لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> زنجان
زنجان

زنجان

زنجان نام یکی از مهم ترین شهرهای ایران در مسیر دسترسی فلات مرکزی به آذربایجان ایران است. این شهر به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم در تاریخ نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. نزدیکی گنبد سلطانیه، به عنوان نخستین گنبد آجری جهان، سبب شهرت بیشتر این شهر شده است. زنجان همچنین از طبیعتی زیبا و کوهستانی برخوردار است.
مجموعه تفریحی و ییلاقی ائل داغی در دامنه کوه گاوازنگ یکی از تفرجگاه های اصلی این شهر است. این تفرجگاه هر ساله میزبان فستیوال آش ایرانی است که در فصل تابستان برگزار می شود. زنجان هرساله میزبان فستیوال غذای جاده ابریشم نیز است. موقعیت جغرافیایی این شهر سبب شده تا مسافرین بسیاری در مسیر سفر خود از آن عبور کنند.

فعالیت فرش فروشان در راسته بازار زنجان

اما این شهر جاذبه های دیدنی متعددی نیز دارد. مردان نمکی 2500 ساله، طولانی ترین بازار سنتی سرپوشیده ایران، بنای منحصربفرد رختشویخانه، طبیعت زیبای روستاهای اطراف و …. از جاهای دیدنی زنجان است. انواع ظروف ملیله، نقره کاری و فرش های دستبافت زیبای زنجان نیز از دیگر دیدنی های این شهر است.
اگر قصد سفر به زنجان و برنامه ریزی برای تماشای این شهر را دارید در ادامه به معرفی بخش های مختلف این شهر می پردازیم. از پارک ها، موزه ها و رستوران ها گرفته تا تفرجگاه ها و آثار باستانی زنجان را در ادامه خواهید یافت.

درباره ی زنجان

چشم انداز شب در شهر زنجان

چشم انداز شب در شهر زنجان از فراز ارتفاعات گاوازنگ
شهر زنجان مرکز استان و شهرستان زنجان در شمال غرب ایران است. زنجان یا زنگان در منطقه آذربایجان ایران قرار دارد. زنجان یکی از شهرهایی است که در مسیر ارتباطی آذربایجان با فلات مرکزی ایران قرار دارد. این شهر در همسایگی طارم، سلطانیه، ایجرود، خدابنده و ماهنشان زنجان قرار دارد. زنجان دارای آب و هوایی سرد و خشک و طبیعتی کوهستانی است.

تابستان های خنک و زمستان های سرد و سوزناک از ویژگی های آب و هوایی این شهر است. مردم این شهر به زبان ترکی صحبت می کنند. رودخانه زنجان رود از مجاورت این شهر عبور کرده و به قزل اوزن می پیوندد. زنجان دارای صنایع دستی زیبا و چشمگیری همچون ملیله کاری و نقره کاری است. منطقه ییلاقی گاوازنگ و سد زیبای تهم نیز از جمله تفرجگاه های خوش آب و هوای شهر زنجان است.

تاریخچه زنجان

حیاط سرای ملک در بازار زنجان

یک روز آفتابی در حیاط سرای ملک در بازار زنجان

بنابر مطالعات تاریخی این شهر قدمتی سه هزار ساله دارد. حمدالله مستوفی یکی از تاریخ نگاران برجسته ایرانی معتقد است که بنای اولیه شهر زنجان توسط اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانیان، بنا نهاده شده است. در برخی منابع از این شهر با نام شهین نام برده شده است. اما اغلب منابع تاریخی زنجان را با نام خمسه می شناسند. برخی معتقدند روزگاری این شهر از پنج بلوک مختلف تشکیل شده بود.

این 5 بلوک سبب می شود شهر در دوران حکومت قاجار با نام خمسه شهرت یابد. در منابع مختلف از این شهر به عنوان شهری بزرگ و آباد نام برده شده است. همچنین در منابع تاریخی از وجود دیواری دور تا دور این شهر سخن گفته شده است. از این شهر با نام زنگان نیز نام برده شده است. به نظر می رسد این واژه تغییرشکل یافته واژه زندگان به معنای اهل کتاب زند است.

با حمله اعراب به ایران، زنجان برای نخستین بار در تاریخ به‌طور کامل ویران می شود. این شهر دومین بار در جریان حمله مغول به‌طور کامل تخریب می شود تا جایی که تا مدت ها اثری از حیات در این شهر نبوده است. در دوران حکومت ایلخانی انتخاب سلطانیه به‌ عنوان پایتخت دوران ایلخانی شهر را به طور کامل از رونق می اندازد و این شهر تا مدت ها به حالت یک ویرانه باقی می ماند.
با سقوط ایلخانی و متعاقبا از دست رفتن جایگاه سلطانیه زنجان بار دیگر شکوفا می شود. زنجان اما برای بار سوم با قتل عام تیمور گورکانی بار دیگر به طور کامل ویران می شود. شهر فعلی اما از دوران صفویه گسترش یافته است. این توسعه در دوران حکومت قاجار نیز ادامه پیدا می کند. امروزه این شهر امروزه بیستمین شهر ایران از لحاظ جمعیت است.

رختشویخانه زنجان، نمادی از قدمت پاکیزگی
ادامه مطلب

جاهای دیدنی زنجان

عمارت کلاه فرنگی ذوالفقاری زنجان

منظره بیرونی عمارت کلاه فرنگی ذوالفقاری زنجان
بازار سنتی زنجان، سرای ملک،مسجد جامع و بنای امامزاده سید ابراهیم از نخستین دیدنی های شهر زنجان است. اگر به تماشای عمارت های تاریخی علاقه مندید باید حتما از رختشویخانه بازدید کنید. این بنا یکی از منحصربفردترین بناهای تاریخی کشور از حیث کارایی است. عمارت تاریخی ذوالفقاریه با موزه مردان نمکی از جاهای دیدنی شهر زنجان است.

مجموعه تفریحی ائل داغی و سدگاوازنگ نیز از دیگر دیدنی های شهر زنجان است. اگر کمی از زنجان فاصله بگیرید در فاصله سی کیلومتری زنجان می تواند سری به دیدنی های شهر تاریخی سلطانیه بزنید. گنبد سلطانیه، موزه گنبد سلطانیه و معبد داش کسن تنها برخی از دیدنی های این منطقه است.

آثار باستانی زنجان

مجسمه های موزه رختشویخانه

بازدید گردشگران از مجسمه های موزه رختشویخانه
بازار سنتی زنجان یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این بازار، طولانی ترین بازار سنتی ایران است. این بازار با بافتی زیبا و سنتی از راسته های متعددی تشکیل شده است. در داخل بازار زنجان حمام سنتی حاج داداش قرار دارد که بیش از یکصد سال قدمت دارد و به تازگی بازسازی شده است.
سرای ملک، میدان مسگرها و مساجد تاریخی داخل بازار نیز از دیگر دیدنی های بازار زنجان است. مسجد سید یا مسجد جامع نیز یکی دیگر بناهای تاریخی دیدنی شهر زنجان است. این مسجد تاریخی که از دوران قاجار به یادگار مانده است در مجاورت بازار زنجان قرار دارد. مسجد چهل ستون و مسجد خانم نیز از دیگر مساجد تاریخی زنجان است.
عمارت تاریخی ذوالفقاری نیز نخستین عمارت مدرن شهر زنجان است که در ضلع شمالی سبزه میدان قرار دارد. کمی پایین تر از عمارت ذوالفقاری عمارت دارایی قرار دارد. عمارت دارایی در اوایل حکومت پهلوی احداث شده است. این بنا توسط یکی از پیشروترین معماران مدرن آن روزگار ساخته شده است. خانه و باغ معین در مجاورت زنجان رود نیز دیگر اثر تاریخی شهر زنجان است از اواخر قاجار به یادگار مانده است.

کاروانسرا سنگی نیز قدیمی ترین آثار تاریخی شهر زنجان است که از دوران صفویه به یادگار مانده است. این بنا تاریخی اکنون به عنوان سفره خانه به کار برده می شود. آب انبار رختشویخانه که بیش از نود سال قدمت دارد توسط نخستین شهردار زنجان احداث شده است. این بنا مکانی برای شستشو لباس و ظروف برای بانوان زنجانی بوده است.
پل میربهاالدین نیز یکی از قدیمی ترین پل های زنجان است که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

مراکز تفریحی زنجان

سد خاکی گاوازنگ در تفرجگاه ائل داغی

دورنمای سد خاکی گاوازنگ در تفرجگاه ائل داغی
تفرجگاه ائل داغی با مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی، آلاچیق، کافه و . نخستین مرکز تفریحی شهر زنجان است. این تفرجگاه که در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد یکی از مسیرهای موردعلاقه کوهنوردان و گلایدررانان است. در نزدیکی مجموعه ائل داغی سد زیبای گاوازنگ قرار دارد. قایق رانی یکی از تفریحات اصلی این سد زیبا و کوچک است. زیپ لاین سد گاوازنگ نیز یکی از تفریحات پرطرفدار این منطقه است.

شهربازی ملت واقع در پارک ملت دیگر مرکز تفریحی شهر زنجان است. در این شهربازی تفریحاتی برای بزرگسالان و کودکان در نظر گرفته شده است. پیست اسکی پاپایی در 45 کیلومتری زنجان از دیگر مراکز تفریحی شهر زنجان در فصل زمستان است.

طبیعت زنجان (جاهای دیدنی اطراف زنجان)

چشم انداز آسمان آبی و دریاچه زیبای سد تهم

چشم انداز آسمان آبی و دریاچه زیبای سد تهم
سد تهم در فاصله 10 کیلومتری زنجان یکی از ز یباترین چشم اندازهای شهر زنجان است. روستای همایون نیز در نزدیکی سد تهم با طبیعتی سرسبز از دیگر جاذبه های طبیعی نزدیک به شهر زنجان است. طبیعت زیبای رودخانه ارمغانخانه در فاصله سی کیلومتری زنجان از دیگر دیدنی های طبیعت این منطقه است.

منطقه تفریحی ائل داغی و سد گاوازنگ در فاصله 5 کیلومتری شهر زنجان از تفرجگاه های طبیعی اصلی این شهر است. روستای شیت و طبیعت جادویی شیلاندر در فاصله 126 کیلومتری شهر زنجان از جاذبه های نفسگیر طبیعت زنجان است. منطقه حفاظت شده سرخ آباد نیز در فاصله 18 کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.

ماهنشان زنجان؛ از فراز تخت دیوها تا لب دریاچه پری
ادامه مطلب

مراکز خرید زنجان

 بازار سنتی زنجان

ازدحام خرید عید در بازار سنتی زنجان
بازار سنتی زنجان یکی از جذاب ترین مراکز خرید شهر زنجان است. در راسته های مختلف این بازار انواع کالاها ارائه می شد. پاساژ نور نیز یکی از مدرن ترین مراکز خرید شهر زنجان است. پاساژ اشراق، شهر راز، پاساژ ایران زمین، پاساژ پردیس از دیگر گزینه های خرید در این شهر است. پاساژ تهران، پاساژ طلا و مرکز خرید آریا نیز از دیگر گزینه های برای خرید از زنجان است.

خیابان سعدی نیز یکی از اصلی ترین مراکز خرید در شهر زنجان است که در بافت مرکزی این شهر قرار دارد. پیاده راه سبزه میدان نیز مکان مناسبی برای خرید انواع سوغات زنجان همانند ملیله، چاروق و چاقو زنجان است.

آداب و رسوم زنجان

حسینیه اعظم زنجان

حضور عزاداران دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در میدان انقلاب زنجان
خلعت بران یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم شهر زنجان است. در این سنت که اغلب در روز چهارشنبه سوری برگزار می شود بزرگ خانواده هدایایی را برای دختران و زنان ارسال می کند. فردی که خلعت رادریافت می کند نیز اغلب با شیرینی و یا یک پارچه ظرف خلعت را برمی گرداند. فرستادن خلعت برای تازه عروسان از طرف خانواده داماد در دوران نامزدی از دیگر سنت های اهالی این شهر است.

در شب یلدا نیز کوچکترها و جوان ترها به منزل بزرگ ترها می روند و شب را در کنار یکدیگر سپری می کنند. عزاداری محرم در زنجان از جایگاه خاصی برخوردار است. دسته حسینیه اعظم که در روز هشتم محرم حرکت می کند یکی از باشکوه ترین دسته های عزاداری کشور است. این دسته عزاداری بیش از یکصد سال قدمت داشته و از دوران قاجار برگزار می شود.
دسته عزاداری زینبیه نیز که در روز یازدهم محرم حرکت می کند از شهرتی فراملی برخوردار است. مراسم طشت گذاری نیز قبل از آغاز ماه محرم برگزار می شود.

غذاهای سنتی زنجان

سرو جغور بغور در بازار زنجان

سرو جغور بغور در بازار زنجان
جغور بغور یکی از مشهورترین غذاهای سنتی شهر زنجان است. این غذا ترکیبی از جگر سیاه، جگر سفید، پیاز و سیب زمینی است. برای صرف این غذای خوشمزه می توانید سری به بازار سنتی زنجان بزنید. آش ترش دیگر غذای سنتی خوشمزه شهر زنجان است. آش ترش از اسفناج، لوبیا، نخود، کشمش، برگه زردآلو و آلوچه تهیه می شود.
پس از طبخ آش بانوان زنجانی از سرکه و شیره انگور برای طعم دادن به آش استفاده می کنند. کاله جوش یکی دیگر از غذاهای سنتی شهر زنجان است که به شیوه های بسیار مختلفی طبخ می شود. شش انداز که ترکیبی از خرما، کشمش، پیاز و تخم مرغ است از غذاهای سنتی این شهر است. پیازو و کوفته از دیگر غذاهای سنتی شهر زنجان است.

حلوای اوماج نیز یکی از خوشمزه ترین خوراک های سنتی شهر زنجان است. این حلو از آرد، روغن حیوانی و شیره انگور تهیه می شود. حلوای ترک نیز با آرد، آب، روغن و شیره انگور تهیه می شود. خشیل نیز یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی زنجان است. این غذا ترکیبی از گندم، برنج، روغن، شیره انگور و دارچین است.

رستوران های زنجان

رستوران سنتی دیزی سرای عابدینی

نمای بیرونی رستوران سنتی دیزی سرای عابدینی در بازار زنجان
رستوران پلو یکی از محبوب ترین رستوران های شهر زنجان است. اما اگر به صرف غذا در محیطی سنتی علاقمندید می توانید سری به رستوران حاج داداش در بازار سنتی زنجان بزنید. این رستوران در واقع یکی از حمام های قدیمی بازار زنجان است که بازسازی شده است. کاروانسرا سنگی نیز یکی از قدیمی ترین کاروانسراهای زنجان است.

این کاروانسرا اکنون به عنوان یک رستوران سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. دیزی سرای عابدینی در بافت قدیمی زنجان و در مجاورت بازار مکانی مناسب برای صرف یک دیزی سنتی است. رستوران زرتشت، رستوران مشاهیر، رستوران گلریز و رستوران صدف نیز انواع غذاهای ایرانی را سرو می کنند. رستوران چنگال طلایی و رستوران نفیس نیز از رستوران های مطرح شهر زنجان است.

معرفی بهترین هتل های زنجان - به همراه عکس و جزئیات کامل
ادامه مطلب

هتل های زنجان(هتلهای خوب زنجان)

هتل بزرگ زنجان

محوطه بیرونی هتل بزرگ زنجان

هتل بزرگ زنجان، محبوب ترین هتل این شهر از منظر مهمانان ایران هتل آنلاین است. این هتل 5 طبقه تنها هتل چهار ستاره شهر زنجان است. هتل بزرگ زنجان در ورودی شهر زنجان قرار دارد. هتل آسیا، هتل پارک و هتل جهانگردی زنجان نیز از دیگر هتل های محبوب شهر زنجان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با هتل های زنجان می توانید سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

سوغات زنجان

مشهوترین سوغات زنجان چاقوی زنجان است. اما در کنار چاقوی زنجان شما حتما باید از هنر ملیله کاری و نقره کاری این شهر دیدن کنید. انواع ظروف ملیله این شهر از محبوبیت زیادی برخوردار است. ورشوسازی، قند شکن و قلم تراش نیز از دیگر سوغاتی های زنجان است. چاروق که نوعی کفش سنتی ایرانی است نیز یکی از صنایع دستی این شهر است.

مس زنجان نیز از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. شما می توانید انواع ظروف مسی را از بازار سنتی و یا فروشگاه های متعدد خریداری کنید. فرش دستبافت و گلیم زنجان نیز از دیگر سوغاتی های این شهر است. گیوه بافی، محصولات چرم، قلم زنی و سنگ های زینتی تراش خورده نیز از دیگر صنایع دستی زنجان است.

موزه های زنجان

مردان نمکی در موزه باستان شناسی زنجان

لوازم شخصی کشف شده از مردان نمکی در موزه باستان شناسی زنجان
موزه مردم شناسی رختشویخانه یکی از جذاب ترین موزه های شهر زنجان است. این موزه در محل ساختمان رختشویخانه قرار دارد که در سال 1319 ساخته شده است. شما می توانید در این موزه با سبک و سیاق زندگی زنجانی ها در بیش از یکصد سال پیش آشنا شوید. موزه باستان شناسی و مردان نمکی در محل عمارت تاریخی ذوالفقاریه یکی دیگر از موزه های شناخته شده شهر زنجان است.

در این موزه علاوه بر تماشای عمارت ذوالفقاریه می توانید از تماشای مردان نمکی 2300 ساله لذت ببرید. موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی واقع درعمارت دارایی نیز شما را با انواع صنایع دستی تاریخی زنجان آشنا می کند. باغ موزه گیاهان دارویی زنجان واقع در سرای ناصری در بازار تاریخی زنجان یکی دیگر از موزه های جذاب شهر زنجان است.
موزه تاریخ طبیعی در پارک ارم نیز مکان مناسبی برای تماشای انواع گونه های جانوری است. اگر سی کیلومتر از زنجان فاصله بگیرید می توانید از موزه های گنبد سلطانیه واقع در شهر سلطانیه نیز دیدن کنید.

پارک های زنجان

پارک ملت زنجان

آلاچیق های چوبی و فضای جنگلی پارک ملت زنجان

پارک ارم یکی از مشهورترین پارک های جنگلی زنجان است. این پارک در ابتدا اتوبان زنجان به میانه قرار دارد. در این پارک جنگی امکاناتی همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی و .. وجود دارد. پارک جنگلی گلستان نیز در فاصله کوتاهی از پارک ارم و در نزدیکی دانشگاه زنجان قرار گرفته است. پارک بانوان نیز یکی از وسیع ترین پارک های زنجان است که مختص بانوان است.
در این پارک نیز امکانات گوناگونی همچون آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی، وسایل ورزشی و .. در دسترس قرار دارد. پارک ملت نیز با وجود شهربازی ملت یکی از محبوب ترین پارک های زنجان است. بوستان مسافر و پارک شهید رجایی از دیگر فضاهای سبز شهر زنجان است.
شما چه فصلی را برای سفر به شهر زنجان انتخاب می کنید؟ کدام یک از جاذبه های دیدنی این شهر نظر شما را جلب کرده است؟ چه خاطره ای از سفر به زنجان دارید؟ آیا برنامه ای برای سفر به این شهر دارید؟ آیا تاکنون در فستیوال آش این شهر شرکت کرده اید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر