لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی روستای افجه لواسان به همراه عکس و آدرس
روستای افجه

معرفی روستای افجه لواسان به همراه عکس و آدرس

یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای اطراف پایتخت لواسان نام دارد. طبیعت بکرو سرسبز این منطقه مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت ساکنان پایتخت است. در تمام فصول سال این بخش دارای زیبایی‌ها و چشم‌اندازهایی کم‌نظیر است. روستاهای موجود در لواسان با طبیعتی زیبا محلی مناسب برای گذراندن یک روز عالی در تعطیلات آخر هفته هستند.

روستای افجه یکی از جاهای دیدنی لواسان است. در این مقاله سعی داریم تا در مورد این روستای زیبا، محل قرارگیری آن، زیبایی‌های این روستا در بهار، تابستان و پاییز و دیگر ویژگی‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی بیشتر در این زمینه به دانش خود اضافه کنید:

معرفی روستای افجه

معرفی روستای افجه

روستای بکر و سرسبز افجه مکانی زیبا برای داشتن لحظاتی آرامش و دور بودن از آب و هوای آلوده پایتخت است. عکس‌ های روستای افجه بخشی از زیبایی‌های این منطقه را نمایش می‌دهد. این روستا که در فاصله بسیار کمی از تهران واقع شده هر ساله میزبان بسیاری از ساکنان تهرانی است. چشمه‌های جوشان و رودهای جاری در این روستا موجب شده که کشاورزی در این روستا رونق بسیار زیادی داشته باشد. رودخانه افجه و تبله رود از جمله رودهای جاری در این مکان هستند.

درختان گردو و گیلاس به فور در این منطقه یافت می‌شوند. همچنین گویش و لهجه این مردمان به زبان شیرین مازندرانی است.  علاوه بر طبیعت زیبا بافت تاریخی، بناهای به جا مانده از گذشته از دیگر دیدنی‌های این روستا هستند.

روستای افجه کجاست؟

روستای افجه کجاست؟

٣٠ کیلومتری شمال شرقی تهران مکانی است که می‌توانید به راحتی روستای افجه را مشاهده کنید. در واقع شهرسان شمیرانات، بخش لواسانات، ٥ کیلومتری شمال شرقی لواسان محل دقیق روستای زیبای افجه است.

تاریخچه روستای افجه

تاریخچه روستای افجه

این روستا یکی از مهم‌ترین روستاهای منطقه لواسانات به شمار می‌رود. از دیرباز تا امروزه این مکان محلی برای گذراندن اوقات فراغت پایتخت‌نشینان بوده است. قدمت این روستا بسیار زیاد است. به طوری که در گذشته مرکز  لواسان افجه نام داشت. همچنین در این روستا برای اولین بار بانک مخصوص منطقه لواسان افتتاح شد.

در ضمن این محل پایتخت لواسان کوچک نیز است. با توجه به قدمت زیاد روستای افجه در گذشته در آن بناهای تاریخی بسیاری ساخته شده است. قصر رفیع و بنای میرزا آقاخان صدراعظم نوری از جمله بناهای تاریی به جامانده از دوران قدیم در این محل هستند.

وجه تسمیه روستای افجه

روستا افجه لواسان

نام دیگر این روستا دیلمی یا اوجه است. البته آبچه دیگر نامی است که به دلیل خروشان بودن رودها و چشمه‌ها در آن بر این روستا گذاشته‌اند. به مرور زمان نام این روستا با توجه به گویش و لهجه مانزندرانی ساکنان روستا تغییر کرد و به افجه تبدیل گشت.

شغل مردم روستای افجه

روستا افجه لواسان

کشاورزی و دام‌پروری در گذشته شغل بیشتر ساکنان روستای افجه بود. پس از گذشت سال‌ها مردم این منطقه متوجه رشد و ثمر خوب درخت‌های کاشته شده در افجه شدند. به همین دلیل بیشتر باغ‌های این روستا اختصاص به کشت درخت گیلاس یافت. به طوری که امروزه گیلاس‌های افجه در میان تهرانی‌ها بسیار شهرت دارند. سیب معروف این دیار که سیب شمیران نام دارد نیز از دیگر محصولاتی است که مردم این منطقه در باغ‌های خود پرورش می‌دهند.

اَردها، روستایی توریستی در کوهپایه های شمالی ارتفاعات بزقوش
ادامه مطلب

مسیر رفتن به روستای افجه

مسیر رفتن به روستای افجه

مسیر دسترسی به روستای افجه لواسان یکی از مسیرهای بسیار راحت و نزدیک به پایتخت است.  برای رفتن به این مکان در ابتدا باید مسیر منتهی به لواسانات در شهرستان شمیرانات را طی کنید. لواسان کوچک مکانی است که افجه در آن قرار گرفته است. در واقع افجه مرکز دهستان لواسان کوچک به شمار می‌رود.
مسیر تهران به روستای افجه

مسیر تهران به روستای افجه از سمت شمال شرقی تهران شروع می‌شود. پس از اینکه بزرگراه شهید بابایی را پشت سرگذاشتید، به جاده لشکرک می‌رسید. پس از طی اين جاده لواسان را می‌بینید. در این زمان مسیر شمال شرقی را در پیش بگیرید. بلوار امام خمینی پیش روی شما است. بلوار امام خمینی را ادامه دهید. روستای سینک در جاده لواسان را مشاهده می‌کنید. در ادامه این مسیر به روستای سرسبز افجه خواهید رسید.

روستای افجه در بهار

روستای افجه در بهار

فصل بهار یکی از زمان‌های مناسب برای سفر به این روستای دیدنی است. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند تعطیلات نوروز را در این منطقه سپری کنند. آب و هوای بهاری و فرح‌بخش این روستا در بهار جان تازه‌ای در کالبدتان می‌دمد. در این فصل شکوفه‌های بهاری و درختان سربه فلک کشیده سرسبز منطقه زیبایی دو چندان به روستا داده‌اند.

در فصل بهار در این روستا هنوز هم می‌شود خنکی و سردی هوا را حس کرد. اگر قصد رفتن به این منطقه را دارید بهتر است ماه‌های زیبای اردیبهشت و خرداد را برای رفتن به این مکان انتخاب کنید.

روستای افجه در تابستان

روستای افجه در تابستان

در فصل تابستان چشمه و رودهای جاری در روستای افجه از همیشه پرآب‌تر و خروشان‌تر هستند. در این فصل با این که هوا در بسیاری از مناطق کشورمان گرم و طاقت‌فرسا است، آب و هوای افجه رو به اعتدال و خنکی دلپذیری می‌رود. بسیاری از ساکنان پایتخت برای فرار از دود و دم و گرمای تابستان تهران تعطیلات آخر هفته خود را در این مکان سپری می‌کنند.

همچنین باغ‌های موجود در این روستا در فصل تابستان مملو از میوه‌های تابستانی مانند گیلاس، آلو گردو و… هستند. در واقع گیلاس یکی از میوه‌های معروف افجه به شمار می‌رود. به طوری که بخش اعظمی از باغ‌های این روستا زیر کشت گیلاس‌های خوشمزه و خوش آب و رنگ رفته است.

روستای افجه در پاییز

روستای افجه در پاییز

پاییز رنگارنگ در روستای افجه جلوه‌ای دیگر دارد. قدم زدن در کوچه باغ‌های این روستای دیدنی در فصل زیبای پاییز روحتان را جلا می‌دهد. در این مکان می‌توانید آرامشی وصف‌ناپذیر را به دست آورید و ساعتی از زمان خود را به دور از هیاهو و دغدغه‌ها روزمره طی کنید.

در فصل پاییز در این روستای رؤیایی می‌توانید پاییز را آنگونه که در عکس‌ها و فیلم‌ها نشان داده می‌شود حتی کمی بهتر ببینید. در حقیقت روستای افجه لواسان یکی از مناطقی است که فصل پاییز را می‌توان به صورت تمام عیار در آن تماشا کرد.

روستای افجه در زمستان

روستای افجه در زمستان

با توجه به قرار گرفتن روستای افجه در محلی کوهستانی، آب و هوای این روستا در فصل زمستان بسیار سرد است. به طوری که در این فصل درختان و زمین‌های این منطقه بارش برف زمستانی به خوابی عمیق می‌روند. اما با اینکه این روستا در فصل زمستان یکدست سفیدپوش می‌شود از زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد آن نیز نمی‌توان به راحتی گذشت.

بسیاری از مسافران برای دیدن زمستان به معنای واقعی سختی راه را به جان می‌خرند و راهی این منطقه می‌شوند. ناگفته نماند بسیاری از کوه‌نوردان حرفه‌ای نیز در فصل زمستان به کوه‌های اطراف روستا مانند قله آتش کوه، ساکا، مهرچال، یخچال و ریزان صعود می‌کنند.

روستا Bengkala در نزدیکی شهر بالی، دهکده سکوت
ادامه مطلب

جاهای دیدنی افجه

علاوه بر طبیعت و آب و هوای مناسب روستاهای اطراف تهران، جاهایی دیدنی طبیعی و تاریخی بسیاری نیز در این روستاها برای دیدن و بازدید کردن وجود دارد. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را در نزدیکی افجه شرح می‌دهیم:

  • دشت هویچ

دشت هویچ

یکی از شناخته‌شده‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی روستای افجه دشت هویچ است. این دشت در زیر دست قله ریزان، منطقه گلندوک قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه زیبا نیاز به طی زمانی دو ساعته با پای پیاده دارید. نام هویچ را از این رو بر این دشت گذاشته شده که در گذشته محل کشت هویچ بوده است. امروزه دیگر در این منطقه هویچ کاشته نمی‌شود و زمين آن به صورت مكانی بكر و دوست‌داشتنی  برای عاشقان و طبيعت و طبيعت‌گردی درآمده است.

  • آبشار پسچویک

آبشار پسچویک

در اطراف روستای افجه آبشاری زیبا و خروشان با نام آبشار پسچویک وجود دارد. این آبشار با ارتفاعی در حدود ١٥ متر در مسیر قله ساکا واقع شده است. برای رفتن به این آبشار آدرس آن را به راحتی می‌توانید از محلی‌های منطقه جویا شوید. ولی به طور کلی این آبشار در بخش شمال شرقی این روستا واقع شده است.

  • آبشار موآب

آبشار موآب

آبشار موآب هم از دیگر جاهایی است که پس از بازدید از روستا می‌توانید از آن به راحتی دیدن کنید. ارتفاع این آبشار بیشتر از آبشار پسچویک است. این آبشار با ارتفاعی در حدود ١٨٠ متر چشم‌اندازی زیبا رو به دشت هویج دارد. این آبشار فاصله بسیار اندکی با آبشار پسچویک دارد. آب آبشار موآب در فصل زمستان و پاییز بسیار زیاد و خروشان است.

  • رودخانه افجه و تبله رود

رودخانه افجه

یکی از دلایل سرسبزی روستای افجه جاری شدن دو رود خروشان تبله رود و افجه در آن است. در اطراف رودخانه افجه که در نزدیکی دشت هویج است می‌توانید ساعتی را به پیاده‌روی اختصاص دهید و طبیعت و مناظر اطراف آن لذت ببرید.

تبله رود دیگر رود روستای افجه است. این رود از مرکز روستا می‌گذرد و چهره‌ای دیدنی و جذاب را به روستا داده است. به طوری که این رود در کنار درختان زیبا و رنگارنگ پاییزی محلی مناسب برای عکاسی و ثبت خاطرات است.

  • قله‌ های افجه

قله‌ های افجه

با توجه به قرار گرفتن این روستا در ناحیه کوهستانی در اطراف آن کوه‌های زیادی برای کوه‌نوردی وجود دارد. در قله‌های زیبا و سربه فلک کشیده افجه می‌توانید نفسی تازه کنید و بر فراز آنها زیبایی‌های بخش لواسان را به تماشا بنشینید. یخچال، مهرچال، آتشکده، ساکا، ریزان و پرسون از جمله قله‌های موجود در این روستا هستند.

  • محله چراغان

علاوه بر طبیعت زیبا و بکر این منطقه می‌توانید از محل‌های تاريخی آن نيز ديدن كنید. بافت تاريخی محله چراغان در روستای افجه در ميان مسافران شهرتی زياد دارد. قدم زدن در كوچه پس كوچه‌های اين روستا و تماشای بافت تاريخی آن آرامشی وصف‌ناپذير را به شما می‌دهد و شما را به حال و هوای زندگی در گذشته می‌برد. اما آنچه که زیبایی دوچندان به این محل بخشیده وجود سقاخانه‌ای با نام سقاخانه ابوالفضل است. در کنار این سقاخانه نیز یک درخت تنومند چنار با قدمت ٤٠٠ ساله قرار گرفته است.

  • قصر ناصرالدین شاه

قصر ناصرالدین شاه

علاوه بر مناطق طبیعی که در روستای افجه وجود دارد، بنایی تاریخی به جامانده از دوران قاجار نیز مورد توجه مسافران و گردشگران در این روستا است. این بنا را در بخش شمالی روستا می‌توانید پیدا کنید. این عمارت در گذشته توسط فردی به نام اعتماد‌الدوله ساخته شده است. امروز از این بنای زیبا چیززیادی باقی نمانده است. دیواری ١.٥ متری و مقداری آجر تنها آثا به جا مانده از این بنای تاریخی هستند.

  • قلعه ساکا
لوکومیر، مرتفع ترین روستای اروپا در بوسنی و هرزگوین
ادامه مطلب

قلعه ساکا

یکی دیگر از آثار باستانی و تاریخی موجود در روستای افجه قلعه ساکا است. نام دیگر این مکان قلعه دربند است. به نقل از تاریخ‌نویسان قدمت این قلعه به قرن‌های دوم و سوم هجری بازمی‌گردد. با توجه به کاربرد این قلعه در گذشته، در بلندترین بخش روستا ساخته شده است. از این رو برتمام مناطق اطراف روستا احاطه کامل دارد. این قلعه تا زمان صفویان کاربرد داشته اما پس از آن و به مرور زمان چیز زیادی از آن برجا نمانده است.

  • حمام قاجار

حمام قاجار حمامی مربوط به دوران قاجاریه است. معماری زیبای این حمام به شکل سنتی و طاق و قوس‌های زیبای دوران قاجاریه است. این حمام که در سال‌های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته امروزه نیز کاربرد خود را به عنوان حمام در بین مردم ساکن این روستا دارد. لازم به ذکر است که این حمام سال‌ها پیش به عنوان یک اثر ملی در گنجینه آثار کشورمان به ثبت رسیده است.

  • دشت لار

دشت لار

دشت لار یکی از مناطق سرسبز با گل‌های رنگارنگ در نزدیکی روستای افجه لواسان است. هنگامی که در فصل بهار و تابستان از اين دشت بازدید می‌کنید با انبوهی از گل‌های رنگارنگ شقايق و لاله روبرو می‌شوید.

چرا باید از افجه دیدن کنیم؟

چرا باید از افجه دیدن کنیم؟

یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران را برای رفتن به این روستا تشویق می‌کند طبیعت پاک و سرسبز آن است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم علاوه بر طبیعت، مناطق تاریخی  بسیاری نیز در این روستا برای دیدن وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل، نزدیکی این روستای زیبا به تهران است. بسیاری از مسافران این روستا را در تعطیلات آخر هفته  به عنوان مقصد گردشگری یک روزه انتخاب می‌کنند. مردمان مهمان‌نواز این روستا همواری با آغوشی باز از مهمانان و مسافران استقبال می‌کنند.

اقامت در افجه

در خود شهر لواسان اقامتگاه‌ها و ویلاهای زیادی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. اما اگر اقامت در دل طبیعت زیبای افجه را می‌پسندید، چندین اقامتگاه شخصی برای سکونت مسافران وجود دارد.

بهترین زمان سفر به روستای افجه

بهترین زمان سفر به روستای افجه

با این افجه در تمام فصول سال دیدنی است و در هر فصل چهره‌ای متفاوت از خود را به رخ مسافران می‌کشد، پیشنهاد ما برای سفر به این روستا بهار و تابستان است. در بهار شکوفه‌های تازه جوانه زده جان تازه‌ای به طبیعت زمستانی پشت سر گذاشته روستا می‌دهند. در فصل تابستان نیز رودها خروشان‌تر هستند و هوای مطبوع و خنکی بر روستا حاکم است.

البته کسانی که طرفدار سفر در پاییز هستند می‌توانند تمام رنگ‌های زیبای پاییزی را در فصل پاییز در روستای افجه تماشا کنند. زمستان این منطقه بسیار سرد است به طوری که برف همه جا را می‌پوشاند. اگر در فصل زمستان هوس سفر به این منطقه را کردید حتماً تجهیزات ایمنی و لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

جمع‌ بندی

اگرچه تهران شهری شلوغ و پر از آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی است در اطراف آن روستاها و مناطق بکر بسیاری وجود دارد. یکی از این روستاها، روستای افجه است. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد این روستای زیبا و دیدنی، جاذبه‌های موجود در آن، بهترین فصل سفر به این ناحیه و دیگر خصوصیات مهم آن صحبت کنیم. امید است با معرفی این روستا قدمی مثبت در شناخت جاذبه‌های کشورمان برداشته باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر