لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> اراک
اراک

اراک

اراک نام یکی از قطب های صنعتی ایران است. اراک همچنین یکی از جوان ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد. این شهر دارای عمارت های تاریخی و بازار زیبایی است که همه از دوران قاجار به یادگار مانده اند. اگر به طبیعت گردی علاقمندید باید حتما سری به تالاب میقان در شهر اراک بزنید. این تالاب مامن درناهای کمیاب است.

پاییز کوچه باغ های سنگ چین روستای انجدان اراک

در اطراف شهر اراک روستاهای کوهپایه ای زیبایی قرار دارند که چندین قرن قدمت دارند. روستای انجدان، روستای هزاوه و چشمه چپقلی تنها برخی از زیبایی های طبیعت اطراف اراک است. روستاهی هزاوه همچنین زادگاه مردان بزرگی همچون امیرکبیر است. بازار سرپوشیده اراک نیز با معماری خیره کننده مکانی مناسب برای خرید انواع سوغات اراک است.
شهربازی ها و باغ وحش ار اک نیز برخی از جاذبه های تفریحی شهر اراک است. اگر قصد سفر به اراک را دارید حتما با ما همراه شوید.

درباره ی اراک

1683365372 102 اراک
نمایی از حجره های تیمچه مهر در بازار اراک

اراک مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. اراک همچنین یکی از بزرگ ترین شهرهای مرکز ایران است. کلان ‌شهرهای اراک هجدهمین شهر پرجمعیت ایران نیز است. ارتفاعات سفیدخانی، سرخ کوه، نظم‌آباد و مودر شهر اراک را در بر گرفته اند. رود قره‌ کهریز نیز تنها رودخانه ای است که از میان شهر اراک می‌گذرد. ارتفاعات اطراف و تالاب میقان در نزدیکی شهر آب وهوای اراک را تحت تاثیر قرار داده اند.

اراک دارای زمستان‌ های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک است. اراک یکی از صنعتی ترین شهرهای ایران و یکی از چهار قطب اصلی صنعت کشور است. این شهر از لحاظ وجود صنایع مادر رتبه دوم در میان شهرهای ایران را دارد. بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور و بزرگ‌ترین ماشین‌ سازی و واگن سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه در این شهر قرار دارند. اراک به نوعی پایتخت صنعتی ایران است. وجود صنایع متعدد از دلایل اصلی آلودگی هوای اراک است.

تاریخچه اراک

1683365372 365 اراک

چشم انداز حیاط و ایوان مدرسه علمیه سپهداری اراک

قدمت شهر کنونی اراک به دوره قاجار بازمی گردد. این شهر در ابتدای تاسیس، قلعه سلطان آباد نام داشته است. پایه اولیه این شهر یک قلعه نظامی در نزدیکی روستای کرهرود بوده که چندین روستا در حوالی آن قرار داشته است. پس از توسعه قلعه این شهر سلطان باد عراق نامیده می شود. یوسف خان گرجی که با نام سپهدار شناخته می شود پایه های اولیه این شهر را بنا نهاد.
بنابر رویات ها در این منطقه ده ها قلعه قرار داشته که ساکنین آن مدام با یکدیگر پیکار می کرده اند. سپهدار نامه ای به فتحعلی شاه نوشته و به بیان شرایط می پردازد. شاه دستور می دهد تمامی قلعه ها تخریب و تنها یک قلعه واحد ساخته شود. برای انتخاب مکان ساخت قلعه دو طایفه قدرتمند کزاز و فراهانی هرکدام سعی در ساخت قلعه در زمین خو داشتند.
سپهدار نیز برای پایان یافتن این مسئله مرز بین زمین های دو طایفه را انتخاب می کند. ساخت این شهر چندین سال به طول انجامیده است. اغلب بناهای تاریخی شهر اراک از این دوران به یادگار مانده است. تاسیسات شهری همانند حمام، مسجد، آب انبار، قنات، بازار و ارگ که محل استقرار حاکم شهر بوده در این دوران ساخته شده اند.
یکی از جذابیت های معماری اراک قرار گفتن بازار در میانه شهر و نظم کوچه ها و خیابان های آن است. این شهر با نام هایی همچون سلطان آباد و عراق شناخته می شده است. سرانجام در سال 1317 این شهر به اراک تغییر نام می دهد. در طول تاریخ واژه عراق از قرن دو هجری به ناحیه بین همدان، ری و اصفهان اطلاق می شده است.
برای ایجاد تمایز بین عراق عرب و این سرزمین نام این منطقه عراق عجم نامیده می شود. عراق معرب شده واژه اراک است.

جاهای دیدنی اراک

1683365372 801 اراک
نمایی از سربینه کاشی کاری شده حمام چهار فصل اراک

شهر اراک جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده است. اگر به دنبال جاهای دیدنی اراک در عید می گردید می توانید از بازار سرپوشیده اراک دیدن کنید. حمام چهارفصل، کلیسای مسروپ مقدس، سرای حسن پور، خانه خاکباز و موزه قلعه وکیل از دیگر جاهای دیدنی اراک است. اگر به طبیعت گرد علاقمندید حتما باید از تالاب میقان، روستای هزاوه و یا روستای انجدان دیدن کنید.
شهربازی لاله و باغ وحش اراک و غار قندیلی امجک اراک نیز از دیگر جاهای دیدنی اراک است. این شهر همچنین موزه ها و بوستای های متعدد دارد.

شهرهای دیدنی استان مرکزی
ادامه مطلب

آثار باستانی اراک

1683365373 579 اراک

چشم انداز حیاط و اتاق های مختلف سرای حسن پور اراک

بازار اراک یکی از برترین آثار باستانی شهر اراک است. این بازار که از دوران قاجار به یادگار مانده است دارای بخش های مختلفی همانند گرمابه، مسجد و کاروانسرا است. معماری زیبای این بازار سرپوشیده از دلایل جذابیت آن است. خانه تاریخی حسن پور نیز یکی از عمارت های برجای مانده از عهد قاجار است. این خانه تاریخی زیبا با بیش از 600 متر وسعت هم اکنون به عنوان موزه صنایع دستی بازگشایی شده است.
کلیسای مسروپ مقدس، نیز از مهم ترین آثار باستانی شهر اراک است. این کلیسا که از دوران قاجار به یادگار مانده است از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بر سر در این کلیسا کتیبه ای قرار دارد که نشان می دهد این کلیسا با همکاری ارامنه در سال 1914 میلادی ساخته شده است. همچنین یک از مشهورترین بناهای تاریخی شهر ارک حمام چهار فصل اراک است.
حمام در دوران احمد شاه قاجار و توسط فردی با نام ابراهیم خوانساری ساخته شده است. کاشی کاری های زیبای این حمام، چهار فصل سال را به تصویر کشیده است. به همین دلیل این حمام به این نام شهره شده است. از آنجا که این حمام بزرگ 1600مترمربع وسعت دارد به عنوان بزرگ ترین حمام تاریخی ایران شناخته می شود.
ارگ حکومتی اراک نیز در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. وجود کاشی کاری های زیبا و لوزی شکل سب میشده تا به هنگام تابش آفتاب این ارگ درخشان به نظر برسد به همین سبب اراکی ها آن را برج شیشه نیز می نامیدند. اما اگر در اوایل دهه شصت شمسی ارگ تخریب شد. امروزه تنها نمادی بازسازی شده از برج آن به چشم می خورد.
تنها بخشی از ارگ که از تخریب جان سالم به در برده است با نام عمارت سپهدار شناخته می شود. مدرسه علمیه سپهداری در نزدیکی بازار اراک است. این مدرسه از دوران حکومت فتعحعلی شاه قاجار به یادگار مانده است.

مراکز تفریحی اراک

شهربازی لاله مشهورترین مرکز تفریحی شهر اراک است. این شهربازی قدیمی از بخش های مختلفی همچون لونا پارک و رستوران تشکیل شده است. شهربازی پامچال نیز دیگر گزینه شما برای تفرج در این شهر است. البته اراک در حال ساخت مجموعه تفریحی وسیعی با نام طوفان است. این مجموعه قرار است بزرگ ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه باشد.
در حال حاضر پیست کارتینگ و شهربازی این مجموعه به بهره برداری رسیده است. باغ وحش اراک با ۳۲ هکتار وسعت مکان مناسبی برای علاقمندان به حیات وحش است.

طبیعت اراک (جاهای دیدنی اطراف اراک)

1683365373 817 اراک

درناها در تالاب میقان اراک

بدون شک تالاب میقان یکی از زیبارین جاهای دیدنی اطراف اراک است. این تالاب که در دل بیابان قرار دارد، خانه درناهای مهاجر است. انواع گونه های گیاهی و جانوری نادر در این تالاب زندگی می کنند. روستای زیبای هزاوه نیز از دیگر مکان های دیدنی اراک است. این روستا تاریخی که قدمت آن به قرن پنجم هجری می رسد در فاصله ۱۸ کیلومتری اراک قرار دارد.

این روستا دارای معماری پله ای و بسیار زیبایی است و درست در دامان کوه قرار گرفته است. در این روستا مقبره ای قرار دارد که از دوره ایلخانی به یادگار مانده است. این روستا همچنین زادگاه امیرکبیر نام دار است. روستای زیبای انجدان در 40 کیلومتری اراک یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اراک است. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا در دوران حکومت مغول ها میزبان برخی فرماندهان اسماعیلیه بوده است.

در این روستا چندین مقبره تاریخی به چشم می خورند. در فاصله 25 کیلومتری اراک نیز منطقه حفاظت شده هفتاد قله قرار دارد. در این منطقه علاوه بر پوشش جانوری و گیاهی قابل توجه بیش از ده ها کتیبه تاریخی قرار دارد. قدمت برخی از کتیبه ها بیش از ۴۰۰ سال است. غار سفید خانی نیز ۱۸ کیلومتری شهر اراک و در دامان کوهی با همین نام قرار دارد.

در این منطقه در فصل زمستان شاهد بارش برف زیادی هستیم که کوه را به یکباره سفیدپوش می کند. به همین دلیل اینن کوه و غار ان سفیدخانی نام دارد. در دامان سفیدخانی چشمه های متعددی از دل زمین جوشیده اند. ستون های بلند سنگی که دودکش جن نامیده می شوند از دیگر دیدنی های این منطقه است.

در 28 کیلومتری شهر اراک همچنین چشمه ای با نام چشمه چپقلی قرار دارد. این چشمه که دارای خواص درمانی متعددی است در روستایی با نام رباط میل قرار گرفته است. در اطراف این چشمه ارتفاعات سرسبز با درختانی متعدد به چشم می خورند. آب و هوای مطلوب و مطبوع از دیگر دلایل جذابیت این منطقه است.
اگر به دیدن آبشارها علاقمندید حتما باید از آبشار مزرعه دیدن کنید. برای رسیدن به آبشار باید از روستای کیشان عبور کنید. این آبشار درست در میان دو دره قرار گرفته است.

آتشکده آتشکوه محلات مرکزی
ادامه مطلب

مراکز خرید اراک

1683365373 205 اراک

نمایی از راسته فروش فرش در بازار اراک

بدون شک بازار سرپوشیده اراک یکی از مراکز خرید مطرح شهر اراک است. این بازار که از دوران قاجار به یادگار مانده راسته های مختلفی دارد که کالاهای متنوعی را به فروش می رسانند. در کنار خرید تماشای معماری این بازار نیز شما را سرگرم خواهد کرد. مجتمع تجاری گلستان، پاساژ اسلامی، مجتمع آسمان و مرکز خرید پاسارگاد نیز برخی از مراکز خرید مدرن شهر اراک است.
پاساژ مرکزی نیز یکی از مراکز خرید موردعلاقه اراکی ها است. اغلب اراکی ها خیابان امیرکبیر در حوالی بازار اراک را نیز به شما معرفی خواهند کرد. خیابان شهید بهشتی که با نام عباس آباد شناخته می شود نیز یکی از مراکز خرید شهر اراک است. سه راه ارامنه و خیابان ملک، با نام خیابان شهید رجائی، از دیگر گزینه ها خرید شهر اراک است.
مرکز خرید خاتم، پاساژ امیرکبیر، مجتمع فردوسی، مجتمع صدف و پاساژ مرکزی نیز از دیگر مراکز خرید شهر اراک است.

آداب و رسوم اراک

1683365373 828 اراک

اجرای مراسم سنتی کوسه ناقالدی توسط کودکان اراکی

فرهنگ بومی و محلی اراک یکی از جذاب ترین فرهنگ های سنتی ایران است. مراسم پیشواز ماه رمضان یکی از قدیمی ترین سنت های اراک است. بردن افطای برای نوعروسان نیز از دیگر سنت های قدیم اهالی اراک است. اهو اهو نیز نام مراسمی سنتی است که در شب میلاد امام حسن(ع) در ماه رمضان برگزار میشده است. این سنت هنوز هم در برخی شهرها و روستاهای اطراف اراک برگزار می شود.
مراسم ناقالدی نیز نام جشنی باستانی است که در روزگاران دور در این منطقه برگراز می شده است. نقل است که حضرت موسی در روز چهلم زمانی که به سوی گله خود رفت مشاهده کرد که تمامی گوسفندها بره های دوقلو به دنیا آورده اند. وی نیز به شکر و سپاس الهی برخواست. مردم نیز به تبعیت از حضرت موسی این روز را جشن می گرفتند.
جشن سده نیز که پنجاه روز مانده به پایان سال برگزار می شد از دیگر سنت های کهن اراک است. این جشن دیرینه اکنون به دست فراموشی سپرده شده است.

غذاهای سنتی اراک

1683365373 413 اراک

آش خیار تهیه شده با خیار چمبر از غذاهای سنتی اراک

آبگوشت دوگوله دو دار یکی از غذاهای سنتی شهر اراک است. در این آبگوشت به جای سیب زمینی و رب از کشک و چغندر سفید استفاده می شود. این غذا در ظرفی بنام دوگوله پخته می شد، به همین سب دوگوله دودار نام گرفته است. دودار نیز به معنای دوغ است. کباب ته تالی که در ظروف مسی تهیه می شود نیز از غذاهای سنتی خوشمزه اراک است.
رشته پلو و پته پلو نیز از غذاهای سنتی مقوی اراک است. آش ترخینه دوغ با شکمبه که ترکیبی از ترخینه، شکمبه گوسفند، سبزیجات و حبوبات است از دیگر غذاهای سنتی اراک است. آش خیار نیز که با خیار چمبر تهیه می شود از غذاهای اصیل اراکی ها است. آش جو، کاله جوش و اوگرمه نیز ازغ قدمی ترین غذاهای سنتی اراک است.
کف لمه که ترکیب از آجیل است در کنار گوش فیل و فتیر از دیگر خوراک های سنتی اراک است.

شهرهای دیدنی مرکزی
ادامه مطلب

رستوران های اراک

1683365373 213 اراک

نمای داخلی رستوران سنتی کوهستان اراک

رستوران گلباران با انواع غذاهای دریایی و بین المللی و چشم اندازی زیبا واقع در هتل امیرکبیر است. این رستوران یکی از منحصربفردترین رستوران های شهر اراک است. در نزدیکی این هتل یک رستوران محبوب دیگر نیز قرار دارد. رستوران سنتی کوهستان اراک در جنب هتل امیرکبیر و در دل طبیعتی کوهستانی قرار دارد. این رستوران زیبا با انواع غذاهای متنوع نظر شما را جلب خواهد کرد.
اگر به صرف یک دیزی اصیل علاقمندید ایزی دیزی یک انتخاب کاملا مناسب است. سفره خانه سنتی سلطان نیز در محیطی خانوادگی انواع غذاهای ایرانی را سرو می نماید. رستوران سمیعی نیز با سرو انواع غذاهای ایرانی باکیفیت شهره است. رستوران برگ و رستوران پارس نیز از دیگر رستوران های خوشنام شهر اراک هستند. خانه پاستا، کافه پامچال، کافه پاییز و فست فود وین برای علاقمندان به غذاهای فست فودی نیز یک انتخاب مناسب است.

هتل های اراک(هتلهای خوب اراک)

1683365374 955 اراک

نمای بیرونی هتل امیرکبیر اراک

هتل امیرکبیر اراک تنها هتل 5 ستاره شهر اراک است. این هتل از منظر مهمانان ایران هتل بهترین هتل شهر اراک است. این هتل دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است که نظر مهمانان خود را جلب کرده است. هتل زاگرس اراک و هتل افتاب اراک نیز از دیگر هتل های اراک است. اگر برای رزرو هتل های اراک به اطلاعات بیشتری نیازمندید، سری به ایران هتل آنلاین بزنید.

موزه های اراک

1683365374 707 اراک

یکی از ماکت های موزه چهارفصل اراک در میان ستون های کاشی کاری شده رنگارنگ

موزه چهارفصل در محل حمام تاریخی چهارفصل یکی از مشهورترین موزه های شهر اراک است. این موزه با نام موزه مردم شناسی اراک شناخته می شود. در این موزه مجموعه‌ ظروف، نسخه های خطی و ماکت‌ هایی از زندگی بومی مردم اراک به نمایش گذاشته شده است. موزه سنگ و گهر و موزه تنوع زیستی نیز از جذاب ترین موزه های شهر اراک است.
موزه سلطان آباد که از دوران قاجار به یاد مانده است در قلب بازار سنتی اراک قرار دارد. در این موزه مجموعه ‌ای از آثار دوران اسلامی از بخش های مختلف کشور نگهداری می شود. در دل بازار اراک و با گذر از چهار سوق خانه تاریخی حسن پور قرار دارد. این خانه تاریخی اکنون به عنوان موزه صنایع دستی شناخته می شود.
در این موزه صنایع دستی اراک و شهرهای مجاور به نمایش گذاشته شده است. خانه تاریخی خاکباز نیز به موزه مفاخر شهر اراک تبدیل شده است. در این موزه شما با شخصیت های نام آشنای اراکی در طول تاریخ آشنا خواهید شد. در این موزه بخشی نیز به موزه آب اختصاص یافته است. قلعه وکیلی نیز یکی از آثار برجای مانده از عهد قاجار است.
این بنای تاریخی که اکنون بعنوان قلعه موزه شناخته می شود مکانی برای تماشای هنرهای سنتی و صنایع دستی اراک است. موزه بزرگ اراک نیز یکی از پروژه های فرهنگی این شهر است که قرار است در سال 1400 به بهره برداری برسد.

پارک های اراک

1683365374 641 اراک

چشم اندازی از دریاچه مرکزی پارک ملت اراک

شهر اراک دارای بیش از 130 بوستان و پارک شهری در مناطق مختلف این شهر است. بوستان ملت یکی از مشهورترین پارک های شهر اراک است که در نزدیکی دورازه تهران قرار دارد. پارک امیرکبیر نیز یکی از محبوب ترین پارک های شهر اراک برای دورهمی شبانه خانواده های اراکی است.
باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر نیز با چشم اندازی سرسبز دیگر گزینه شما برای استفاده از فضاهای سبز شهر اراک است. پارک لاله در کنار شهربازی شهر اراک نیز دیگر پاک کوهپایه ای محبوب شهر اراک است. پارک آزادی در کنار شهربازی پامچال و پارک بانوان هم از دیگر پارک های شناخته شده شهر اراک است.
آیا تاکنون به شهره اراک سفر کرده اید؟ آیا سری به بازار زیبای اراک زده اید؟ چه چیزی در این شهر صنعتی نظر شما را جلب کرده است؟ شما خرید کدام سوغات اراک را پیشنهاد می کنید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر