لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان ایلام
شهرهای دیدنی استان ایلام

شهرهای دیدنی استان ایلام

ایلام یکی از استان های گردشگری ایران است که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است. دیدن از این استان با وجود کوه های سر به فلک کشیده و طبیعت بسیار زیبا و دوست داشتنی واقعا لذت بخش است. این استان در غرب کشور و در یک منطقه کردنشین واقع شده است. زبان مردم ایلام کردی و علت نام ‌گذاری آن قدمتش می باشد که به دوره‌ هایی از عیلام باستان بر می‌ گردد. ایلام دارای آب‌ و هوای معتدل‌ كوهستانی است و در فصل بهار چهره ای فوق العاده زيبا به خود می گیرد. در ادامه به برخی از شهرهای دیدنی استان ایلام و چند مورد از معروف ترین جاذبه های گردشگری هر یک از آنها می پردازیم.

شهر ایلام
شهر ایلام مرکز استان ایلام است و به قدری جاذبه ی طبیعی و تاریخی دارد که مجال پرداختن به همه ی آنها در این مقاله فراهم نمی باشد. برای اقامت در این شهر زیبا و دیدنی می توانید وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و لیست هتل های ایلام را ببینید. از جمله ی این ها هتل خلاش ایلام است که در میدان کشوری – خیابان آیت الله حیدری قرار دارد. آبد
پارک کودک
پارک کودک که به بوستان کودک نیز معروف است در انتهای خیابان ولایت واقع شده است. این پارک با اینکه نام کودک را با خود به یدک می کشد اما برای تمام گروه های سنی مناسب است. از جمله امکانات موجود در آن، وسایل ورزشی بزرگسالان، وسایل بازی کودکان و یک کتابخانه است. پارک کودک در تمام طول سال پذیرای گردشگران است.

پارک ملت
پارک ملت که به پارک سراب نیز معروف است در بلوار جمهوری واقع شده است. این پارک دارای تعداد بسیار زیادی درخت کهنسال زیبا و جوی های آب روان است و در تمام طول سال مخصوصا تابستان تفرج گاه مناسبی برای گرددشگران به شمار می رود.
1683367182 126 شهرهای دیدنی استان ایلام
موزه تاریخ طبیعی
این موزه در انتهای بلوار مدرس قرار دارد. در این موزه نمونه های مختلف جانوری، گیاهی و فسیل هایی متعلق به دوران های مختلف زمین شناسی و نیز حیوانات تاکسیدرمی شده نمایش داده می شود.
موزه تاریخ طبیعی
قلعه والی
این قلعه که به دستور غلامرضاخان والی ساخته شده بنایی بسیار زیباست که در خیابان پاسداران قرار دارد و قدمتش به دوران قاجاریه بر می‌ گردد. قلعه والی بر روی تپه‌ ای به نام چقامیرگ واقع شده و زمانی ییلاق محبوب غلامرضاخان والی بوده است. از جمله نکات جالب توجه قلعه والی وجود کتیبه ‌ای ۱۸۰ سانتیمتری به خط نستعلیق در آن است.
کاخ فلاحتی
کاخ فلاحتی
کاخ فلاحتی که بنایی متعلق به دوران قاجار است داخل یک باغ زیبا در خیابان عبدالرحمن حیدری ایلامی، در داخل محدوده اداری سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد. این کاخ به دستور غلامرضاخان در سال 1326 هجری قمری ساخته شده است. کاخ فلاحتی دارای تزئینات بسیار زیبایی در قسمت سردر و ستون هاست و آجر کاری های هنرمندانه ای در آن به کار رفته است. امروزه این کاخ به عنوان موزه کشاورزی ایلام مورد استفاده قرار گرفته و بهترین زمان برای بازدید از آن ساعات اداری است.
1683367183 480 شهرهای دیدنی استان ایلام
پارک جنگلی چغا سبز
چغاسبز یک پارک جنگلی بزرگ و زیبا و منحصربه فرد است که در جنوب شهر ایلام در مسیر فرودگاه واقع شده است. این پارک دارای انواع درختان میوه و گونه های مختلف گیاهان است. از طرفی زیستگاه پرندگان کمیاب نیز به شمار می آید. وسعت چغاسبز چیزی حدود 4000 هکتار است. این پارک محل نمایشگاه دائمی شهر بوده و دارای یک شهربازی نیز می باشد.
پارک جنگلی چغا سبز
سم‌ دُل‌ دُل‌
در تنگه‌ گراب‌ در نزديكی شهر ايلام‌ تپه ای وجود دارد که از قلوه‌ سنگ‌ هایی به‌ حالت‌ نعل‌ اسب که بر روی هم چیده شده اند به وجود آمده است. در كف‌ محوطه داخلی این تپه تخته سنگی وجود دارد که‌ آثار سم‌ اسبی بر روی آن نقش‌ بسته‌ و بوميان‌ منطقه معتقدند كه‌ این اثر جای سم‌ اسب‌ يكی از امامان‌ شيعه‌ است‌.
کوه سرکب
کوه سرکب در منطقه میشخاص و در فاصله 8 کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است. ارتفاع این کوه چیزی در حدود 2120 متر است و جزء رشته های کبیرکوه معروف می باشد. رودخانه آب آفتاب از این کوه سرچشمه می گیرد و مناظر نابی را در طبیعت منطقه تشکیل می دهد.
کوه بانکول
کوه بانکول
کوه بانکول با ارتفاعی حدود 2300 متر در منطقه مهراب، در فاصله 10 کیلومتری شمال ایلام واقع شده است. این کوه از شمال غربی به سوی جنوب شرقی با طول 30 کیلومتر و عرض متوسط 6 کیلومتر کشیده شده و در نهایت به کوه مانشت می رسد و رودخانه های مورت، کنگیر و آب زنگان از آن سرچشمه می گیرند.
آبشار گچان
آبشار گچان
آبشار گچان در فاصله 15 کیلومتری شمال شهر ایلام در میان تنگه گچان که خود یکی از جاذبه های ایلام به شمار می رود قرار دارد. منطقه ای که این ابشار در آن واقع شده شامل کوه های مانشت و قلارنگ و گچان است و منطقه ای بسیار زیبا و دل انگیز است. این منطقه در تمام طول سال به علت دسترسی تقریبا آسان همواره پذیرای عده زیادی از طبیعت دوستان است.
تپه‌ وركبود
تپه‌ وركبود
تپه‌ وركبود در نزديكی‌ رود كشكان‌ در فاصله ۲۰ كيلومتری شمال‌ غربی ايلام‌ قرار دارد. باستان‌ شناسان‌ در این تپه به تعدادی قبر قدیمی رسیده اند. از طرفی یک سری اشياء فلزی در تپه کشف شده که از جنس‌ مفرغ‌ و آهن‌ می باشند. تپه ورکبود یکی از مکان های تاریخی ایلام به شمار می رود.
گل گل (سنگ نوشته آشوری ایلام)
گل گل یکی از جاذبه های تاریخی استان ایلام است که در کنار روستایی به همین نام در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر ایلام قرار گرفته است. این جاذبه در واقع یک سنگ نوشته حکاکی شده بر دل کوه متعلق به دوران آشوریان یعنی 3 هزار سال پیش است. تصویری که بر روی این سنگ نوشته نقش بسته تصویر‌ یک‌ سرباز آشوری با کلاه‌ خودی بر سر و تیری در دست و ماه‌ و ستاره ای‌ در بالای سر است‌.
تالاب چکر
تالاب چکر
تالاب چکر تالابی زیباست که در غرب شهرستان ایلام و در منطقه بولی در ناحیه چکر قرار دارد. مساحت این تالاب چیزی در حدود 3 هکتار و ارتفاع آن 600 متر است. این تالاب با اینکه در یک منطقه گرمسیر قرار دارد اما همواره پر اب است. عمق تالاب چکر با توجه به میزان بارش سالیانه متفاوت و چیزی در حدود 5/2 متر است. آب تالاب چکر از بارش باران و چند چشمه جوشان تامین می شود. متوسط دمای آب آن 24 درجه سانتی گراد است. از جمله جنبه های زیابی تالاب چکر وجود نیزارهای اطراف آن است که در طبیعت بکر منطقه منظره ای دیدنی را تشکیل می دهد.
گورستان چنار
گورستان چنار
گورستان چنار که یک اثر باستانی متعلق به 1000 سال قبل از میلاد مسیح است در منطقه چنارباش ایلام قرار گرفته است. این گورستان دارای قبرهایی است که در آن ابتدا متوفی را همراه با اشیائ و لوازم وی داخل یک خمره قرار داده سپس او را به خاک سپرده اند.
دژ پشت قلعه
شهر آبدانان
دژ پشت قلعه
ا
ین دژ یک قلعه تاریخی است که یادگاری از دوران ساسانی است. این قلعه در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دژ پشت قلعه در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهرستان آبدانان و در سمت شمال غربی روستای پشت قلعه قرار دارد و از مصالحی مانند قلوه سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است. برای اقامت در شهر آبدانان می توانید روی هتل ستاره کبیرکوه آبدانان حساب کنید.
1683367184 561 شهرهای دیدنی استان ایلام
دریاچه دوقلو سیاه گاو
این دریاچه در واقع از دو دریاچه سیاه گاو و آبدانان در نزدیکی شهرستان آبدانان تشکیل شده است. هر یک از این دو دریاچه خود به دو قسمت بالادست و پایین دست تقسیم می شوند. عمق هر یک از قسمت ها چیزی حدود ۲۰ متر است. آنچه این دو دریاچه را به هم وصل می کند یک کانال ۱۰ متری است.
دریاچه دوقلو سیاه گاو
شهر ملک شاهی
تالاب سیاب درپوش
تالاب دایره ای شکل سیاب درپوش که در قسمت جنوب غربی شهر ملک شاهی واقع شده مساحتی حدود ۴ هکتار و ارتفاعی معادل ۲۷۴۰ متر از سطح دریا دارد. درجه آب این تالاب در برخی از قسمت ها به ۱۴ درجه سانتی گراد هم می رسد. تالاب سیاب درپوش با متوسط میزان بارندگی سالیانه در حدود ۶۰۰ میلی ‌متر همواره در طول سال دارای آب کافی است و جز مناطق ییلاقی ایلام به شمار می رود.
1683367185 317 شهرهای دیدنی استان ایلام
شهر چرداول
رودخانه سیمره
رودخانه سیمره رودی پراب و خروشان است که از برخورد دو رودخانه قره سو و گاماسیاب در مرز ایلام و لرستان در نطدیکی شهر چرداول شکل می گیرد. این رود تا انتهای رود کرخه پیش می رود و حدود ۶۵۰ کیلومتر طول دارد. رودخانه سیمره یکی از مشهورترین مکان های دیدنی در استان ایلام است.
رودخانه سیمره
شهر دهلران
چشمه قیر
معمولا زمانی که نام چشمه به گوش می رسد انسان به فکر آبی خنک و گوارا می افتد اما استان ایلام در نزدیکی شهر دهلران چشمه ای دارد که نه تنها آب آن خنک و گوارا نیست بلکه داغ و سوزان است. این چشمه که با نام چشمه قیر از آن یاد می شود با مساحتی حدود ۸۵ هکتار و دهانه ای به اندازه 9 متر در فاصله ۷ کیلومتری از شهر دهلران قرار دارد و از یک چشمه اصلی و ۳ چشمه فرعی تشکیل می شود. در واقع آنچه از این چشمه می جوشد قیری است که در ترکیب با اب تا حد زیادی روان شده است.
چشمه قیر
غار خفاش
غار خفاش استان ایلام که در نزدیکی شهر دهلران واقع شده تنها غار خفاش موجود در ایران می باشد. این غار یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در ایران است که متاسفانه آنچنان که باید شناخته نشده است. فاصله غار خفاش با چشمه های آب گرم دهلران چیزی حدود یک کیلومتر است. این غار حدود ۲۵۶ متر طول دارد و گونه های مختلفی از خفاش های بال پهن در آن زندگی می کنند.
غار خفاش
شهر دره شهر
پایتخت ایلامیان
پایتخت ایلامیان که با نام دره شهر هم شناخته می شود منطقه ای است که در طول تاریخ بارها دستخوش تغییرات قرار گرفته و مجددا بازسازی شده چون از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. طبق گفته هایی که در مورد این منطقه وجود دارد، دره شهر امروزی در واقع محل شهر باستانی ماداکتو، پایتخت ایلامیان در دوران باستان بوده‌ است.
تنگه رازیانه
این جاذبه در دامنه ارتفاعات کبیرکوه در امتداد جاده ایلام – دره شهر قرار گرفته است. تنگه رازیانه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده محل بسیار مناسبی برای تفریح و گردش می باشد. از طرفی این تنگه محل مناسبی برای مطالعه پژوهشگران علوم زمینی، محیط زیست و هیدرولوژی است.
تنگه رازیانه
دژ میرغلام هاشمی
این دژ در واقع قلعه ای متعلق به اوایل دوران پهلوی است که در روستای هاشم آباد از توابع شهرستان دره شهر قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است تعداد قلعه های تاریخی در استان ایلام بسیار زیاد است.
دژ میرغلام هاشمی
شهر ایوان
طاق شیرین و فرهاد
طاق شیرین و فرهاد بنایی است که مربوط به دوره ساسانیان می باشد. این طاق در استان ایلام، شهرستان ایوان، بخش زرنه، روستای چهل زرعی و تنگ کوشک قرار گرفته است. این بنا در واقع طاقی از جنس سنگ و به شکل مربع است که در اصل یک اتاقک کوچک زیرزمینی به طول ۳۲۰ و عرض ۲۹۰ و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متری است.
طاق شیرین و فرهاد
کبیر کوه
کبیرکوه رشته کوهی بلندقامت و معروف در اطراف استان ایلام است که زیبایی خاصی به طبیعت این استان بخشیده است. در این کوه گونه های مختلفی از جانوران و گیاهان وجود دارد. این رشته کوه با طولی معادل ۱۶۰ کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی ایلام کشیده شده است. بلند ترین قله آن ورزین با ارتفاعی حدود ۳ هزار متر از سطح دریا است. لازم به ذکر است کبیر کوه دارای ۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده جنگلی است.
کبیر کوه
از دیگر جاذبه های استان ایلام می توان به کوه اهوران، گورستان‌ كان‌ گنبد، کوه های سرخ خانی، چمن گیر، سامله و شره زول، قلعه های سک سان، هزارانی، سام و اسماعیل خان، آتشکده موشکان، چهار طاقی، تنگه کافرین، غار کناتاریکه، کوه قلاقیران، روستای بانقلان، تفرجگاه تجریان، منطقه شکار ممنوع زله زرد، آبشار وه ریز، تالاب زمزم، منطقه جنگلی ششدار، دریاچه سد، آسياب ‌های قدیمی مانند قبا، كاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، كلای، چگاوزنه‌، يوسف‌ و… اشاره کرد.

جاهای دیدنی ایلام با عکس و آدرس
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر