لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستاهای گردشگری اصفهان، سفری متفاوت در نصف جهان
روستاهای اطراف اصفهان

روستاهای گردشگری اصفهان، سفری متفاوت در نصف جهان

اصفهان و حجوم زیبایی، اصفهان و تاریخی کهن، اصفهان و هنر اصیل، اصفهان و معماری چشم‌نواز، اصفهان و مردمان شیرین زبان و اما این بار اصفهان و روستاهای گردشگری. از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز، ایران و جهان، اصفهان را از هر منظر به نیکی می شناسند. نصف جهان مقصدی است که بی‌شک هر کسی مشتاق دیدن  آن است و ما امروز قصد داریم چهره‌ای دیگری از این دیار را به شما نشان دهیم و سری به روستاهای گردشگری اصفهان بزنیم.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اصفهان هر کدام به‌نوعی انسان را جذب خود می‌کند؛ در این میان قصد داریم گردشی متفاوت در این استان داشته باشیم و سری به روستاهای گردشگری اصفهان بزنیم تا اصالت و طبیعت این دیار بیشتر برایمان آشکار شود. می‌خواهیم از جایی صحبت کنیم که صبح را با شنیدن صدای پرندگان و صبحانه محلی شروع کنید و بعد از گشت و گذار و تفریح،  شب را با دیدن آسمانی پرستاره و لالایی جیرجیرک‌ها  به خواب بروید. زیباترین روستاهای اطراف اصفهان را در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم تا تجربه‌ای متفاوت از سفر به این شهر داشته باشید.

روستاگردی در اطراف اصفهان

روستاهای گردشگری اطراف اصفهان

بی شک اگر قصد انتخابی برای سفر در جایی خاطره انگیز داشته باشیم روستا یکی از بهترین و دردسترس‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود. بازدید از روستاهای گردشگری اصفهان بهترین فرصت برای شناخت مردم این دیار و آشنایی با آداب و رسوم آن‌هاست.

روستاهای توریستی اطراف اصفهان

روستاگردی آن هم در اصفهان تجربه‌ای متفاوت به شما می‌دهد که علاوه بر تفریح و گردش با زادگاه هنری و ذوق اصفهانی‌ها بیشتر آشنا شوید. در حوالی روستاهای گردشگری اصفهان سفر به طعم‌های لذیذ، طبیعت بکر، کویر ناشناخته، لمس دستان هنرمند و… در انتظارتان است.

روستای ابیانه اصفهان از معروف ترین روستاهای گردشگری اطراف اصفهان

جاهای دیدنی اطراف اصفهان مثل روستاهای این استان امکان ماجراجویی را در موقعیت‌های مختلف به شما می‌دهد. از پیست اسکی و برف بازی گرفته تا کوهنوردی، تفریحات آبی، کویرنوردی و هزار رنگ تفریح جورواجور دیگر در نصف جهان منتظر شماست که چهره‌ای متفاوت با فضای شهری آن دارد.

خانه های روستایی اطراف اصفهان

روستاهای کوهستانی و ییلاقی اصفهان در تابستان سفری دلچسب و لذت‌بخش برایتان رقم می‌زند و روستاهایی که در حاشیه کویر این استان است بهترین فرصت برای سفرهای زمستانی را به شما می‌دهد. پس بهتر است نگرانی از بابت زمان سفرتان نداشته باشید که اصفهان هر روزش زیبا و خواستنی است.

معرفی روستاهای گردشگری اصفهان

روستاهای گردشگری اطراف اصفهان

از مرکز اصفهان تا نزدیک‌ترین روستا به این شهر راه زیادی نیست، ولی انتخاب مقصدتان را با فاصله‌ها نسنجید که روستاهای گردشگری اصفهان در هر مسیر و فاصله‌ای واقعاً ارزش دیدن و وقت گذاشتن را دارد.

در این بخش قصد داریم تعداد روستاهای استان اصفهان که از نظر بسیاری از گردشگران در لیست بهترین‌ها قرار دارند را به شما معرفی کنیم تا شانس داشتن سفری خوش و خاطره‌انگیز برای شما در این استان بیشتر شود و انتخاب مطمئن‌تری نسبت به شرایط خود داشته باشید.

روستای ابیانه اصفهان

خانه های پلکانی روستای ابیانه اصفهان

اهالی گردش و سفر این روستا را خوب می­شناسند. ابیانه یکی از قدیمی ترین روستاهای اصفهان است که هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. در بدو ورود و همان نگاه اول بافت سنتی و پلکانی روستا بیش از هر چیزی نظر شما را به خود جلب می­کند. این روستا نه‌تنها بین ایرانی­ها محبوب است؛ بلکه به‌عنوان جاذبه­ای توریستی نظر بسیاری از گردشگران خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

جاذبه‌­ای که در ابتدای لیست روستاهای گردشگری اصفهان آورده­‌ایم در دل کویر فلات ایران واقع شده است. ابیانه در دامنه کوه کرکس واقع شده که خاک سرخ و بافت تاریخی، آن را از سایر مناطق متمایز کرده است. قرار گرفتن این روستا در ارتفاع، دلیلی خوبی برای هوای مطبوع و خنک آن است.

وقتی وارد این روستا می‌شویم در دل طبیعتی زیبا، خانه‌هایی سرخ رنگ‌ می‌بینیم که با بافتی قدیمی شمعدانی­‌های کنار پنجره، در کنار هم به‌صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی به روستای ابیانه بسیار سرسبز بوده و پر از مزارع و زمین‌های کشاورزی است.

کوچه پس کوچه های روستای ابیانه اصفهان

ابیانه از آن مکان های گردشگری اصفهان است که در هر فصلی زیباست؛ از پاییز رنگارنگ که خود را به سرخی روستا شبیه می­کند و زمستان سرد و برفی که بر دامنه کوه‌های اطراف آن می­نشیند گرفته تا بهار پرگل و تابستان مطبوع در کنار دره و رودخانه های اطراف روستا، اینجا را به بهشتی پر طرفدار بین گردشگران تبدیل کرده است.

رود برزرود که با زلال جاری خود از میان روستا می­گذرد در کنار غار پریان در حوالی روستا، سبب شده تا گردشگرانی که راهی اینجا می­شوند حسابی سرگرم شوند و از طبیعت آن نیز لذت ببرند.

معماری چشم­‌نواز خانه های ابیانه از دوره سلجوقی، صفوی و قاجار الهام شده است. بهترین تفریح در این روستا قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های آن و معاشرت با اهالی آن است که هنوز به اصالت خود پایبند هستند و لباس­های محلی‌شان جلوه­ای باشکوه به محیط روستا داده است.

خانه های سنتی روستای ابیانه اصفهان

در ابیانه جاذبه‌های بسیاری چون آتشکده هارپاک، زیارتگاه هینزا، زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، مسجد پرزله، یوسمون و حاجتگاه، موزه مردم‌شناسی، چشمه‌ها، قلعه‌ها، حمام و آب‌انبار دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

لواشک، گردو، بادام، سیب و آلو، لبنیات، انواع زیورآلات دست‌ساز، قالی‌های رنگارنگ، آویزهای تزیینی دیواری و گیوه از سوغاتی‌های ابیانه هستند که پیشنهاد می­کنیم در برگشت حتماً با خودتان به همراه ببرید. برای اقامت نیز نگران نباشید که با وجود هتل های ابیانه در نزدیکی این روستا، امکان استراحت برای شما فراهم است.

ابیانه در فاصله ۲۲ کیلومتری از شهرستان نطنز قرار دارد. از مرکز استان یعنی شهر اصفهان تا ابیانه ۱۰۷ کیلومتر فاصله وجود دارد که با زمانی در حدود ۱ ساعت به اینجا می­رسید. نزدیک‌ترین مسیر قرار گرفتن در اتوبان خلیج فارس است که به سمت قم می­رود. بعد از کاشان وارد خروجی ابیانه می‌شوید و با عبور از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برزه و طره، در نهایت به روستای ابیانه می­رسید.

روستای چادگان اصفهان

رودخانه روستای چادگان اصفهان

شهرها و روستاهای استان اصفهان هر کدام به نوعی در چشم گردشگران زیبا و تماشایی است و یکی از بهترین سفرهای عمرتان را در این استان خواهید داشت. روستای محبوب دیگری که در گشت های حوالی اصفهان باید به سراغ آن برویم روستایی ییلاقی چادگان است.

دهکده چادگان مکانی توریستی و گردشگری است که در کنار رود محبوب اصفهانی ها یعنی زاینده رود قرار گرفته است. آب و هوای مطبوع و پوشش گیاهی سرسبز در کنار رودخانه طبیعت این دهکده را جلوه­ای زیبا بخشیده است. در اینجا سدی به نام چادگان بر روی رودخانه زاینده ­رود، در پشت سد دهکده توریستی چادگان با ۱۵۰۰ واحد اقامتی ایجاد شده است.

طبیعت برفی روستای چادگان اصفهان

از تفریحاتی و امکاناتی که در اینجا باید به سراغشان بروید می­توانیم به مواردی چون ماهیگیری در دریاچه، سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری، اسکله قایق‌رانی، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ‌پنگ، تله‌کابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلی‌کوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، غواصی، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری اشاره کرد که چهره‌­ای تفریحی و گردشگری به اینجا داده است.

خانه معظم الملک میرپنج، مسیر پیاده‌روی مارکده، چشمه مرغاب، چشمه خوانسارک و چهل چشمه از دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف این دهکده هستند که بازدید از آن­ها برایتان جالب خواهد بود.

طبیعت برفی روستای چادگان اصفهان

چادگان در شهرستان چادگان قرار دارد و از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان در بهار است که جمعیت بسیاری از گردشگران را در این فصل به خود می­بیند. در این دهکده روستاهایی همچون انالوجه در دامنه‌های کوه‌ دالان، روستای مشهد کاوه، آرامگاه اسطوره دلیر ایرانی کاوه آهنگر نیز وجود دارند که می­توانید به راحتی در برنامه سفر خود قرار دهید.

آبشار زیبای روستای چادگان اصفهان

دهکده چادگان در حدود ۱۳۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان، ۶ کیلومتری جنوب شرق شهر چادگان و پشت سد زاینده‌رود واقع شده است. از اصفهان تا اینجا مسیری در حدود ۲ ساعت پیش رو دارید. ابتدا باید از اصفهان به بزرگراه دانشگاه صنعتی بروید و وارد خروجی کمربندی شمالی شوید.

طبیعت سرسبز روستای چادگان اصفهان

در جاده نجف‌آباد به تیران و سپس، جاده تیران به داران به مسیر خود ادامه دهید. پس از خروجی مسیر به سمت چادگان، تابلوی خروجی به طرف دهکده تفریحی را می­‌توانید ببینید که با ادامه مسیر در خیابان شمشاد، به دهکده توریستی تفریحی چادگان خواهید رسید.

روستای حجت آباد

رودخانه روستای حجت آباد

روستاهای سرسبز اصفهان را با بازدید از روستای حجت آباد این استان دنبال می­کنیم که با طبیعت زیبای خود قرار است یک روز زیبا برای ما بسازد. از سد زیبای زاینده رود تا پل زمان که بیایید تنها یکی روستا می­بینید که همین حجت آباد است.

این منطقه با طبیعت بکری که دارد بهترین موقعیت را برای برپایی پیک­نیک و کمپینگ در اطراف خود به مسافران می­دهد. مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می­کنند. این روستا در پایین دست چادگان قرار دارد و همسایگی آن با رودخانه زاینده رود باعث برکت­‌های فراوانی در کشاورزی و مزارع این روستا شده است.

کلبه جنگلی در روستای حجت آباد

ماهی قزل آلا، باغ‌های زیبا، میوه‌های لذیذ تابستانی، فراوان بودن گردو و بادام، فاصله نزدیک از تاج سد زاینده‌رود، شهر چادگان و دریاچه سد، داشتن ویلاهای نو ساخت، بافت قدیمی و چشم‌نواز روستا و مردمان مهمان‌نواز همه در کنار هم این روستا را به جاذبه­‌ای توریستی تبدیل کرده است.

طبیعت زیبای روستای حجت آباد

مسیر دسترسی همان مسیر چادگان است و حدود دو ساعت فاصله وجود دارد. از  اصفهان به چادگان، ۱۲ کیلومتر مانده به چادگان یک جاده فرعی در سمت چپ وجود دارد که با تابلو شهرکرد سد زاینده رود از جاده چادگان جدا می­شود. در این مسیر چند کیلومتر که حرکت کنیم سپس سد زاینده رود و پس از آن روستای حجت آباد دیده می‌شوند.

روستای آب ملخ

آبشار آب ملخ

در میان جاذبه های طبیعی اطراف نصف جهان، اسم روستاهای اصفهان به­‌خوبی می­درخشد که با داشتن تنوع بالای جاذبه های طبیعی، مردمی، هنری و تاریخی دست کمی از خود این شهر ندارند و اصفهان را به کلکسیون از جاذبه های گردشگری تبدیل کرده‌­اند. روستای آب ملخ را یکی از جاهای دیدنی اصفهان به نام آبشار آب ملخ معروف کرده است و در شمالی‌ترین قسمت خط‌الرأس دنا اقرار دارد.

طبیعت روستای آب ملخ

آبشار آب ملخ یکی از معروف­ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که با ظاهر چشم‌­نواز خود سبب حضور مسافران بسیاری می­شود. روستای آب ملخ را ترسناک­ترین روستای اصفهان می­دانند و علت آن نیز وجود پرتگاهی خطرناک در پشت آبشار آن است. عبور از این پرتگاه بازی با جانتان است و حتی اگر خودتان را فردی آماده می­بینید نباید دست به چنین کاری بزنید.

روستای آب ملخ

نام این آبشار به دلیل خاصیت افت کشی آب آن و از بین بردن ملخ­‌ هاست. داستان شکل گرفتن این آبشار در دل روستای آب ملخ به این صورت بوده که سال­ها پیش تکه سنگ بزرگی از کوهی در این منطقه سقوط می­کند و مسیر رودخانه ماربر را می­بندد؛ اما قدرت و سرعت آب به شکل شگفت‌­انگیزی تونلی به طول ۸۰ متر حفر می­کند و چشم‌­اندازی زیبا به نام آب ملخ پدید می­آورد.

روستای آب ملخ از روستاهای گردشگری اصفهان

طی کردن روزهای گرم بهار و تابستان در کنار آبشار آب ملخ و سپری کردن روزی شاد و مفرح در این روستا یکی از زیباترین خاطرات سفر به اصفهان را برای شما می­سازد. آب ملخ از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان در پاییز است که رنگ­های زرد و نارنجی درختانی که در این فصل آبشار را احاطه کرده‌­اند مثل موهای پریشان آبشار به دست باد پاییزی سپرده می­شوند.

رودخانه روستای آب ملخ

این روستا در فاصله ۱۶۰ کیلومتری اصفهان و ۶۰ کیلومتری جنوب شهر سمیرم قرار دارد و از تا مرکز شهر حدود ۲ ساعت فاصله دارد. اگر از سمت اصفهان راهی آب ملخ شده‌­اید، باید از شهر سمیرم بگذرید و این شهر را نیز به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم به یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهارراه، جاده‌ای خاکی مقابل است که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دوراهی، سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود هفت کیلومتر در آن پیش بروید تا به روستای آب ملخ برسید.

روستای طامه

آبشار روستای طامه

کسانی که در اطراف اصفهان به دنبال جایی بکر می‌گردند که طبیعت از هر طرف چهره‌­ای از خود به آن­ها نشان دهد باید به سمت روستای طامه روانه شوند. طامه از روستاهای گردشگری اصفهان است که در شهرستان نطنز قرار گرفته است. این روستا در میان کوه­، چشمه و دشت محصور است تا به تنهایی و تمام قد از گردشگران دلربایی کند.

طبیعت روستای طامه

وجه تسمیه این روستا از قرار گرفتن آن در هاله‌­ای از مه در روزهای سرد سال است. دلاوون، لاگله و خواجه فاضل از معروف­ترین چشمه­‌های اطراف طامه هستند. غیر از این در نزدیکی طامه می­توانید از دره پاکدار و آبشاری زیبا نیز دیدن کنید که در انتهای دره پابول قرار دارد. هم‌جواری این روستای ییلاقی در کنار منطقه کویری نکته جالبی است که می­شود به آن اشاره کرد.

کوچه پس کوچه های روستای طامه

کوهنوردی در دامنه کرکس، دیدن چشمه سار پر آب در بهار، کمپینگ در دل طبیعت و تماشای بافت قدیمی روستا از موهبت­‌هایی است که در این سفر به شما ارزانی می‌شود. این روستا از مرکز استان اصفهان، 130 کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به منطقه‌ای زیبا در جنوب غربی نطنز، کافیست از اصفهان مسیری یک ساعت و نیم را طی کنید تا به روستای طامه برسید و از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

روستای چغیورت اصفهان

دشت های سرسبز روستای چغیورت اصفهان

اما به سراغ روستای چیغورت برویم که در بین روستاهای غرب اصفهان سربلند کرده است و گردشگران را به سمت خود جذب می­کند. یکی دیگر از روستاهای سرسبز اصفهان همین روستای چغیورت است که در ۱۳ کیلومتری فریدون‌شهر قرار گرفته است. ظاهر زیبای طبیعت روستا به‌خوبی خبر از باطن دلکش آن می­دهد و محبوبیت خوبی بین اهالی و مسافران اصفهان به دست آورده است.

روستای چغیورت اصفهان

گفته می­شود گرجی­‌های دوران صفوی چغیورت را بنا کرده‌­اند و از اقوام مختلف در آن دیده می­شود. در اینجا با مردمانی روبرو می­شوید که با خوش­رویی و شیرین زبانی به شما خوش آمد می­گویند و آدم از این همه مهر و عاطفه حظ می­برد.

روستای چغیورت اصفهان

یادتان باشد در بازدید از این روستا حتماً به سراغ جاذبه­ هایی چون: غار پیرهشتاد، غار دالان داغی، آبشار پونه زار، پیست اسکی، دشت‌های هموار و سرسبز و چشمه‌های جوشان بروید و از آنچه می­بینید لذت ببرید. این روستا تابستان و بهار زیبایی دارد که نباید از آن غافل شد.

طبیعت برفی روستای چغیورت اصفهان

از اصفهان تا این روستای مسیری در حدود ۱۹۰ کیلومتر پیش روی شماست که با زمانی حدود ۲ ساعت می­توان به اینجا رسید. از اصفهان باید مسیرتان را به سمت تیران، ورپشت، داران، فریدون­شهر و در نهایت چغیورت ادامه دهید.

روستای خفر

isfahan tourist villages 29

تا این بخش از مقاله که رسیدیم با تعدادی از روستاهای گردشگری اصفهان آشنا شدیم که نظر ما را به­‌عنوان یک گردشگر سخت­‌پسند به خود جذب کرده‌­اند. اما به روستای خفر رسیده‌­ایم، یکی از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان که با چشم­انداز رشته­‌کوه‌­های دنا و هوای مطبوع ما را به سمت خود می­کشاند.

روستای خفر

سفر به این روستا موقعیت خوبی برای صعود به قله دنا برای کوهنوردان فراهم کرده­ است که اگر اهل کوهنوردی باشید با همراه داشتن تجهیزات به همراه دوستانتان صعودی جذاب خواهید داشت.

طبیعت زمستانی روستای خفر

این منطقه دوست‌داشتنی قدمتی تاریخی داشته و از معروف‌ترین دیدنی‌های تاریخی آن می‌توان به مواردی نظیر خانه گبرو، مقبره جاماسب حکیم و بقعه شیخ خلیفه اشاره کرد. باستان‌شناسان معتقدند در تخت جمشید از آن به‌عنوان الواح گلی یاد شده است.

امام زاده روستای خفر

طبیعت زیبای اینجا که شامل پوشش گیاهی متنوع، آبشارها، رودها و یخچال‌های طبیعی در اطراف آن است. کار طبیعت این منطقه به اینجا ختم نمی­شود و با دیدنی‌هایی نظیر آبشار خفر، غار یخی، تنگه دنا آسا، غار کیخسرو و چشمه‌ها و رودخانه‌های جاری از کوه دنا شما را حسابی غافل­گیر می­سازد. زمستان‌های سرد و برفی اینجا سبب شده تا از آن به‌­عنوان جهنم سفید یاد کنند و سفر در این فصل را دشوار می­کند.

رودخانه روستای خفر

روستای خفر در ۸۰ کیلومتری جنوب غرب سمیرم و ۲۵۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد که با زمانی در حدود ۳ ساعت از اصفهان به اینجا می‌رسید. برای دسترسی به این روستا باید از مسیر اصفهان به طرف شهرضا و سپس به طرف سمیرم حرکت کنید. بعد از آن و با عبور از حنا به روستای خفر سیرم خواهید رسید.

روستای هونجان

طبیعت پاییزی روستای هونجان

روستای هونجان یکی دیگر از روستاهای گردشگری اصفهان است که با بافت قدیمی خود شما را به دنیای دور می­برد. این روستا در شهرضا قرار گرفته است و با قرار دادن آن در برنامه سفر خود، بهارهای پر گل، طبیعت بکر و چشم‌­انداز زیبای آن را نباید از دست دهید.

در سفر به اینجا و گشت و گذار در طبیعت هونجان حتماً به سراغ گیاهان دارویی نیز بروید که دامنتان را خوش­بو می­کنند. از بلندای رشته کوه‌های زاگرس رودی پرآب، معروف به زر چشمه به میان این روستا سرازیر می‌شود و آبادانی و طراوت را با خود به همراه می‌­آورد.

خانه های تاریخی روستای هونجان

رصد ستاره­‌ها، کوهنوردی، کمپینگ در طبیعت و تفریحات این‌چنینی لذت سفر را برای شما دوچندان می­کند. تفرجگاه زر چشمه قلعه تاریخی ۳۷۰ساله لطفعلی خان بیک، خانه تاریخی احتشامی، چشمه آب معدنی آبکا، چشمه ماش، بقایای قلعه غازیان، از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.

طبیعت سرسبز روستای هونجان

هونجان در فاصله ۱۴۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد که با طی زمانی کمتر از ۲ ساعت به آن می­رسید. برای رفتن به این روستا باید مسیر استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان را دنبال کنید.

روستای سیور

طبیعت برفی روستای سیور

اگر عاشق درختان و طبیعت سرسبز هستید پیشنهاد می‌کنیم در برنامه تفریحی روستاهای گردشگری اصفهان، روستای سیور را نیز بگنجانید. روستای سیور از روستاهای آباد و ییلاقی اصفهان است که در شهرستان سمیرم این استان قرار دارد.

طبق اسناد و شواهدی که در این روستا به‌دست‌آمده است، قدمت زندگی در سیور به بیش از 1500 سال می‌رسد. در این روستا تا دلتان بخواهد باغ های میوه مختلف دیده می‌شود.

روستای سیور

درختان سیب، گردو، بادام، آلو، گیلاس، گلابی، انار، انگور، آلبالو، بوته‌های توت فرنگی، آویشن و گون را در هر گوشه روستا و اطراف آن می‌توانید ببینید. جایی که گون و آویشن داشته باشد می‌توانید انتظار عسل مرغوب را هم داشته باشید تا در کنار میوه‌های مرغوب اینجا با خودتان به سوغات ببرید.

طبیعت زیبای روستای سیور

با گردش در اطراف روستا می‌توانید به دیدن جاذبه‌های چون آبشار فصلی گودنسه، چشمه کهریز و دره باغ نیز بروید. از اصفهان تا این روستا حدود 230 کیلومتر فاصله وجود دارد که در زمانی حدود دو ساعت و نیم به اینجا می‌رسید. سیور در 60 کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد و مسیر روستای سیور را می‌توانید با حضور در قسمت جنوبی سمیرم دنبال کنید.

روستای غرقاب

سنگ نوشته روستای غرقاب

روستای غرقاب نام یکی دیگر از قدیمی ترین روستاهای اصفهان است که در لیست مقاله ما قرار گرفته است. در همسایگی این روستای زیبا تنگه‌ای تاریخی قرار دارد که سبب شهرت روستا نیز شده است. تنگه تاریخی در جوار رودخانه گلپایگان قرار دارد و علاوه بر تاریخی بودن جاذبه طبیعی اطراف آن نیز دیدنی است.

اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید می‌توانید از وجود جاذبه‌های تاریخی مثل گورستانی تاریخی و خانقاهی لذت ببرید. در بنا‌های تاریخی سنگ‌نوشته‌هایی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن متعلق به ۷ هزار سال پیش بوده و جدیدترین آن‌ها متعلق به قرن ۸ هجری می‌باشد.

روستای غرقاب

در سفر به اینجا بخشی از مسیر را نمی‌توان با ماشین طی کرد و بهتر است لباس و کفش مناسب برای عبور از جاده خاکی و رودخانه به همراه داشته باشید. در نزدیکی روستای غرقاب می‌توانید از روستاهای دیگر در همسایگی آن مثل فرنق، آشناخور و نورآباد که به آبشار نیز نزدیک هستند و جزو جاهای دیدنی گلپایگان محسوب می‌شوند، دیدن کنید.

طبیعت زیبای روستای طامه

 

برای دسترسی به روستای غرقاب و جاذبه‌های دیدنی آن باید مسیر استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، روستای غرقاب را دنبال کنید. از گلپایگان تا روستای غرقاب تنها 15 کیلومتر فاصله وجود دارد و از اصفهان تا این روستا مسیری در حدود  190 کیلومتر را پیشرو دارید که با زمانی در حدود 2 ساعت به اینجا می‌رسید.

روستای بی بی سیدان و تنگه نازی

آبشار روستای بی بی سیدان

باز هم به شهرستان سمیران می‌رویم تا یکی دیگر از زیباترین روستاهای گردشگری اصفهان را به نام روستای بی بی سیدان معرفی کنیم. این روستا در نزدیکی جاذبه معروف تنگه نازی قرار دارد که گردشگران بسیاری را به سمت خود روانه می‌کند.

طبیعت زیبای روستای بی بی سیدان

چیزی که در اینجا غافل‌گیرتان می‌کند تنها تنگه نیست، اگر راه تنگه نازی را پیش بگیرید در انتهای آن به آبشار بی‌بی سیدان می‌رسید که در کنج تنگه، جا خوش کرده است. این آبشار بی بی سیدان از کوه‌های دالان سرچشمه می‌گیرد و در منطقه‌ای به نام ونک قرار دارد.

برای دسترسی به این تنگه زیبا و آبشار بی ‌بی سیدان باید از جاده‌ای خاکی با پای پیاده عبور کرد. پس از عبور از جاده خاکی به حوضچه‌ای پر آب می رسید. آب این حوضچه از آبشار بی بی سیدان تأمین می‌شود.

تنگه نازی

از اصفهان تا این روستا 160 کیلومتر فاصله وجود دارد که زمانی حدود 2 ساعت برای رسیدن به آن نیاز دارید. روستای بی بی سیدان و جاذبه های دیدنی اطراف آن را باید با طی‌کردن آدرس آن در استان اصفهان، شهرستان سمیرم، ۳۰ کیلومتری شهر سمیرم، روستای بی بی سیدان پیدا کنید.

روستای کردعلیا

بافت داخلی روستای کردعلیا

به سراغ یکی دیگر از روستاهای گردشگری اصفهان به نام کردعلیا می‌رویم که با قدمت بیش از ۲۰۰۰ساله خود ما را به دوره اشکانیان می‌برد. همین چند ساله پیش بود که به طور اتفاقی در زیر روستای کردعلیا شهری زیرزمینی مربوط به دوره اشکانیان کشف شد.

دریاچه روستای کردعلیا

این شهر تاریخی با مساحتی بیش از 20000 مترمربع در دوطبقه در عمق 8 متری زمین احتمالاً برای اهداف نظامی ایجاد شده است. از بخش‌های مختلف آن می‌توان به تعداد بالای درها، چاه‌ آب، دالان، راهرو و اتاقک‌های آن اشاره کرد.

روستای کردعلیا

غیر از بخش تاریخی در اینجا می توانید به بازدید از جاذبه‌هایی چون آبشار کردعلیا، لاله‌های واژگون، چشمه و سد شاهی کرد علیا و مناظر طبیعی اینجا بروید. بهترین زمان سفر به روستای کردعلیا فصل بهار و پاییز است که زیبایی طبیعت اینجا، از هر طرف شما را مجذوب می‌کند. برای بازدید از روستای کرد علیا از جاده تیران به طرف داران بروید. سپس ورودی جاده گنهران را که پشت سر گذاشتید و دوربرگردان را دور بزنید تا در مسیر روستا قرار بگیرید.

روستای قهی

بافت سنتی روستای قهی

به انتهای مقاله نزدیک شدیم و قصد داریم یکی دیگر از روستاهای گردشگری اصفهان را که اتفاقاً از قدیمی‌های این استان است به شما معرفی کنیم. روستای قهی که قدمت آن به قبل از اسلام می‌رسد اقلیمی بیابانی دارد و بهتر است پاییز و یا اوایل بهار را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

خانه های روستایی روستای قهی

در بخش‌های مختلف روستای قهی، خانه‌های قلعه‌ای اشرافی با معماری دوران صفوی و قاجار به چشم می‌خورد که قدمت این روستا را نشان می‌دهد و با معماری زیبای خود نظر گردشگران را جلب می‌کند.

خانه های سنتی روستای قهی

غیر از  تماشای زیبایی‌های ظاهری و معماری روستای قهی، پیشنهاد می‌کنیم از مسجد جامع آن که در سال‌های دور محل عبادت زرتشتیان بوده است هم دیدن کنید. امامزاده عبدالواحد، قلعه خان‌آباد، حمام، آب‌انبار، کاروان‌سرا، حسینیه، امامزاده پیر شمس‌الدین و آتشگاه، از دیگر جاذبه‌های این روستای قدیمی هستند.

روستای قهی

روستای قهی در فاصله 88 کیلومتری از اصفهان قرار دارد که با زمانی در حدود یک ساعت به این روستا می‌رسید. برای رفتن به این روستا با ردگیری مسیر آن در استان اصفهان، بخش جلگه، دهستان امامزاده عبدالعزیز به روستا می‌رسید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با معرفی روستاهای گردشگری اصفهان، چهره‌ای زیبا و متفاوت از نصف جهان را به شما نشان دهیم و کمک کنیم تا به تفریح و سفرهای خود در این استان تنوعی بدهید. حضور در یک روستا بسیار ساده می‌تواند حال آدم را خوب کند و دریغ کردن این حال خوب کم‌هزینه از خودمان بی‌انصافی است. با گردش در روستاهای گردشگری اصفهان یکی از بهترین سفرها به این استان را تجربه خواهید کرد.

4.2/5 - (53 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اصغر باقری
اصغر باقری
1 ماه قبل

با سلام روستای سیاحتی زیارتی چشمه احمدرضا غرب اسنان اصفهان شهرستان تیران و کرون 100 کیلومتری اصفهان را معرفی نکردید کوه داره قله 3000 متری چشمه اب امامزاده و باغات

ابراهیم
ابراهیم
1 ماه قبل

فراموش کردید از روستای مهرگرد در شهرستان سمیرم نام ببرید.

مهدی اعرابی
مهدی اعرابی
30 روز قبل

سلام وتبریک سال نو، روستای زیبای چم علیشاه که در بخش باغ بهادران هست و کنار رودخونه و خیلی زیباو طبیعت بکری با کوههای سربفلک کشیده ای که روستای چمعلیشاه را در دل خود داره، را معرفی کنید.

علی
علی
1 ماه قبل

اگرحکومت پول ملت راداخل خرج کندوصدیقیها وچای دبش دزدی نمی‌کردند ایران آبادترازاین بود …

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر