لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> راهنمای جامع آماده شدن برای پیاده روی در ارتفاعات
راهنمای جامع  آماده شدن برای پیاده روی در ارتفاعات

راهنمای جامع آماده شدن برای پیاده روی در ارتفاعات

پیاده روی در ارتفاع بالا ده ها سال است که رواج یافته است. از زمانی که چشممان به چشمگیرترین قله های کوهستانی جهان افتاده است، فتح قله ها رویای ما بوده است. واقعاً جای تعجب ندارد که پیاده روی در ارتفاعات زیاد در دهه های گذشته محبوبیت خود را حفظ کرده اند! برای سپری کردن ارتفاعات شمال غربی ایران می توانید در یکی از هتل های تبریز مانند هتل لاله کندوان تبریز اقامت کنید.
باید بدانید که آماده شدن برای پیاده روی در ارتفاعات زیاد مانند پیاده روی در پارک نیست. بسیاری از افراد اثرات ارتفاع بر روی بدن را دست کم می گیرند و این نادیده گرفتن منجر به وضعیت ناراحت کننده و گاها خطرناک می شوند. بدون آموزش و آمادگی مناسب، آن تجربه ای که می تواند بهترین تجربه در طول زندگی باشد می تواند به سرعت به یک ناامیدی گسترده – یا حتی یک خطر عمده برای سلامتی – تبدیل شود.

اما مطمئن باشید، کارهایی که می توانید انجام دهید و احتیاط هایی که می توانید برای اطمینان از هر ماجراجویی انجام دهید را انجام داده اید، نتیجه نهایی یک سفر راحت، سرگرم کننده و موفق است.

“ارتفاع زیاد” چیست؟
به عبارت ساده تر، در سفری که گذر از ارتفاعات زیاد را شامل می شود، مسیر آن سفر باید به بالاتر از 2400 متر (7،874 فوت) برسد. چرا؟ زیرا این همان ارتفاعی است که بدنتان از نظر فیزیکی متوجه تغییر ارتفاع می شود. با رسیدن به ارتفاعات بالاتر و بالاتر، فشار هوا شروع به تغییر می کند. این تغییر فشار هوا منجر به تنفس کمتری در هوا می شود. با کاهش میزان اکسیژن، بدن شما با از دست دادن اکسیژن طبیعی و سالم کمی کارآمدیش را از دست می دهد. بدون گذشت زمان خاصی برای سازگاری با شرایط، تغییر در ارتفاع می تواند به یک مسئله خطرناک تبدیل شود و به موضوعات پیچیده تری مانند بیماری حاد کوهستان منجر شود.
برای هرکسی که می خواهد مسیر کوهپیمایی یا پیاده روی در ارتفاعات زیاد را طی کند، باید اهمیت سازگاری با شرایط را درک کند. با این تعریف، سازگاری “روشی است که یک فرد برای سازگاری با محیط اطرافش تغییر می کند.” برای پیاده روی در ارتفاع، این فرآیند، اجازه دادن به بدن برای تغییر اندک اندک و سازگاری با ارتفاع است و وقتی محیط شروع به تغییر کرد به شما در حفظ سطح مشخصی از راحتی و عملکرد بهینه کمک می کند.

به عنوان نمونه کوه اورست را در نظر بگیرید. برای رسیدن موفقیت آمیز به جان پناه اورست، کوهنوردان هر روز باید به آرامی سطح ارتفاعشان را به میزان مشخصی افزایش دهند. بدین معنی که برای سازگاری بدن قبل از حرکت به ارتفاعات بالاتر ، دو تا سه روز را در مکان های معین بگذرانند. اگر كسی سعی كند مسیر را بدون اینکه”دوره های تنظیم” را بگذراند، طی کند، نتایج می توانند بسیار خطرناک باشند.

احساس ارتفاع زدگی (AMS) چیست؟
به نظر می رسد ارتفاعات بالاتر روی برخی از افراد تأثیری ندارد، در حالی که در برخی افراد دیگر باعث می شود که روزها احساس بیماری کنند. پیش بینی نحوه ی واکنش بدنتان غیرممکن است، بنابراین ایده خوبی است که بدانید چه علائمی را باید از پیاده روی در ارتفاعات انتظار داشته باشید.

راهنمای کامل انتخاب بیمه ی کوهنوردی و یخنوردی
ادامه مطلب

علائم شایع AMS :
سردرد
از دست دادن اشتها
مشکل در خواب
سرگیجه
حالت تهوع یا استفراغ
گیجی
خستگی شدید
ضربان قلب بالا
تنگی نفس
اگر هر یک از علائم فوق را تجربه کردید، در اسرع وقت به راهنمای تورتان بگویید. در بیشتر موارد، تنها راه بهبود علائم AMS، اینست که تا ارتفاع کم پایین بیایید. “ادامه دادن با وجود علائم AMS ” برای شما یا گروه پیاده رویتان بی خطر نیست.
پیاده روی در ارتفاع
نحوه ی آماده سازی برای تغییر در ارتفاع
تغییرات در ارتفاع متفاوت، همه را تحت تأثیر قرار می دهد و گفتن.سیله یا ترفندی که برای همه ی افراد مفید باشد دشوار است. چند نکته، ترفند و محصول وجود دارد که باعث می شود مسیر تان به سمت قله را راحت تر، ایمن تر و موفق تر طی کنید.
چیزهایی برای خرید یا به همراه بردن
قبل از سفر با پزشک خانوادگیتان ملاقاتی داشته باشید و در مورد داروهایی که در ارتفاع استفاده می شود بپرسید. احتمالا چند گزینه وجود دارد که بتوانید تهیه کنید تا خطر و شدت علائم AMS را کاهش دهد.
از هتل و باشگاه گروه پیاده رویتان در مورد اینکه آیا اکسیژن ارائه می کنند یا نه، سوال کنید. بسیاری از شرکت ها که در پیمودن ارتفاعات تخصص دارند، تجهیزاتی برای تامین اکسیژن را ارائه می دهند. این امر به بدنتان کمک خواهد کرد که در صورت نیاز به اکسیژن در شرایطی که میزان اکسیژن کم است، استراحت کند.
یک ماسک خواب مخصوص ارتفاعات، تهیه کنید. ماسک خواب Altimate High Altitude برای تنظیم الگوی تنفس طبیعی بدن در هنگام خواب طراحی شده است. این امر به کاهش سردرد کمک می کند، منجر به خواب بهتر و به طور کلی شادی بیشتر می شود.

یادتان باشد حتما لباس گرم به همراهتان ببرید. هرچه میزان ارتفاع مسیر پیاده رویتان بیشتر شود، سردتر خواهد شد. ترکیب تغییرات در ارتفاع و تغییرات در دما می تواند برای بدنتان بسیار آسیب زا باشد، بنابراین باید برای این سفر کاملا آماده باشید.
پیاده روی در ارتفاع

کارهایی که باید انجام بدهید (و انجام ندهید)
وقت خود را بگیرید. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید با هیچ توقف و پیمودن گام به گام، جهش های بزرگی را در ارتفاع داشته باشید. به تدریج صعود کنید و روز به روز ارتفاعتان را افزایش دهید.
ریتم مناسب خود را پیدا کنید. برای جبران کمبود اکسیژن در بدنتان، سرعت شما ممکن است کمی کند شود، بنابراین خودتان را تحت فشار قرار ندهید. آهسته و پیوسته طی کردن باعث می شود تا به قله برسید.
الکل ننوشید. در ارتفاعات بالا هیدراته نگه داشته شدن بدنتان بسیار ضروری است و اما با نوشیدن الکل ممکن است برعکس عمل کند. قبل از جشن گرفتن با یک لیوان شراب یا یک آبجو سرد صبر کنید تا پیاده رویتان تمام شود.
مقدار زیادی آب بنوشید. آب یکی از بزرگترین عوامل برای کاهش علائم بیماری در ارتفاع است زیرا بدن شما را هیدراته نگه می دارد.
روز قبل از شروع پیاده رویتان، یک وعده غذایی غنی و پر کربوهیدرات بخورید. این وعده به بدنتان سوخت کافی برای سازگاری با شرایط لازم فیزیکی پیاده روی را می دهد.
و مهمترین نکته: زمانتان را با لذت سپری کنید. به خاطر داشته باشید که برای استراحت و لذت بردن از مناظر وقت زیادی صرف کنید. در مسیر صعودتان به قله، زیباترین و دیدنی ترین نقاط دیدنی جهان وجود خواهد داشت، بنابراین فراموش نکنید که توقف کنید و از بوییدن گل های سرخ در این مرحله غافل نمانید.
پیاده روی در ارتفاع
برخی از محبوب ترین پیاده روی ها در ارتفاع چیست؟
انواع مسیر ها برای پیاده روی در ارتفاع در سراسر جهان وجود دارد که هر کدام از آنها به نحو خود، زیبا و بی نظیر هستند. با این حال، بعضی از مسیرها در بین مسافران و ماجراجویان جزو محبوب ترین ها هستند. در زیر به چهار نمونه از آن ها اشاره می کنیم:
Inca Trail
مکان: کوسکو، پرو
ارتفاع: 4،215 متر
دشواری: متوسط
جدول زمانی: 3 تا 5 روز
Mont Blanc
مکان: ایتالیا / فرانسه
ارتفاع: 4،808 متر
دشواری: متوسط
جدول زمانی: 8 تا 10 روز
کوه کلیمانجارو
مکان: تانزانیا، آفریقا
ارتفاع: 5،895 متر
دشواری: سخت
جدول زمانی: 5 تا 10 روز
اردوگاه پایگاه اورست
مکان: لوکلا، نپال
ارتفاع: 5،380 متر
دشواری: سخت
جدول زمانی: 10 تا 15 روز
گذر از بسیاری از مسیر های مرتفع، تجربه ای است که مسافران در کل زندگیشان آرزو می کنند. اما اگر برای ماجراجوییتان به درستی آماده نشوید، تمام سفرتان را در پی بهبودی سپری خواهید کرد! آماده سازی و آموزش بسیار مفید است و به شما اطمینان می دهد که سفر رویاییتان را بدون نقص و کامل می گذرانید.

نکات ایمنی برای پیاده روی در شب
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر