لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کرمان
کرمان

کرمان

کرمان یکی از پنج استان ایران است، که از نظر تاریخی دارای پیشینه ای بس کهن می باشد. همچنین می توان کرمان را به عنوان یکی از استانهای پهناور جنوب شرقی ایران معرفی نمود، که جاذبه های تاریخی،طبیعی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. ارگ بم، مجموعه ی گنجعلی خان، باغ شاهزاده ماهان، بازار سنتی کرمان، موزه ی آثار هنری و …. از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می آیند.

درباره ی کرمان

نمایی از ارگ بم کرمان

استان کرمان را می توان به عنوان پهناور ترین استان ایران معرفی نمود. شهر کرمان که مرکز استان می باشد، مهمترین شهر جنوب شرق ایران محسوب می شود. این شهر از شمال با یزد، از غرب با رفسنجان، از شرق با دشت کویر و از جنوب با بم همجوار است. مناسب ترین زمان سفر به کرمان، نیمه ی دوم سال و یا فصول گرما می باشد. چرا که این شهر در این زمان دارای آب وهوایی خنک و دلنشین است.

تاریخچه کرمان

طرحی از بافت تاریخی کوچه های کرمان

طرحی از بافت تاریخی کوچه های کرمان

بسیاری از پژوهشگران شهر تاریخی کرمان را یکی از شهر های قدیمی فلات ایران معرفی می نمایند. آثار مکشوفه ی تاریخی در این شهر، پیشینه ی کهن آن را تایید می نماید. همچنین بسیاری از صاحب نظران معتقدند، بنای شهر کرمان توسط بهرام پنجم پادشاه ساسانی صورت گرفته است. این شهر در ادوار اسلامی نیز از شهر های پر رونق ایران بوده است. کرمان در منابع تاریخی با نامهای کرمانیا، کرمان، کارمانی، بوتیا و …. عنوان شده است.

جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم

ارگ بم ِ کرمان
ارگ بم ِ کرمان

ارگ بم را می توان بزرگ ترین بنای خشتی جهان معرفی نمود. این بنای تاریخی یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی کرمان به شمار می آید، که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. آغاز ساخت این ارگ را به دوران هخامنشیان نسبت می دهند. این مجموعه در مساحتی حدود 200 هزار متر مربع ساخته شده و در مسیر جاده ی ابریشم قرار داشته است. ارگ بم پس از زلزله مورد مرمت قرار گرفت، و امروزه شکوه و عظمت خود را مجددا به نمایش نهاده است.
آدرس ارگ بم کرمان: استان کرمان – شهر بم – خیابان بهمن.

مجموعه ی گنجعلی خان کرمان

میدان گنجعلی خان کرمان

میدان گنجعلی خان کرمان

این مجموعه که یکی از بهترین جاذبه های تاریخی کرمان محسوب می شود، دارای چندین بنای مختلف از عصر صفویه می باشد. بنای مذکور با تلاش یکی از حاکمان دوران شاه عباس صفوی به نام گنجعلی خان ساخته شده است. مجموعه ی مذکور شامل میدان، مسجد، بازار سنتی، ضرابخانه، آب انبار، مدرسه، کاروانسرا و سرای گنجعلی خان می باشد.
آدرس مجموعه ی گنجعلی خان: کرمان – خیابان شهید محمد تجلایی – میدان توحید – مجموعه ی گنجعلی خان.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه ی کرمان

گنبد جبلیه ی کرمان

گنبد جبلیه یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می آید. زمان ساخت این بنا در هاله ای از ابهام قراردارد. آغاز ساخت این بنا را به ادوار ساسانی، اوایل اسلام و دوران سلجوقی نسبت داده اند. گفته شده شخصی به نام سید محمد تباشری در این بنا مدفون می باشد.
آدرس گنبد جبلیه: کرمان – خیابان شهدا – گنبد جبلیه.

جاهای دیدنی استان کرمان با عکس و آدرس
ادامه مطلب

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان در کرمان

باغ شاهزاده ماهان در کرمان

این باغ علاوه بر اینکه یکی از مهمترین جاهای دیدنی کرمان به شمار می آید، یکی از مشهورترین نمونه های باغ ایرانی نیز محسوب می شود. و در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، و در عصر قاجاریه و بر اساس الگوی باغ فتح آباد طراحی و بنا شده است. باغ مذکور علاوه بر اینکه سر دری بسیار زیبا دارد، حوض ها، فواره ها و کوشک بسیار زیبایی را در خود جای داده است.
آدرس باغ شاهزاده ماهان کرمان: 35 کیلومتری کرمان- 6 کیلومتری ماهان- جاده کرمان- بم.

آثار باستانی کرمان

تپه یحیی

نمایی از تپه ی باستانی یحیی در کرمان

نمایی از تپه ی باستانی یحیی در کرمان

تپه یحیی کرمان یکی از سکونتگاه های قدیمی جهان و نیز یکی از مهمترین اماکن باستانی کرمان محسوب می شود. قدمت آثار مکشوفه از این تپه ی باستانی معرف شکل گیری نخستین آثار یک دهکده به تاریخ 7000 ق.م می باشد. ادوات سنگی و استخوانی، ظروف سفالین، خشت های دست ساز و سازه های معماری و …. از جمله آثار مکشوفه از این محوطه ی باستانی محسوب می شوند.
آدرس تپه یحی کرمان: 260 کیلومتری جنوب استان کرمان – دشت وسیع بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه.

مراکز تفریحی کرمان

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ در کرمان

پیست اسکی سیرچ در کرمان

این پیست اسکی که یکی از مهمترین مراکز تفریحی کرمان به شمار می آید، بزرگترین پیست اسکی جنوب شرق کشور نیز محسوب می شود. پیست اسکی سیرچ محلی مناسب جهت تفریحات زمستانی به شمار می آید، که بسیار مورد توجه گردشگران واقع شده است.
آدرس پیست اسکی سیرچ: جاده ی قدیم کرمان – بم – جاده ی سیرچ – عبور از تونل سیرچ – دامنه ی سمت راست تونل – پیست طبیعی سیرچ.

طبیعت کرمان (جاهای دیدنی اطراف کرمان)

آبشارهای سیمک

آبشار های سیمک ِ کرمان

آبشار های سیمک ِ کرمان

این آبشار های زیبا که در روستای کوهپایه و در تنگه ای به همین نام واقع شده است، یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کرمان محسوب می شود. وجود امکاناتی مناسب، نظیر اردوگاه منجر شده تا این منطقه میزبان گردشگران بسیاری باشد. در این نقطه حدود سیزده آبشار موجود است، که مورد توجه کوهنوردان و صخره نوردان است.
آدرس آبشارهای سیمک: 35 کیلومتری شمال کرمان – روستای کوهپایه.

مراکز خرید کرمان

بازار سنتی (بازار سرتاسری)

بازار سنتی (بازار سرتاسری) کرمان

بازار سنتی (بازار سرتاسری) کرمان

این بازار یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می آید. بازار سنتی کرمان به طور کامل مسقف بوده و طولانی ترین بازار کرمان نیز محسوب می شود. بازار مذکور معرف معماری سنتی ایرانی بوده و مصالح آن از آجر ساخته شده است. حدود یک قرن قدمت، این بنا را به یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی کرمان تبدیل نموده است. قابل ذکر است که بازار سنتی کرمان همه روزه از 8 صبح الی 17 دایر می باشد.
آدرس بازار سنتی: کرمان – میدان ارگ- بازار سنتی (سرتاسری).

30 تا از بهترین رستوران های کرمان را بشناسید!
ادامه مطلب

بازار مسگری

بازار مسگری کرمان

بازار مسگری کرمان

بازار مسگری یکی از زیباترین اماکن دیدنی کرمان به شمار می آید. در این بازار انواع ظروف مسی که از شاهکارهای هنرِ صنعت گران کرمانی هستند، به نمایش نهاده شده اند. بازار مسگری همه روزه از 8 صبح الی 17 عصر دایر می باشد.
آدرس بازار مسگری: کرمان – میدان ارگ.

مرکز خرید اطلس

مرکز خرید اطلس در کرمان

مرکز خرید اطلس در کرمان

مرکز خرید اطلس را می توان به عنوان یکی از مدرن ترین مراکز خرید کرمان معرفی نمود. این مرکز خرید دارای دو طبقه می باشد، و در آن انواع لوازم هنری، پوشاک، آرایشی، ورزشی و …. عرضه می گردد.
آدرس مرکز خرید اطلس: کرمان – خیابان شریعتی – خیابان رجائی.

آداب و رسوم کرمان

برپایی جشن سده در کرمان

برپایی جشن سده در کرمان

در کرمان نیز به مانند سایر مناطق ایران آداب و رسوم اصیل این سرزمین رایج است. آئین های چهار شنبه سوری، شب یلدا، نذری دادن در ماه رمضان، جشن سده و …. از جمله مهمترین آداب و رسوم کرمان محسوب می شوند. البته قابل ذکر است که بازی های محلی نیز از دیگر رسوم رایج این منطقه به شمار می آید.

غذاهای سنتی کرمان

خورش الوچه ی کرمان

خورش الوچه ی کرمان

رستوران های شهر را به جهت ارائه ی غذاهای متنوع محلی، می توان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کرمان معرفی نمود.آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، اوماچ آش، بزقورمه، خورش آلوچه، خورش به آلو، زیره پلو، لپه پلو با زیره و …. از جمله مهمترین غذاهای سنتی کرمان به شمار می آیند.

رستوران های کرمان

رستوران اسپاخو

1683365426 565 کرمان

رستوران اسپاخو کرمان

رستوران اسپاخو به جهت دارا بودن طراحی های بی نظیر داخلی و خارجی، یکی از لوکس ترین رستوران های کرمانی به شمار می آید. بوفه ی غذا، پیش غذا، سالاد و دسر این رستوران، در کنار غذاهایی نظیر بختیاری و شیشلیک مهمترین دلایل شلوغی و پر تردد بودن این رستوران می باشد.
آدرس رستوران اسپاخو: کرمان – بلوار جمهوری اسلامی – حد فاصل بلوار حمزه و خیابان هزار و یک شب.

رستوران هزار و یک شب

رستوران هزار و یک شب کرمان

رستوران هزار و یک شب کرمان

رستوران هزار و یک شب یکی از معروف ترین رستوران های کرمان به شمار می آید. حیاط دلنشین همراه با تخت های چوبی جهت نشستن و نیز میز های داخل رستوران فضایی بی نظیر به آن بخشیده است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی نظیر چلو ماهیچه، کباب برگ و نیز پیتزا سرو می گردد.
آدرس رستوران هزار و یک شب: کرمان – خیابان شهید کامیاب – نبش خیابان شهید فولادی- روبروی پارک.

رستوران فرنگی دود کش

رستوران فرنگی دود کش کرمان

رستوران فرنگی دود کش کرمان

رستوران فرنگی دودکش نیز یکی از بهترین رستوران های کرمان به شمار می آید. این رستوران دارای دکوراسیونی مدرن و منوی غذایی بین المللی می باشد. همچنین دارای فضا و تزئینات داخلی بسیار زیبا است. ساعت کار این رستوران همه روزه از 8 صبح الی 12 شب می باشد.
آدرس رستوران دودکش: کرمان – انتهای بلوار جمهوری – بعد از بلوار رضوان – مجتمع تجاری میلاد.

هتل های کرمان

هتل پارس کرمان

هتل پارس کرمان

جاذبه های بی نظیر شهر کرمان منجر به توجه عمده ی گردشگران داخلی و خارجی شده است، و می توان این عامل را دلیلی بر شکل گیری هتل های متععد در این شهر دانست. هتل پارس کرمان و هتل جهانگردی کرمان از جمله مهمترین هتل های کرمان به شمار می آیند.

باغ سنگی درویش خان کرمان؛ راز سر به مهر قلبی سبز
ادامه مطلب

موزه های کرمان

موزه ی هنرهای معاصر صنعتی

این موزه که یکی از موزه های آثار هنری در کرمان محسوب می شود، آثاری از مهمترین هنرمندان جهان را به نمایش نهاده است. حدود نیمی از آثار موزه ی مذکور متعلق به استاد سید علی صنعتی می باشد.83 اثر متعلق به هنرمند معاصر ایرانی و 16 اثر نیز متعلق به هنرمندان خارجی در این موزه به نمایش نهاده شده است.
آدرس موزه ی هنرهای معاصر صنعتی: کرمان – خیابان شریعتی – حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد – موزه ی هنر های صنعتی.

موزه ی حمام

موزه ی حمام کرمان

موزه ی حمام کرمان

موزه ی حمام که همان حمام گنجعلی خان می باشد، یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین اماکن دیدنی کرمان به شمار می آید. معماری بنای مذکور معرف یکی از خالص ترین انواع معماری ایرانی به شمار می آید. گچبری های بی نظیر، نور گیر های طبیعی، سیستم آب لوله کشی، تزئینات اسلیمی های زیبای بنا متعلق به عصر صفوی می باشد. این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح الی 20:30 پذیرای بازدید کنندگان است.
آدرس موزه ی حمام: کرمان – میدان ارگ – خیابان شهید تاج علی.

پارک های کرمان

پارک جنگلی قائم

پارک جنگلی قائم در کرمان

پارک جنگلی قائم در کرمان

پارک جنگلی قائم یکی از بهترین پارک های کرمان به شمار می آید. این پارک دارای وسعتی حدود 230 هکتار می باشد. به طوری که می توان آن را یکی از مهمترین تفرجگاه های کرمان معرفی نمود. پارک مذکور امکانات رفاهی متعددی نظیر مسجد صاحب الزمان، رستوران، سرویس بهداشتی، کافی شاپ، پیست کارتینگ، پیست موتور سواری، پیست دوچرخه سواری، زمین پینت بال، آمفی تئاتر، شهر بازی و …. را عرضه می دارد.
آدرس پارک جنگلی قائم: کرمان – حاشیه ی شرقی شهر – کنار بلوار قائم.

پارک شهید مطهری کرمان

پارک شهید مطهری کرمان

پارک شهید مطهری کرمان

بوستان شهید مطهری یکی از پارک های معروف کرمان می باشد. این بوستان دارای امکاناتی نظیر زمین اسکیت، میز تنیس، باغ پرندگان، موزه ی حیات طبیعی، امکانات ورزشی، آکواریوم، مرکز بازی های رایانه ای و دریاچه ی مصنوعی می باشد.
آدرس پارک شهید مطهری: کرمان – خیابان شهید مطهری – پارک مطهری.
در مجموع می توان عنوان نمود که کرمان به جهت دارا بودن پیشینه ی تاریخی بس کهن، دربردارنده ی جاذبه های تاریخی و بازار های سنتی متعددی می باشد. از طرفی نیز به دلیل داشتن آب وهوایی مناسب در فصول گرم سال و نیز دارا بودن جاذبه های طبیعی منطقه ای مناسب جهت سفر در نیمه ی دوم سال به شمار می رود.
همچنین همجواری بسیاری از جاذبه های گردشگری کرمان علاوه بر سهولت بازدید در مدت زمان آن نیز تاثیر می گذارد. لذا امکان بازدید از بیشتر جاهای دیدنی شهر را فراهم می نماید. از طرفی جاذبه های طبیعی اطراف کرمان نیز از دیگر جاهای دیدنی این منطقه است که همنشینی با منطق کوهپایه ای را فراهم می دارد. لذا با سفر به کرمان در فصول گرم سال، سفری متفاوت را تجربه نمایید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر