لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قدمگاه نیشابور، جاذبه ای معنوی!
قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور، جاذبه ای معنوی!

قدمگاه نیشابور یکی از اماکن تاریخی و از جاذبه‌های گردشگری نیشابور به حساب می‌آید. سال‌هاست که این مکانی محلی برای زیارت مسافران و رهگذران هنگام ورود به شهر زیبای نیشابور است. این جاذبه دیدنی علاوه بر سیاحتی معنوی برای مسافران جنبه تفریحی نیز دارد.

باغ سرسبز این منطقه با درختان سر‌به‌فلک کشیده در آب و هوایی مطبوع و فرح‌بخش این محل را به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق در میان جاهای دیدنی نیشابور تبدیل کرده است. برای آشنایی بیشتر با این مکان تاریخی، به دست آوردن اطلاعاتی در مورد قدمت و چگونگی پیدایش، امکانات، آدرس و دیگر خصوصیات آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

داستان قدمگاه امام رضا

داستان قدمگاه امام رضا، عکس رد پا در قدمگاه

بسیاری از ما نام قدمگاه نیشابور را در فیلم‌ها یا کتاب‌های مختلف دیده و شنیده‌ایم ولی از چگونگی پیدایش و نام‌گذاری آن اطلاعاتی بسیار مختصر داریم. این قدمگاه از آن دست جاذبه ‌هایی است که هر مسافری برای یک بار هم که شده باید از نزدیک آن را مشاهده کند. این مکان به جای پای امام هشتم شهرت دارد. آن طور که در برخی روایات آمده امام رضا هنگام سفر از مدینه به شهر مرو در این محل برای خواندن نماز اقامت می‌کنند.

زمان به جا آوردن نماز جای پای مبارک ایشان بر روی سنگ نقش می‌بندد. مردم آن منطقه به نشانه‌ی احترام، سنگ منقش به جای پای علی‌بن‌موسی‌الرضا را در ارتفاع کوتاهی بر روی دیوار می‌گذارند. البته در برخی دیگر از روایات آمده که سنگ به جا مانده، اثری ساخته مصنوعی انسان است که یادگاری از محل عبور امام رضا در این محل باشد.

عمارت اصلی قدمگاه نیشابور

سال‌ها بعد و به دلیل مقدس بودن قدمگاه نیشابور نزد افراد، بقعه‌ای به نام قدمگاه در این مکان احداث می‌شود. این بقعه در سال ١٠٢٠ قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. لازم به ذکر است که طراحی این بقعه متبرک توسط حکیم و عالم آن زمان شیخ بهایی صورت گرفته است.

هتل پنج ستاره هشت باغ مشهد
ادامه مطلب

اما اهمیت و اصالت این محل تنها محدود به محل نماز خواندن امام رضا نمی‌شود. چشمه جوشان و پر آب موجود در قدمگاه نیشابور که به دستور امام رضا از زمین خارج می‌شود و به گفته اهالی دارای آبی شفا‌بخش است از دیگر دلایل مهم جذب مسافران به این منطقه است.

ناگفته نماند زمانی که امام رضا در این محل اقامت می‌کنند حدیثی معروف برای مردم استقبال کننده، از ایشان ذکر می‌شود؛ این حدیث با نام سلسلة‌الذهب در میان شیعیان شهرت بسیار دارد.

فاصله نیشابور تا قدمگاه امام رضا

فاصله نیشابور تا قدمگاه امام رضا

برای رسیدن به قدمگاه نیشابور نیاز به طی مسافتی زیاد ندارید. این قدمگاه که در میان دو شهر نیشابور و مشهد واقع شده به راحتی در دسترس مسافرانی  است که به قصد زیارت حرم امام رضا راهی شهر مقدس مشهد می‌شوند. به طور دقیق‌تر این قدمگاه ٢٤ کیلومتر با نیشابور فاصله دارد.

امکانات قدمگاه نیشابور

محوطه قدمگاه نیشابور

مسافرانی که به نیشابور سفر می‌کنند علاوه بر زیارتی دلچسب و معنوی از بقعه متبرک قدمگاه نیشابور از امکانات رفاهی و تفریحی هم که در آن وجود دارد به راحتی بهره‌مند می‌شوند. واقع شدن این مکان در محلی خوش آب و هوا با فضایی فرح بخش در دامنه رشته کوه‌های بینالود از دیگر دلایل جذب گردشگران به این منطقه است.

علاوه بر این بسیاری از مسافران، بازدید از این منطقه را به دلیل سبک معماری زیبا و تاریخی آن می‌پسندند. بنای زیبای این بقعه در دو طبقه احداث شده است. رنگ گنبد فیروزه‌ای آن چشمان هر گردشگری را نوازش می‌دهد.

گنبد عمارت قدمگاه

اضافه بر موارد گفته شده، شما می‌توانید پس از زیارت قدمگاه نیشابور و حال و هوایی تازه کردن در فضای سرسبز باغ آن به تماشای بخش‌های به جا مانده از قنات باغ استخر، آب انبار، حمام تاریخی، کاروانسرا، چاپارخانه و… نیزمشغول شوید. خلاصه اینکه علاوه بر سفری معنوی از دیدن یک جاذبه تاریخی و با اصالت نیز بهره‌مند خواهید شد.

چراغ برات؛ آیین گرامیداشت مردگان در خراسان
ادامه مطلب

علت محبوبیت قدمگاه امام رضا

حیاط و فضای سبز قدمگاه نیشابور

زیارت حرم ائمه و محل عبور آنها از شهرهای مختلف ایران همواره و در طول تاریخ مورد توجه شیعیان بوده است. قدمگاه نیشابور نیز یکی از اماکن مذهبی و مقدس در کشورمان است که به دلیل عبور امام رضا در این محل از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است. حضور امام هشتم در این مکان هر چند برای زمانی اندک در این محل موجب شده تا مردم از این محل به عنوانی مکانی مقدس و امن برای خلوت کردن با خود و خدای مهربان یاد کنند.

آدرس قدمگاه امام رضا در نیشابور

آدرس قدمگاه امام رضا در نیشابور

برای پیدا کردن قدمگاه نیشابور به راحتی می‌توانید آن را در جاده قدمگاه، ٢٤ کیلومتری شرق نیشابور مشاهده کنید.

قدمگاه نیشابور روی نقشه

قدمگاه نیشابور روی نقشه

برای یافتن آدرسی دقیق‌تر و جزئی‌تر از قدمگاه امام رضا نیشابور می‌توانید با استفاده از نقشه این محل را شناسایی و تمام راه‌های دسترسی به آن را با دقت بررسی کنید.

اقامت در نیشابور

اقامت در نیشابور

برای بهره‌مندی از آب و هوایی مطبوع و بازدید از جاهای دیدنی نیشابور از جمله قدمگاه امام رضا در ابتدا نیاز به رزرو هتلی مناسب دارید. قرار گرفتن این شهر در مسیر دسترسی مسافران به مشهد مقدس موجب شده تا انواعی از هتل و اقامتگاه در آن احداث شود. هتل‌ های نیشابور اقامتگاه‌ هایی مناسب و با کیفیت برای بازدید از قدمگاه نیشابور و سکونتی دلپذیر و چند روزه در این شهر هستند.

هتل امیران نیشابور یکی از هتل های چهار ستاره واقع در خیابان امام خمینی، مقابل باغ ملی این شهر است. این هتل با داشتن امکاناتی متنوع از قبیل رستوران بزرگ، پارکینگ، استخر، کافی شاپ، فضای سبز، سونا، سالن ورزشی و… با افتخار آماده پذیرایی و میزبانی از شما عزیزان است.

اگر هم از آن دسته مسافرانی هستید که اقامت در اقامتگاه های سنتی و اصیل را ترجیح می‌دهید، اقامتگاه سنتی زاک خرو نیشابور مکانی مناسب برای اقامتی متفاوت و دلنشین و زیارت قدمگاه نیشابور است. این اقامتگاه با داشتن اتاق هایی با حال و هوای سنتی و دلنشین و امکاناتی نظیر رستوران، فروشگاه صنایع دستی، چایخانه سنتی و.. پذیرای شما عزیزان در این شهر است.

قزقان دره درگز
ادامه مطلب

بهترین زمان برای بازدید از قدمگاه امام رضا

بهترین زمان برای بازدید از قدمگاه امام رضا

شهر نیشابور در منطقه‌ای خشک قرار گرفته است. به همین دلیل دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی سرد است. بهترین فصول برای رفتن به این شهر و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن مانند قدمگاه نیشابور، فصل زیبای بهار و و پاییز است. در این فصل‌ها به راحتی می‌توانيد از آب و هوای مطبوع و فرح بخش اين منطقه لذت ببريد و از عطر و بوی گل‌ها و درختان موجود در فضای سرسبز باغ قدمگاه سرمست شوید.

اماکن دیدنی نزدیک قدمگاه امام رضا

اماکن دیدنی نزدیک قدمگاه امام رضا

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و و روستاگردی هستید، بهتر است بدانید در حوالی قدمگاه نیشابور دو روستای زیبا و تاریخی با نام‌های روستای بالا ده (قلعه بالا) و پایین ده (قلعه پایین) واقع در بخش شمال شرقی قدمگاه امام رضا وجود دارد. هنگام بازید از این روستاها علاوه بر کسب آرامشی مضاعف از دیدن بافت سنتی و آداب و رسوم آنها نیز بهره‌مند خواهید شد.

مسیر دسترسی به قدمگاه امام رضا نیشابور

مسیر دسترسی به قدمگاه امام رضا نیشابور

یکی از سفرهایی که همواره مسافران در طول سال برای تفریح و زیارت انتخاب می‌کنند سفر به شهر مشهد است. چه خوب است بدانید هنگام مسافرت به مشهد با خودروی شخصی شهر نیشابور در مسیر سفر شما قرار گرفته است. هنگام رسیدن به این شهر با اقامتی هر چند کوتاه برای استراحت می‌توانید در زمانی اندک به قدمگاه نیشابور در این شهر بروید.

علاوه بر این، هنگام توقف در نیشابور با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی به راحتی می‌توانید به این مکان دسترسی داشته باشيد.

جمع‌بندی

اماکن زیارتی در کشورمان همواره دارای طرفداران و علاقه‌مندان زیادی هستند. یکی از این اماکن قدمگاه امام رضا است. با توضیحاتی که در بالا در مورد این مکان شرح دادیم شما مسافران عزیزبه آسانی می‌توانید قدمگاه نیشابور را به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر و گردشگری خود انتخاب کنید. در این مکان مقدس علاوه بر کسب زیارتی معنوی از فضای سرسبزو آب و هوای مطبوع آن نیز لذت خواهید برد.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر