لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آتشكده گيلانكشه طارم زنجان
آتشكده گيلانكشه طارم زنجان

آتشكده گيلانكشه طارم زنجان

کشور ایران پر از جاذبه هایی است که شاید برخی از آنها از دید گردشگران مخفی مانده باشد. یکی از این جاذبه ها بناهای تاریخی ناشناس است. بناهایی مانند آتشکده هایی که زمانی بسیار مهم و پرکاربرد بوده و با امکانات ساده و ناچیزی به قدری محکم و استوار ساخته شده که بعد از گذشت سالیان سال هنوز پایدار و استوار بر جای مانده است تا هنر معماری پیشینیان را به رخ امروزی ها بکشاند و صفحه ای از تاریخ ایران را ورق بزند. تعداد این دسته از بناها در ایران بسیار است. یکی از آنها آتشکده ای واقع در روستای گیلانکشه از توابع شهرستان طارم است. وجود چنین بنای باارزشی در شهری مانند طارم که به نام سرزمین آتشکده های باستانی معروف است دور از ذهن نمی باشد. طارم، یکی از شهرستان‌ های استان زنجان است که در شمال این استان واقع شده است. ساختار آتشکده در روستای گیلانکشه ی طارم به طرز جالبی مورد توجه است به که طوری که گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این روستا می شوند.

با اینکه طارم شهر زیبا و دیدنی است اما پیشنهاد می شود در سفر به استان زنجان در مرکز آن اقامت کنید و از جاذبه های تماشایی آن مانند گنبد سلطانیه، موزه ی رختشوی خانه، بازار سنتی زنجان، مجموعه ی تفریحی ائل داغی، مسجد جامع زنجان، موزه ی باستان شناسی و مردان نمکی، حمام سنتی حاج داداش، پل میربهاءالدین، تپه های آلاداغ لار، دریاچه ی پری، آبشار شاشار و … دیدن کنید.

برای اقامت در زنجان وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و تنها با چند کلیک ساده لیست هتل های زنجان را ببینید و از بین آنها هتلی را که بیشتر می پسندید رزرو کنید. یکی از بهترین این هتل ها هتل بزرگ زنجان است که در بزرگراه 22 بهمن – ضلع شمالی میدان بسیج قرار دارد. این هتل در سال 1385 با مساحتی حدود 10 هزار متر مربع در قالب 5 طبقه با 48 باب اتاق اقامتی بنا شده است. هتل بزرگ زنجان درست در ورودی شهر زنجان قرار دارد. این هتل چهار ستاره دارای یک سالن همایش و تالار چند منظوره نیز می باشد و با خدمات خوبی که ارائه می دهد می تواند رضایت مهمانان را به خوبی جلب نماید.
آتشكده گيلانكشه
معرفی کلی
طارم یکی از شهرهای زیبا و دیدنی کشور است که به ‌عنوان بزرگترین باغ ‌شهر زیتون کشور شناخته می ‌شود. طبیعت زیبا، وجود آبشارها، چشمه‌ ها، ییلاق‌ ها، یخچال ‌های طبیعی و غار شگفت ‌انگیز، مسیرهای بکر گردشگری و کوهپیمایی، روستاهای گردشگری، رودخانه ‌های فصلی و دائمی، جنگل‌ های زیبا، کوهپایه ‌های سرسبز و کوه ‌های سر به فلک کشیده، شهرستان طارم را به یک مقصد گردشگری در ایران تبدیل کرده است اما دلیل اصلی شهرت طارم به خاطر داشتن تعداد زیادی آتشکده یا چهار طاقی است.
آتشكده گيلانكشه

گیلانکشه روستایی از توابع شهرستان طارم واقع در استان زنجان است. این روستا که یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان طارم به شمار می رود در قدیم با نام های جیلانکشه و جیلان جیه شناخته می شده است. فاصله ی گیلانكشه تا آب بر مركز شهرستان طارم حدود 38 كیلومتر و تا زنجان مركز استان حدود 90 كیلومتر است. گیلانکشه در سمت شرق شهرستان طارم قرار دارد. این روستا از سمت شمال به رود قزل اوزن، از سمت جنوب به قله ی 2400 متری قاجار و رشته کوه قافلان کوه و روستای پرنگین، از سمت غرب به روستای هندی کندی و از سمت شرق به روستاهای آلتین كش و هندی زمین می رسد. از طرفی رودخانه ی طارم رود که از منطقه ی خدابنده سرچشمه می گیرد بعد از عبور از روستاهای آغزوج، کنگه، ونونان، قشلاق، چمه، چمرود، برنقور، پرنگین و چوب در چایی به دشت بزرگ گیلانکشه می رسد و جلگه ی حاصلخیزی را در این روستا به وجود می آورد. وجود آب این رودخانه در این روستا رشد درختان سرسبز زیتون را شامل می شود و گیلانکشه را به یکی از مناطق دیدنی طارم تبدیل می کند. از طرفی این روستا دارای بناهای تاریخی بسیاری است که قدمت برخی از آنها به دوران قبل از اسلام بر می گردد. یکی از مهم ترین این بناها یک آتشكده ی قدیمی است که معروف به آتشکده ی گیلانكشه می باشد. این بنا که احتمالا مربوط به دوره ی ساسانی است در جنوب روستا و در دامنه ی كوه های زیبای قافلان كوه واقع شده است.

معماری آتشکده گیلانکشه
آتشکده ی گیلانکشه بنایی واقع در جنوب روستای گیلانكشه است که سال های سال است در جای خود خفته است. این بنای قدیمی بر روی تپه ای که چشم انداز خوبی نسبت به رودخانه ی گیلانکشه دارد واقع شده است. کل بنا شامل یك فضای راستگوش است که گنبدی بر روی آن خودنمایی می کند. این بنا در قسمت جنوب خود دارای یك ایوان كوچك طاقدار می باشد. اگر ایوان را نادیده بگیریم نمای بنا از بیرون به شکل مربع و از درون به صورت چلیپایی است. درِ ورودی بنا در قسمت جنوب آن و تقریبا در اندازه ای كوچك است. این در که راه ورود به آتشکده می باشد در دیوار انتهایی ایوان قرار دارد. قسمت هایی از این بنا دست خوش گذر زمان شده و تا حدی از بین رفته است. از جمله ی این قسمت ها پلکان هایی بوده که در قسمت شرقی بنا در كنار ایوان ورودی بقایایی از آن به چشم می خورد. احتمال می رود این پلکان ها در گذشته راه ورود به بخش بالایی آتشکده بوده است. در داخل بنا بر روی ضلع ها طاق نماهایی وجود دارد که دارای قوس جناغی می باشد. وجود امثال این طاق نماهاست که باعث می شود فضای درونی بنا به شکل چلیپایی درآید. این در حالی است که در قسمت بالاییِ هر یك از طاق نماها طاقچه های كوچك مثلثی شکلی ساخته شده است که بر زیبایی آن می افزاید. گنبدی که در بالای بنا قرار دارد و به شکل نیم كره می باشد به وسیله ی چهار فیلپوش بر سر بنا ساخته شده است. از جمله مصالحی که در ساخت این آتشکده ی قدیمی به کار رفته می توان به سنگ هایی اشاره کرد که ملات بین آنها از گچ و آهك است. آتشکده ی گیلانكشه از سمت جنوب به دره ی رود خانه ی گیلانكشه، از سمت شرق به خانه های روستا و از سمت شمال و غرب به بخش درختكاری شده در آن نزدیکی می رسد. مردم محلی روستا بر این اعتقادند که قدمت این آتشكده به دوران پیش از اسلام مربوط می شود اما با توجه به ویژگی های بارز معماری که در این بنا وجود دارد احتمالا مربوط به دوران میانی اسلام می باشد. از جمله استفاده هایی که امروزه این آتشکده دارد برگزاری مراسمات مذهبی زرتشتیان است. یکی از این مراسمات آیین گهنبار‌خوانی است که معمولا هر ساله در فصل تابستان توسط انجمن موبدان زرتشتی تهران برگزار می شود.
آتشكده گيلانكشه
کاربرد اتشکده ی گیلانکشه در قدیم
از جمله كاربردهای کلیدی این آتشكده می توان به نحوه ی اطلاع رسانی در دوران باستان اشاره کرد. در این زمان بر بلندای تپه ای كه آتشكده بر روی آن قرار دارد آتشی روشن می کردند تا مطلب خاصی را به اطلاع دیگران برسانند. مخاطب این اطلاع رسانی اهالی روستای گیلوان در فاصله ی 7 كیلومتری از گیلانکشه بوده است. گیلوان نیز بر بالای تپه ای آتشکده ای داشته که دقیقا در مقابل آتشکده ی گیلانکشه واقع بوده است و به این ترتیب اهالی دو روستا با هم پیام مبادله می کردند. این شیوه ی اطلاع رسانی به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان طارم بوده است. در واقع به دلیل عبور رودخانه ی زیبای قزل اوزن از وسط طارم روستاهای آن با شیب نسبتا تندی رو به روی هم قرار دارند. در گذشته به وسیله ی روشن کردن آتش و راه انداختن دود خطر وجود دشمن را به اطلاع هم می رساندند و این کار مهم در آتشکده هایی که روی تپه های تقریبا بلندی ساخته می شد انجام می گشت. در واقع آتشكده های طارم تقریباٌ به حالت زیگزاگ در رو به روی هم ساخته می شدند تا نگهبانان آنها که از همان اهالی روستا بودند در زمان احساس خطر و حمله ی دشمن در اسرع وقت خود را از شرقی ترین نقطه ی طارم به طور زیگزاگی به غربی ترین نقطه ی آن برسانند و خطر هجوم دشمن را به همگان اطلاع رسانی کنند. این مسیر زیگزاگی به ترتیب شامل بهرام آباد (قلعه ی باستانی سمیران) – گیلانكشه _ گیلوان – تشویر – پیرچم – الزین – شاهنشین (ده بهار) – قلات و درام بوده است.

سد گاوازنگ زنجان، محبوب ترین تفرجگاه شهر
ادامه مطلب

بهترین فصل سفر به گیلانکشه و دیدن از آتشکده ی آن
روستای گیلانکشه نسبت به آب های آزاد دارای ارتفاع کمی است در نتیجه آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارد پس در زمستان از آب و هوای نسبتا گرم و مطلوبی برخوردار است اما در تابستان آب و هوای آن به40 درجه ی سانتیگراد هم می رسد. در واقع میانگین دمای سالیانه ی گیلانکشه حدود ۲۸ درجه ی سانتیگراد می باشد. با این اوصاف بهترین فصل سفر به گیلانکشه بهار است که طبیعت زنده می شود و رنگ و رخی زیباتر به خود می گیرد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی صادقی
مهدی صادقی
17 روز قبل

داداش یه ۴تا عکس میذاشتی، خیلی قشنگه شما عکس سلطانیه گذاشتی، گیلانکشه خیلی سرسبزو قشنگه (حتی با اینحال که جنگل هاشو خراب کردن نصف بیشترشون ذو و جاشون رمینای کشاورزی ساختن)

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر