لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان

پل خواجوی اصفهان بر روی رودخانه ای به نام زاینده رود و در جهت شرقی سی و سه پل قرار دارد. این پل از بناهای عصر شاه عباس دوم صفوی بوده و در سال 1060 ه.ق بنا شده است. سبک معماری خاص و تزئینات زیبای کاشیکاری منجر شده تا پل خواجو بیشتر از سایر پل های اصفهان مورد توجه گردشگران قرار گیرد. این پل که در عصر صفویه یکی از زیبا ترین پل های دنیا و یک ی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می آمده، در گذشته دارای کاربری های سد و بند بوده است. در اضلاع شرقی و غربی این پل، ساختمان های شاه نشین با چندین اتاق قرار دارند. اتاق های شاه نشین مزین به نقاشی های زیبایی بوده و این بناها معمولا جایگاه امیران و بزرگان محسوب می شدند. ساختار خاص و طاق های بی نظیر پل، چشم اندازی زیبا را در شب به گردشگران هدیه می نماید. و چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد.
لذا با سفر به این شهر تاریخی و بهره مندی از هتل های اصفهان، نظیر هتل عباسی اصفهان، عجائب پل خواجو را تجربه نموده و خاطراتی به یاد ماندنی را با قدم زدن بر روی این پل رویایی و تماشای مناظر دل انگیز آن ثبت نمایید.

پل خواجو اصفهان کجاست؟
پل خواجو اصفهان، در جهت شرقی سی و سه پل و بر روی رودخانه ی زاینده رود قرار دارد. این پل در نزدیکی محله ی خواجو اصفهان واقع شده است. برای رفتن به پل خواجو، در انتهای خیابان کمال اسماعیل اصفهانی وارد خیابان خواجو شده و در انتهای این خیابان به پل خواجو دسترسی یابید. قابل ذکر است که پل مذکور خیابان کمال اسماعیل و نیز بلوار آیینه خانه را به همدیگر متصل می نماید. پس امکان دسترسی از طریق هر یک از آن دو، امکان پذیر می باشد. جهت رفتن به پل خواجو دسترسی با اتوبوس نیز وجود دارد. و می توان از خطوطی استفاده نمود که در ایستگاه این پل توقف می نمایند. پس از توقف از اتوبوس می توان با طی اندکی پیاده روی در طول خیابان کمال اسماعیل، به پل خواجو ورود نمود. همچنین از طریق مترو نیز امکان دسترسی به پل وجود دارد. نزدیک ترین ایستگاه مترو به پل خواجو، ایستگاه سی و سه پل می باشد. که می بایست پس از خروج از مترو، بقیه مسیر را از طریق تاکسی طی نمود و به پل رسید. قابل ذکر است که پس از مترو حدود 2 کیلومتر با پل خواجو فاصله وجود دارد.
1683367900 520 پل خواجو اصفهان
ساعات بازدید از این پل تاریخی در همه ی روز های هفته از شنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته امکان پذیر می باشد. بهترین فصل بازدید، فصول بهار و تابستان است، گو اینکه در سایر فصول نیز این مکان تاریخی زیبایی های چشمگیر خود را دارد. بهترین زمان نیز برای بازدید از پل خواجو، شب ها می باشد. صدای ساز ها و آواز های سنتی فضا را شاعرانه کرده و حال و هوایی روح بخش را تداعی می کند. وجود نور های اطراف در فضای شب، لحظاتی بی نظیر را در خاطره ها می گنجاند. آنجاست که زمان به عقب بر می گردد و خود را در عصری دیگر می یابید. حسی بی نظیر که هرگز تجربه نکرده اید.
1683367900 558 پل خواجو اصفهان
وجه تسمیه ی پل خواجو اصفهان
پل خواجوی اصفهان با نام های دیگری نظیر پل شاه و پل بابا رکن الدین نیز خوانده می شده است. به جهت واقع شدن بقعه ی بابا رکن الدین در تخت فولاد (نزدیک جاده قدیم شیراز)، که یکی از عرفای بنام زمان خود بود، پل خواجو به پل بابا رکن الدین معروف گردید. نام های قدیمی این پل، پل حسن بیگ و پل بیگلر بیگی بوده است. در میانه ی این پل بنایی ویژه که به بیگلر بیگی معروف بوده، قرار داشت. این ساختمان اقامتگاه موقتی شاه صفوی و درباریان یا خانوده ی آن بود. شاید از این جهت به پل بیگلر بیگی نیز شهرت یافته است. همچنین در برخی منابع عنوان شده که پل خواجو بر روی سازه های پلی قدیمی به نام حسن بیگ ساخته شده است. از دیگر اسامی این پل می توان به گبرها، حسن آباد، شیراز و تیموری اشاره نمود. اما امروزه به جهت قرار گرفتن در محله ی خواجو اصفهان، با نام پل خواجو شناخته می شود.
پل خواجو اصفهان
پیشینه ی تاریخی پل خواجو اصفهان
پل خواجو اصفهان از بناهای دوران شاه عباس دوم محسوب می شود. این اثر در سال 1060 ه.ق بنا شده است. پروفسور اپهام پوپ و ژان شاردن که از ایران شناسان معروفی هستند، پل خواجو را یک اثر تارخی خواندند که اوج معماری یک پل فارسی را نشان می دهد. آنها معتقد بودند این پل یکی از زیبا ترین پل هایی است که در تمامیت آن ضرب آهنگ، شرافت، عزت و همچنین ترکیب شاد ترین قوام، زیبایی، ابزار، سرگرمی و تفریح مشاهده می شود. این پل در طی سال 1388 نیز مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است. که البته این عملیات مرمتی مورد انتقاد واقع شده است. این انتقاد به جهت زیر پا نهادن اصل حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده اثر صورت پذیرفته است. و اینگونه عنوان شده که با تعویض سنگ های قدیمی پله های پل و استفاده از سنگ های جدید، اصالت بنا مورد آسیب واقع شده است.
پل خواجو اصفهان
مورخین و پژوهشگرانی که در خصوص عصر صفویه نوشته اند، عنوان نموده اند که هدف شاه عباس دوم از بر پایی پل خواجو، اتصال دادن دو محله ی خواجو و دروازه حسن آباد به مکانی به نام تخت فولاد و نیز راه شیراز بوده است. درطول تاریخ سیاحان بسیاری به اصفهان آمده و زیبایی های این پل را ستوده اند. همه ی آنها پل خواجو را به عنوان یکی از شاهکار های جاودان معماری ایرانی – اسلامی معرفی نموده اند. پل خواجو به واقع یک شاهکار معماری ایرانی است که توانسته تجلی سبک معماری اسلامی را در ساختار پل های ایرانی نشان دهد. از دیگر اشارات تاریخی در خصوص این پل می توان به سروده های صائب تبریزی اشاره نمود. صائب تبریزی از شعرای اصفهان بود. وی در قصیده ای بلند در خصوص پل خواجو به وصف زیبایی های آن پرداخته است. اشعار او در وصف یکی از روز هایی است که جشن بر پا شده و کناره های این پل چراغانی و آذین بندی شده است.
پل خواجو اصفهان
از دیگر منابع تاریخی که در خصوص پل خواجو توصیفاتی داشته است، کتاب عباسنامه می باشد. این کتاب تالیف محمد طاهر وحید قزوینی است که در سال 1110 تا 1115 ه.ق به رشته ی تحریر درآمده بود. در این کتاب ذکر شده است که در هر مجلسی قالی های کرمانی و قائنی قرار داشته است و در هر حجره ای نیز می توان سنبل مو بر ایستاده و جوانان ارم عباس آباد و نیز سیمبران خوش آب و رنگ هندو را مشاهده نمود. علیحضرت کامران و کامیاب نیز تا زمان طلوع صبح در ضلع شرقی پل استراحت می نمودند، و ملازمان هر یک در حجره های مختلف قرار داشتند.
پل خواجو اصفهان
در کتاب قصص الخاقانی که به تالیف ولی قلی بیک شاملو می باشد ( این کتاب در خصوص تاریخ مختصر صفوی است.)، نیز اشاراتی به پل خواجو شده است. در این کتاب عنوان شده این پل در سال 1060 ه.ق ساخته شد، و به پل شاهی شهرت یافت. که بعد از نوروز آن سال، پل به فرمان شاه عباس دوم مورد آذین بندی و چراغانی قرار گرفت. و هر یک از بخش های پل توسط بزرگان و امیران تزئین شدند. قابل ذکر است که این پل سرانجام در تاریخ پانزدهم دی ماه 1310 با شماره ی 111، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل خواجو اصفهان
ویژگی های معماری پل خواجو اصفهان
درازای پل خواجو اصفهان حدود 133 متر و پهنای آن نیز حدود 12 متر است. این پل همچنین دارای 23 ستون می باشد. کاربری این پل در گذشته سد و بند بوده است. فاصله ی کف پل تا بستر نیز حدود یازده پله می باشد که همگی از سنگ ساخته شده اند. در میانه ی پل خواجو، ساختمانی ویژه تحت عنوان بیگلر بیگی قرار دارد، که جهت اقامت موقت شاه صفوی و درباریان او بر پا شده بود. این مکان به شاه نشین نیز معروف می باشد. این بنا هم اکنون پا بر جا می باشد، و دارای طاق های بسیار زیبا با نقاشی های هنرمندانه ای است. تزئینات کاشیکاری هنرمندانه پل خواجو، منجر شده تا این پل زیباترین پل زاینده رود خوانده شود.

پل خواجو اصفهان
ر جهت ضلع شرقی پل خواجو، دو شیر سنگی قرار دارد. این شیر های سنگی احتمالا نماد سپاهیان بختیاریِ محافظ اصفهان و زاینده رود هستند. این پل مجموعا دارای 24 دهانه است، که از مکعب هایی آجری و به دقت تراش یافته تشکیل شده اند. این دهانه ها در بخش میانی توسط سد هایی چوبی جهت گرفتن جلوی رودخانه، مسدود شده اند. دوازده بند یا دریچه ی موجود در زیر قوسهای پل خواجو ( که در برخی منابع شانزده دریچه عنوان شده است.)، به منزله ی تنظیم جریان آب رودخانه بوده است. زمانی که دریچه های سد بسته می شدند، منجر به بالا آمدن سطح آب در پشت پل می گردید. و ازاین جهت باغ های بسیاری که در طول بالا دست قرار داشتند، مورد آبیاری قرار می گرفتند. عملکرد سد این پل به گونه ای بوده که می توانسته است تا ارتفاع 6 متر آب را به بالا هدایت نماید.

پل خواجو اصفهان
در بدنه ی دریچه های تخلیه ی آبِ پل، شیار هایی تعبیه شده است. و نیز کشو هایی در آن قرار گرفته است که قادر بودند این دریچه ها را به جهت بالا و پایین هدایت نمایند. بالا و پایین شدن کشوها، اندازه ی آبی را که قرار بود جاری شود، مورد تنظیم قرار می داد. و نیز آب جمع شده در پشت این پلِ سدی نیز توسط این کشو ها مورد تنظیم قرار می گرفت. از نکات حائز اهمیتی که در خصوص معماری این پل مطرح است، پی های پل خواجو می باشد. این پی ها جهت پایدار ماندن نیازمند به آب هستند و آبها نه تنها منجر به فرسایش آنها نمی شوند، بلکه آنها را مستحکم نیز می نمایند.
همچنین قابل ذکر است که نزدیک به مجسمه ی شیر و در روی بدنه ی تخته سنگی که در جهت شمال پل واقع شده است، قبله نمایی به شکل آفتاب تعبیه گردیده است. نکته ی عجیب و جالب دیگر در خصوص این پل، شمع های نهفته در پل خواجو می باشد. اگر شخصی در طبقه ی پایینی پل و در لبه ی آن بایستد، به طوری که با زاویه ی 39 درجه نسبت به افق و همچنین دیدی به ترکیب طاق ها، نشیمن گاه ها و نیز دیواره ها داشته باشد، متوجه شمعی خواهد شد. این شمع از ترکیب فضای سه بعدی خلق شده و نیز در محل تلاقی دیوار های پیشین و پسین ظاهر می شود. که می توان خود شمع و اشک هایش را به صورت کامل رویت نمود.
1683367901 729 پل خواجو اصفهان
از طرفی هم اگر بخواهیم از بالا به این پل بنگریم. متوجه می شویم که ساختار یک عقابِ با بالهای گشوده و در حال پرواز بر روی زاینده رود را تداعی می نماید. به طوری که کنگره های طبقات مختلف این پل تصویری از پر های عقاب را نشان می دهند و نیز بر آمدگی های شاه نشین طبقه ی دوم پل نیز به مانند سر عقاب می باشند. از دیگر شاخصه ها می توان به وجود علامت های عجیب بر روی سنگ های طبقه ی پایینی پل اشاره نمود. که حدس های متفاوتی در این خصوص مطرح شده است. برخی این علائم را مخصوص یک سنگ تراش عصر صفویه دانسته و برخی نیز آن را علائم حروف الفبای یونانی معرفی نموده اند. همچنین عنوان شده است که در دوران صفویه، جهت ساخت این پل از سنگ های ویرانه های کاخ منطقه ی جی اصفهان بهره برده اند. این کاخ که یک کاخ ساسانی بوده، برخی از سنگ تراشانش یونانی بوده اند.
پل خواجو اصفهان
از دیگر موارد وجود سنگ قبرهایی است که در طی عملیات مرمت و بازسازی سال 1388 کشف گردیدند. این سنگ قبر های نفیس و کهن در کنار تعداد زیادی از تخته سنگ های حجاری شده با علائم عجیب کشف گردیده اند. تعدادی از این موارد در طی عملیات مرمت از بین رفته و تعدادی هم به موزه ای به نام موزه ی سنگ تخت فولاد انتقال یافته اند.

كویر مصر در اصفهان دنیایی از زیبایی و آرامش
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر