لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دربند تهران، خاطراتی که هرگز فراموش نمی شوند
دربند تهران، خاطراتی که هرگز فراموش نمی شوند

دربند تهران، خاطراتی که هرگز فراموش نمی شوند

تهران به عنوان پایتخت کشور در اکثر ایام سال پذیرای گردشگران مختلفی است؛ از این رو رزرو آن دسته از هتل های تهران که کیفیت و هزینه مناسبی دارند در ایام پرسفر کار راحتی نخواهد بود. دربند تهران یکی از محبوب ترین تفرجگاه های پایتخت است. در دربند هر آنچه که خوشمزه و جذاب است را می توانید بیابید از چای آتشی گرفته تا بلال و باقالی، انواع لواشک های ترش، غذاهای خوش طعم، انواع و اقسام کباب، آش و غیره. صدای آب، ذراب آب معلق در هوا، جلوه های زیبای رستوران ها، تخت های قرار گرفته در آب و جمعیت بی شمار که در معابر در حال عبور هستند همه می توانند خاطره هایی برای شما بسازند که تا مدت ها آن ها را فراموش نکنید. گردشگران می توانند انواع رستوران ها از جمله رستوران کره ای، رستوران ایتالیایی و رستوران های ایرانی و فرنگی را در این منطقه پیدا نمایند.

جمعیت شناسی و موقعیت جغرافیایی تهران

گویش مردم تهران به زبان فارسی است و جمعیت آن را ترک ها و در وهله بعد اهالی شمال کشور تشکیل داده اند؛ سیر تحولات عظیم اجتماعی چند دهه گذشته موجب شده است تا مهاجران بسیاری از سرتاسر کشور به این شهر مهاجرت کنند. علاوه بر مرکزیت سیاسی، این شهر قطب اقتصادی کشور نیز می باشد و تمام صنایع، شرکت ها، ارگان ها به نحوی دفتر فروش یا نمایندگی ای در پایتخت دارند. ضمن اینکه اطراف شهر تهران شهرک های صنعتی و کارخانجات بزرگی قرار دارند که به دلیل تامین نیرو در طول زمان شهرها و شهرک های جدیدی را به وجود آورده اند. در اطراف تهران از جمله دماوند و فیروزکوه تا حواشی جنوب و جنوب غربی زمین های کشاورزی وجود دارند که هر ساله حجم عظیمی از مایحتاج مورد نیاز این شهر را تامین می نمایند.
دربند تهران

بهترین زمان برای رفتن به دربند

دربند منطقه ای کوهستانی است و همین امر موجب شده تا زمستان های برفی و سرد و تابستان های معتدل و خنک داشته باشد و جریان آب سردی که از دل کوه می گذرد بر سرمای این منطقه افزوده است. اگر در فصل بهار به دربند بروید بوی تازگی طبیعت به همراه شکوفه های درختان و خنکی دلپذیر می تواند حال و هوای خاصی را برایتان رقم بزند که البته به دلیل اینکه زمستان تازه تمام شده رودخانه بسیار پرآب بوده و باید گفت در این فصل احتمال بارش باران های سیل آسا نیز وجود دارد. بهترین زمان لذت بردن از دربند از اواسط اردیبهشت تا میانه مهر است چرا که گذر از بحبوحه و گرمای شهر به یک جای خنک کنار آب روان مطمئنا دلپذیر است.
لازم به ذکر است به دلیل رونق فراوان در ایام یاد شده از غذاهای تازه، خدمات فرهنگی و تفریحی در فضای باز می توانید بهره ببرید. ولی نگران نباشید مگر می شود گذر آب و درختان چنار باشد و آمدن پاییز زیبا نباشد. در این فصل شما در قاب تصویر رویایی از رنگ ها قدم می گذارید ولی پیشنهاد می شود لباس گرم را فراموش نکنید. اگر اهل کوهنوردی هستید و از برف و راه دشوار ابایی ندارید، دربند یک مکان عالی برای کوهنوردی گروهی در زمستان است که البته باید با تجهیزات کامل و لباس گرم به این محل بروید و حتما هم احتیاط لازم و لوازم ایمنی را فراموش نکنید.

نحوه دسترسی و هزینه حمل و نقل

اگر از خارج از کشور به تهران می آیید احتمالا در فرودگاه امام خمینی (ره) که در 35 کیلومتری شهر تهران است به زمین می نشینید و می توانید با پرداخت هزینه ای خود را به دربند برسانید. پروازهای داخلی کشور در فرودگاه مهرآباد می نشینند و تا دربند فاصله کمتری دارد. اگر هوشمندانه سفر کنید و از طریق قطار به شهر تهران بیایید، از میدان راه آهن تا تجریش را می توانید با مبلغی کمتر با اتوبوس های BRT طی نمایید.
در شهر تهران هرجا باشید برای رفتن به دربند کافی است که خودتان را به مترو برسانید و در خط یک یا خط کهریزک- تجریش سوار شوید و در آخرین ایستگاه به سمت تجریش پیاده شوید. در میدان تجریش ضمن گردش در بازار، زیارت امامزاده و رستوران های با کیفیتی که در این میدان وجود دارند می توانید با استفاده از ون های مخصوص دربند به این منطقه بروید، که البته اگر حوصله پیاده روی داشته باشید با بیست دقیقه پیاده روی نیز به این محل خواهید رسید.
دربند تهران
پیشنهاد می شود با خودروی شخصی به شهر تهران سفر نکنید؛ چراکه اگر از طرح های ترافیک، قوانین پیچیده ترافیکی، خیابان های یک طرفه و مسیرهای خط ویژه بگذریم، ترافیک داخل شهر حس و حال تفریح و گردش را از شما خواهد گرفت و در کل سفرتان بسیار کسل کننده و حوصله سر بر خواهد شد. در تهران نگران اقامت نباشید شما می توانید از طریق رزرو آنلاین هتل از مسافرخانه های گوناگون تا هتل های لوکس تهران را بسته به نیاز و توان مالی تان انتخاب کنید. تهران سرشار از هتل های متنوع در رنج های قیمتی بسیار گوناگون است و شما می توانید از در هر قسمت شهر رزرو هتل را انجام دهید. اگر تمایل دارید محل اقامتتان در نزدیکی دربند باشد می توانید در هتل های بسیار باکیفیتی مثل هتل 5 ستاره استقلال و یا هتل آزادی تهران اقامت داشته باشید.
دربند تهران
کافه های دربند با ارائه منوهای کامل هر سلیقه را اغنا می کنند و جگرکی هایی که تنوع محصولاتشان هوش از سرتان می پراند. پس از صرف غذای اصلی و بهره بردن از طبیعت دربند در مسیر می توانید از تنقلاتی مثل لواشک ها، قیسی، آلو و آلوچه های خوشرنگ و غیره استفاده نمایید. واقعیت آن است که با وجود اینکه رستوران های بسیار لوکس و شیکی در این تفرجگاه وجود دارند ولی پیشنهاد کردن یک یا تعدادی از آن ها کار درستی نیست چراکه انتخاب رستوران و گذراندن ساعاتی خوش در این مکان کاملا امری حسی و بسته به احساس و روزگار همان لحظه شما دارد؛ چه بسا ممکن است از یک راه پله باریک در یک رستوران بالا بروید و همانطور که در حال انتخاب جا برای نشستن هستید چندین طبقه پله را بالا بروید و با منظره ای بکر در اوج آسمان مواجه شوید.
به دلیل رقابت بالا در میان رستوران های دربند کیفیت غذا ها معمولا خوب است و شاید صرف غذا در رستورانی که در ابتدا به ظاهر خیلی کم جاذبه به نظر می رسید بسیار دلچسب و مقرون به صرفه بوده و به یکی از خاطره انگیزترین لحظاتی تبدیل شود که تجربه کرده اید. پیشنهاد ما آن است که در این منطقه به رستوران ها زیاد اهمیت ندهید و بیشتر احساستان را دنبال کنید مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد. گاهی اوقات خسته اید و گاهی از لحاظ مالی به فکر کمتر هزینه کردن هستید اما بدانید با هر شرایطی می توانید در دربند بهترین خاطره ها را برای خود رقم بزنید.

داستان تندیس مرد کوهنورد در دربند

در میدان سربند و ابتدای ورودی به بخش پیاده روی کوهستانی مجسمه ای دیده می شود که به پیشنهاد رضاشاه و توسط رضا لعل ریاحی مجسمه ساز مشهور ابتدا به صورت گچی از روی مدل فردی با نام گروهبان ارتش “شاه قدمی” که مربی مجرب کوهنوردی نیز بود ساخته شد. لازم به توضیح است که به دلیل شرایط آب و هوایی محل مجسمه گچی تخریب گردید و شهردار وقت هزینه ساخت مجسمه سیمانی را پرداخت نمود و مجسمه ای که در حال حاضر می بینید همان است.
دربند تهران
گروهبان شاه قدمی سه سال بعد در حادثه ای که برای سربازان آمریکایی در کوهستان های صعب و سرمای منفی سی درجه در چهار محال بختیاری اتفاق افتاده بود موفق به نجات سربازان آمریکایی شد و از سوی رییس جمهور وقت کشور آمریکا “جان کندی” بالاترین مدال لیاقت کشور آمریکا به وی تعلق گرفت. سرهنگ شاه قدمی در زندگی پر افتخار خود 80 سال زیست و در سال 91 به دیار باقی شتافت.

بهترین رستوران های دربند تهران

یکی از نشانه های بارز دربند که تمامی بازدید کنندگان تجربه اش می کنند، لحظه استراحت در رستوران هایش است. رستوران های زیر از بهترین رستوران های دربند می باشند.

رستوران کوهپایه

از رستوران های محبوب دربند می توان به رستوران کوهپایه اشاره کرد. این رستوران از سرسبز ترین رستوران های دربند است و در عین حال دارای کارکنانی خوش برخورد و غذاهایی خوشمزه و با کیفیت می باشد. در رستوران کوهپایه می توان به صدای دلنواز رودخانه نیز دل سپرد.

آدرس: بالاتر از میدان دربند

مقایسه هتل لاله و هتل هویزه تهران
ادامه مطلب

رستوران رُست

همانطور که شب های دربند از روز هایش خاطره انگیزتر است این رستوران که جزو رستوران های معروف دربند محسوب می شود نیز از این قاعده مستثنی نیست. تهران را نیز میتوان از چشم انداز این رستوران تماشا کرد. ازجمله غذاهای رستوران رست می توان به کته بوشهری، کباب ترش و جوجه دربندی اشاره کرد که در میان گردشگران بسیار پر طرفدارند.

نگاهی به تاریخچه دربند

دربند دارای ارتفاعی حدود 1700 متر از سطح دریا است و راه اصلی برای عبور کوهنوردان به البرز مرکزی به شمار می رود. از جمله محله های دربند می توان به کلاغ پر، مرغ محله، سربند و کنار محله اشاره نمود که رودخانه ای نیز از وسط آن ها عبور می کند. راه باریکی که از انتهای راه پله های دربند شروع می شود به آبشاری با عنوان آبشار دوقلو و پناهگاهی با نام شیر پلا می رسد. رودخانه دربند آب زیادی دارد و و باعث سیل عظیمی در سال های اواخر دهه 60 شد که کلا بازار تجریش را ویران کرد.
دربند تهران
از دره های این رودخانه می توان دره کاک، دره آبشار، آب شیر دره و دره امامزاده ابراهیم را نام برد و خیابان دربند از میدان تجریش آغاز می گردد و تا میدان سربند و جایگاه تندیس مرد کوهنورد امتداد می یابد. دربند در اصل یکی از محله های تاریخی شمیران است که در شمال باغ سعد آباد قرار دارد و بالاتر از درکه، لواسانات، فشم و فرحزاد واقع شده است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران با اختلاف بهترین گزینه برای پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی محسوب می شود.
مردم این بخش از شهر در گذشته به لهجه تاتی تکلم می نمودند که با آمدن نسل های جوان تر این گویش کمرنگ شد. در ابتدا دو شخص از طالقان پایه گذار دربند کنونی بودند که به این محل در 200 سال پیش کوچ کردند و تشکیل خانواده دادند و همچنان محله های قدیمی تر دست نخورده باقی مانده اند. در این منطقه باغی معروف به باغ شاطر وجود دارد که در 100 سال پیش احداث شده است.
دربند تهران
این منطقه به دلیل آب و هوایی مطبوع و موقعیت جغرافیایی مناسب همواره محل تفریح شاهان، ثروتمندان و بزرگان بوده است و همین موضوع باعث شد تا کاخ ها و باغ هایی از جمله کاخ سعد آباد در این منطقه ساخته شود. ناصرالدین شاه در بازدید از آبشار و روستای پس قلعه دستور داد تا عمارت ناهار خوری دربند را بنا کنند؛ در این محل همچنین یک حمام، یک مسجد و یک آب انبار از گذشته وجود دارد و همچنین دو قبرستان که قدمت بسیار طولانی دارند.
بعدها رضاشاه دستور داد تا یک مهمانخانه و چند ویلا در این محل احداث کنند و به علت شدت جریان آب در این محل پلی بر روی آن ساخته شد و این مجموعه تبدیل به تنها مهمانخانه آبرومند ایران شد تا در صورت حضور مقامات خارجی در مجموعه یاد شده اسکان یابند. پذیرایی در این مجموعه نسبتا در سطح بالایی انجام می شد و بعد ها در دوره محمد رضا پهلوی مهمانخانه را هتل دیپلمات نامگذاری کردند و به دستور وی پست اداره برق، شهربانی، شهرداری، چند ویلای دیگر و تعدادی مهمانخانه ساخته شد.

کلام آخر

تهران علاوه بر جاذبه های تاریخی، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب دارای طبیعت زیبایی نیز است. از جمله این جاذبه های طبیعی می توان دربند تهران را نام برد که در فصول گرم سال مملو از گردشگر است. اگر به کلانشهر تهران سفر کردید بازدید از دربند را در لیست کارهای خود قرار دهید چراکه رفتن به منطقه ای خوش آب و هوا می تواند شما را برای چند ساعت هم که شده از زندگی شهری دور کند.

بهترین شهربازی های تهران | تجربه‌ای هیجان انگیز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر