لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دیدنی های شاندیز مشهد
دیدنی های شاندیز مشهد

دیدنی های شاندیز مشهد

یکی از پرطرفدارترین شهرهای کشورمان برای سفر مشهد است که در آن علاوه بر وجود مهمترین مکان مذهبی ایرانیان و شیعیان، یعنی حرم امام رضا (ع)، جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد. مشهد به یمن وجود مناطق ییلاقی مانند شاندیز که یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود، شهری همه جانبه برای تمامی سلیقه ها است. در این مقاله به بررسی رمز و راز ها و جاهای دیدنی شاندیز مشهد می پردازیم. اگر قصد سفر به شهر یاد شده را دارید بهتر است بدانید که هتل های مشهد جزو بهترین و باکیفیت ترین هتل های سطح کشور هستند و با رزرو هر کدام از آن ها اقامتی خوش را در این شهر تجربه خواهید کرد.

شاندیز مشهد کجاست؟

شانديز شهری است با دیدنی های زیاد و آب و هوای ییلاقی که در فاصله 30 کیلومتری مشهد واقع شده است و به عنوان یکی از مکان های کمپینگ در حومه مشهد به حساب می‌آید. این محل را در قدیم شاه دژ و شاه دیز نیز می نامیدند. شهر مذکور در ۸۰ سال گذشته، با افزایش جمعیت به یکی از شهرهای استان خراسان رضوی تبدیل شده است. شاندیز حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد و وسعت آن حدود ۳۸۰۰ کیلومتر مربع می باشد. . میانگین دما در طول سال در این منطقه ۲۵ درجه سانتیگراد است که زمستان ها تا منفی ۵ درجه و تابستان‌ها تا ۲۸ درجه دمای آن در نوسان است. شهر شاندیز از سمت شرق با طرقبه، از سمت شمال به میان ولایت، از جنوب به شهر نیشابور و از سمت غرب نیز با گلمکان و چناران همسایه است.

نقشه شاندیز

تاریخچه شاندیز

در طول تاریخ حتی در دوران قبل از اسلام منطقه شاندیز، منطقه ای مسکونی بوده که در مسیر شهر مشهد قرار گرفته است. این منطقه به دلیل آب و هوای مطلوب خود همیشه مورد توجه مسافران، گردشگران و مهاجران بوده است. قلعه تاریخی شاهان دژ در زمان قاجار توسط حسام السلطنه حاکم وقت خراسان به توپ بسته شد که علت آن، نافرمانی مردم شاندیز از حاکم آن دوران بود. در خصوص نامگذاری شهر شاندیز روایات زیادی موجود است؛ مردم شاندیز برای اینکه از جان خود در مقابل حمله های راهزنان و نبردهای محلی محافظت نمایند در قلعه شاه دژ ساکن ‌شدند، اما به دلیل ظرفیت محدود این قلعه کم کم در حومه آن نیز مردم به سکونت پرداختند و شهر شاندیز به وجود آمد که در واقع شاندیز را می توان شهری منسوب به قلعه شاه دژ به حساب آورد.

آشنایی با طبیعت شاندیز

طبیعت شاندیز
شانديز مشهد منطقه ای زیبا و کوهستانی است که در آن رودهای پرآبی جریان دارد؛ درختان سر به فلک کشیده، گل ها و درختچه های بسیاری در اطراف این منطقه روییده اند. منشاء این رودخانه دامنه های شمالی کوه بینالود است و با گذر از این دره، مناظر به غایت زیبا و چشم‌ نوازی پیش روی هر بیننده ای ایجاد خواهد شد.

رودخانه های شاندیز

رودخانه های شاندیز
از جمله رودهایی که در این منطقه جریان دارند می توان به مایان، مغان، کنگ، جاغرق و زشک اشاره نمود. این رودخانه های همیشه پرآب در ارتفاعات بخش جنوبی شهر شاندیز، این منطقه را به یک نقطه ییلاقی که در زمستان هوای نسبتا سرد و در تابستان آب و هوایی معتدل و خنک دارد تبدیل کرده است.

روستاهای دیدنی شاندیز

روستای زشک

روستای زشک
زشک از روستاهای دیدنی اطراف مشهد است که در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود واقع شده، تقریبا 20 کیلومتر با شهر مقدس مشهد فاصله دارد. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در روستای یاد شده حدود 2200 نفر ساکن هستند؛ لازم به ذکر است به دلیل ییلاقی بودن روستای زشک، جمعیت آن در فصول گرم افزایش یافته و در فصول سرد سال از جمعیت کاسته می شود.

روستای ابرده

 روستای ابرده

جاهای دیدنی تاریخی شاندیز

از جمله دیدنی های شاندیز مشهد می‌توان اخی علی قتلقشاه، مسجد جامع تاریخی، بقایای قلعه تاریخی شاهان، درخت بید شاندیز، آرامگاه شیخ حافظ ابرده ای و موزه شهرداری شاندیز که در پارک جنگلی واقع شده است را نام برد.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

این آرامگاه که مربوط به یکی از مهم‌ترین شیوخ منطقه توس (حافظ بهاء الدین عمر ابردهی) است در غرب شاندیز و در ابتدای روستای ابرده واقع شده است. حافظ بهاء الدین عمر ابردهی از تربیت یافتگان و مریدان اخی علی به شمار می‌آمد و پس از وی در سلسله کبرویه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

رباط تاریخی ویرانی

رباط تاریخی ویرانی

سنگ نگاره های شتر سنگ

سنگ نگاره های شتر سنگ

مکان های تفریحی شاندیز

مجموعه توریستی و گردشگری پدیده شاندیز

مجموعه توریستی و گردشگری پدیده شاندیز
علاوه بر زیبایی ها، جذابیت ها و جاهای دیدنی شاندیز می توانید از یکی از بزرگترین مراکز خرید در خاورمیانه به نام پدیده شاندیز که یکی از مراکز خرید لوکس مشهد می باشد، خرید و دیدن نمایید. کیفیت مرکز خرید از بعد معماری و ظاهر با بهترین مراکز خرید جهان برابری می کند و انواع امکانات از جمله شهربازی های سرپوشیده، رستوران های بی نظیر، انواع فروشگاه ها و هایپر مارکت، سالن اسکیت پاتیناژ روی یخ، فودکورت ها و غیره را در این مجموعه می توان پیدا نمود.

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

پیست موتور سواری ویرانی

پیست موتور سواری ویرانی

بهترین رستوران های شاندیز کدامند؟

• مجموعه پذیرایی باغ سالار شاندیز
• رستوران ارم شاندیز
• رستوران پدیده شاندیز
• رستوران حسن شیشلیکی شاندیز
• رستوران تخت جمشید شاندیز
• رستوران مهرگان شاندیز
• مجتمع تفریحی دیزدر شاندیز

رستوران باغ سالار مشهد

رستوران باغ سالار مشهد
رستوران باغ سالار را بی‌شک می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی شاندیز مشهد دانست چراکه معماری فضای این رستوران به قدری زیبا و دلربا است که می‌تواند چشم هر گردشگری را به خود جلب کند؛ از این رو اگر از غذا خوردن در مکان‌های سنتی لذت می‌برید رستوران باغ سالار را یکی از گزینه‌هایتان قرار دهید. جالب است بدانید معماری این رستوران از برخی از بناهای معروف تاریخی کشورمان مانند باغ فین کاشان، کاروانسراهای دوره صفویه و باغ شازده ماهان در کرمان الهام گرفته شده است.

غذاهای سنتی شاندیز

شیشلیک شاندیز
یکی از غذای معروفی که در رستوران های شاندیز ارائه می شود و شهرت جهانی پیدا کرده است شیشلیک شاندیز است. این غذا را از تکه های گوشت گوسفند که معمولا 6 تکه است تهیه می نمایند و بسیاری از رستوران های ایران و دنیا این غذا را با همین نام تهیه و سرو می کند که البته شاید به ورژن اصلی آن که در شهر شاندیز تهیه می شود نرسند.

سوغات شاندیز

سوغات شاندیز
پوستین دوزی: به عنوان سوغات می توانید صنایع دستی معروف این شهر که پوستین دوزی است و محصولاتی را مانند کفش، چکمه، کیف خریداری نمایید.

سنگ تراشی: نمونه ناب دیگری از هنر ایرانی در این شهر، سنگ تراشی است که با آن ظروف سنگی را می سازند و از این ظروف می توانید برای غذاهایی که نیاز به حرارت ملایم دارند استفاده نمایید.

بهترین هتل آپارتمان های مشهد
ادامه مطلب

نمدبافی: نمدبافی یکی دیگر از صنایع دستی شهر مشهد است که از پشم گوسفند درست می شود و کسانی که به بیماری های روماتیسمی و استخوان درد مبتلا هستند می توانند از این محصولات در زندگی خود استفاده نمایند؛ هرچند که این محصول برای ساختن کیف، کفش، کلاه و دیگر محصولات پوششی نیز استفاده می گردد.

ارغوان بافی: ارغوان بافی در شهر مشهد نیز یکی دیگر از محصولات خارق العاده است که از چوب نوعی درخت خود رو درست می شود و از آن برای بافتن سبد های میوه و ظروف تزیینی در خانه استفاده می گردد.

آینه کاری: این هنر اصیل نیز در شهر مشهد شهرت جهانی دارد و نمونه بارز آن را می توان آینه کاری های انجام شده در شبستان ها و تالارهای حرم امام رضا (ع) مشاهده نمود.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر