لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آسیاب سه تایی در شیراز
آسیاب سه تایی در شیراز

آسیاب سه تایی در شیراز

در شهر شیراز برخی محله ها نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و حتی نامشان هم عوض شده است. یکی از این مناطق ، محله ” آسیاب سه تایی ” می باشد که به فلکه علم ( میدان دانشجو ) تغییر نام داده است .

دیوارهای خشتی و بلند خیابان اطراف آسیاب سه قلو به همراه جاده ی خاکی و سربالایی آن و تپه های سرسبز و جوی آب، همگی موجب می شد که این مکان به یکی از تفریح گاه های مردم آن زمان تبدیل شود.

در دوره های مختلف تاریخی بنا به مصلحت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، نام این مکان مهم در شهر شیراز تغییر می کرده است.

در حال حاضر به این محل که تبدیل به میدانی شلوغ شده (عَلَم) یا میدان دانشجو می گویند. تاریخ این نامگذاری به حدود سال 1342 می رسد. یعنی زمانی که اسدالله علم به ریاست دانشگاه شیراز می رسد. بعد از این انتصاب، شهرداری شیراز به ساخت خیابانی در شان و منزلت دانشگاه و ریاست آن می پردازد. بنابراین خیابان و بلوارهای اطراف آسیاب سه تایی را بسط و گسترش داده و ساختمان ها را بازسازی می کنند.
1683196131 84 آسیاب سه تایی در شیراز به مرور زمان این مکان تفریحی به مکان فرهنگی تبدیل شد اما همچنان به واسطه درختان سرسبزی که در حوالی به وفور یافت می شوند و آب نماهای زیبایی که ساخته شده اند، هنوز هم می توان اوقات خوشی را در این محل گذراند و در نهایت بلوار چمران جایگزین آسیاب سه تایی شد. پس از اقدام به آباد سازی و ساخت میدان علم، اضافه کردن کمربندی به نام بلوار شهید چمران به واسطه کارکردهای زیادی که جهت اطلاع رسانی های سریع، برقراری راه های ارتباطی، گردشگری، درمانی، سیاسی و اجتماعی داشت باعث شد که این مکان از اعتبار بیشتری برخوردار گردد.

کارکرد درمانی
به عنوان مثال در این بلوار که بسیارهم طولانی است، چهار مرکز درمانی و یک مرکز تخصصی وجود دارد: بیمارستان شهید چمران ، بیمارستان مرکزی، بیمارسستان قلب کوثر، مرکز درمانی شهید رجایی و بیمارستان اردیبهشت.

امکانات رفاهی
در ساخت این بلوار به همه آنچه یک گردشگر نیاز دارد فکر شده است .به عنوان مثال ساخت فروشگاه های غذای بیرون بر، رستوران های لاکچری، باغ رستوران های مختلف برای سلیقه های متفاوت و تبلیغ میان وعده محبوب شیرازی ها که همان کاهو ترشی می باشد.
بلوار چمران شیراز رستوران
بلوار جیغ های بنفش
اگر در یکی از اتفاقات مهم ورزشی (مثلا برد تیم ملی فوتبال ایران در یک مسابقه مهم ) یا یک ماجرای سیاسی مثلا جریان برجام یا اعتراض های اجتماعی مثلا امکان ورود بانوان به ورزشگاه به این بلوار بروید قلب تپنده صدها شیرازی را خواهید دید که در حمایت از علایق یا در دفاع از خواسته شان در حال همصدایی با هم هستند، گویی تا اهدافشان محقق نشود از بلوار نمی روند.

کارکرد فرهنگی
اگر در فصل تابستان به این منطقه بروید می توانید ازنمایشگاه های کتاب که به شکل فصلی در ایام تابستان در این محل برگزار می شود با تخفیف های ویژه بهره مند گردید. در این زمان بسیاری از هنرمندان و روزنامه نگاران و نویسندگان به این محل می روند.
نمایشگاه های کتاب
کارکرد عاطفی
زمانی که طریقه اشنایی بسیاری از زوج های موفق شیرازی را پیگیر شدند به بلوار چمران رسیدند. ظاهرا این محل، مکان مناسبی برای آشنایی قبل از ازدواج و قول و قرارهای نامزدی می باشد.

رستوران‌ ها و کافی شاپ های هتل بزرگ شیراز
ادامه مطلب

درخت پارچه ای
بسیاری از دختران جهت آرزوی یافتن همسری مناسب به محل درخت خاصی در این بلوار می روند و پارچه هایی را به درخت گره می زنند تا به آرزویشان برسند و به عنوان نذری آش رشته توزیع می کنند.
ورای هر اعتقادی ، دیدن این منظره ، جالب توجه و قابل تامل است .

امکانات ورزشی
در مسیر پیاده روی این بلوار دستگاه های بدنسازی مختلف کار گذاشته شده، همچنین پیست اسکیت و دوچرخه سواری نیز وجود دارد. در این بلوار باغ های سرسبزقصرالدشت و مسیری که برای پیاده روی های سریع و دو بسیار مناسب است وجود دارد. به صورتی که بسیاری از پیاده روی های صبحگاهی و شامگاهی که به شکل دسته جمعی برگزار می شود در بلوار چمران است. در اینجا برای ورزش هایی نظیر دوچرخه سواری و اسکیت نیز معبر امنی ساخته شده است.

معماری خاص
در پیاده روی بلوار چمران از نشانه های خاص استفاده شده است که بعد فرهنگی و هنری دارد اما رویکرد ملی در آنها کمتر دیده می شود.
بلوار چمران  شیراز
چمن های دانشجویی
به دلیل نزدیک بودن این بلوار به میدان دانشجو و دانشگاه ارم همواره تعداد زیادی دانشجو را می بینید که روی چمن های این بلوار نشسته اند. البته گاهی هم اساتیدی که سابقا دانشجو بودند را خواهید دید که به رسم عادت روی همین چمن ها می نشینند تا اوقات فراقتشان را بگذرانند.

رصد خانه
رصد خانه شیراز نیز روی یکی از تپه هایی که در این بلوار است قرار گرفته است.
رصد خانه
ویراژ گردی
برای جوان هایی که عاشق سرعت هستند یکی از محل هایی که می توانند در ساعات با ماشین ها و موتورهایشان ویراژ دهند همین بلواراست. البته با حضور دوربين هاي مدار بسته و حضور گاهگاه پليس بزرگراه این امکان زیاد فراهم نیست.

استخر مصنوعی
در رودخانه خشک ( رودخانه فصلی) این بلوار به قصد آموزش مهارت های غواصی به ماموان آتش نشانی ، یک استخر مصنوعی ساخته اند که منظره جالبی را به وجود آورده است.
استخر مصنوعی شیراز
بالن هوا کردن در روز شیراز
در سال 1389 شمسی با تایید قطعی مجلس شورای اسلامی روز 15 اردیبهشت ماه به نام روز شیراز نامگذاری شد و به همین مناسبت برنامه های جالب و ویژه ای از طرف شهرداری شیراز در این روز برگزار می گردد که یکی از آنها هوا کردن بالن های داغی به آسمان است، حدودا دو ساعت در هوا پرواز می کنند و بعد فرود می آیند. دیدن تعداد زیادی از این بالن ها بر فراز آسمان بلوار چمران تصویری فراموش نشدنی را در اذهان ثبت می کند.

فصل های هزار رنگ
درختان بلوار در پاییز، مانند مدادرنگی هزار رنگ است و درختان بلور آجینش در زمستان بسیار زیباست. بهشت زمینی را در فصل بهار در اینجا می بینید و سبزی و خرمی را در تابستانش حس می کنید .

مردمان با احساس
ویژگی مردمان این قسمت از کره، خاکی بودنشان است. آنها انسان هایی مهمان نواز و خون گرم اند و در این بلوار می توانید با بسیاری از آنان همسفر شوید تا رازهای مگو و خاطراتشان را از درختان و دیوارهای کوتاه و رودخانه ای که گاهی سرریز می شود و گاهی خشک است را برایتان بگویند . انها مردمی صادقند و در حوالی آنان بودن، هر گردشگری را به داشتن صداقت دعوت می کند. هر سوالی که بپرسید حاضرند تا متقاعدتان نکردند رهایتان نکنند و اگر مسیری را اشتباه رفتید داوطلب می شوند تا محل مورد نظر، شما را برسانند. خوش گذرانند و شما را به لذت بردن از لحظه حال وا می دارند و بسیار شیرین زبانند. شاید به این دلیل است که در حوالی همین بلوار یکی از محبوب ترین و معروف ترین بستنی فروشی های شهر قرار دارد، که قدمتش به نیم قرن و شاید هم بیشتر میرسد .
بابا بستنی ” معجونی است از محبت یک شیرازی که با اشتیاق فراوان شما رابه امتحان کردن یکی از خوشمزه ترین بستنی هایی که تا به حال خورده اید دعوت می کند.
بابا بستنی

مقایسه هتل بین الحرمین و هتل کریم خان شیراز
ادامه مطلب

شاعرانگی
به هر منطقه از شیراز که بروید حال و هوای حافظ و سعدی با شماست . به کلمات اگر مجال رهایی بدهید، متوجه می شوید که می خواهند هم نوا با اتمسفری که در دم و بازدم شیرازیان و پیشینیان و تاریخیشان جاری است به رقص در آیند و روحتان را سبز و خوش کنند همچون دست هایشان که برای یاری رسانی آماده است وهمچون قلب هایشان که با دیدن غمی پژمرده می شود . پیشنهاد می کنم کلمات را از قالب جمله بندی های همیشگیتان آزاد کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد .

سوغاتی های دوست داشتنی

سوغاتی های خوراکی :
یوخه :
یک نوع شیرینی سنتی است که با خمیری نازک که روی آن پودر شکر و دارچین می ریزند ساخته می شود .
یوخه
مسقطی : نوعی حلواست که با نشاسته و مغزپسته ساخته می شود و طعم های مختلفی دارد از جمله: زعفرانی و زرشکی و گل محمدی و پسته ای و …
کلوچه شیرازی : شبیه شیرینی برنجی است و معمولا کنار مسقطی به فروش می رسد که با تخم خرفه تزیین می شود .
کلوچه شیرازی
بادام سوخته : از بادام کامل تهیه می شود و یکی از شیرینی های سنتی شیرازی است .
حلوا‌ی کاسه‌ای : این حلوای لذیذ از آرد برنج و گلاب و زعفران تهیه می شود . به این دلیل به آن کاسه ای می گویند که برای سرو آن از کاسه استفاده شده و هنوز هم در بسیاری از مراسم خاص به همین شیوه سرو می شود.
رنگینک : یک دسر بسیارمقوی به خصوص در وعده افطار ماه رمضان است .

عرقیات گیاهی
عرق بهار نارنج :
در فصل اردیبهشت به شیراز بروید و مشامتان را از عطر بهار نارنج پر کنید. در این فصل بسیاری از باغ ها برای برداشت بهارنارنج مدتی تعطیل می شوند که اگر خواهان بوی سرمست کننده این گل هستید می توانید خشک شده ی این گل های معطر را در عطاری ها و بازارها تهیه کنید. از این شکوفه ها مربا و شربت و … هم درست می کنند.
عرق بهار نارنج
عرق بیدمشک : گلهایی به رنگ زرد از خانواده بید که خاصیت درمانی دارد و بسیار خوش بو است. از این گیاه اسانس طبیعی نیز درست می شود.
عرق نسترن : گل آرامش بخشی است که در روزهای تابستانی حال آدم را جا می آورد.

لیموی شیرازی: لیموی تازه و مرغوبی است و آبغوره شیرازی هم که حرف ندارد از با‌غ‌های انگورگرفته میشود و از آن برای پخت یک آش معروف و خوشمزه به نام آش آبغوره هم استفاده می‌کنند.

معرفی هتل پارس شیراز - از بهترین هتل های 4 ستاره شهر شیراز
ادامه مطلب

صنایع دستی :

خاتم کاری : هنر دست هنرمندان صبور و دقیق است که از کنارهم قرار دادن تکه های چوب به صورت منظم در رنگ ها و جنس های مختلف ساخته می شود. جنس آنها ممکن است عاج یا طلا یا استخوان یا چوب و … باشد. اوج شکوفایی این هنر پرزحمت مربوط به دوره صفویه است. قلمدان، گلدان، جعبه های دستمال کاغذی خاتم کاری را از بازارهای همان حوالی می توانید تهیه کنید.
سفال گری
سفال گری: چون هر شهر و کشوری ظروف سفالگری خاص خودش را دارد شما نیز می توانید در شیراز این ظروف را در طرح های بسیار خاص محلی تهیه کنید .

معرق کاری : صنایع دستی ساخته شده از چوب و فلز که نمونه شیرازی آن زبانزد است .
معرق کاری
منبت کاری و قلم‌زنی و مینا کاری و شیشه گری، زیرانداز نمدی، گلیم، جاجیم و قالی ، گیوه، ظروف و اشیای سرامیکی.

همگی این ها را می توان از بازارهای محلی و فصلی ای که در بلوار چمران یا همان نزدیکی برگزار می شود به رسم یاد بود از این منطقه برای خود و عزیزانتان به یادگار ببرید .

زمان مناسب بازدید
شیراز در قسمت جنوب شرقی ایران قرار گرفته است و آب و هوای آن مدیترانه ای است. میانگین دما در تیرماه حدودا ۳۰ درجهٔ سانتی‌گراد، در دی ‌ماه حدودا ۵ درجهٔ سانتی‌گراد، دربهار ۱۷ درجهٔ سانتی‌گراد و در پاییز ۲۰ درجهٔ سانتی‌گراد می‌باشد. میزان بارندگی سالیانهٔ هم ۳۳۷٫۸ میلی‌متراست. بنابراین بسته به شرایط می توان هر کدام از این فصل ها را برای بازدید از این منطقه انتخاب کرد.

اقامت در هتل های شیراز
می توان از طریق وبسایت رزرو آنلاین هتل یکی از استاندارترین و بهترین هتل های کشور” هتل چمران شیراز ” که در این بلوار ساخته شده است اقامت به یادماندنی را تجربه کرد.
از طرفی در گوشه کنار همین بلوار چمران باغ های خصوصی و روستاهای کوچک قدیمی و شهرک های نوسازی هستند که پذیرای گردشگران می باشند.

هر کوچه و محله‌ای از شیراز را که نگاه می‌کنید رنگ و بویی از تاریخ و اصالت دارد. پیشنهاد می‌کنیم ساعاتی را نیز برای پیاده‌روی و قدم‌زدن در بافت قدیمی و تاریخی شهر بگذرانید. فعالیت‌های این چنینی شما را با آن گوشه‌ای از تاریخ که هنوز زنده است و در آداب و رسوم و فرهنگ این منطقه نقش دارد، بیشتر آشنا خواهد کرد.
محله تاریخی سنگ سیاه، بالا کفت، محله تاریخی بازار مرغ، محله لب آّب، محله تاریخی سر دزک، میدان شاه، درب شاهزاده، اسحاق بیگ، سر باغ، درب مسجد، محله ارمنی‌ها، محله کلیمی‌ها و گورستان دارالسلام شیراز محله‌هایی از شیراز هستند که توصیه می‌کنیم حتماً سری به آن‌ها بزنید. اگر برنامه سفرتان مشخص شده است معطل نکنید و همین حالا به‌سادگی چند کلیک اتاق خود را در بین هتل‌های شیراز انتخاب کنید. هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز از هتل‌هایی هستند که می‌توانید در وب‌سایت ایران هتل بررسی و رزرو کنید.

دسترسی
شیراز . میدان دانشجو . بلوار شهید چمران

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر