرد. آب چشمه هم که از هر نوع آب معدنی ای گواراتر و نوشیدن آن لذت بخش تر است چرا که از دل طبیعت به طور مستقیم نوشیده می شود.

بهترین فصل سفر

چشمه دمکش در منطقه ای ییلاقی واقع شده است پس طبیعی است که بهترین زمان سفر به ان بهار و اوایل تابستان باشد. در این دو فصل از سال آب و هوای منطقه بسیار مطبوع و البته معتدل است، اما در پاییز و زمستان هوا سرد می شود. هر چند طبیعت اطراف چشمه در این زمان از سال نیز چهره زیبای خاص خود را دارد

راه دسترسی به چشمه
برای رفتن به چشمه دمکش می توان در محور سیاهکلر – مازندران وارد خیابان استقلال شد و این خیابان را تا رسیدن به مسجد موجود در منطقه ادامه داد و پس از وارد شدن به یک فرعی در سمت راست از تابلوهای راهنما استفاده کرد.

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر