لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> حمام وزیری ساری
حمام وزیری ساری

حمام وزیری ساری

سواحل زیبای خزر و جنگل های سرسبز و بی پایان در کنار ارتقاعات محبوب البرز و جاذبه های طبیعی زیبا و متعددی همچون آبشارها، رودخانه ها، دریاها، دریاچه ها و … مازندران را به یکی از محبوب ترین استان های شمالی کشورمان تبدیل کرده است که هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر مشتاق ایرانی است اما مازندران در کنار انبوه جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی منحصربفرد یکی از قدیمی ترین استان های ایران است که مملو از جاذبه های تاریخی است. ساری مرکز استان مازندران خود به تنهایی ده ها اثر تاریخی ارزشمند را در دل خود جای داده است که هر کدام گوشه ای از تاریخ این سرزمین را روایت می کنند اما کمتر شناخته شده اند. در میان انبوه بناهای تاریخی این شهر این بار شما را به تماشای یک حمام تاریخی خانوادگی اصیل در دل یکی از محلات قدیمی این شهر دعوت می کنیم که از دوران قاجار به یادگار مانده است. حمام وزیری ساری که روزگاری بخشی از عمارت وسیع وزیری بوده است مقصد این باره ایران هتل آنلاین است. قصد سفر به ساری و رزرو هتل های ساری را اگر دارید می توانید بر روی گزینه هایی همچون هتل بادله ساری حساب کنید اما اگر به دنبال هتلی می گردید که در نزدیکی حمام وزیری قرار داشته باشد می توانید سری به هتل نوید ساری بزنید.

حمام وزیری، نماینده هنر و تفکر ایرانی در یک خانه اصیل ایرانی
کوچه آب انبارنو در خیابان انقلاب امروزی یکی از قدیمی ترین محلات شهر ساری است که برای اغلب ساروی ها نامی آشنا است. کوچه ای با چندین جاذبه تاریخی شناخته شده و ارزشمند همچون خانه کلبادی و یا آب انبار نو که اغلب بناهای دیدنی آن متعلق به دوره قاجار است. اما بناهای ارزشمند و تاریخی این کوچه اکنون در قالب یک موزه جذاب با نام موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ساری که زیر مجموعه موزه تاریخ شهر ساری است شناخته می شوند. این موزه وسیع از سه بخش خانه کلبادی، حمام کلبادی و حمام وزیری تشکیل شده است. خانه کلبادی که از اواخر دوره قاجار به یادگار مانده و یکی از عمارت های زیبای ایرانی و اصیل این منطقه است بخش اصلی این موزه را تشکیل می دهد اما اگر قدم در حیاط شمالی یا همان حیاط اصلی عمارت بگذارید درب ورودی دیگری در آن خواهید یافت که شما را به حمام وزیری درست در مجاورت خانه کلبادی راهنمایی خواهد کرد.
در روزگاری نه چندان دور حمام وزیری از طریق راهی در کوچه آب انبار نو و یک راه دیگر که اکنون در خیابان هجده دی ساری قرار دارد قابل دسترسی بوده است. راه هایی که امروزه مسدود شده و دیگر کارایی ندارند و تنها راه ورودی به این حمام تاریخی نیز تنها از دل عمارت کلبادی میسر است. حمام دویست مترمربعی وزیری ساری هم داستان جالبی دارد.
حمام وزیری ساری
این حمام که متعلق به اواخر دوره قاجار است در واقع بخشی از عمارت وسیع وزیری است. عمارتی که متعلق به یکی از خانواده های سرشناس ساروی بوده است اما به مرور زمان عمارت تخریب شده و تنها حمام آن پابرجا مانده است و به همین سبب حمام به حمام وزیری شهره می شود. عمارت وزیری هم به بازاری تبدیل شده است که امروزه با نام بازار والاتبار شناخته می شود. اما حمام عمارت که به شدت مورد آسیب قرار گرفته بود در نهایت در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار می گیرد و در سال 1381 نیز در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد و دربی از درون خانه موزه کلبادی برای دستیابی به این حمام تاریخی زیبا و شاخص تعبیه می شود. مصالح به کاررفته در ساخت این حمام به همراه معماری و ویژگی های ساختاری آن سبب شده تا این حمام به یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهر ساری تبدیل شود.
حمام وزیری ساری
بخش های مختلف حمام وزیری
این حمام اختصاصی با مساحتی در حدود ۲۰۰ مترمربع درست به سان اغلب حمام های ایرانی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. با گذر از ورودی شما بخش های مختلف این حمام همچون هشتی، سربینه، گرمینه، راهروهای بلند و طولانی،گرمخانه، خزینه آب گرم، خزینه آب سرد، تون و سرویس های بهداشتی را خواهید یافت. در بدو عبور از ورودی نخستین بخش حمام ایرانی با نام با نام سربینه در برابر چشم ها ظاهر می شود. در سربینه حوضی هشت ضلعی و کوچک درست در وسط بنا به چشم می خورد. چهار سکو نیز در اطراف این حوضچه کوچک سنگی قرار دارد که مکانی برای نشستن مراجعین حمام بوده است. در کنار این سکوها مکان هایی قرار دارد که پاشویه نامیده می شود. در هنگام ورود به حمام برای جلوگیری از ورود آلودگی به داخل حمام فرد می توانست پای خود را در این پاشویه ها به راحتی بشوید و مانع از انتقال آلودگی ها شود. به هنگام خروح از حمام نیز فرد با شستن پای خود در این آب خنک اغلب دمای بدن خود را به حالت تعادل می رسانده و بعد حمام را ترک می کرده است. گرمخانه به معنای ساختمانی گرم است که اغلب یک راه ورود و خروح دارد تا از خروج گرما تا حد ممکن جلوگیری شود. این اصل در این حمام تاریخی نیز رعایت شده است. راه های طولانی و پیچ دار بین سربینه و گرمینه سبب جلوگیری از انتقال سرما از بیرون به دورن و انتقال گرما از درون به بیرون می شده است. راه های طولانی و پیچ در پیچ از یک سو شما را به گرمخانه و محیط داخلی حمام و از سویی دیگر به سرویس های بهداشتی داخل حمام می رساندند.
حمام وزیری ساری
گرم خانه نیز به شکل هشت ضلعی طراحی شده است. بر روی سقف نیز حفره هایی تعبیه شده است که با ماده ای شیشه مانند پوشیده می شده است تا علاوه بر اطلاع نسبی از ساعات روز مانع دید به داخل حمام شود. در بخش جنوبی حمام نیز خزینه ها قرار گرفته اند. بخش از گرمخانه حمام که به شکل یک اتاق مستطیل شمل طراحی شده است نیز کمی پایین تر از سطح حمام قرار دارد. به این قسمت از حمام تون می گویند و معمولا یک ورودی دیگر از بیرون به داخل حمام دارد که در حمام وزیری این ورودی در ضلع شرقی قرار داشته است. در کف حمام نیز گربه روها یا لوله هایی باریک تعبیه شده است که با انتقال حرارت ناشی از دود سوختن چوب و زغال برای تامین آب گرم سبب ضدعفونی کردن حمام و گرم کردم کف آن می شده است. حمام وزیری در ساخت و طراحی نمونه کامل یک حمام اصیل و اعیانی ایرانی است که امروزه بخشی از موزه صنایع دستی شهر ساری است. علاوه بر تماشای معماری این حمام اصیل می توانید از تماشای لباس های سنتی و مشاغل قدیمی این شهر تاریخی در کنار تماشای آداب و رسوم کهن مردمان این دیار لذت ببرید.

حمام نظافت تبریز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر