لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی لرستان
شهرهای دیدنی لرستان

شهرهای دیدنی لرستان

هر روز صبح وقتی خورشید از بلندای کوه های زاگرس به بیرون می خزد دره ای سرسبز و زیبا در میان پیچ وخم هایش رخ می نماید. رودخانه های پرپیچ وخم در کنار آبشارهایی خروشان و پرهیجان و دشت های انبوه به همراه جنگل های سوت و کور بلوط و دریاچه هایی که جایی وسط کوه های بلندبالا جا خوش کرده اند هر روز صبح با طلوع خورشید در این سرزمین، پشت بلندی های زاگرس دلبری شان را آغاز می کنند. اینجا لرستان است سرزمینی مرتفع با انبوهی از تاریخ و افسانه و مردمان که اصالتشان به بلندای اصالت کوه های زاگرس است. لرستان مهد تمدن های کهن و البته بهشتی تمام و عیار است که آوازه طبیعت و آب وهوای مطبوعش هوش از سرتان می پراند. اگر دلتان هوس سفری دلچسب و متفاوت کرده است مقاصد تکراری تان را رها کرده و با ما به سرزمینی کهن و اساطیری بیایید که هر بیننده ای را تا ابد مسحور زیبایی های خود کرده است.

خرم آباد
خرم آباد مرکز استان زیبا و کهن لرستان و شهرستان بزرگ خرم آباد است. دره ای سرسبز و پرآب که درست در میان کوه های سربفلک کشیده زاگرس قرار گرفته و همیشه خدا پرباران و آباد است. شهری زیبا که دریاچه ای کبود در وسط آن قرارگرفته و حساب خرم آباد را از سایر شهرهای ایران جداکرده است. در گویش لری خرم آباد را خورمووه می نامند. خور به معنای خورشید و مووه به معنای شدن یا فرودآمدن که به معنای سرزمین است که خورشید در آن فرومی رود. نامی که به واقع تفسیر هرروزه طلوع و غروب خورشید در این دره زیبا و افسانه ای است. مردم این دیار به زبان اصیل و باستانی لری صحبت می کنند و سال ها قبل از ورود آریایی ها به این سرزمین ساکن سرزمین لرستان بوده اند. خرم آباد یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر چه از نوع مدرن و چه از نوع نئاندرتال است. غارهای اطراف خرم آباد را اگر در دامنه های زاگرس بکاوید به گنجینه هایی از پنجاه هزار سال پیش خواهید رسید که توسط باستان شناسان مطرح جهان کشف شده اند. سال ها قبل از ورود آریایی ها به ایران کاسی ها در این دره شهری بناکردند و سال ها برآن حکومت کردند. با روی کارآمدن تمدن بزرگ عیلامی شهری باستانی و کهن در این دره ساخته شد که خایدالو نام داشت. این شهر یکی از چهار مرکز مهم تمدن باستانی عیلام بوده است و در تمام جهان به مفرغ زیبا و هنرمندانه اش شهرت می یابد. خایدالو سال های سال پابرجا بود تا اینکه توسط آشوریان به کلی تخریب شد. با ورود آریایی ها و سپس روی کارآمدن سلسله ساسانیان پای شاپوردوم به این دره سرسبز و استراتژیک بازشد و شهر شاپورخواست بر روی خرابه های خایدالو استوار گشت. شاپورخواست هم یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین شهرهای امپراطوری ساسانی بوده است. در این دوره دژی مستحکم با همان نام شاپورخواست در کنار شهر ساخته می شود. زمان می گذرد و شاپورخواست هم به مرور زمان و رویدادهای گوناگون روبه تخریب می رود و مردمان ساکن این دیار به کمی آن سوتر از قلعه یا همان دژ شاپورخواست مهاجرت می کنند و سنگ بنای اولیه شهرکنونی را پایه گذاری می نمایند. شهر تا قرن ششم و هفتم هجری قمری همان خایدالو نام داشت اما کم کم از این تاریخ به بعد واژه خرم آباد هم به گوش می رسد. با ظهور سلسله صفویان خرم آباد بازهم به روزهای اوج خودش بازمی گردد و در دوران قاجار به شهری مدرن و پرجمعیت مبدل می شود.
1683367066 576 شهرهای دیدنی لرستان
جاذبه های گردشگری خرم آباد
قلعه تاریخی و ساسانی فلک الافلاک، گرداب سنگی، مناره آجری، سنگ نوشته، حمام گپ، دریاچه کیو، غار اشگفت قمری، آرامگاه باباطاهر، خانه تاریخی آخوند ابو، پل شاپوری، آبشار نوژیان، جنگل های سرسبز مخمل کوه، جنگل های زاگرس، مقبره زیدبن علی، آسیاب گبری، بام لرستان، رصدخانه کاسپین و آرامگاه شهنشاه تنها بخشی از جاذبه های زیبای خرم آباد است. هتل رنگین کمان خرم آباد، مجتمع اقامتی رصدخانه کاسپین، هتل جهانگردی خرم آباد، هتل سالیز، هتل ارشیا، هتل آزادی، هتل عطر و هتل شقایق خر م آباد هم گزینه های پیش روی شما برای بازدید از این بهشت سرسبز و تاریخی است.
1683367067 408 شهرهای دیدنی لرستان
بروجرد
بروجرد که در فاصله 108 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است مرکز شهرستان بروجرد و دومین شهر بزرگ استان لرستان است. بروجرد از آن رو که در مسیر مواصلاتی تهران به جنوب واقع شده است یکی از پرترددترین شهرهای ایران است و همین امر هم سبب رونق هر چه بیشتر این دیار شده است. بروجرد یکی از کهن ترین و سرسبزترین شهرهای لرستان نیز هست که روزگاری تحت سلطه مادها بوده و در واقع مرز بین دو حکومت ماد و کاسی ها بوده است. نگاهی به این دیار سرسبز که بیاندازید خواهید دید که شهر درست در لبه دشتی حاصلخیز ،که از قضا وسیع ترین سرزمین هموار استان لرستان یعنی دشت سیلاخور قرار گرفته است. بروجرد پشت به ارتفاعات گرین دارد که در واقع دنباله زاگرس محسوب می شوند و همین تقابل و وجود چشمه سارهای متعدد سبب آبادی بروجرد در طول تاریخ شده است. برخی بر این باورند بروجرد در واقع ویروگرد بوده و اشاره به بناشدن شهر به دست شاهزاده اشکانی ویرو دارد. برخی دیگر اما شهر را ساخته دست پادشاه پیشدادی، منوچهر، می دانند. اما کاوش های باستان شناسی در اطراف بروجرد نشان می دهد این شهر از عصر مس و دوره های پیش از تاریخ محلی برای سکونت بوده است. با وجود همه این فرضیات به نظر می رسد شهر کنونی در دوره اشکانیان شکل گرفته است. این شهر و دشت حاصلخیز سیلاخور هم یکی از استراتژیک ترین نقاط حکومت اشکانیان و ساسانیان بوده است که قلاع بسیاری در آن ساخته می شود. بروجرد را در آن برهه تاریخی ماه یا ماه نهاوند می نامیده اند. بروجرد هم به سبب موقعیت خاص خود بارها بین حکومت ها و امرای گوناگون دست به دست شده است اما اغلب به عنوان ولایتی مستقل اداره می شده است. با روی کار آمدن قاجاریان بروجرد بازهم چشم امیران و شاهزادگان قاجاری را گرفت. هریک از این شاهزادگان و امیران لقبی برای بروجرد در نظر گرفتند که از میان مشهورترین شان می توان به شهر شجاعان و شهرسبز حضرت سلیمان اشاره کرد.
1683367067 587 شهرهای دیدنی لرستان
جاذبه های دیدنی بروجرد
مسجدجامع 1200 ساله بروجرد، مسجد قاجاری سلطانی، بنای سلجوقی امامزاده جعفر، بقعه شاه زیاریون، مجموعه تاریخی و گردشگری طباطبایی ها، قلعه باستانی رومیان، قلعه یزدگرد، تپه زیبا و دیدنی چغا، باغ پرندگان، چشمه سرآب کرتول، تالاب بی بدیل بیشه دالان، تنگه کپرگه، تکیه موثقی، تپه باستانی قرق، خانه حاتمی، گلدشت، بازار بروجرد، ارگ بروجرد، روستای گل زرد، روستای دره صیدی، روستای کرکیخان و روستای توده زن تنها بخشی از جاذبه های دیدنی تاریخی و طبیعی این شهر زیبا است. قصد اقامت در این شهر کوهستانی را اگر داشته باشید هتل زاگرس، هتل هالیس و هتل امیرکبیر بروجرد از جمله واحدهای اقامتی بروجرد کهن است.
1683367067 884 شهرهای دیدنی لرستان
الیگودرز
الیگودرز مرکز شهرستان بزرگ الیگودرز است که درست در فاصله 153 کیلومتری شهر خرم آباد قرار گرفته است. الیگودرز در زمره بالابلندترین شهرهای ایران است که آب و هوایی مطبوع و البته سرد و کوهستانی دارد. الیگودرز یکی از آن شهرهایی است که قدمت دقیقش هنوز هم در هاله ای از ابهام است. برخی قدمت یکجانشینی در این سرزمین را به دوران پیش از هخامنشیان نسبت می دهند اما آنطور که از ظواهر امر پیداست شهر کنونی چیزی قریب به هفتصد سال قدمت دارد. این شهر اما با افسانه ها رابطه دیرینه ای دارد و نامگذاری این شهر نیز سر از داستان های شاهنامه درمی آورد. خیلی ها معتقدند که الیگودرز ترکیب دو واژه آل و گودرز بوده است. آل به معنی خاندان و گودرز نام پهلوان اسطوره ای ایران که پسر کشواد بوده و در شاهنامه بارها درباره او سخن به میان آمده است. راستش را بخواهید در این شهر خاندانی به نام گودرز ساکن هستند که به نظر می رسد بر این فرضیه صحه می گذارند اما برخی دیگر داستان های متفاوت تری برای نامگذاری این شهر نقل می کنند که همه آن ها جالب و شنیدنی است. اطراف الیگودرز را چشمه ها و جویبارهای متعددی فراگرفته اند که سبب آبادی و رونق آن در طی صدها سال گذشته شده است. شهر الیگودرز تا همین قرن پیش تنها از چهارمحله تشکیل شده بود و یکی از مراکز اصلی تعلیمات دینی قزلباشان پیرو صفویان و برخی درویشان بوده است. در همین راستا شاه اسماعیل صفوی یکبار از این شهر و خانقاه هایی که داشته بازدید کرده است. اما باگذر زمان و مهاجرت عشایر و روستایی ها شهر گسترش پیدا کرده و حالا مرکز شهرستان الیگودرز است. در این توسعه شاید موقعیت راهبردی و استراتژیک این شهر بی تاثیر نبوده است چرا که الیگودرز پل ارتباطی فلات مرکزی با سرزمین های غرب ایران است.
1683367067 968 شهرهای دیدنی لرستان
جاذبه های دیدنی الیگودرز
آبشار آب سفید عروس آبشارهای ایران، آبشار چکان، دشت لاله های واژگون خلیل آباد بزرگترین دشت لاله های واژگون جهان، کوه های تمندر، قلعه تاریخی دختر در ارتفاعات تمندر، روستای دالانی و دشت لاله ها، آبشار وارگ، دریاچه کوهستانی تمی، شول آباد، غالیه کوه و جنگل های بلوط دورک از جمله جاذبه های زیبا و ماندگار شهر الیگودرز است. الیگودرز در پهنه دشت سیلاخور مملو از قلاع تاریخی بود که متاسفانه در جریان زلزله مهیب سال 1382 به طور کامل تخریب شدند اما هنوز هم آثاری از خرابه های این قلاع تاریخی همانند قلعه مندیش بر جای مانده است. هتل جهانگری الیگودرز تنها واحد اقامتی شهر الیگودرز برای اقامت در بهشت لاله های واژگون و آبشارهای سپید دامان است.
1683367067 770 شهرهای دیدنی لرستان
دورود
دورود سومین شهر پرجمعیت استان لرستان است که در 85 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است. دورود مرکز شهرستان بزرگ و زیبای دورود است. این شهر زیبا و اصیل در دامنه های سربفلک کشیده زاگرس قرار گرفته است و بیشتر با نام ارتفاعات اشترانکوه شناخته می شود. اشترانکوه استثنایی را خیلی ها با نام آلپ ایران می شناسند و تقریبا بلندترین نقطه در سرتاسر استان لرستان است. دورود اما در بین طبیعت گردان حرفه ای نامی شناخته شده است. انبوه آبشارهای حیرت انگیز و بلندبالا در کنار رودخانه معروف سزار و طبیعت حیرت انگیز اشترانکوه دورود را به سرزمین با طبیعت اعجاب برانگیز مبدل کرده است که هم اکنون با نام پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود. دورود هم درست در مجاورت دشت سیلاخور قرار گرفته است و آنطور که از کاوش های باستان شناسی برمی آید بیش از هفت هزار سال پیش محلی برای زندگی و سکونت بشر بوده است. تیره و ماربره دو رودخانه خروشانی هستند که درست در نزدیکی دورود به یکدیگر پیوسته و رودخانه سزار را تشکیل می دهند. همین حضور سبب شده تا این شهر که در محل اتصال این دو رود شکل گرفته در دوره قاجار به دورود شهره شود. البته در دوره کوتاهی در دوره پهلوی دورود را بحرین نامیدند اما بازهم پس از گذر مدت زمانی بازهم نام دورود بر سر زبان ها افتاد. دورود سرسبزترین و پرآب ترین ناحیه در لرستان است و آب و هوای مطبوع و کوهستانی اش در کنار بارش مناسب و انبوه دشت های حاصلخیز از این سرزمین در طول تاریخ خانه ای محبوب ساخته است. گرچه قدمت شهر کنونی به 130 سال می رسد اما استقرار بشر در این ناحیه به عصر آهن و مس بازمی گردد. دورود یکی از شهرهای صنعتی استان لرستان نیز هست که به داشتن معادن سنگ و کارخانه های متعدد شهره است. دورود این پایتخت طبیعت ایران پر از انبوه جاذبه های گردشگری است.
1683367067 607 شهرهای دیدنی لرستان
جاذبه های گردشگری دورود
دریاچه رویایی گهر، ارتفاعات دلپذیر اشترانکوه، دره ی زیبای نی گا، چشمه وقت وساعت، کوه پریز، تالاب ازگن، آبشار دره اسپر، باباهور، آبشار آب گرم، تنگه لی لی، رود سزار، چشمه صیاد و کوه قارون از جمله جاذبه های طبیعی دورود است. پل چالانچولان، حمام افراونده، گورستان افراونده، روستای افراونده و تپه باباشاه نیز از دیگر جاذبه های تاریخی شهر دورود است. قصد رزرو هتل در این شهر را اگر داشته باشید می توانید سری به هتل ایران زمین دورود بزنید.
1683367068 647 شهرهای دیدنی لرستان
کوهدشت
کوهدشت مرک شهرستان کوهدشت است که در فاصله 82 کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است. کوهدشت درست در میانه کوه های بلندبالا و در میان دشتی وسیع قرار گرفته است. آنطور که از کاوش های باستان شناسی برمی آید سابقه سکونت در این منطقه به 12000 سال می رسد که نشان می دهد کوهدشت از دوران پارینه سنگی در واقع محل زندگی اجداد اولیه قوم لر بوده است. در این منطقه تاریخی معبدی از اقوام شوری کشف شده است که نشان می دهد کوهدشت هزاران سال پیش یکی از مراکز تمدن این ناحیه بوده است. غار میرملاس به عنوان نخستین سکونتگاه بشر، معبد سرخ دم لکی، نقوش هومیان، قلعه زاغه، پل سی پله، تنگه شیرز، سید محمد ابوالوفا، قلعه کوهزاد، امامزاده محمد، دره سرطرحان، قلعه منیژه، غار عالی آباد و پارک جنگلی بلوران از جمله جاذبه های این کهن سرزمین است. برای اقامت در کوهدشت سری به مهمانپذیر ولیعصر کوهدشت بزنید.
1683367068 859 شهرهای دیدنی لرستان
الشتر
الشتر مرکز شهرستان سلسله در استان لرستان است که در فاصله 54 کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است. الشتر هم یکی از نقاط تاریخی استان لرستان است و برخی آن را همان شهر تاریخی نیسا مرکز مهم پرورش اسب مادها می دانند که از آن در کتیبه بیستون نام برده شده است. الشتر سرزمین مردمان لک زبان است که جاذبه های فراوانی را در خود جای داده است. قلعه مظفری، دژ شینه، تپه گریران، روستای تملیه، روستای ژیریان، آبشار آوتاف، تفرجگاه کاکارضا، هنام، سراب چناره و گورستان تاریخی این شهر از جمله جاذبه های دیدنی الشتر است.

جاهای دیدنی خرم آباد
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر