لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> رقص چوگان کرمانجی
رقص چوگان کرمانجی

رقص چوگان کرمانجی

رقص چوگان که به رقص چوگان کرمانجی نیز شناخته می شود، از رقص های شرق و مرکز خراسان است. این رقص به صورت دایره و زنجیره ای – سلسله ای انجام می شود. رقص چوگان نخست به صورت ریتمی آرام و سنگین آغاز شده و به مرور تند و تند تر می گردد. ادوار رقصی چوگان پس از آرام شدن، مجددا از سر گرفته می شود. این رقص همواره پس از همهمه و حرکات تند، ریتم آرام خود را از سر می گیرد. رقص چوگان در اعیاد و جشن های مختلف در استان های خراسان شمالی، تبریز و …. صورت می گیرد. با سفر به استان های ایران نظیر تبریز، و رزرو هتل های مشهد همچون هتل الماس2، سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز را با مشاهده ی رقص چوگان تجربه نمایید.

معرفی آئین رقص چوگان
گفته شده است که رقص چوگان از جمله رقص های شرق و مرکز خراسان است که در دایره و دور صورت می گیرد. این رقص که به صورت زنجیره ای و سلسله ای انجام می شود، همواره پس از همهمه و حرکات تندش، ریتم آهسته می یابد. رقص چوگان در اعیاد و جشن های ایرانی با استقبال چشمگیری روبرو می شود و برخی خاستگاه و اصل و ریشه ی این آئین را خراسان شمالی می دانند. این رقص همچنین تحت عنوان رقص چوب کرمانجی نیز شناخته شده است. کرمانج ها تیره ای از کرد های دلاور غرب ایران هستند که در دوران صفویه در اوج قدرت به مقابله با ازبک ها در شمال شرق ایران پرداختند. و در این منطقه سکنی گزیدند و آن ها اینگونه توانستند از مرز های گهر بار ایران حمایت نمایند.
رقص چوگان کرمانجی

از جمله آثار تاریخی ارزشمند که نشان دهنده ی برپایی چوگان در شهر های دیگر نظیر تبریز می باشد، بقایای میدان صاحب آباد تبریز است که امروزه یک سند تاریخی در این خصوص به شمار می رود. این میدان به نام مجموعه ی صاحب الامر معروف است. این آثار نشان می دهد که شهر تبریز از دیر باز مهد چوگان بوده است. مراسم چوگان در این میدان از زمان سلطنت شاه اسماعیل صفوی ، که تبریز را به عنوان پایتخت برگزیده بود، بر پا می شده است. و بعد ها با انتقال پایتخت در شهر های دیگر نیز صورت می گرفته است. مراسم چوگان در تبریز دارای اهمیت و جایگاه بخصوصی بوده است.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
چراغ برات؛ آیین گرامیداشت مردگان در خراسان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر