لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> شهرهای دوستدار محیط زیست
شهرهای دوستدار محیط زیست

شهرهای دوستدار محیط زیست

روز جهانی زمین، در ماه آپریل فرا خواهد رسید. این روز، که در 22 ام این ماه قرار گرفته است، بسیار مهم و با ارزش می باشد و فرصتی را برای ما فراهم می کند تا از سیاره ی خود قدردانی کنیم و خطراتی که آن را تهدید می کنند، بیشتر بشناسیم. اما به این نکته هم باید اشاره کرد که ما نباید لزوماً فقط یک روز را به تحسین این پدیده ی طبیعی، که به آن زمین می گوییم، اختصاص دهیم. در واقع ما باید هر روز از طبیعت اطراف خود تقدیر کنیم.
از درخت های عظیم الجثه ی سکویا، که هزاران سال است اکسیژن را به ما هدیه می کنند، گرفته تا خاک های غنی از مواد معدنی ما، که میلیارد ها اورگانیسم تکثیر شونده را تغذیه می کنند.

حال بیایید از جزئیات به کلیات بپردازیم و برای نشان دادن قدردانی و سپاس خود از این روز ، با پنج شهر پیشتاز دنیا که سهم عظیمی از مسئولیت خود را، با کاهش زباله ها و آلودگی ها، در قبال محیط زیست شهرشان ادا کرده اند، آشنا شویم.
1 – سن فرانسیسکو

این شهر که خانه ی شماری از کارخانه های آینده نگر و پیشتازی مانند؛ فیسبوک و گوگل هم می باشد، مهد پیشرفت و نو آوری تکنولوژی به حساب می آید.
از سال 2012 و بعد از انتشار این خبر، که 80 درصد از زباله های شهر به جای دور ریخته شدن، به کارگاه های بازیافت فرستاده می شوند، این شهر در تمام آمریکا، رتبه ی اول را در زمینه ی دفع پایدار و مداوم زباله، از آن خود کرد.
تازه این فقط یکی از دستاورد های سن فرانسیسکو می باشد. در منطقه ی ساحلی شهر، صد ها ساختمان تحت لیسانس ” LEED ” ساخته شده است .” LEED ” مخفف ” Leadership In Energy And Environmental Design ” می باشد، که به معنای برتری در طراحی به صرفه ی انرژی و سازگار با محیط زیست است. این نشان از مدیریت صحیح مصرف و هوشیاری مردم این شهر از میزان انرژی که مصرف می کنند می باشد.

فرهنگ غذایی این شهر را هم فراموش نکنید. سبزی خواری در ” شهر عشق “، مسئله ی خیلی بزرگی است. همه ی دلیلش هم کشاورزی محلّی و مصرف بیشتر غذاهایی است که به طور پایدار و گسترده تأمین می شوند.
2 – سنگاپور
سنگاپور

این شهر و ایالت سلطنتی، با کشورهای اطراف خود یعنی مالزی و اندونزی، تفاوت های بسیاری دارد. جزیره ای کوچک با معماری فوق مدرن و نوآوری های اقتصادی فراوان. مشهورترین فضای سبز آن ها، باغ های کنار ساحلی می باشد. این بنا از مجموعه ای از سازه های بلند درختی ساخته شده است که نیروی نور خورشید را جذب می کنند و هر شب رقص نور پر جنب و جوش و جذابی را به نمایش می گذارند.

هزاران گل و گیاه مختلف هم، به صورت عمودی، بر روی تنه های این درختان قرار گرفته است. این باغ ها در سراسر شهر، با ادغام نصب و ساخت مداوم پنل های خورشیدی، تأسیس سیستم های ذخیره ی آب پیشرفته، استفاده از فضاهای کاری به شکل اشتراکی و ساخت روف گاردن ها، با برنامه های شهرسازی این منطقه، به عنوان یک نمونه ی برتر و الگوی ساخت و ساز سبز به شمار می آیند و هرساله تعدادی زیادی گردشگر را مجذوب این شهر می کند. گردشگران پس از رزرو هتل چند روزی را میهمان این شهر می شوند.
3 – ونکوور
ونکوور

با داشتن درخشندگی گسترده ی اقیانوس آرام در یک سمت، قلّه های مرتفع و پر برف کوهستان راکی در سمت دیگر و قرار داشتن در قلب طبیعت بریتیش کلمبیا، دانستن اینکه ونکوور شهری دوستدار محیط زیست است، کار بسیار آسانی می باشد. این شهر با داشتن بازارهای کشاورزی فراوانی که با محصولات تر و تازه ی خود، سراسر منطقه را اشغال کرده اند و اپلیکیشن هایی از قبیل ” TapMap ” ،که می توانید با دانلود کردن آن از موقعیت نزدیک ترین فواره های آبخوری شهر با خبر شوید، از طبیعت شگفت انگیزی که آن را محاصره کرده است، به خوبی استفاده می کند.
بسیاری از بخش های شهر، با داشتن شبکه هایی از مسیر های مرتبط که برای دوچرخه سواری تعبیه شده اند و تا خیابان دهم غربی ادامه پیدا می کنند، عبور و مرور عابران بدون ماشین را سهولت بخشیده اند.

آن ها برنامه دارند که با کم کردن گاز CO2 منتشر شده ی خود به میزان 33 درصد، تا سال 2020 به سبز ترین شهر جهان تبدیل شوند. یکی دیگر از دستور العمل های آماده به کار آن ها، کاشت 150 هزار درخت جدید است. این بلند پروازی ونکوور واقعاً ستودنی است!
4 – نیویورک
نیویورک

وقتی که به عبارت ” آگاه از محیط زیست ” فکر می کنید، نیویورک ممکن است آخرین شهری باشد که به ذهن شما خطور کند، ولی با این حال، نباید فراموش کرد که برای جای دادن جمعیتی تقریباً دو میلیونی در جزیره ی کوچک 22.7 مایل مربعی منهتن، پایدار بودن یک شهر از هر نظر ، بسیار با اهمیت است.

نیویورک که به نام ” سیب بزرگ ” و یا ” The Big Apple ” هم شناخته می شود، در سراسر کشور، از نظر مالکیت ماشین های سواری، پایین ترین رتبه را در دارد. چرا که 1.5 میلیون نفر از شهروندان آن، از مترو برای رفت و آمد استفاده می کنند. این کار به کاهش انتشار گازهای مضر منطقه، کمک بسیاری می کند. علاوه بر این موضوع، هزاران برج و ساختمان حاضر در آن، با فضای کمی که اشغال می کنند و منابعی که به اشتراک می گذارند، در بهینه سازی مصرف انرژی شهر مشارکت می کنند.
5 – سئول
سئول

سئول، یکی از پرچم داران نوآوری در تکنولوژی های جدید به حساب می آید و از اولین شهرهای هوشمند جهان است. در این جا، زندگی روزمره و برنامه ریزی های شهری، همه تحت تأثیر تکنولوژی هستند.
به عنوان مثال، آن ها داده های الکترونیکی و دیجیتال شهروندان، دستگاه ها و ماشین های مختلف مربوط به شهر را از طریق اینترنت جمع آوری می کنند و به اشتراک می گذارند.
بعضی از این اطلاعات، برای فراهم کردن بروز رسانی های زنده ای برای عموم مردم و نشان دادن آمار هایی مختلف در سیستم های حمل و نقل عمومی هوشمند، استفاده می شوند.
با انجام این کار، مردم از میزان استفاده ی خود از این وسایل و اینکه چه زمانی برای سوار شدن بهتر است، آگاه می شوند .
اوپراتور های قطار می توانند منابع خود را بهتر مدیریت کنند و شهروندان قدرت انتخاب و هوشیاریشان، نسبت به محیط زیست اطراف خود هم بیشتر می شود.

مهم ترین جزایر اکوسیستمی در جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر