لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سوغات یزد؛معرفی 18 مورد از سوغاتی یزد و صنایع دستی
سوغات یزد

سوغات یزد؛معرفی 18 مورد از سوغاتی یزد و صنایع دستی

بدون شک یکی از زیباترین و البته باستانی‌ترین شهرهای ایران یزد است. پیشینه و قدمت جاذبه‌های تاریخی در این شهر به قدری زیاد است که همواره میزبان تعداد زیادی از مسافران چه در داخل و چه از خارج کشور است. اما این فقط جاهای دیدنی یزد نیستند که مسافران را به این شهر زیبا و دیدنی می‌کشانند، سوغات یزد نیز در میان مسافران طرفداران زیادی دارد.

در این مقاله سعی داریم تا سفری کوتاه به شهر یزد داشته باشیم. در این سفر شما را با انواع سوغات یزد، بهترین جا برای خرید سوغات یزد، اقامت در یزد و … آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعاتی مفیدتر به این شهر سفر کنید.

معرفی انواع سوغات یزد

باقلوا سوغاتی یزد

از زمان‌های گذشته تا به امروز سوغاتی‌های خوردنی و غیر خوراکی یزد بسیار معروف و محبوب بوده است. شهر دیوارهای کاه‌گلی و بادگیرها به قدری در سوغاتی تنوع دارد که محال است مسافران دست خالی به شهر و دیار خود برگردند. با اینکه تنوع شیرینی و صنایع دستی در یزد بسیار زیاد است در ادامه سعی می‌کنیم تا لیستی از بهترین‌ها را به شما ارائه دهیم:

شیرینی‌ های معروف یزد

شیرینی‌ های معروف یزد

شیرینی‌های یزد در میان انواع خوراکی‌های آن از شهرت بسیار زیادی برخوردارند. زمانی که به فروشگاه‌ها یا بازار سنتی این شهر مراجعه می‌کنید با تنوع بالایی از این خواراکی‌های شیرین مواجه می‌شوید. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • قطاب

قطاب یزدی از شیرینی های معروف یزد

بدون تردید یکی از لذیذترین و اصیل‌ترین شیرینی‌های ایران متعلق به شهر یزد است. نام این شیرینی لذید قطاب است. قطاب در میان سوغات شیرینی های یزد به مانند نگینی درخشان اما لذیذ می‌درخشد.  قدمت پخت این شیرینی به دوران قاجاریه برمی‌گردد. طعم اصیل و دوست داشتنی قطاب دلیلی بر استفاده از آن در مهمانی‌ها و ضیافت‌های پادشاهان و درباریان گذشته بود.

علاوه بر طعم خوشمزه این خوارکی، از ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در آن نیز نباید غافل شد. دارچین و هل موجود در قطاب عطر و بویی بهشتی به آن می‌دهد و گردوو بادام استفاده شده در آن طعم بی‌نظیر آن را دو چندان می‌کند. امروزه نیز در مهمانی‌ها و به خصوص ایام نوروز بسیاری از افراد سفره‌های خود را مزین به این شیرینی خوشمزه می‌کنند. تا جایی که در بسیاری از شهرها از جمله کرمان و یزد این شیرینی عضو جدایی‌ناپذیر در پذیرایی‌ها و عید‌دیدنی‌ها محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که از اکثر شیرینی‌فروشی‌های یزد به راحتی می‌توانید این سوغات یزد را تهیه کنید. اما در میان همه این مکان‌ها، میدان امیرچخماغ بهترین جا برای خرید سوغات یزد به شمار می‌رود.

  • کیک یزدی

کیک یزدی معروف‌ترین شیرینی یزد

بسیاری از افرادی که اهل خوردن شیرینی هستند حتماً برای یک بار هم که شده نام این شیرینی خوش عطر و بو را شنیده‌اند و طعم بی‌نظیر آن را چشیده‌اند. در حقيقت بعید است اهل شيرينی‌جات باشید و طعم اصیل این شیرینی را نپسندید.

مواد اصلی کیک یزدی را آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست، روغن و کنجد تشکیل داده‌اند. علاوه بر این  ترکیبات اصلی، از هل و گلاب خوش بو و اصل نیز برای عطر دادان به این شیرینی استفاده می‌کنند. شکل و فرم زیبای کیک یزدی و طرز تهیه راحت آن موجب شده تا بسیاری از افراد نیز در منزل بتوانند به راحتی آن را تهیه کنند. البته ناگفته نماند که طعم شیرینی‌های کیک یزدی در یزد عطر و بویی منحصر به فرد دارد. پس در سفر به این شهر از بردن کیک یزدی به عنوان سوغات یزد برای عزیزانتان غافل نشوید.

  • لوز
روستای اسلامیه تفت یزد
ادامه مطلب

لوز یزدی از سوغات معروف یزد

لوز نیز از آن دسته سوغات شیرینی های یزد است که دارای طرفداران خاص خود می‌باشد. این شیرینی نیز به مانند کیک یزدی در بسیاری از خانه‌ها و شهرهای ایران به راحتی درست می‌شود. اما طعم بی‌نظیر و شگفت‌انگیز آن در یزد و دستور پخت ویژه آن در این شهر موجب شهرت و محبوبیت آن در یزد شده است. در واقع لوز از شیرینی‌های امروزی به حساب نمی‌آید.

از گذشته‌های بسیار دور مردم هنرمند یزد با خلاقیت و نوآوری‌های جدید تنوع و طعم‌های زیادی از لوز را خلق کردند. لوز بادام، بیدمشک، پسته‌ای و نارگیلی از محبوب‌ترین و مشهورترین انوع موجود لوز در بازار یزد هستند.

  • باقلوا

باقلوا یزدی از شیرینی‌های خوشمزه یزد

باقلوا از آن دست شیرینی‌های است که علاقه‌مندان به شیرینی با شنیدن نام آن هوس خوردنش را می‌کنند. با اینکه این شیرینی لذیذ در بسیاری از شهرهای کشورمان به مانند یزد پخت می‌شود ولی اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باقلوای یزد در میان مصرف‌کنندگان طرفداران بیشتری دارد.

در ترکیب این سوغات یزد از موادی مانند شکر، هل، شیر، آرد، گلاب و روغن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برای خوشمزه‌ و زیباترشدن از نارگیل، پسته و بادام نیز برای تزئین آن بهره می‌برند.

  • حاج بادام

حاج بادام سوغات شهر یزد

شیرینی حاج بادام نیز از آن شیرینی‌هایی است که با یکبار خوردنش از طرفداران واقعی آن می‌شوید. این خوراکی شیرین نیز از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات شیرینی ‌های یزد محسوب می‌شود. زرده تخم‌مرغ، پودر قند، هل، آرد نخوچی و پودر بادام از مواد اصلی تشکیل دهنده حاج بادام به حساب می‌آیند.

در میان این ترکیبات جوز هندی موجب شده تا طعم و عطری متفاوت و خاص در حاج بادام حس کنید. همچنین شکل و شمایل کوچک، زیبا و ساده این شیرینی آن را به عنوان یک شیرینی پرطرفدار در کنار چای تبدیل کرده است. امروزه این شیرینی خوشمزه در اکثر فروشگاه‌های یزد در بسته‌های شکیل به عنوان سوغات یزد به مهمانان و مسافران عرضه می‌شود.

  • نقل

نقل یزد از شیرینی‌ها و سوغات یزد

تهیه نقل از زمان‌هایی بسیار دور در ایران رواج داشت است. یکی از شهرهایی که در زمینه تولید نقل بسیار شهرت دارد آذربایجان غربی است. اما مردمان خوش ذوق یزد در زمینه تولید این شیرینی خوشمزه نیز دستی بر آتش دارند. تا جایی که با خلاقیت در ترکیبات آن و اضافه کردن مغزهای مختلف به آن، نقل را نیز به عنوان یکی از سوغات شیرینی ‌های یزد به مسافران پیشنهاد می‌کنند.

شما نیز می‌توانید در سفر به یزد باستانی این نقل‌های لذیذ و خوش عطر را برای خوردن در کنار چای خریداری یا از آنها به عنوان سوغاتی خوشمزه برای آشنایان و دوستان استفاده کنید.

  • حلوا ارده

حلوا ارده یزدی

یکی دیگر از خوراکی‌هایی شیرین و صد البته مقوی در یزد حلوا ارده است. حلوای اردکان یزد سا‌ل‌های سال است که در میان مردم ایران به عنوان حلوایی مرغوب و خوشمزه شناخته شده است. شکر، کنجد، هل و مغزهای مختلف ترکیبات اصلی این خوراکی لذیذ را تشکیل می‌دهند.

آنچه موجب محبوبیت این سوغات یزد در میان افراد شده وجود ماده مغذی و خوشمزه کنجد در آن است. کنجد و مغزهای موجود در حلوا ارده یزد موجب شده تا از آن به عنوان خوراکی مقوی در صبحانه به خصوص برای کودکان استفاده شود.

جالب است بدانید امروزه با وجود دستگاه‌های مدرن، حلوا ارده همچنان در اردکان یزد به صورتی اصیل و به شیوه گذشته در کارگاه‌های شیرینی‌پزی تهیه می‌شود.

  • پشمک یزد
بقعه دوازده امام یزد، اصالت و هوشمندی در یک بنای تاریخی
ادامه مطلب

پشمک یزد

در میان لیست متنوع سوغات شیرینی ‌های یزد نوبت به پشمک می‌‎رسد. این شیرینی نیز یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌هایی است که در یزد یافت می‌شود. در واقع زمانی که نام شیرینی‌های خوشمزه یزدی را از ساکنان این شهر جویا می‌شوید پشمک نیز در میان آنها خودنمایی می‌کند. با اینکه همه افراد طعم لطیف و شیرین پشمک را می‌پسندند اما این خوراکی شیرین در میان کودکان طرفدارن ببیشتری دارد.

شما می‌توانید پشمک یزد را در بسته‌های شیک و زیبا در فروشگاه‌های این شهر تهیه کنید و به عنوان سوغات یزد برای دوستان و خانواده با خود به همراه ببرید.

  • شیرینی پنجره‌ ای

شیرینی پنجره‌ ای سوغات معروف یزد

از دیگر شیرینی های استان یزد می‌توان به شیرینی پنجره‌ای اشاره کرد. با توجه به قدمت زیاد پخت این شیرینی، طعم آن همواره یادآور خاطرات شیرین کودکی بسیاری از افراد است. این شیرینی در یزد توسط قنادی‌های مخصوص سال‌های سال است که با ظاهری زیبا تهیه می‌شود.

  • سوهان آردی

سوهان آردی یزد - شیرینی محبوب یزد

با اینکه قم جایگاه اصلی تولید سوهان است اما در یزد نیز سوهانی مخصوص با نام سوهان آردی توسط قنادهای حرفه‌ای تهیه می‌شود. نام دیگر سوهان آردی، خانی است. این نوع سوهان از جوانه گندم، آرد، هل، شکر و… تشکیل شده است. شکل زیبا، کوچک و دایره‌ای این سوهان‌ها در میان مسافران طرفدارن زیادی دارد. بسیاری از مهمانان یزد این سوغات یزد را در هنگام برگشت به شهر خود خریداری  و از آن به عنوان شیرینی کنار چای استفاده می‌کنند.

صنایع دستی یزد

مس از صنایع دستی یزد

صنایع دستی یزد از جمله سوغاتی‌هایی است که از دیدن و لمس کردنشان چشمانتان سیر نمی‌شود. دست‌های هنرمندان این خطه نقش‌هایی رنگارنگ و ناب را در میان ترمه‌ها ، زیلوها، مخمل‌ها و … به زیبایی هر چه تمام‌تر خلق کرده‌اند. اگر می‌خواهید با مهم‌ترین و زیباترین این محصولات آشنا شوید در ادامه ما را همراهی کنید:

  • ترمه

ترمه یزد - سوغاتی معروف یزد

با اطمینان می‌توانیم بگوئیم یکی از هنرهای اصیل یزد که نمونه آن را در کمتر جایی از جهان می‌توان پیدا کرد، ترمه زیبای یزد است. اين سوغات  یزد نمونه‌ای تمام عیار از خلاقیت و در حقیقت شاهکار هنر مردمان یزد است. شهرت ترمه یزد به حدی زیاد است که بسیاری از مسافران برای خرید این صنایع دستی راهی یزد می‌شوند. الیافی که در تهیه این پارچه زیبا به کار رفته از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

در زمان‌های گذشته بافت اين پارچه زیبا به صورت كاملاً سنتی و دستی توسط افراد ماهر صورت می‌گرفت اما امروزه دستگاه‌های مختلف به كمک آنها آمده و با صرف زمانی کمتر تعداد بسیاری از این محصولات به بازار عرضه می‌شود.

جالب است بدانید ترمه‌بافی در زمان صفویان نیز بخش مهمی از صنایع دستی یزد محسوب می‌‌شده است. نقش‌های زیبا، طرح‌های اصیل و رنگ‌های گرم به کار رفته در این سوغات یزد موجب شده تا به عنوان یکی از گران‌بهاترین صنایع دستی یزد شناخته شود. لازم به ذکر است که بهترین جا برای خرید سوغات یزد بازار سنتی و بازار ترمه‌فروشان این شهر است. همچنین فروشگاه‌هایی مخصوص فروش این صنایع دستی در شهر یزد به وفور وجود دارد.

  • زیلو

زیلو یزدی

هنر اصیل زیلو بافی نیز از آن دسته هنرهایی است که مردمان یزد سال‌های سال است که به تولید آن مشغول هستند. زیلوبافی در یزد آن هم در میبد جایگاهی ویژه دارد. یکی از دلایلی که موجب رواج بافت زیلو در این منطقه کویری شده بافت پنبه‌ای و خاص آن است. اين بافت پنبه‌ای به دليل خنک بودن در مناطق کویری به عنوان زیرانداز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • شمد

شمد سوغاتی یزد

شمد یکی دیگر از صنایعی دستی یزد است که توسط هنرمندان یزد برای رهایی از گرمای طاقت‌فرسای تابستان ساخته می‌شود. از شمد به عنوان رواندار خنک در روزهای تابستان می‌توانید استفاده کنید و از دیدن بافت زیبا، رنگارنگ و خنک آن لذت ببرید.

  • دارایی بافی
قنات زارچ یزد؛ میراث کهن ایران باستان
ادامه مطلب

دارایی بافی شهر یزد

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی بزد دارایی بافی بوده است. قدمت بافت این محصول به حدود هشتصد سال پیش برمی‌گردد. به طوری که در گذشته یکی از بهترین سوغات یزد دارایی بافی بوده است. متأسفاته امروزه اثر زیادی از کارگاه‌های تولید کننده این نوع از سوغات یزد باقی نمانده است. شاید در برخی از کوچه پس کوچه‌های این شهر تعداد انگشت شماری از این کارگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

  • شَعربافی

شَعربافی یزد - صنایع دستی اصیل یزدی

در گذشته‌های بسیار دور هنر شعربافی در میان مردمان یزد بسیار رواج داشته است. شعربافی هنری است که در آن از موی حیوانات در بافت محصول استفاده می‌شود. متاسفانه به مانند خیلی از هنرها این صنعت زیبا نیز به فراموشی سپرده شده است.

  • چادر شب

چادر شب صنایع دستی یزد

شهر اردکان، یزد و زارچ محل اصلی بافت چادر شب است. این چادر به صورت دستباف توسط افراد هنرمند تهیه می‌شود. از چادر شب با بافت چهار خانه و رنگارنش می‌توان برای پیچیدن رختخواب استفاده کرد. نوع دیگری از این چادرها که دارای بافتی ضخیم هستند بیشتر در مناطق باز به عنوان چادر صحرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین جا برای خرید سوغات یزد فروشگاه‌های سنتی و بازرار معروف این شهر است.

  • مس

مس از صنایع دستی اصیل یزد

شهر یزد نیز به مانند کرمان دارای هنرمندان بسیاری در تولید مس است. محصولات مسی ارزشمند توسط هنرمندانی حرفه‌ای با نقش‌هایی زیبا تزئین می‌شوند. در بازار مسگرهای یزد می‌توانید انواعی از این صنایع دستی را از نزدیک ببینید و از آنها به عنوان سوغاتی شهر یزد استفاده کنید.

  • مخمل بافی

مخمل بافی یزدی

مخمل بافی نیز از آن دست هنرهایی است که هنرمندان یزد به شیوه‌ای هنرمندانه آن را تولید می‌کنند. این نوع از صنایع دستی به عنوان سوغات یزد از جایگاه ویژه‌ای در بین مسافران برخوردارهستند. کارگاه‌های نساجی یزد با استفاده از این هنر انواع جانمازی، پرده، رو تختی و… را به زیبایی تولید می‌کنند.

سوغاتی های یزد را از كجا تهيه كنيم؟

بازار خان بهترین بازار خرید سوغات یزد

پس از شناخت کافی در مورد صنایع دستی یزد و شیرینی‌های مخصوص یزد خوب است بدانید که در چه قسمتی از یزد می‌توان به راحتی این سوغاتی‌های  زیبا و خوشمزه را خریداری کرد. بازار زرگرها، بازار قیصریه، بازار خان، دوازده مهریز و… از جمله بازهارهای معروف و مشهور این شهر هستند. برای تهیه شیرینی‌های مخصوص شهر نیز می‌توانید به کارگاه‌های مخصوص و فروشگاه‌های اين محصولات مراجعه کنید.

اقامت در یزد

سوئیت دبل هتل مشیر الممالک یزد

برای دین جاذبه‌های تاریخی، گردش، تفریح و از همه مهم‌تر خرید سوغاتی در این شهر در ابتدا نیاز به اقامتی دلپذیر و چند روزه دارید.  رزرو هتل یزد یکی از کارهایی است که قبل از سفر باید انجام دهید. هتل های یزد با تنوعی بالا و با داشتن امکانات رفاهی مختلف آماده پذیرایی از شما مهمانان عزیز هستند.

جمع‌بندی

یزد از جمله شهرهایی است که وجود بازارهای سنتی، صنایع دستی و شیرینی‌های مخصوص، آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرده است. بازارهای سنتی و سوغات یزد لذت گردشگری و تفریح را در این شهر چند برابر کرده‌اند. در این مقاله سعی کردیم هر چند کوتاه شما را برخی از صنایع دستی یزد و سوغات مخصوص این شهر آشنا کنیم. امیدواریم به اطلاعات شما در این زمینه کمک کرده باشیم. شما نیز اگر تجربه خرید سوغاتی‌های این شهر را دارید برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر