لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دروازه قرآن شیراز، دروازه ای بسوی زیبایی ها
دروازه قرآن شیراز، دروازه ای بسوی زیبایی ها

دروازه قرآن شیراز، دروازه ای بسوی زیبایی ها

ایران دارای پیشینه تاریخی گسترده ای است به طوری که می توانید با سفر به نقاط مختلف آن به این نکته پی ببرید. دروازه قرآن شیراز به عنوان یکی از زیباترین و جذاب ترین آثار تاریخی در ایران محسوب می شود که دارای نمایی بسیار شگرف و دیدنی است. این بنای ارزشمند از زمان های بسیار دور در شیراز به جای مانده است و نشان دهنده قدمت طولانی این شهر می باشد. سفر به شهر شیراز، بهترین شیوه برای آشنایی با اماکن تفریحی و تاریخی این شهر است. شیراز به عنوان یک شهر توریستی نه تنها در ایران، بلکه در جهان شناخته شده و افراد زیادی از نقاط مختلف جهان برای دیدن اماکن تاریخی این شهر به ایران سفر می کنند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید بهتر است پیش از انجام آن برای رزرو یکی از بهترین هتل های شیراز اقدام کنید تا با خیالی آسوده بتوانید به گشت و گذار در شهر بپردازید.

پیشینه تاریخی دروازه قرآن

دروازه قرآن در زمان عضدالدوله دیلمی بنا شد. در بالای این دروازه قرآنی قرار داده اند تا مسافرانی که از آن می گذرند، متبرک شوند. این کار به نوعی باعث محافظت آن ها در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی می شد. در زمان زندیه، کریم خان زند این بنا را بازسازی کرد و اتاق دیگری در بالای آن قرار داد. دو جلد قرآن بزرگ نفیس که به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری بود در اتاقک بالای این دروازه قرار گرفت. قرآن هایی که در بالای دروازه قرار دارند به قرآن هفده من معروف هستند و اکنون در موزه پارس نگهداری می شوند. خساراتی به این بنا در دوره قاجاریه وارد شد که علت آن چندین زلزله بود. پس از آن محمد زکی خان نوری این بنا را بازسازی و تعمیر نمود تا از خسارات بیشتر آن جلوگیری نماید. دروازه قرآن در گذشته با نام طاق قرآن شناخته می شد و مردم در روزهای اول هر ماه از زیر دروازه قرآن رد می شدند. این بنا در سال ۱۳۱۵ توسط شهردار شیراز تخریب شد و در سال ۱۳۲۸ دروازه قرآن جدید توسط یکی از بازرگانان نامدار به نام حاج حسین ایگار، معروف به اعتماد التجار ساخته شد.
دروازه قرآن شیراز

موقعیت جغرافیایی دروازه قرآن

شیراز در قدیم دارای ۶ دروازه بوده است که یکی از آن ها، دروازه قرآن است. این دروازه در شمال شرقی شهر و در تنگ الله اکبر و میان دو کوه به نام های کوه چهل و کوه باباکوهی قرار دارد؛ همچنین می توان از خروجی شیراز که به سمت شهر مرودشت می باشد به این بنا رسید. این بنای تاریخی در فاصله 500 متری باغ جهان نما و در فاصله هزار متری مقبره شاعر بزرگ فارسی زبان حافظ شیرازی واقع شده است.
دروازه قرآن شیراز

معماری دروازه قرآن شیراز

بنای تاریخی دروازه قرآن همانند دروازه های دیگر ایران، به صورت طاقی شکل بوده و با آیات قرآن کریم تزئین شده است. دروازه قرآن توسط کریم خان زند ساخته شد و بعد از دوره ای توسط زکی خان بازسازی شد. با دیدن عکس هایی که از زمان قدیم باقی مانده است، مشاهده می کنید که در قسمت بالایی آن اتاقی با پنجره های مشبک وجود داشت. دروازه ای که همه ما امروزه آن را می شناسیم، بزرگ تر از دروازه قبلی بوده و همچنین دهانه آن به صورت قوسی و تیزه دار است. اتاق مستطیلی شکلی در بالای دروازه قرار دارد و نمای دروازه با کاشی های هفت رنگ تزئین شده است.
دروازه قرآن شیراز

راه های رسیدن به دروازه قرآن

بهترین راه برای رسیدن به دروازه قرآن این است که شما از خارج شهر شیراز وارد شوید؛ همچنین باید وارد خیابان شیراز که در مسیر مرودشت یا کمربندی شیراز (بزرگراه امام خمینی) قرار دارد وارد این بنای شگفت انگیز شوید. یکی دیگر از راه های رسیدن به دروازه قرآن آن است که از داخل شهر اقدام نمایید. برای این کار شما باید از سمت راست ورودی شهر شیراز وارد شوید و از مسیر بلوار آیت الله ربانی یا بلوار هفت تنان به سمت این دروازه پیش بروید.
دروازه قرآن شیراز

راهنمای حمل و نقل در شیراز

در شیراز تقریبا همه نوع وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر دردسترس هستند. متروی این شهر از ساعت 7 صبح شروع به کار می کند و آخرین قطار آن در ساعت۲۲ شب برای جابه‌جایی مسافران آماده خدمت رسانی است. شما می توانید برای دیدن مکان های دیدنی شهر شیراز از اتوبوس ها عمومی استفاده کنید. اگر نمی خواهید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید، بهترین کار این است که از سامانه تاکسی تلفنی بیسیم مثل تاکسی ۱۳۳ که در تمامی نقاط شیراز آماده خدمت رسانی است استفاده کنید. در صورتی که شما از مسیرهای منتهی به دروازه قرآن اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا تاکسی تلفنی های این شهر را به خدمت بگیرید. بیشتر تاکسی تلفنی های سطح شهر به صورت شبانه روزی کار می کنند و حتی می توانید از تاکسی های عبوری در سطح شهر نیز استفاده کنید که به عنوان یکی از راه های آسان حمل و نقل می باشند.

رستوران های معروف در شهر شیراز

هر شهری متناسب با ذائقه های خود غذاهای متنوعی دارد. شهر شیراز با داشتن غذاهای لذیذ و خوشمزه، زبان زد خاص و عام است. همانطور که می دانید در هر شهری رستوران هایی متناسب با ذائقه آن شهر وجود دارد. بنابراین هزینه یه وعده غذایی یک نفره برای هر مکان متفاوت است. به طور میانگین یک وعده غذا در رستوان ها ۲۰ هزار تومان است و در فست فودها این مبلغ به ۱۲ هزار تومان کاهش پیدا می کند. در هر شهری چندین رستوران معروف وجود دارد، که غذاهای عالی در آنجا سرو می شود؛ شیراز نیز از این قضیه مستثنی نیست. ما در اینجا به معرفی چند رستوران از بهترین رستوران های شیراز می پردازیم: رستوران هفت خوان، رستوران صوفی و رستوران شاطر عباس.
دروازه قرآن شیراز

اقامت در هتل های شیراز

برای بازدید از تمامی مکان های دیدنی شهر شیراز، باید چند روزی در این شهر اقامت نمود. بهترین مکان برای استراحت و خواب راحت هتل ها هستند. برای اقامت در هتل های لوکس مانند هتل بزرگ شیراز، هتل چمران، هتل هما شیراز و هتل پارس بدیهی است که باید هزینه ای بیشتر از سایر هتل ها پرداخت کرد که میزان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته شما می توانید انتخاب های دیگری همچون هتل سنتی نیایش شیراز داشته باشید و هزینه کمتری نسب به هتل های لوکس پرداخت نمایید. اگر می خواهید محل اقامت خود را مرکز شهر انتخاب کنید، تا بتوانید بهتر به مکان های تاریخی دسترسی داشته باشید بهتر است از هتل هایی که در خیابان زند و رودکی شیراز قرار دارند استفاده کنید.
دروازه قرآن را می‌توان مدخلی به دیار اسرار دانست. این شهر تاریخی و باستانی از بهترین مقاصد گردشگران خارجی است که مدت کوتاهی را به شهرهای ایران سفر می‌کنند. گردشگران خارجی از هر جاذبه شیراز با حیرت و شگفتی یاد می‌کنند. پس بی‌دلیل نیست که تیم ایران هتل نیز با مطالب بسیار متعدد به معرفی تک به تک جاذبه‌های این شهر می‌پردازد. خوشمزه‌ترین غذاها، غنی‌ترین تاریخ، طبیعتی بی‌نظیر و سوغاتی‌های فوق‌العاده منحصر به فرد از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران داخلی و خارجی به این شهر است. اگر شما هم پس از خواندن مطالب وب‌سایت ایران هتل در مورد شیراز مشتاق شدید که برنامه سفر برای شیراز را بچینید، باز هم ایران هتل در کنار شماست تا بهترین هتل‌های شیراز را بررسی و مقایسه کنید. ضمناً می‌توانید به‌سادگی اتاق مورد نظر خود را در میان صدها اتاق که توسط هتل‌های مختلف ارائه می‌شود، انتخاب و رزرو کنید. بهترین هتل‌های شیراز شامل هتل‌ بزرگ شیراز، هتل زندیه شیراز و هتل چمران شیراز نیز از طریق این وب‌سایت قابل رزرو هستند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی هتل زندیه شیراز – هتلی لوکس با سبک معماری متفاوت
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر