لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستاهای دیدنی اطراف مشهد
روستاهای دیدنی اطراف مشهد

روستاهای دیدنی اطراف مشهد

مشهد یکی از محبوب ترین شهرهای ایران است که در تمام فصول سال میزبان خیل عظیم زائرین و گردشگران است. شهری با ریشه های مذهبی و تاریخی قوی که به داشتن مناظر زیبایی طبیعی و بناهای تاریخی نیز شهره است. اما اگر کمی از مشهد فاصله بگیرید در میان پیچ و خم جاده ها سر از روستاهایی در خواهید آورد که هر کدام یک مقصد تمام عیار است. روستاهای دیدنی اطراف مشهد با مناظر شگفت انگیز و زیبا و گاه با ریشه های تاریخی کهن که هر بیننده ای را مجذوب خود خواهند کرد.

شاید بارها سری به ییلاقات مشهور مشهد همچون طرقبه و شاندیز زده باشید و مکان های کمپینگ در حومه مشهد را دیده باشید. این بار به جای رفتن به این ییلاقات با ما به روستاهای سرسبز و خرمی بیایید که آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای طبیعی مسحورکننده شما را شیفته خود خواهد کرد. اگر قصد سفر به این شهر مقدس و رزرو هتل های مشهد را دارید پیشنهادهای ایران هتل آنلاین را به عنوان راهنمای سفر به مشهد از دست ندهید.

روستاهای دیدنی اطراف مشهد کدامند؟

روستای زشک

در میان روستاهای سرسبز و خرم اطراف مشهد نام زشک از باقی روستاها مشهورتر است. این روستا که از جاهای دیدنی اطراف مشهد است در شصت کیلومتری با مشهد فاصله دارد در دامان ارتفاعات بلندبالای بینالود قرار گرفته است. برای رسیدن به زشک باید ابتدا شاندیز را پشت سر بگذارید تا به روستای زشک در دامان جنوبی بینالود برسید. زشک روستایی است که به داشتن چشمه های متعدد شهره است و باغات متعدد و سرسبزی را در خود جای داده است. قدم در محیط روستا که بگذارید خانه‌های قدیمی با دیوارهای سنگ چین آن را خواهید یافت که هنوز هم شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. تصویر این روستا در دامان ارتفاعات بینالود بسیار دیدنی است. آنچه زشک را در میان مشهدی‌ها محبوب تر کرده است آب و هوای معتدل و دلچسب آن به خصوص در فصول بهار و تابستان است. چشمه قلقلی مشهورترین چشمه روستا است که تنها چهار کیلومتر با روستا فاصله دارد.

باغات روستا نیز مملو از درختان گیلاس، گردو، آلو، زردآلو، هلو و گردو است. این روستا به سبب داشتن صخره ها و ارتفاعات مناسب یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان نیز است. قله شیرباد و قله چمن هم از شناخته شده ترین ارتفاعات این منطقه است. دره های سرسبز با چشمه‌های پرآب و رودخانه‌های جاری در آن ها این روستا را به یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی تبدیل کرده است. در اطراف روستا نیز پوشش گیاهی غنی شامل سماق کوهی، اکلیل کوهی، شاهدانه و غیره به چشم می خورد. همین عوامل دست به دست هم داده تا گردشگران بسیاری را به سوی این روستا بکشاند. اکنون این روستا با داشتن امکاناتی همچون رستوران، چایخانه، سفره خانه سنتی و … به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می کند. اغلب روستاییان نیز محصولات باغی، صنایع دستی، نان های محلی، عسل و ماهی تولیدی خود را در این روستا به فروش می رسانند.

ابرده، ماسوله ای در مجاورت مشهد

ابرده

ماسوله روستایی مشهور است که تصویر خانه های پلکانی آن بیش از هر ویژگی دیگری در ذهن ها باقی مانده است. اما اگر سری به اطراف مشهد بزنید روستایی را خواهید یافت به نام روستای ابرده شاندیز که معماری پلکانی اش شما را به یاد ماسوله سرسبز خواهد انداخت. ابرده نام یکی از روستاهای جاهای دیدنی مشهد است که درست در امتداد رودخانه زشک قرار گرفته است. روستایی با معماری منحصربفرد پلکانی که چشم انداز زیبایی را در دامن ارتفاعات این منطقه به نمایش گذاشته است. در کنار خانه های پلکانی تصویر باغات متعدد و سرسبز این روستا نیز بسیار دیدنی است.

هتل 5 ستاره در مشهد
ادامه مطلب

در کنار درختان کهنسال گردو شما باغات میوه متعددی را نیز در این روستا خواهید یافت. آب و هوای معتدل کوهستانی یکی دیگر از دلایل جذابیت این روستای زیبا است. در پیچ و خم کوچه های روستا هنوز هم خانه های سنتی زیبایی به چشم می خورند که به سبک و سیاق قبلی خود باقی مانده اند. مردمان این روستا اغلب به دلیل داشتن درختان فراوان در هنر نجاری نیز متبحرند. اگر قصد دارید تا یک روز را در حوالی طبیعت زیبای این روستا سپری کنید می توانید سری به رستوران ها و غذاخوری های متعددی بزنید که در حوالی روستا قرار دارند.

روستای پاژ زادگاه فردوسی بزرگ

روستای پاژ

فردوسی قطعا یکی از نام آورترین شخصیت های ایرانی است. شاید جالب باشد بدانید که وی در روستایی تاریخی و کهن در توابع مشهد متولد شده است. پاژ نام روستایی اصیل و کهن در 15 کیلومتری مشهد است که زادگاه فردوسی بزرگ است. این روستا یک خیابان اصلی دارد که با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نام گذاری شده است.

در حوالی روستا یاد شده، بلندی قرار دارد که بر روی آن بقایای یک قلعه تاریخی به چشم می خورد. هنوز هم در این تپه می توانید ردپای کاشی های رنگ رنگی را پیدا کنید که گاه از دل خاک بیرون می زنند و نشانگر معماری جذاب کهن آن هستند. به نظر می رسد این بنای باستانی متعلق به دوران پس از اسلام و قرون نهم و دهم هجری قمری باشد. در دل این روستای سنتی و باستانی شما هنوز هم می توانید ردپای خانه های کهن و تاریخی را پیدا کنید. پاژ به داشتن تاکستان های آباد نیز شهره است. اگر سری به این روستای کهن زدید حتما از تپه های باستانی آن نیز دیدن کنید.

روستای کنگ

روستای کنگ

اطراف مشهد را روستاهایی فرا گرفته اند که گاه چندین هزار سال قدمت دارند. یکی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد روستای زیبای کنگ است. روستایی که به داشتن معماری پلکانی مشهور است و به همین سبب در میان اهالی این سرزمین به ماسوله خراسان شهره یافته است. کنگ در نزدیکی طرقبه مشهد و در ضلع غربی این ییلاق خوش منظر و در دامان ارتفاعات زیبای بینالود قرار گرفته است.

روستایی با آبی و هوای مطبوع و دلکش که بسیاری را به سوی خود می کشاند و یکی از محبوب ترین ییلاقات مشهد در فصول گرم سال است. باغات این روستای آباد نیز مملو از درختان میوه متنوع همچون گیلاس، آلبالو و زرشک است. اهالی این روستا نیز اغلب محصولات تولیدی خود را به فروش می رسانند بنابراین به هنگام بازدید از این روستا می توانید از محصولات طبیعی و تازه روستا نیز خریداری کنید و از تماشای طبیعت منحصربفرد آن لذت ببرید. روستای کنگ با داشتن معماری جذاب، دره های زیبا و چشم اندازهای منحصربفرد ارتفاعات بینالود یک مقصد تمام عیار است. دراطراف روستا نیز رستوران های سنتی متعددی به چشم می خورند. بسیاری معتقدند که طعم آش های این روستا بسیار دلچسب و به یاد ماندنی است.

روستای گلستان

روستای گلستان

اگر تنها پنج کیلومتر از شهر مشهد فاصله بگیرید به یکی از زیباترین روستاها و ییلاقات شهر مشهد خواهید رسید. روستایی که در میان کوه های بلندبالا احاطه شده و آب و هوای مطبوع و دلکشی دارد. حصار گلستان نیز به داشتن دره های سرسبز، رودخانه ای پرآب و باغات میوه متنوع مشهور است. این روستا دو امامزاده را نیز در خود جای داده است. آرامگاه امامزاده یاسر و اما‌مزاده ناصر از جمله مشهورترین زیارتگاه های اطراف مشهد است و زائرین بسیاری برای زیارت این دو امامزاده بزرگوار خود را به این روستا می رسانند. روستای تاریخی گلستان یک بنای باستانی را نیز در خود جای داده است.

دره اجنه مشهد، بهشتی در دل کویر
ادامه مطلب

یک بند تاریخی که از دوران حکمت تیموریان به یادگار مانده است و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در پشت این بند وسیع دریاچه ای بسیار زیبا قرار دارد که چشم شما را خیره خواهد کرد. قایق سواری یکی از تفریحات مشهور این بند در روزهای آخر هفته است که طرفداران بسیاری دارد. بسیاری از خانواده های مشهدی در حوالی این دریاچه بساط خود را برپا می کند و از طبیعت، مناظر زیبا و آب و هوای مطبوع روستا لذت می برند. در حوالی روستا یاد شده کافه ها، رستوران ها و سفره خانه های متعددی نیز قرار دارند که از شما پذیرایی خواهند کرد.

روستای عنبران

روستای عنبران

قدم در این روستای دل انگیز که بگذارید مناظر سرسبز و مسحورکننده آن شما را بهت زده خواهد کرد. روستای عنبران که تنها یک کیلومتر تا طرقبه فاصله دارد در ابتدا با رایحه ای خوش به شما خوش آمد خواهد گفت. این رایحه خوش مرهون رویش علف های خودرو و خوش بویی است که در اطراف روستا به چشم می خورند.

همین عطر و بوی خوش هم سبب شده تا این روستای زیبا و زمردین را عنبران بنامند. در کنار باغات زیبا، دره های بسیار سرسبز، تپه های پوشیده از گیاهان عنبران کوچه ها و خانه های بسیار زیبایی را نیز در خود جای داده است. اگر قصد اقامت در این روستا را دارید می توانید سری به اقامتگاه های بوم گردی آن بزنید. در اطراف روستا نیز واحدهای اقامتی، کافه ها و رستوران های متعددی قرار دارند که لحظات خوشی را در این بهشت زیبا و مطبوع برای شما به ارمغان خواهند آورد.

جاغرق، بهشتی کوچک در نزدیکی مشهد

جاغرق

اگر هفت کیلومتر از طرقبه فاصله بگیرید به یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد خواهید رسید. روستای جاغرق در بیست و یک کیلومتری مشهد یکی از زیباترین و آبادترین روستاهای خراسان است که به داشتن باغات میوه وسیع و بسیار سرسبز شهره است.

روستایی با آب و هوای سرد و کوهستانی که در فصول گرم سال به بهشتی بی بدیل تبدیل می شود اما اگر در فصل پاییز سری به این روستا بزنید با تماشای منظره هزاررنگ آن مبهوت خواهید شد. درخت چنار هفتصد ساله، کتیبه تاریخی روستا، ارتفاعات قنبرکوه، قبرستان تاریخی برجای مانده از عهد تیموری و قاجار در کنار این مناظر زیبا، رودخانه خروشان و دره ها و تپه های سرسبز این روستا، آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

فاصله کوتاه جاغرق با روستای عنبران نیز سب می شود تا اغلب گردشگران موفق به بازدید از هر دو روستا بشوند. در نزدیکی این روستا نیز اقامتگاه های بوم گردی برای اسکان گردشگران تدارک دیده شده است.

روستای آبگرم، تماشای یک آبشار زیبا

روستای آبگرم

یکی دیگر از روستاهای دیدنی اطراف مشهد روستای آبگرم نام دارد. روستایی زیبا که به داشتن آبشاری شکوهمند مشهور شده است اما 150 کیلومتر تا مشهد فاصله دارد. این فاصله سبب شده تا روستا بافت قدیمی خود را تا حدودی حفظ کند. آبشار زیبای این روستا که از دل ارتفاعات هزارمسجد به پایین می خزد در دل دره ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است.

آشنایی با محبوب ترین موزه های مشهد
ادامه مطلب

این آبشار منظره ای بسیار زیبا و چشم نواز را به وجود می آورد و سبب شده تا در زمره زیباترین آبشارهای استان خراسان رضوی قرار بگیرد. در پایین دست آبشار حوضچه هایی شکل گرفته اند که مکان مناسبی برای شنا و آب بازی هستند. این آبشار اغلب دمایی بین 30 الی 35 درجه سانتی گراد دارد و به همین سبب به آن آبگرم می‌ گویند.

در اطراف آبشار درختان زیبایی همچون انجیر قرار دارند که چشم انداز زیبایی را به وجود آورده اند. بسیاری از طبیعت گردان پس از تماشای آبشار با یک پیاده روی کوتاه مدت دیگر خود را به سرچشمه آبشار بر بلندای کوه می رسانند تا از تماشای طبیعت این منطقه نهایت لذت را ببرند. برای رسیدن به روستای آبگرم و تماشای آبشار زیبا و شکوهمند آن باید خود را به حوالی شهر کلات برسانید. این روستا در فاصله 30 کیلومتری شهر کلات قرار دارد. مسیر آبشار نیازمند یک پیاده روی نیمه سنگین شصت دقیقه ای است اما آنچه در انتها در انتظار شماست دنیایی از زیبایی ها خواهد بود.

روستای اخلمد، بهشت گمشده

روستای اخلمد

اخلمد هم نام یکی دیگر از روستاهای شگفت انگیز اطراف مشهد است که 85 کیلومتری با این شهر فاصله دارد. اخلمد روستایی بسیار زیبا و سرسبز است که در دل ارتفاعات بینالود قرار گرفته است.

دور تا دور این روستا را دیواره های آهکی بلند و سفیدرنگی فرا گرفته اند که در فصل بهار با پوششی از گیاهاین سرسبز و خودرو آراسته می شوند. باغات زیبا در کنار چشمه های متعدد، رودخانه پرآب اخلمد و آبشار زیبای این روستا آن را به بهشتی فراموش نشدنی تبدیل کرده است. علاوه بر آبشار اصلی چندین آبشار کوچک دیگر در این روستا قرار دارند که بسیار چشم نوازند. این روستای تاریخی و باستانی چند هزارساله آثار تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است. روستای اخلمد که نامی آشنا برای تمامی اهالی مشهد است یکی از بهترین مقاصد گردشگران در فصل تابستان می باشد چراکه آب و هوای این منطقه در فصول گرم بسیار مطلوب خواهد بود.

روستای خادر

روستای خادر

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم خادر نام دارد که همانند روستای زشک از توابع شهرستان های طرقبه و شاندیز محسوب می شود. رشد گیاهان بسیار کمیاب در این روستای زیبا و تاریخی که در اعماق یک دره قرار گرفته، ارزش آن را دوچندان نموده است.
روستای یاد شده با نام خاردره نیز شناخته می شود چراکه علاوه بر گیاهان کمیاب و خاص، گیاهان خاردار نیز در این منطقه رشد چشمگیری داشته اند. ازجمله جاذبه های دیدنی روستای خادر می توان به سرچشمه، دخمه غارنشینان، آغل سرفه و آتشکده اشاره نمود.

نتیجه گیری

مشهد یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که هر ساله مسافران بسیاری به آن سفر می کنند؛ از این رو هتل های مشهد از جایگاه منحصر به فردی نزد گردشگران برخوردارند. برای مثال هتل درویشی مشهد به سبب کیفیت بالای خدماتی که ارائه می دهد همه روزه میزبان تعداد زیادی از مهمانان از اقصی نقاط کشور و یا حتی جهان است. آشنایی با روستاهای دیدنی اطراف مشهد باعث می شود تا مسافران علاوه بر جاذبه های دیدنی، با طبیعت زیبای این خطه نیز آشنا شوند.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر