لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> طبیعت ترکمن صحرا گلستان
طبیعت ترکمن صحرا گلستان

طبیعت ترکمن صحرا گلستان

مرز میان ترکمنستان و دریای خزر، دشت زیبایی به نام ترکمن صحرا قرار دارد. ترکیب تپه‌های سبز و قهوه‌ای مواجی که گُله‌گُله در این دشت زیبا پراکنده شده‌اند، منظره‌ای خاص و بی‌نظیری را ساخته‌اند. نقطه‌ی کانونی تمام این زیبایی‌ها، قبرستان خالد نبی است. سفر به ترکمن صحرا یعنی کشف یکی از مهم‌ترین و بکرترین عجایب طبیعی ایران و یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای طول عمر شما خواهد بود.

معرفی
ترکمن صحرا نام منطقه‌ای است در شمال شرقی ایران که 11 شهر از جمله شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، مراوه‌تپه و… را در دامان سرسبز خود جای داده است. منطقه ترکمن صحرا از نظر زمین شناسی جلگه ای رسوبی هموار شناخته می شود که براثر تجمع رسوب رودهای اترک و آق سو و همچنین فرونشست دریای خزر پدید آمده است.

جلگه ترکمن صحرا از پهناورترین مناطق جلگه ای حاشیه دریای خزر به شمار می رود که در جنوب با شمال استان گلستان و خراسان شمالی(بجنورد و دره گز) در غرب با دریای خزر و در شمال به جمهوری ترکمنستان محدود شده است و طول جغرافیایی آن 400 کیلومتر است. در ترکمن صحرا هر قدر که به سمت مناطق شمالی و غربی قدم بر دارید شیب زمین در امتداد رودهایی که به دریای خزر جاری می شوند در حال کاهش یافتن است.

استان ترکمن صحرا
از به هم پیوستن مناطق ترکمن نشین استان گلستان و خراسان شمالی(آق قلا، گمیشان، گنبد کاووس، مراوه تپه، درگز، سملقان، آرا) در آینده شاهد شکل گرفتن استان ترکمن صحرا خواهیم بود که اتفاقی چندان به دور از ذهن نخواهد بود.
منطقه ترکمن صحرا به دلیل برخورداری از رسوبات آبرفتی با درجه سختی کم و بافت سست و ریز زمین شناسی، منبع مهمی برای ذخیره آب زیرزمینی به شمار می رود. از کنار هم قرارگرفتن ویژگی های طبیعی منطقه ترکمن صحرا گیاهان به خوبی روئیده شده اند تا میزبانی برای گردشگران خود باشند.

نهشته های بادی از مهم ترین ناهمواری های سطح دشت ترکمن صحرا هستند که در زبان محلی همان قره دفه، کوموش دفه، یاریم دفه و قیزلاردفه تامیده می شوند که در آن ها دفه به معنای تپه است. ارتفاع دشت در ساحل از 20 متر تا 500 متر در پیرامون گوکجه داغ متغیر است

کشت پنبه در ترکمن صحرا

هر اندازه که از جنوب به سمت شمال صحرای ترکمن حرکت می کنیم از باروری خاک منطقه کاسته می شود به نحوی که خاک های مرغوب ناحیه جنوبی با خاک های نامرغوب بیایانی حوالی اترک رود جایگزین می شوند. منطقه ای که این ویژگی ها را در خود دارد مکان مناسبی برای رویش بوته ها، چمن، علف ها و گیاهان نیمه خشک است به طوری که شاهد غلاتی نظیر گندم و جو، گیاهانی مانند پنبه، سبزیجات، برنج و… خواهید بود.

آب و هوا
منطقه ترکمن صحرا به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از شرایط آب و هوایی مناسبی برخوردار است که به نوبه خود منجر شده است پوشش گیاهی حاکم بر منطقه زیستگاه مناسبی برای حیات جانوران به شمار رود به گونه ای که در آن نه تنها جانوران بومی منطقه بیابانی و جنگلی(طوقه جانوری پاله آرکتیک)، بلکه جانوران(آهو، جوجه تیغی، روباه ترکمنی) سایر مناطق به این ناحیه کوچ می کنند.

پر باران ترین ماه سال در این منطقه ماه بهمن است و در نقطه مقابل آن تیرماه خشک ترین ماه سال در آن شناخته شده است. اگر از سمت غرب منطقه ترکمن صحرا یعنی دریای خزر به سمت شرق از آن سفرکنید درجه حرارت دمای هوا افزایش می یابد به گونه ای که در برخی از ایام سال این افزایش دما به 40 درجه سانتیگراد می رسد. همچنین اگر از سمت جنوب به شمال ترکمن صحرا سفر کنید شاهد این وضعیت جوی آب و هوا خواهید بود. پس اگر آب و هوای گرم برای شما ناخوشایند است در تیرماه به این منطقه سفر نکنید.

منابع آب
به منطقه ترکمن صحرا که سرشار از زیبایی های طبیعی است که سفرمی کنید صدای جوش و خروش آب رودهای گرگان اترک رود و قره سو در کنار آواز پرندگان؛ کبوتر چاهی، قرقاول، دراج، گنجشک و سار حس دیگری را در شما زنده می کند تا با جان دل به پیشواز آن ها بروید.
رود گرگان که از مهمترین رودهای ترکمن صحرا می باشد از حوالی بجنورد یعنی کوه آلاداغ جاری می شود ودر مسیر خود(گوکلان، گرگان، گنبدکاووس، آق قلا و بندر ترکمن) به پوشش گیاهی منطقه و محصولات کشاورزی کشاورزان ایران زمین جان دوباره می بخشد تا در نهایت به دریای کاسپی، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی بپیوندد.
رود اترک نیز با طول 500 کیلومتر از مهمترین رودهای ایران محسوب می شود که از حوالی قوچان در کوه هزار مسجد سرچشمه می گیرد و در موازات رودگرگان مسیر خود را با عبور از دره ها و تنگه های سخت کوهستانی می پیماید تا در خلیج حسنقلی به دریای خزر بریزد. رود اترک مهم است زیرا اراضی بیابانی ما و کشور همسایه یعنی جمهوری ترکمنستان را سیراب می کند

وجود رودهای خروشان منطقه ترکمن صحرا موجب شده است تا دو منطقه طبیعی در شمال و جنوب آن شکل گرفته باشد که در جنوب آن جنگلهای سر به فلک کشیده مملو از پوشش گیاهی(برموس، فالاریس و دم) و شمال آن با دشت های وسیع از چمنهای موقتی پوشیده شده باشد.

شناخت تاریخی
ترکمن صحرا و دشت گرگان تاریخی بس وسیع دارند که آثار بجای مانده از بتن دیوارهای تاریخی و سفالینه های منطقه شمالی که ساخته دست بشر هستند شاهد خوبی بر یک حیات 7 هزار ساله هستند. ترکمن صحرا به علت همجوار بودن با مرو، طبرستان، کومش، داهه و نیشابور دارای مردمانی ترکمن زبان با اقلیت های دینی اهل سنت است.
ترکمن صحرا

به ترکمن صحرا که سفر کردید نسبت به بازدید از گورستان و تپه باستانی کمیش و دیوار تاریخی قزل آلان غافل نشوید. به جزیره های غرب بندر تازه تاسیس ترکمن یعنی آبسکون، آشوراده سفر کنید و از بودن در آن نهایت لذت را ببرید.

کجارو ببینیم؟

اینجا پایان زیبایی های استان گلستان نیست بلکه شما برای تجدید روحیه خود می بایست سفرتان را ادامه دهید. اگر تصمیم گرفتید به سفر خود ادامه دهید پس هدفتان لذت بردن از طبیعت است به همین منظور می توانید از بزرگترین آبشار خزه ای دنیا ( کبودال) نیز دیدن کنید. آبشار زیبای کبودال از چشمه های جوشان جنوب گلستان در علی آباد کتول سرچشمه می گیرد و با صلابت تمام از ارتفاعات کوه در عمق دره ای با پوشش گیاهی انبوه بر زمین فرو می نشیند

مسیر دسترسی و اقامتگاه:
در هر نقطه از کشور پهناور ایران که قرار دارید به شمال شرق ایران، استان گلستان هوشمندانه سفر کنید و از زیبایی های دشت های وسیع ترکمن صحرا با گستره تاریخی طولانی در کنار مواهب طبیعی آن خوش بگذرانید. اما اقامت در هتل ها همیشه آرامش خاطر و رفاه کامل سفر را به شما هدیه خواهند داد که هتل های گرگان نیز از این قضیه مستثنی نیست، پس برای رزرو هتل های گرگان با ایران هتل آنلاین همسفر شوید.

مهمترین صنایع دستی و سوغات های استان گلستان
ادامه مطلب

هتل قصر بوتانیک گرگان
استان گلستان – کیلومتر 10 جاده گرگان – ساری روبروی روستای نودیجه
ترکمن صحرا
حس خوب خرید
بعد از یک اقامت دلنشین و رفع خستگی راه و گشت و گذار در مرکز استان گلستان یعنی گرگان نوبت آن رسیده است که برای خرید سوغات های خوراکی(حلوای آماج، نان پادرازی، سرغربیلی، جز حلوا، خاویار) و یا صنایع دستی (ابریشم بافی، قالی ترکمن، زیورآلات ترکمن) آن راهی بازار شوید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر