خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی چمستان، بهشت گمشده مازندران

جاهای دیدنی چمستان، بهشت گمشده مازندران

سفر به شمال ایران یکی از مقاصدی است که بی‌شک هر گردشگر خوش‌ذوقی تا‌به‌حال تجربه آن را داشته است. انتخاب مقصدهای متنوعی چون جاهای دیدنی چمستان می‌تواند هر بار این تجربه را لذتبخش‌تر کند. از مهمترین دلایلی که سبب انتخاب گردشگران می‌شود نزدیک بودن و فاصله تهران تا چمستان است. جنگل و دریا ترکیب بی نظیری از طبیعت هستند که مثل آهنربا ما را به خود جذب می کنند و البته هر بار خداحافظی و ترک کردن آن‌ها کاری دشوار است.

چمستان دریا ندارد، اما فاصله چمستان تا دریا زیاد نیست و همین باعث می‌شود بتوانید در کنار لذت بردن از جنگل و مناظر طبیعی مختلف، از قدم زدن در ساحل دریا نیز بهرمند شوید. پیشنهاد می‌کنیم اگر مشتاق هستید چمستان را بیشتر بشناسید و یا به جواب سوالاتی مثل، جنگل چمستان کجاست، بهترین روستای چمستان کدام است، آب و هوای منطقه چگونه است و مواردی از این دست برسید، در این مقاله همراه ما باشید تا راهنمای شما باشیم.

معرفی چمستان

معرفی چمستان

وقتی در جاده‌های شمال ایران رانندگی می‌کنید در هر قدم از آن با جاذبه هایی مثل جاهای دیدنی بابلسر تا چالوس، شگفت‌زده می‌شوید. چمستان شهری کوچک از توابع شهرستان نور است و با محبوبیتی که بین گردشگران پیدا کرده انتخاب خوبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید.

چمستان ۱۵۴۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و به هر طرف از آن که سر بچرخانید سرسبزی می‌بینید. از زمین و معادن اینجا شن، ماسه و زغال سنگ استخراج می‌شود و همین نعمت، سبب اشتغال بسیاری از اهالی شده است. اگر به اینجا آمدید، بازارهای محلی چمستان را از دست ندهید که شما را حسابی بر سر ذوق می‌آورد.

چمستان کجاست؟

چمستان کجاست؟

چمستان ار شهرهای کوچک شمالی ایران در استان سرسبز مازندران است. این شهرستان، شهرهایی مثل آمل، نور و بلده را در همسایگی خود دارد. از تهران تا چمستان فاصله‌ای در حدود ۲۰۰ کیلومتر و تا مرکز استان یعنی شهر ساری ۹۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

آب و هوای چمستان چگونه است؟

آب و هوای چمستان چگونه است؟

شمال ایران در تمام فصل‌های سال پرگردشگر و دیدنی است. وجود دریا و جنگل‌های انبوه در خطه شمال ایران و جاهای دیدنی استان مازندران فرصت مناسبی برای لذت بردن از طبیعت در هر فصلی را پدید آورده است.

برخی از مناطق چمستان، حتی در فصل‌های گرم سال نیز خنک و مطبوع هستند و مقصد مناسبی برای فرار از گرما به حساب می‌آیند. این منطقه زمستان و پاییز بسیار سردی دارد و پیشنهاد می‌کنیم اگر با کودکان قصد سفر دارید نیمه اول سال را انتخاب کنید. آب و هوای چمستان در بهار و تابستان خنک است و حتی روزهای پربارانی در این دو فصل نیز دارد.

مکان های دیدنی چمستان

مکان های دیدنی چمستان

از سفرهای بی‌شماری که هر روز گردشگران به سمت چمستان دارند می‌توان دریافت که جاهای دیدنی چمستان نظر آن‌ها را به خود جلب کرده است. در چمستان، طبیعت بکر و رویایی حرف اول را می‌زند، جوری که دل‌کندن از هر جاذبه آن کاری دشوار به‌نظر می‌رسد.

جاهای دیدنی چمستان فرصت گردشگری و طبیعت‌گردی را به گونه‌ای دلچسب و متفاوت از هر آنچه تا حالا تجربه داشته‌اید نصیبتان می‌کند. در این بخش از مقاله به معرفی جاهای دیدنی چمستان می‌پردازیم تا در برنامه‌ریزی سفر به این شهر راهنمای شما باشد.

1. دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات

در مسیر طبیعت زیبای شمال یکی از جاهای دیدنی نور و بابلسر همین دریاچه الیمالات در منطقه چمستان است. زمانی که اینجا را برای بازدید انتخاب می‌کنید، باید بدانید جواهری درخشان در بین جنگل‌های تن‌سبز منتظر شماست تا چشمانتان را نوازش دهد. این دریاچه در ۸ کیلومتری مسیر نور به چمستان قرار دارد و تا جاده فاصله زیادی ندارد.

دریاچه الیمالات لاویج به روستای کارگر کلا نزدیک است که از جاذبه های گردشگری این منطقه نیز محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران این دریاچه را علاوه‌ بر جنبه زیبایی و طبیعت‌گردی، برای ماهیگیری نیز انتخاب می‌کنند.

دریاچه الیمالات

آب زلال و جنگلی که این دریاچه را در آغوش گرفته، سبب شده تا به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چمستان تبدیل شود. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی مثل اقامتگاه، سوپرمارکت، قایق، رستوران، آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و… وجود دارد.

آدرس  ۱۰ کیلومتری شرق چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

2. پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل

اگر طبیعت را دیوانه وار دوست دارید، پارک جنگلی کشپل نور انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. فضای آرامش بخش این جنگل روح و جسم انسان را به خود درگیر می‌کند، جوری که دل کندن از آن برایتان بسیار سخت خواهد بود.

پارک ساحلی نمک آبرود
ادامه مطلب

اگر اهل گردش باشید، در این جنگل چشمه‌ها و جویبارهای بسیاری می‌بینید. این جنگل بهشتی حدود ۷۲۰۰ هکتار وسعت دارد و در آن انواع متنوعی از درختان از جمله افرا، ممرز، انجلی و توسکا در کنار پوشش گیاهی و جانوری غنی دیده می‌شود.

پارک جنگلی کشپل

در پارک جنگلی کشپل امکانات رفاهی مناسبی مانند ابزار بازی برای کودکان، فروشگاه مواد غذایی، نمازخانه، تلفن عمومی، سکوهای برای قرار دادن چادر، آلاچیق برای اقامت و استراحت، رستوران، زمین بازی فوتبال و والیبال، پله‌های سنگی، مسیرهایی برای پیاده‌روی و غیره برای گردشگران فراهم شده است.

آدرس  ۳ کیلومتری غرب چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

3. جنگل لاویج

جنگل لاویج

در فاصله‌های کوتاهی در مسیر حرکت چمستان، جنگل‌های سرسبز متعددی دیده می‌شود. یکی دیگر از جاهای دیدنی چمستان جنگل زیبای لاویج است که شما را با شکوه و چشم‌نوازی خود شگفت‌زده می‌کند.

جنگل لاویج

جنگل لاویج چمستان با ارتفاعی در حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا، با درختان و بوته‌زارها، بر شیب کوه خودنمایی می‌کند. چشمه‌های شاد و پر آب، گونه‌های متنوع جانوری، آبشارهای جاری و حیات‌وحش غنی که در اینجا دیده می‌شود سبب حضور بسیاری از گردشگران در فصل‌های مختلف سال می‌شود.

آدرس  ۲۰ کیلومتری جنوب غربی چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

4. آب گرم لاویج روستای ییلاقی لاویج

آب گرم لاویج

آبگرم لاویج به‌عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری پر طرفدار در منطقه چمستان شناخته می‌شود. این جاذبه در فاصله کمی از جاده قرار دارد و فرصت خوبی برای گردشی متنوع به شما می‌دهد. چشمه آب معدنی لاویج در شرق روستای لاویج و در دل زمین سخت می‌جوشد. آبگرم لاویج املاح معدنی فراوانی دارد که خاصیت درمانی آن‌ها نیز شهرت دارد.

وجود چشمه آبگرم در این منطقه سبب حضور گردشگران حتی در فصل‌های سرد به این منطقه می‌شود. دو استخر مجزا برای استفاده آقایان و بانوان به‌صورت همزمان محیا شده تا بتوانند از مزایای این آب استفاده کنند. این روستای جذاب با آب گرم که در خود دارد، در فاصله ۱۷ کیلومتری از جنوب چمستان قرار گرفته است.

آدرس  ۱۷ کیلومتری جنوب چمستان
ساعت کاری هر روز از ساعت ۷ تا ساعت ۲۲
قیمت ورودی ۷۰ هزار تومان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.
شماره تلفن 09358664197

5. آبشار حرام او

آبشار حرام او

به سراغ آبشار شاد دیگری در مسیر بازدید از جاهای دیدنی چمستان، به نام حرام او می‌رسیم. آبشار حرام او در مسیر روستای لاویج قرار گرفته و حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد.

آبشار حرام او

نام این آبشار برگرفته از دو بخش حرام که از حرم امامزاده در پایین دست و او به معنای آب در زبان طبری می‌باشد. اهالی منطقه به درمانی بودن آب زلال این آبشار اعتقاد دارند؛ آب زلالی که هر کسی را وسوسه بازی و تفریح می‌کند.

آدرس  ۵۰ کیلومتری جنوب غربی چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

6. فیل سنگی لاویج

اگر در گشت و گذرتان در منطقه چمستان به فیلی عجیب‌تر و بزرگ‌تر از حد تصور برخورد کردید، تعجب نکنید. اینجا یکی از جاهای دیدنی چمستان است که به فیل سنگی لاویج شهرت دارد. سنگی که روبرویتان به شکل فیلی خود را نشان می‌دهد، کاملا طبیعی است و بشر در ساخت آن دخالتی نداشته.

فیل سنگی لاویج تنها یک تکه سنگ ساده نیست و در فرهنگ مردم جایگاهی دارد و برای آن روایات و داستان‌های مختلفی گفته می‌شود. بازدید از این مجسمه سنگی برای کسانی که به‌دنبال جاذبه‌ای خاص می‌گردند جالب توجه است. برای دیدن فیل آرام نشسته، از آب گرم لاویج عبور کنید و بعد از ده دقیقه پیاده‌روی به اینجا می‌رسید.

آدرس  ۲۰ کیلومتری جنوب چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان

7. روستای میرخمند

روستای میرخمند

روستاها از محبوب‌ترین جاذبه ها در بین گردشگران به حساب می‌آیند. با حضور در روستاها در کنار لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر، هم می‌توانید با فرهنگ و آداب مردم آشنا شوید و هم محصولاتی که تولید می‌کنند را با خودتان به سوغات ببرید. روستای میرخمند از منطق ییلاقی و خوش آب و هوای چمستان است و علت حضور آن در لیست جاهای دیدینی چمستان نیز همین موضوع است.

روستای میرخمند

این روستا نیز مانند روستای خوشواش به دلیل قرار گرفتن در منطقه ییلاقی، تابستان‌های خنک و دلچسبی دارد. منظره زیبایی که در این روستا می‌بیند شما را بر سر ذوق می‌آورد؛ از یک طرف دره و از سه جهت دیگر توسط کوه احاطه شده است. چشمه‌های فصلی، درختان سرسبز، هوای مطبوع، مردم مهربان و طبیعت آرامش بخش  همه در کنار هم فرصتی برای تفریح و لذت بردن از زندگی فراهم آورده است.

دره زمان کجاست؟ معرفی این دره زیبا + عکس و آدرس
ادامه مطلب
آدرس  ۳۰ کیلومتری جنوب چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

8. جنگل واز چمستان

جنگل واز چمستان

دیدن گاه و بی‌گاه جنگل در چمستان چیزی دور از انتظار نیست. جنگل واز چمستان با جلوه باشکوه و خیره‌کننده خود شما را چنان محصور می‌سازد که چاره‌ای جز سکوت ندارید. مسیر رسیدن به این جنگل کمی دشوار است، اما ارزش هر سختی کشیدنی را دارد.

این جنگل از مناطق بکر و کمتر تخریب ‌شده در طبیعت به حساب می‌آید و در آن درختانی با قدمت بالا دیده می‌شود. عمده درختان جنگل واز چمستان از نوع بلوط، راش و افرا هستند.

جنگل واز چمستان

جنگل واز با ۹۰۰۰ هکتار مساحت در جنوب چمستان قرار گرفته است و در میان آن علاوه بر پوشش گیاهی متنوع حیوانات بسیاری نیز زندگی می‌کنند. دیدن آبشار‌های و چشمه‌ های کوچک در مسیر حرکتتان شما را شگفت‌زده می‌کند و یادآور آبشار اوبن در میان جنگل های دودانگه مازندران است. بودن یک راهنما در کنارتان، این جنگل نوردی را به یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند.

آدرس  ۱۷ کیلومتری جنوب چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

9. آب‌ بند اسپی‌ کلا

آب‌ بند اسپی‌ کلا

روستای اسپی کلا یکی دیگر از جاهای دیدنی چمستان و روستاهای زیبا در این منطقه است. در این روستا آب بند زیبایی وجود دارد که گردشگران بسیاری را به سمت خود روانه می‌کند.

sightseeing places chamestan 8

آب بند، آن هم در روستای جنگلی، منظره‌ای عجیب خواستنی برای کمپینگ و یا تفریح نیمروزی به شما می‌دهد که تا مدت ها خاطره آن در ذهنتان ماندگار می‌شود. اینجا از هیاهو به دور است و اگر به دنبال فضای آرامی هستید تا خستگی روح و جسمتان را در آن به جا بگذارید؛ انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

آدرس  ۴ کیلومتری شرق چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

10. روستای گزناسرا

روستای گزناسرا

روستای ییلاقی دیگری که پذیرای مسافران چمستان در استان مازندران است روستای گزناسرا نام دارد. اینجا زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های خنک و معتدلی دارد و همین امر سبب شده تا جمعیت روستا در فصل زمستان بسیار کمتر از دیگر فصل‌ها باشد.

روستای گزناسرا

منطقه‌ای بکر و دیدنی که گردش تجربه‌ای متفاوت از روستاگردی به شما می‌دهد. در این روستا گیاه گزنه وحشی رشد می‌کند که تماس آن با پوست باعت سوزش می‌شود. نام این روستا از همین گیاه خودرو و گزنده گرفته شده است. قبرستان باستانی، جنگل، مقبره آقا بالا شاه و پارک تفریحی از جاذبه های گردشگری گزناسرا هستند.

آدرس  ۳۶ کیلومتری مرکز چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

11. بقعه شاه بالو زاهد

بقعه شاه بالو زاهد

بقعه شاه بالو زاهد بنای تاریخی است که از جاهای دیدنی چمستان محسوب می‌شود. آقا شاه بالو زاهد مرشد شیخ حسن جوری از عرفای برجسته در اواخر قرن ۷ هجری قمری بوده است.

این عارف از بزرگان نهضت سربداران در دوره حمله مغول نیز بوده‌اند. بنای هشت وجهی مقبره زیبا، با گنبدی مخروطی و کاشی‌کاری‌های جذاب، در منطقه‌ای سرسبز قرار گرفته است و آن را به یکی از جاذبه های این منطقه تبدیل نموده. این اثر تاریخ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس  ۳ کیلومتری جنوب غربی چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید.

12. روستای جوربند

روستای جوربند

روستای جوربند شاهکار دیگری از طبیعت در دل خود دارد که شما را شیفته می‌سازد.  احتمالا نام جنگل جوربند و دریاچه جوربند را شنیده باشید؛ دو جاذبه شگفت‌انگیز که در کنار این روستاست و نام خود را از آن گرفته‌اند.

دریاچه مصنوعی جوربند ۳ هکتار وسعت دارد و عمق آن به حدود ۲ متر می‌رسد. آبزیان متنوعی در این دریاچه زیست می‌کنند و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، فکر شنا و آب‌تنی را سرتان بیرون کنید تا مزاحم زندگی شاد و شیرین این جانوران نباشید.

تصویر آرامش‌بخش دریاچه با قایق سواری در پهنه‌ آن، قابی ماندگار از تفریحی لذت‌بخش است. در پارک جنگلی نزدیک روستا نیز تا دلتان بخواهد فرصت گردش و تفریح دارید. این دو جاذبه در کنار هم برای ساختن روزی خوش کفایت می‌کند.

با توجه به حضور گسترده گردشگران در پارک جنگلی جوربند، امکانات رفاهی مناسبی مثل سرویس‌ بهداشتی، آلاچیق‌های مسقف، سفره‌خانه‌ و رستوران تعبیه شده است.

جاهای دیدنی آمل
ادامه مطلب
آدرس  ۳۸ کیلومتری مرکز چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید

13. روستای ییلاقی آهو دشت چمستان

آهو دشت چمستان

در ۳ کیلومتری مسیر آمل به چمستان روستایی دیدنی و بهشتی به نام آهو دشت دیده می‌شود. این روستا از جاهای دیدنی چمستان است که انتخاب بسیاری از مردم برای فرار از روزهای گرم و آلوده سال است.

خانه‌های زیبا، شالیزاها، مناظر طبیعی، پوشش گیاهی غنی و اثر تاریخی مقبره شاه بالو از دلایل انتخاب این جاذبه هستند. انتخاب این روستای ییلاقی برای کمپینگ و یا برپایی پیک‌نیک نیم‌روزه به سادگی می‌تواند هر چه از طبیعت می‌خواهید به شما هدیه دهد.

آدرس  ۴ کیلومتری جنوب شرقی چمستان
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان

چطور به چمستان برویم؟

چطور به چمستان برویم؟

اگر از تهران راهی چمستان هستید باید ابتدا از طریق جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید. در تقاطعی که قبل از رسیدن به آمل، نزدیک به هلومسر وجود دارد به سمت راست بروید تا در جاده امامزاده عبدالله قرار بگیرید. از اینجا با کمتر از ۳۰ دقیقه رانندگی به چمستان می‌رسید.

از شهر تهران تا چمستان مسیری در حدود سه ساعت رانندگی پیش‌روی شماست. مسیری دیگری که می‌توانید انتخاب کنید، از طریق جاده چالوس است که تقریبا ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده هراز بیشتر است. با دنبال کردن مسیر دسترسی و لوکیشن گوگل مپ می‌توانید راحت‌ترین مسیر از مبدا خود به سمت چمستان را پیدا کنید.

سوغات و صنایع دستی چمستان

سوغات چمستان

یک از جذابیت‌های هر سفر خرید سوغات و یادگاری از آن شهر است. از هر انگشت زنان و مردان هنرمند ایرانی هزاران هنر می‌بارد و اهالی شمال نیز از قاعده مستثنی نیستند. در بازارهای محلی چمستان می‌توانید انواع صنایع دستی ساخته شده توسط اهالی از جمله محصولات چوبی، حصیربافی، نمدمالی و پارچه بافی را خریداری کنید.

غیر از صنایع دستی محصولات خوراکی مثل لواشک، کلوچه، برنج، عسل، مربا، ترشی، تخم مرغ و … دنیایی رنگارنگ در بازار به‌وجود آورده‌اند که مهمان سبد خرید شما می‌شوند.

غذاهای محلی چمستان

غذاهای محلی چمستان

از مهم‌ترین کارهایی که در سفر به شهرهای شمال ایران، نباید ساده از کنار آن گذشت، چشیدن طعم خوش غذاهای محلی این دیار است. غذاهای محلی اینجا از جاذبه‌ های گردشگری به حساب می‌آیند که علت حضور بسیاری از گردشگران نیز می‌باشد.

در چمستان مازندران می‌توانید انواع غذاهای خوش رنگ و لعاب از جمله بورانی بادمجان کبابی، باقلاوابیج، بیج بیج، خورشت آلو، آش کدو، آغوز مسما و کدو بره را بر سفر پر برکت اهالی ببینید و هر کدام که باب سلیقه‌تان است را بچشید.

جاذبه های دیدنی نزدیک چمستان

آبشار آب پری

منطقه چمستان آنقدر جاذبه گردشگری متنوع دارد که شما را حسابی سرگرم می‌کند، اما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصتی دست داد به جاذبه های دیدنی نزدیک چمستان که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم نیز سر بزنید.

فاصله چمستان تا:

  • دریاچه اسپی کلا: ۳.۹ کیلومتر
  • امامزاده حسن سازیک: ۵ کیلومتر
  • امامزاده کیا میثم: ۶.۲ کیلومتر
  • امامزاده جبار کیا سلطان: ۲۳.۷ کیلومتر
  • روستای یوش: ۱۰۶ کیلومتر
  • آبشار آب پری: ۳۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک چمستان

رستوران عمو ربیع

برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی اینجا می‌توانید به رستوران‌هایی که در دسترس شماست و در اینجا معرفی می‌کنیم سر بزنید.

فاصله چمستان تا:

  • چلوکبابی صدرا: ۲۶۰ متر
  • رستوران تلکا هزار جریب: ۵۰۰ متر
  • رستوران محراب: ۹۰۰ متر
  • رستوران خاطره‌ها: ۱.۳ کیلومتر
  • رستوران چاشت و شوم: ۱.۵ کیلومتر
  • رستوران عمو ربیع: ۴۰۰ متر

اقامتگاه ها و هتل های نزدیک چمستان

هتل نارنجستان نور

در سفر به چمستان برای اقامت می‌توانید از طریق سایت ایران هتل آنلاین هر کدام از هتل های نور، هتل های ایزدشهر و هتل های آمل را در نزدیکی این شهر رزرو کنید.

فاصله چمستان تا:

کلام آخر

بازدید از جاهای دیدنی چمستان، بار دیگر چهره دلکش و زیبای شمال ایران را برایمان یادآور شد. جایی که سفر دوباره به آن را در برنامه سفرهای بعدی خود قرار می‌دهید و دیگران را نیز به گردش در آن تشویق می‌کنید. چمستان شهری کوچک با طبیعتی تمام نشدنی است که بقای آن تنها با میراث‌داری ما گردشگران ممکن است. کار بسیار ساده‌ای است آسیب نزدن و زنده نگه‌داشتن چنین برکتی برای آیندگان و حتی بقای خودمان، که نفسمان به ریه‌های سبز آن بند است.

3.6/5 - (80 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohsen
mohsen
11 روز قبل

مجتمع جنگل کنار یکی از خفن ترین جاهای چمستانه. به مرزعه با 60000 متر وسعت، کلی امکانات تفریحی مثل ماهیگیری، سوارکاری، پدالوسواری، جنگل گردی و اقامتی.

حتما به لیستتون اضافه کنین که مردم از دیدنش لذت ببرن

Mohsen
Mohsen
6 روز قبل

ممنونم ازتون

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر