لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گردنه عشاق کجاست؟ عاشقانه ای در نزدیکی بندرعباس
گردنه عشاق هرمزگان

گردنه عشاق کجاست؟ عاشقانه ای در نزدیکی بندرعباس

صدای آرامش­بخش و گوش­نواز دریا و تمنای تماشای مناظر رؤیایی که خلق می­کند، از هر جایی که باشیم ما را به سمت خود می‌کشاند. این بار می­خواهیم در کنار دریا مقصدی عاشقانه انتخاب کنیم که شیفته آن می­شوید. به گردنه عشاق در استان هرمزگان می­رویم تا به چشم ببینیم عشق‌بازی دریا و کوه را که چطور از آدم دلبری می­کنند.

دریا به‌تنهایی آدم را عاشق و شیدا می­کند چه برسد به اینکه قرار باشد به قرارگاه عشاق برویم. بار سفر را سبک ببندید، می‌خواهیم با خاطراتی خوش و به­یاد­ماندنی از تنگه عشاق به خانه برگردیم. در این مقاله با خواندن سفرنامه گردنه عشاق و جاذبه های دیدنی آن، شما را با این مکان بیشتر آشنا می­کنیم و قول می­دهیم عاشق این جاذبه عاشقانه شوید.

معرفی گردنه عشاق

معرفی گردنه عشاق
منبع:‌ اینستاگرام

خط پایانی برای زیبایی‌های هرمزگان و سواحل بی­مثالش نیست، در اینجا منظره‌ای از طبیعت دریا و محیط اطراف آن را می­بینید که بیشتر به رؤیا شبیه است تا واقعیت. داستان این جاذبه عاشق‌پیشه از حدود بیست سال پیش شروع می­شود. زمانی که جاده­ای از بندر پارسیان به بندر مقام کشیده شده تا این دو بندر را به هم وصل کند. این مسیر جاده­ای که از کنار ساحل عبور می­کند کوه­های باصلابت را نیز در بالای سر خود دارد. جاده در جایی ساخته شده که دریا، طبیعت کوهستان را تنگ در آغوش کشیده است و یکی از باشکوه‌ترین مناظر دریایی را به تصویر کشیده است.

در سال‌های اخیر اینجا به  لوکیشنی رؤیایی برای عکاسی و فیلم‌برداری عشاق تبدیل شده است که باید گفت بسیار خوش‌سلیقه هستند. گذراندن روزهای ماه‌عسل و ثبت خاطرات روزهای آغازین زندگی مشترک با عکاسی، مهر محکمی بر تأیید نام این گردنه است تا شاهد پیمان بستن عشاق در کنار خود باشد. نام این جاذبه را به تنگه عشاق، گردنه عشاق پارسیان، گردنه عشاق هرمزگان و گردنه عشاق بندر مقام نیز می­شناسند. در غربی‌ترین بخش استان هرمزگان می­توانید تماشاگر گردنه عشاق باشید و بهتر است بدانید مردم این منطقه به زبان عربی و فارسی صحبت می­کنند و شغل بیشتر آن­ها صیادی است.

گردنه عشاق کجاست؟

گردنه عشاق کجاست؟
منبع:‌ اینستاگرام

گردنه عشاق در جاده زیبای بندر مقام به بندر پارسیان در استان هرمزگان، جنوب ایران قرار دارد. گردنه عشاق تنها یک جاذبه گردشگری است و منسوب به نام شهر یا روستای خاصی نیست. این جاذبه از کنار روستاهای ساحلی بستانو، زیارت و مغدان می­گذرد. گردنه عشاق از جاذبه های گردشگری و طبیعی بندر مقام محسوب می­شود و این بندر در توابع بخش شیب­کوه بندر لنگه هرمزگان است.

بندر مقام به کمک جاده­ای زیبا به بندر پارسیان وصل می­شود که گردنه عشاق در این بین است. در کنار این جاده، صخره­های بلند و عظیمی وجود دارد که در کنار دریا منظره­ای باشکوه به نام گردنه مقام یا گردنه عشاق رقم زده است.

گردنه عشاق روی نقشه

بهتر است قبل از رفتن به این مکان موقعیت درست آن را به همراه مسیرهای دسترسی بر روی نقشه بررسی کنید.

مسیر دسترسی به گردنه عشاق

مسیر دسترسی به گردنه عشاق
منبع:‌ اینستاگرام

برای دیدن زیبایی­های گردنه عشاق چند مسیر پیش پای شماست که می‌توانید باتوجه‌به مبدأ حرکت هر کدام را انتخاب کنید. این جاذبه از توابع بندر لنگه است و تا این بندر زیبا تنها دو ساعت فاصله دارد که به‌راحتی می­توانید آن را با کمک تابلوهای راهنما سپری کنید. وقتی از شهر پارسیان با عبور از روستاهای زیبای ساحلی مثل مغدان و زیارت و بستانو به سمت بندر مقام می­روید این تنگه زیبا خودنمایی می­کند که به‌راحتی می­توانید آن را پیدا کنید.

جزیره مارو، جزیزه‌ای بکر و دوست داشتنی
ادامه مطلب

همان‌طور که گفتیم این جاذبه از توابع بندر لنگه به‌حساب می­آید و یکی از راههای بازدید از آن از طریق این بندر میسر است. اگر قصد دارید از هواپیما برای آمدن به اینجا استفاده کنید باید بدانید که در فاصله خیلی نزدیک به این جاذبه فرودگاهی وجود ندارد و شما باید برای یکی از شهرهای بندر لنگه، بندرعباس و یا بندر عسلویه بلیت پرواز تهیه کنید.

در مورد سفر ریلی  و جاده­ای نیز تنها راه رسیدن شما حرکت از مبدأ به سمت ایستگاه قطار بندرعباس و پایانه اتوبوس­های این شهر است و  از آنجا با اتوبوس یا سواری به بندر لنگه و سپس بندر مقام و گردنه عشاق برسانید.

فاصله شیراز تا گردنه عشاق

از شیراز شهر راز، تا رسیدن به گردنه عشاق مسیری حدود ۴۳۷ کیلومتر فاصله وجود دارد که با طی زمانی در حدود ۵ ساعت و نیم می­توانید به اینجا برسید.

فاصله عسلویه تا گردنه عشاق

از بندر عسلویه تا گردنه عشاق در بندر مقام حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که با زمانی در حدود ۲ ساعت و نیم به این جاذبه می­رسید.

فاصله گردنه عشاق تا بندرعباس

اگر از گردنه عشاق راهی بندرعباس باشید و یا بالعکس بخواهید بعد از گشت‌وگذار در این شهر به گردنه عشاق بیایید باید مسیری در حدود 380 کیلومتر را با زمانی در حدود بیش از ۴ ساعت طی کنید.

فاصله گردنه عشاق تا بندرمقام

بعد از بازدید از این جاذبه زیبا می­توانید راهی بندر مقام شوید و از دیدن مناظر طبیعی دیگر نیز لذت ببرید از گردنه عشاق تا بندر مقام فاصله­ای در حدود 30 کیلومتر راه است.

بهترین زمان سفر به گردنه عشاق

بهترین زمان سفر به گردنه عشاق
منبع:‌ اینستاگرام

گردنه عشاق در نوار ساحلی­ جنوبی و گرم کشور ایران قرار دارد و بهتر است در زمان انتخاب این جاذبه برای گردش و تفریح به فصل و موقعیت آب و هوایی نیز دقت داشته باشید. بی شک نشستن بر روی صخره­های ساحل و تماشای منظره دریا با گوش سپردن به نوای آرام­بخش موج­ها در هر فصلی زیباست.

اغلب شهرهای بندری از آب و هوای شرجی در بیشتر روزهای سال برخوردار هستند که گردشگران را مجبور می­کند تا دقت بیشتری در انتخاب روزهای سفرشان داشته باشند. تاب آوردن در گرمای تابستان و تحمل شرجی هم‌زمان، بسیار دشوار است و شاید تمام لذت سفر را در بازدید از جاذبه‌ها از شما بگیرد. بهتر است اگر برای خوش­گذرانی، تفریح و گشت‌وگذار در گردنه عشاق بندر پارسیان راهی جنوب می­شوید؛ زمانی بین نیمه دوم پاییز تا نیمه اول فروردین را انتخاب کنید.

جذابیت های گردنه عشاق

پیچ تابی که جاده تا رسیدن به کوه و دریا دارد پایانی بر تمام جذابیت های یک جاده عاشقانه ساحلی است. تفریحاتی که در این گردنه جذاب می­توانید داشته باشید می­تواند یک روز به‌یادماندنی را برای شما رقم بزند، پس بهتر است عجله نکنید و با آرامش به تفریح و بازدید در این منطقه بپردازید.

ساحل صخره ­ای گردنه عشاق

ساحل صخره‌ای این جاذبه همان چیزی است که برای دقایقی آرام و قرارگرفتن به سمت آن می­روید. وقتی بر روی صخره­ای می­ایستید و به تماشای امواج خروشان و آبی بی‌انتها مشغول می­شوید، در خلسه‌ای خواستنی فرومی‌روید که دل‌کندن از آن بسیار دشوار خواهد بود. تماشای غروب آفتاب در کنار دریا یکی از زیباترین تصاویر دنیا را در پیش چشمتان می­سازد. بالا رفتنن از صخره، کاری بسیار دشوار است؛ اما نتیجه‌ای که منتظر شماست به این سختی می­ارزد. بهتر است برای ورزش صخره­نوردی و کوهنوردی که در اینجا قرار است انجام دهید با تجهیزات کامل اقدام کنید.

سفر به شهری به وسعت آفتاب و رزرو هتل در بندرعباس
ادامه مطلب

ساحل عشاق

بافت فسیلی مرجانی که در طبیعت اینجا دیده می­شود نظر بسیاری از گردشگران را به جهت متفاوت بودن با برخی سواحل به خود جلب می­کند. برخی از این فسیل‌ها  مربوط به هزاران و یا حتی میلیون­ها سال پیش هستند. غیر از منظره دریا می­توانید گوش‌ماهی، صدف، لاک‌پشت و سفره‌ماهی‌هایی که تا نزدیکی ساحل پیش آمده­اند را از نزدیک ببینید. قدم‌زدن در ساحل شنی تفریحی است که شما را تا دوردست‌ها می­برد، طوری که وقتی به خودتان می­آیید متوجه می­شوید که ساعت­هاست در حال حرکت هستید و انرژی دریا را به جسم و روح خود تزریق می­کنید.

کمپینگ در گردنه عشاق
منبع:‌ اینستاگرام

مردم محلی

هم کلامی با مردم محلی این منطقه یکی از جذابیت­ های سفر به گردنه عشاق است که نمی­توان نادیده گرفت. بعد از چند کلامی صحبت با اهالی و دیدن نوع پوشش آن­ها متوجه می­شوید که جمعیت عمده این منطقه عرب زبان هستند. شنیدن آوای موسیقی محلی و اشعار دلنشین و شنیدنی از جذابیت های سفر به این منطقه است که روحتان را نوازش می­دهد. شغل عمده مرم اینجا صیادی است. صبح زود پیش از طلوع آفتاب سوار بر کشتی و لنج و قایق راهی دریا می­شوند و از برکت دریا نان حلال بر سفره خانواده می­گذارند.

چشیدن دست‌پخت اهالی جنوب به‌ویژه ساکنان ساحل دریا طعمی بی­نظیر بر زبانتان می­نشاند که از خاطر نمی­برید. از غذاهای دریایی  اینجا که با میگو، صدف، خرچنگ، ماهی و انواع آبزیان طبخ می­شود به‌هیچ‌وجه نمی­شود گذشت. خوراکی‌های که هم که اهالی این منطقه با انواع خرمای محلی تهیه می­کنند یکی از لذیذترین و مقوی­ترین شیرینی­هایی است که تابه‌حال خورده­اید.

عکاسی

در گردشتان به سمت گردنه عشاق دوربین عکاسی یکی از ملزومات سفر خواهد بود که نباید فراموش کنید. اینجا آن‌قدر صحنه‌های باشکوه و چشم‌نواز می‌بینید که دلتان می‌خواهد با عکاسی از آن‌ها برای همیشه نزد خودتان نگه دارید. تصاویر اینجا خوراک چاپ بر روی تابلویی برای جلوه‌دادن به منزل شماست که عکاسان حرفه‌ای از آن غافل نمی‌شوند. غیر از عکاسی در غروب آفتاب و مناظر ساحلی اگر دوربین مجهزی به همراه دارید می‌توانید تصاویری خاص از آسمان و شب‌هایی ساحلی شکار کنید.

برپایی پیک‌نیک و کمپینگ

یکی دیگر از جذابیت‌ هایی که در بازدید از گردنه عشاق به رایگان نصیبتان می‌شود دورهمی‌های دوستانه در طول روز و نشستن گرد آتشی افروخته در سیاهی شب است. شب‌نشینی‌های کنار ساحل، آن هم چنین ساحل رؤیایی، لذت سفرتان را دوچندان خواهد کرد. می‌توانید از یک راهنما یا افراد محلی کمک بخواهید و مکانی مناسب برای کمپ زدن پیدا کنید. تماشای ستاره‌های پر فروغ آسمان  و لالایی که دریا با موج‌های خود در گوشتان می‌خواند، یکی از بهترین شب‌های عمرتان را رقم ‌می‌زند.

پوشش گیاهی و حیوانی منطقه

اینجا زادگاه و زیستگاه گونه‌های متنوعی از آبزیان و جانورانی است که در هر ساحل و دریایی نمی‌توانید بینید. ماهی‌های متنوع، صدف‌هایی که مرواریدهای گران‌بها در سینه خود دارند، فسیل‌های مرجانی، لاک‌پشت پوزه عقابی، پرندگان دریایی مثل عقاب و مرغ ماهی‌خوار، سفره‌ماهی، عروس دریایی و… بخشی از تنوع بی‌شمار آبزیان این منطقه است.

در شبگردی‌های ساحلی با رقصی باشکوه در ساحل دریا مواجه می‌شوید که باورتان نمی‌شود و به سیستم نوری خیلی پیچیده‌ای شباهت دارد. حضور فیتوپلانگتون‌ها در شب‌های ساحل منظره‌ای پدید می‌آورد که تجربه دیدن آن را در هیچ ساحلی نداشته‌اید و شما را حسابی غافل‌گیر می‌کند.

جاذبه های دیدنی نزدیک به گردنه عشاق

در نزدیکی گردنه عشاق، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که بازدید از هر کدام لذت سفر را برایتان دوچندان می‌کند. حالا که تا نوار ساحلی هرمزگان در جنوب ایران پیش آمده‌اید بهتر است سری به اطراف بزنید و جاهای دیدنی چون ساحل بنود، جزیره مارو، جزیره لاوان، پنجره خلیج فارس، بندر پارسیان، ساحل مکسر، بندر عسلویه و… را نیز ببینید. در این بخش از مقاله به معرفی بخش‌های تفریحی و دیدنی در نزدیکی گردنه عشاق می‌پردازیم تا بتوانید در برنامه سفرتان بگنجانید.

لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس
ادامه مطلب

ساحل مکسر

ساحل مکسر

از معروف‌ترین سواحل جنوبی ایران که احتمالاً عکس‌های آن را در سایت‌ها و مجله‌های معتبر دیده باشید، ساحل مکسر است. مکسر با صخره‌های زیبا و عجیبش سبب شهرت آن شده است. مکسر در زبان عربی به معنای شکسته است و گویای صخره‌هایی است که در اثر باد و طوفان‌های دریا این‌چنین شکسته شده‌اند. از گردنه عشاق تا این ساحل زیبا زمانی در حدود نیم ساعت فاصله وجود دارد.

ساحل بنود

ساحل بنود

ساحل زیبای بنود یکی دیگر از سواحل زیبای خلیج فارس است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این ساحل را بسیاری از مردم به‌واسطه تماشای فیلم محمد رسول الله دیده‌اند، اما بکربودن آن نشان از گمنام بودن آن دارد که البته در سال‌های اخیر محبوبیت ویژه‌ای بین گردشگران پیدا کرده است. در کنار ساحل بنود می‌توانید تماشاگر غار بنود و صخره‌های زیبای آن باشید که در اثر فرسایش با آب و باد به شکل‌های مختلفی درآمده‌اند.

جزیره مارو

جزیره مارو

شیدور یا مارو نام یکی دیگر از جزایر بکر و رؤیایی در نزدیکی گردنه عشاق است که عاشق آن می‌شوید. سواحل پاک و مرجانی مارو سبب شهرت آن به مالدیو ایران شده است که بسیار دیدنی می‌باشد. در جزیره مارو هیچ انسانی زندگی نمی‌کند و علت اصلی آن نیز به مارهای سمی که در اینجا زندگی می‌کنند بر‌می‌گردد. در جزیره مارو گیاهان و درختان متنوعی رشد می‌کنند که در کنار حیات‌وحش این جزیره اکوسیستم طبیعی جذابی را تشکیل داده‌اند. برای حضور در این جزیره باید با قایق‌های موتوری به اینجا بیایید و با همان وسیله تا قبل از تاریکی هوا از جزیره خارج شوید.

جزیره لاوان

جزیره لاوان

جاذبه دیگری که در این بخش از آن صحبت می‌کنیم جزیره لاوان نام دارد. لاوان علاوه بر زیبایی‌های طبیعت، قطب مهم گردشگری و اقتصادی به‌واسطه میادین نفتی است. این جزیره 81 کیلومتر وسعت دارد و با جاذبه گردنه عشاق 30 کیلومتر فاصله دارد.

بندر مقام

بندر مقام

جاده‌ای گردنه‌ عشاق بین بندر مقام و پارسیان است و در بازید از این جاذبه حتماً به بندر مقام نیز می‌رسید. بندر مقام از توابع بخش شیب‌کوه شهرستان بندر لنگه  استان هرمزگان است. این بندر در فاصله 174 کیلومتری بندر لنگه و در همسایگی با روستای نخیلوه و کوه سنجول قرار دارد. ساحل این بندر زیبا بسیار تماشایی و پیشنهاد می‌کنیم برای استراحت و بازدید به سمت این ساحل زیبا بروید.

پنجره خلیج‌فارس

پنجره خلیج فارس

تماشای جذابیت های دریا با چشم‌اندازی رؤیایی از پنجره خلیج فارس یکی از جاذبه های زیبا در نزدیکی گردنه عشاق هرمزگان است. تصویری رویایی در دریچه‌ای زیبا که برای همیشه در ذهنتان می‌ماند. این جاذبه زیبا در جایی بین هرمزگان و بوشهر واقع شده است.. پنجره بندرعباس در بندر تبن قرار دارد.

کلام پایانی

باز هم تجربه لذت‌بخش از سفری به‌یادماندنی در جنوب ایران نصیبمان شد که از بهترین سفرهای ساحلی ما خواهد بود. در آبی نیلگون خلیج‌فارس جز زیبایی و شکوه نمی‌توان دید. جایی مثل گردنه عشاق شما را بیشتر از پیش عاشق دریا و طبیعت می‌کند. گردش در گردنه عشاق از آن سفرهایی است که تا مدت‌ها تعریف از آن و بازگویی خاطراتش نقل محافلمان خواهد بود.

4/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پستچی
پستچی
1 ماه قبل

هرمزگان یعنی جنوبی ترین جنوب ایران!! که ساحل وجزایرش یکی ازبکرترین وزیباترین جذاب ترین جزایر وسواحل دنیاست که من تجربه کردم

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر