لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی استان اردبیل
شهرهای دیدنی استان اردبیل

شهرهای دیدنی استان اردبیل

وقتی حرف از طبیعت چشم نواز و آب و هوای مطبوع به میان می اید اغلب ما هوای جنگل ها و شهرهای شمالی کشورمان را می کنیم، اما اگر کمی دست نگه دارید و خودتان را به جای شمال به شمال غربی کشورمان برسانید جایی در همسایگی گیلان سبز استانی قرار گرفته که به معنای واقعی کلمه طبیعتی جادویی دارد. طبیعتی حیرت انگیز و رازآلود با چشم اندازهایی بی بدیل که حالا حالاها همانندش پیدا نمی شود. سرزمینی که به برف گیری و سردسیر بودنش شهره است و با عسل ناب و منحصربفردش کام خیلی ها را شیرین کرده است. اردبیل در آغوش سبلان با دشت های وسیع و سخاوتمند مغان و چشمه های پرشور سرعین در کنار طبیعت جادویی مشگین شهر و تاریخی بلندبالا پیچیده در سکوت مجسمه های شهر یری مقصدی همه فن حریف و شناخته شده است. سرتاسر این استان زیبا پر از جاذبه های منحصربفرد و پرطرفدار است. در میان شهرها و روستاهای اردبیل سری به چند شهر معروف و شناخته شده استان می زنیم و جاذبه هایشان را یکی بعد از دیگری پشت سر می گذاریم.

اردبیل
اردبیل یا آرتاویل قطعا یکی از زیباترین شهرهای سرزمین های شمال غربی کشورمان است. شهری که در حصاری از کوه ها و در میانه دشتی چشم نواز قرار گرفته است. اردبیل علاوه بر طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل تابستانه اش به داشتن زمستان های سرد و پربرف هم شهره است، البته ردپای برف اردبیل را تا اواسط اردیبهشت هم می توانید بر تن شهر پیدا کنید. اردبیل یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران نیز است و اگر به دنبال نشانه های زندگی در آن بگردید سر از عصر مفرغ درمی آورید. این شهر چه در دوران باستان و چه در دوره های اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و به دلیل نزدیکی اش به جاده مشهور ابریشم و همسایگی با کشورهای دوست نظیر ارمنستان و آذربایجان هم بسیار پرتردد و مهم بوده است.
اردبیل علاوه بر حضور در میان اشعار شاعران کهن ایرانی در تاریخ نیز پر از نام ها و رویدادهای تاثیرگذار است. قیام بابک خرمدین و شکل گیری خاندان قدرتمند صفویه هر دور از اردبیل آغاز شده است و برخی معتقدند که اوستا درست بر فراز سبلان و در مجاورت اردبیل بر زرتشت نازل شده است. این پیشینه بلند تاریخی و جاذبه های طبیعی متعدد سبب شده تا اردبیل در مجاورت کوه بلند و تاریخی سبلان پر از دیدنی های جذاب باشد. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مسجد جمعه اردبیل، عمارت آقازاده، دریاچه شورابیل، شهریری، موزه مردم شناسی، بازار اردبیل و کلیسای مریم مقدس تنها بخشی از جاذبه های دیدنی این شهر زیباست. اگر قصد اقامت در اردبیل را داشتید می توانید سری به هتل سبلان اردبیل بزنید.
1683367442 367 شهرهای دیدنی استان اردبیل
مشگین شهر
90 کیلومتر که از مرکز استان فاصله بگیرید به شهری می رسید که در طول تاریخ بارها نامش زیر رو روش شده است. مشگین شهر این روزها و خیاو آن روزها شهری به غایت سبز با طبیعتی بی بدیل است که آب و هوای سردی دارد. مشگین شهر هم در تاریخ و اصالت چیزی کم از اردبیل ندارد و نام هایی همانند آلب ارسلان و پادشاهان ساسانی در آن به چشم می خورد اما قدمت این شهر بیشتر از این حرف هاست. اگر سری به شهر باستانی یری به مجسمه های حیرت انگیزش بزنید شما هم به این قدمت و اصالت پی خواهید برد. مشگین شهر به سبب داشتن یک پل آن هم از نوع معلقش با چشم اندازی بسیار زیبا بر فراز رودخانه خیاوچایی هم شناخته شده است چرا که طولانی ترین پل معلق خاورمیانه را در خود جای داده است. در مجاورت این پل هم می توانید پارک زیبای جنگلی شهر را بیابید. اگر به دنبال طبیعت استثنایی این منطقه هستید سری به منطقه گردشگری کپز بزنید و از آب وهوا دلچسب و طبیعت دلربایش لذت ببرید.
1683367443 506 شهرهای دیدنی استان اردبیل
اما اگر اهل طبیعت گردی های حرفه ای هستید حتما سری به شیروان درسی بزنید و شکوه طبیعت را از نزدیک ببینید. مشگین شهر به داشتن چشمه های آب گرم پرخاصیت خودش نیز شهره است. قینرجه، دودو، یئل سویی، قوتور سویی و آب گرم موئیل از جمله چشمه های آب گرم فرح بخش و درمانی این بهشت کوچک است که سفرتان را تکمیل می کند. اما اگر به دنبال آثار تاریخی هستید کهنه قالا یا همان قلعه کهنه، بقعه شیخ حیدر، نقوش صخره ای شیخ مدی و دژ قهقه تنها بخشی از آثار تاریخی این شهر زیباست. برای اقامت در مشگین شهر می توانید سری به اکوکمپ دورنا مشگین شهر بزنید و یا چند روزی را در هتل آران مشگین شهر سپری کنید.
1683367443 208 شهرهای دیدنی استان اردبیل
سرعین
سرعین قطعا یکی از معروف ترین شهرهای ایران است. این شهر کوچک و زیبا در 30 کیلومتری اردبیل قرار گرفته و یکی از پرترددترین و گردشگرپذیرترین شهرهای استان اردبیل است. حتما شماهم آوازه چشمه های آب گرم استثنایی این شهر را شنیده اید ، همین تعریف ها سبب شده تا سرعین به شهر چشمه های آب گرم شهره شود. وجود چشمه های همانند آبگرم بش باجلار، آب گرم قره سو، آبگرم سبلان و پرآب ترین چشمه یعنی آبگرم گاومیش گلی سبب شده تا سرعین با چشمه های جادویی اش در خاطر اغلب مسافرین این دیار باقی بماند. اما سرعین علاوه بر چشمه های آب گرمش جاذبه های متعدد دیگری نیز دارد که چشم و دل هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.
1683367443 256 شهرهای دیدنی استان اردبیل
همسایگی با سبلان و دامنه های دلربای یار همیشگی سرعین سبب شده تا سرعین به داشتن آب و هوایی مطبوع و دلچسب شهره شود که مرده را هم زنده می کند. آلوارس یکی دیگر از جذابیت های نزدیک سرعین است. روستایی استثنایی با طبیعتی حیرت انگیز و بسیار زیبا و آب وهوایی مدهوش کننده که البته به داشتن پیست اسکی آلوارس نیز شهره است. پیست در سینه کش سبلان قرار گرفته و وسیع ترین پیست کشور محسوب می شود. دره آلوارس که برخی ها با نام گلستان آن را می شناسند یکی دیگر از جاذبه های جادویی و طبیعی این منطقه است. ساری دره که در روستای تاریخی کنزق جای گرفته، تپه باستانی آناهیتا، چشمه مشهور گورگور، دهکده صخره ای ویند کلخوران، ویلا دره، روستای آغ مام و آبشار ورگه سران بخشی دیگر از گنجینه های طبیعی و تاریخی شهر سرعین است که حتما باید سری به آن ها بزنید. برای اقامت در سرعین می توانید هتل رویال پارک سرعین را رزرو کنید.
1683367443 894 شهرهای دیدنی استان اردبیل
خلخال
دومین شهر بزرگ استان اردبیل شهر خلخال است. خلخال که پیشتر در طول تاریخ هرهار خوانده می شده است یکی از تاریخی ترین شهرهای استان اردبیل نیز هست که بیشتر به یک جادو در دل کوه ها شبیه است. خلخال شهری کوهستانی و با جنگل هایی زیبا و مراتعی نفس گیر است که مرز بین اردبیل و گیلان را تعیین می کند. اگر اهل سفرهای جاده ای و طبیعت گردی باشید حتما نام جاده جادویی اسالم به خلخال را شنیده اید. جاده ای که زیبایی های نفس گیر خلخال را اندکی نمایان می سازد و اردبیل و گیلان را به هم می رساند.
1683367443 724 شهرهای دیدنی استان اردبیل
در میان کوه های بلند و جنگل های نقش بسته بر تارک خلخال چشمه های متعدد و آبشارهای گوناگونی نیز به چشم می خورد که بر زیبایی این منطقه افزوده است. از میان جاذبه های طبیعی این شهر مه گرفته و جذاب می توان به گردنه حیران، آبشار زیبای نوده، آبشار چشم نواز نره گراسبو، ییلاق حیرت انگیز دشته در مسیر جاده جادویی اسالم به خلخال، روستای تاریخی کزج و یا روستای برندق با مناظر طبیعی فوق العاده، منطقه گردشگری ازناو با چشم اندازی بی بدیل و آب و هوایی استثنایی در کنار غارها، چشمه ها، قله ها و رودها، منطقه گردشگری چشمه میر عدیل یا اندبیل با جلوه ای سبز و ستودنی و نمایی از طبیعت کوهپایه ای منطقه تالش، چشمه آب گرم پر خاصیت گیوی و دریاچه جادویی نئور که در مرز بین گیلان و اردبیل جای گرفته اشاره کرد که تنها بخشی از زیبایی ها و جاذبه های طبیعی شناخته شده و پرطرفدار این شهر زیبا و خاطره انگیز است. اما اگر به آثار تاریخی این شهر علاقمندید حتما سری به حمام تاریخی نصر که از دوره قاجار به یادگار مانده و هم اکنون محل برپایی موزه باستان شناسی این شهر است بزنید. قلعه خشتی گیلوان، قله آغ داغ و امامزاده سلطان سید محمود بر فراز آن، غار هفت خانه و گورستان تاریخی و هزار و اندی ساله شمس آباد از دیگر جاذبه های تاریخی این شهر زیباست. اگر قصد اقامت در خلخال را داشتید می توانید روی هتل فلور خلخال حساب کنید.
1683367444 307 شهرهای دیدنی استان اردبیل
پارس آباد
پارس آباد در شمال استان اردبیل، در 220 کیلومتری مرکز استان و جایی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و از آنجا که منطقه ای هموار و جلگه ای است در مقایسه با سایر نقاط استان اردبیل از آب وهوایی معتدل تر برخوردار است. همین آب و هوای معتدل سبب شده تا اطراف شهر پارس آباد مغان را مزارع وسیعی فراگیرد که گاه در خاورمیانه نیز از لحاظ وسعت کم نظیر است. پارس آباد یکی از شهرهای محبوب استان اردبیل نیز هست. دشت های پهناور و سرسبز این شهر با انبوه گل های زیبا مقصد طبیعت گردان و گردشگران بسیاری است که در تمام فصول سال به خصوص در فصل تابستان خود را به پارس آباد می رسانند. وجود رودخانه زیبای ارس و سواحل چشم نواز آن نیز از دیگر موهبت های طبیعت در شهر پارس آباد است. در حاشیه این رودخانه خروشان جنگل های بکر و طبیعی قرار گرفته است که چشم انداز بسیار زیبایی دارند. علاوه بر ارس رودخانه پرآب قره سو نیز از نزدیکی این شهر عبور می کند.
1683367444 510 شهرهای دیدنی استان اردبیل
دریاچه شهرک شهید غفاری که در مجاورت قره سو قرار گرفته از دیگر جاذبه های طبیعی این شهر است. در نزدیکی این دریاچه می توانید سری هم به مرکز پرورش آهو بزنید و یا در آلاچیق های عشایری این مجموعه اندکی استراحت کنید. باغ های میوه مجتمع پارس آباد هم یکی دیگر از جاذبه های جذاب این شهر است. منطقه شکارممنوع تالاب میل مغان نیز با حضور پرندگان مهاجرش بهشتی برای طبیعت دوستان و پرنده نگران است. برج سنگی قارجالو، قلعه اشکانی اولتان در نزدیکی روستای زیبای اولتان، منطقه جنگلی چهل پله و تپه نادری از جمله جاذبه های تاریخی پارس آباد برای دوست داران تاریخ است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و اقامت در آن را داشتید تنها واحد اقامتی این شهر زیبا هتل ارسباران پارس آباد است.
استان اردبیل به واسطه طبیعت جادویی و تاریخ و قدمت چند هزار ساله اش پر از انبوه جاذبه های دیدنی است که حتما مجذوبتان خواهد کرد. در این سفر تنها به بخشی از جاذبه های محدود این استان زیبا اشاره شد. اگر قصد رزرو آنلاین هر یک از هتل های این استان پهناور را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. رزرو آنلاین با تضمین کمترین قیمت و کارمزد کنسلی صفردرصد تنها برخی از رزرو آنلاین از ایران هتل انلاین است.

روستای کزج خلخال اردبیل
ادامه مطلب

3.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر