لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه‌ های تهران؛ ماشین زمان
موزه های تهران

موزه‌ های تهران؛ ماشین زمان

زمانی که در شهر پر زرق‌وبرق تهران قدم می‌گذارید و شناختی از آن ندارید شاید تصور کنید شهری مدرن روبرویتان است و ظاهرش نشان از قدمت چندانی نمی‌دهد. تهران در لابه‌لای تاروپود مدرن بودنش دنیای عمیقی از تاریخ به دوش می‌کشد. موزه های تهران همان ویژگی برجسته آن است که مثل ماشین زمان شما را به هر دوره و گذری که بخواهید می‌برد. خیلی‌ها تصور می‌کنند بازدیدکنندگان موزه، تنها افراد دوستدار تاریخ و باستان هستند؛ اما بعد از بازدید از بهترین موزه‌‌ های تهران نظرشان کاملاً تغییر می‌کند.

موزه‌های تهران مثل شهرفرنگ آن‌قدر مجذوب‌کننده است که می‌تواند شما را حتی اگر اهل این شهر نباشید به سمت خود بکشاند. از هر گوشه ایران یا دنیا که به قصد بازدید ماشین زمان ایران به تهران بیایید؛ با‌وجود هتل های تهران خیالتان از بخش اقامت سفرتان آسوده می‌شود. وقتی به هر کدام از این موزه‌ها پا می‌گذارید بی‌اختیار حس غرور می‌کنید و به ایرانی بودن خود و داشتن این حجم از اصالت و تمدن افتخار می‌کنید. کوله‌بارتان را سبک ببندید که در موزه‌گردی چشم‌ها و دلتان بیشتر به کار می‌آید. قرار است با کوله‌باری از افتخار و تجربه به خانه برگردید.

بازدید رایگان موزه های تهران

بازدید رایگان موزه های تهران

از سال ۱۳۹۵ با همکاری شورای شهر تهران ۱۴ مهرماه به‌عنوان روز تهران نام‌گذاری شد. بعد از این نام‌گذاری زیبا، سبب شد همه بیشتر از قبل به یاد پایتخت بیافتند و این شهر را جوری دیگری ببینند. به همین مناسبت هر ساله در روز تهران بازدید از موزه‌های تهران برای عموم مردم و گردشگران این شهر رایگان است. از منظر دیگر که بخواهیم ببینیم، مهرماه و فصل پاییز فرصت بسیار خوبی برای بازدید از باغ موزه‌های تهران است که نباید این موقعیت را از دست داد. با برنامه‌ریزی درست می‌توانید در این روز به دیدن چندتایی از این موزه‌ها بروید.

روز ۲۱ بهمن‌ماه هر سال به مناسبت دهه فجر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری میراث‌ فرهنگی امکان بازدید رایگان از موزه‌ های تهران را برای عموم مردم قرار داده است.

سومین موقعیت بازدید رایگان از موزه‌ها پایتخت و سایر شهرهای ایران، روز ملی میراث‌فرهنگی است. بیست و هشتم اردیبهشت‌ ماه هر سال به‌عنوان روز میراث‌فرهنگی در کشور ایران شناخته شده است که با کمک این سازمان بازدید از تمام موزه‌های تهران و ایران رایگان است.

از روزهای مختلفی که امکان بازدید رایگان از موزه در شهر تهران و سایر شهرها بود صحبت کردیم، اما حالا که بحث رایگان بودن بازدید است بهتر است بدانید برای گروه‌هایی مثل دانشجو یا دانش‌آموز با ارائه کارت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی از تخفیف و در برخی  موزه‌ها رایگان بودن بلیت بهره‌مند شوید. پیشنهاد می‌شود قبل از رفتن به موزه موردنظرتان، از طریق سایت‌های موجود از وضعیت تخفیف‌ها باخبر شوید.

باغ موزه‌ های تهران

باغ موزه‌ های تهران

موزه به‌تنهایی جایی سرگرم‌کننده و مفرح است چه برسد به این‌که در دل باغی خوش صفا باشد. هم فال و تماشاست، گشت‌و‌گذار و قدم‌زدن در فضای باغ‌های اصیل با معماری ایرانی در کنار بازدید از موزه‌هایی که میراث ایران را در دل خود دارند. با ما همراه باشید، در این بخش قصد داریم به معرفی لیست موزه های تهران به شکل باغ که معروف و محبوب مردم است بپردازیم.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

بعد از دیدن این باغ‌ موزه متوجه می‌شوید که نام هنر ایرانی به زیبایی برازنده این موزه است. ساختمان اصلی موزه در سال ۱۳۱۰ در دوره رضاخان بنا شد تا میراثی ماندگار از آن دوران باشد. بسیاری از مردم این باغ زیبا را به نام باغ سپهبد می‌شناسند. این مجموعه در ابتدا یک ویلای شخصی متعلق به همسر سپهبد امیراحمدی اولین دارنده درجه سپهبد نظامی بود که بعد از انقلاب از تملک آن‌ها خارج شد.

بافت ساختمان این موزه شما را به یاد خانه‌های قدیمی می‌اندازد و جذب آن می‌شوید. این موزه در منطقه الهیه تهران با مساحت یک هکتار واقع شده است و طراحی بنای آن با خانه‌های اطراف کاملاً هماهنگی دارد. این باغ در ابتدا متعلق به خانه سینما بود و در سال ۱۳۸۶ به باغ‌موزه هنرهای ایرانی تبدیل شد.

در نگارخانه اینجا دست‌سازه‌های هنرمندان معاصر و تعداد ۱۱ ماکت از جاذبه‌های تاریخی که برای جشن‌های ملی ۲۵۰۰ساله ساخته شده‌اند، به نمایش درآمده است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در محوطه باغ این ساختمان ماکت‌هایی از بناهای تاریخی چون چهل‌ستون، ‌هشت‌بهشت، سی‌ و سه‌ پل، باغ فین کاشان، برج آزادی، برج میلاد، شمس‌العماره و گنبد قابوس دیده می‌شود.

از باغ هرچه بخواهید اینجا هست؛ جوی پرآب، درختان سر به فلک کشیده، فضای سبز زیبا و آواز خوش پرندگان در اینجا، حال و هوای شما را تازه می‌کند. از شیشه‌های رنگی ساختمان موزه هنر ایرانی که نور را زیباتر از هر جایی دیگر در خود عبور می‌دهند گرفته تا خشت به خشت بنای آن، همه نمایانگر هنر ایران است. آرامش اینجا آن‌قدر خواستنی است که شما را بارها و بارها بعد از این به سمت خود می‌کشاند.

این باغ موزه را می‌توان یک مکان نیمه عمومی شمرد. گالری‌ها و کافه‌های هنری در کنار فضای سبز اینجا فرصت خوبی برای لذت‌بردن از هنر و طبیعت اینجا به شما می‌دهد.

    • قیمت بلیط باغ موزه هنر ایرانی به‌ازای هر نفر ۵۰۰۰ تومان است. این باغ موزه در محله فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی یا مقصود بیک، کوچه دکتر حسابی قرار دارد و بازدید از آن همه‌ روزه جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۲۲ امکان‌پذیر است.

باغ موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتور تهران یکی دیگر از جاهایی است که دوستداران گردشگری از آن به‌خوبی استقبال می‌کنند. این باغ موزه در سال ۱۳۹۲ به همین عنوان افتتاح شد تا با محیط زیبای خود محبوب بینندگان باشد. باغ‌ موزه مینیاتوری در حدود ۳ هکتار مساحت دارد که طراحی و ساخت آن به شکل باغ‌های اصیل و زیبای ایرانی است. در این موزه ماکت‌هایی مینیاتوری از ۱۲ اثر تاریخی از جمله تخت‌جمشید، کتیبه بیستون و چغازنبیل با توانمندی دستان هنرمندان ایرانی ساخته شده است. با قدم‌زدن در این باغ باشکوه، علاوه بر لذت‌بردن از تماشای طبیعت می‌توانید از آثار هنرمندان نیز دیدن کنید.

    • آدرس باغ موزه مینیاتور در خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگراه امام علی (ع) است. امکان بازدید از این موزه هر روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب برای گردشگران وجود دارد.

باغ موزه فردوس تهران

باغ موزه فردوس تهران

با معرفی باغ موزهای تهران تا اینجا متوجه شدیم که این نوع از موزه‌ها از محیط خشک و صرفاً تاریخی که خیلی‌ها تصور می‌کردند به‌دور است. باغ فردوس یکی از همین مکان‌های دلنشین است که بازدید از آن برایتان جالب خواهد بود. باغ فردوس عمارتی به شکل گوش ‌فیل است که به نام باغ معیری و موزه سینما نیز شناخته می‌شود.

باغ فردوس در دوره محمد‌شاه قاجار ساخته شد و تا به امروز کاربری‌های متفاوتی را به خود دیده است و وسعت آن نیز کم شده است. این باغ امروزه به موزه سینما تبدیل شده و تحت اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. باغ فردوس باوجود امکاناتی چون کافه و سالن سینما پاتوقی برای دوستداران هنر بازیگری و هنرمندان سینما تبدیل شده است.

    • باغ موزه فردوس روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر و روز جمعه از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۵ عصر در آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک‌وی، بعد از سه‌راهی زعفرانیه امکان بازدید برای علاقه‌مندان را فراهم کرده است.

باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان یکی از پاتوق‌های دنج و باصفا برای گردشگران و اهالی تهران به‌حساب می‌آید. باغ نگارستان بنای که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و در نزدیکی میدان بهارستان شهر تهران قرار دارد. جالب است بدانید، این باغ باشکوه با درختان سرکش آن که قدم در زیر سایه آن‌ها لذت بازدید را دوچندان می‌کند به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است. باغ نگارستان نیز مثل بسیاری از باغ‌های اصیل و قدیمی ایران، داستان‌های تلخ‌وشیرین بسیاری را به خود دیده که با بازدید از آن می‌توانید بخش‌هایی از آن را شاهد باشید.

در باغ موزه گلستان آثار هنرمندان فاخری به نمایش گذاشته شده که با دیدن آن‌ها وجه هنری روح شما را نوازش می‌بیند. مجموعه‌های متنوعی از آثار ماندگار هنرمندان مختلف اینجا را به گالری تبدیل کرده است که با هر سلیقة هنری جذب آن می‌شوید.

از بخش‌های دیدنی این موزه می‌توان به قسمت‌هایی چون: موزه کمال‌الملک، ملک‌الشعرای بهار، علی اسفرجانی، محمود روح‌الامینی، جهانگیر ارجمند، فرش‌ها و نقره‌های قلم‌زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌های فتح‌الله عباد، دیوارنگاره صف سلام فتحعلی‌شاه قاجار، اتاق کاشی‌ها، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی اشاره کرد.

در باغ نگارستان کافه‌ای به نام طهرون هم قرار دارد که شما را به یاد حافظیه شیراز می‌اندازد و مکان خوبی برای قرار‌های دوستانه و استراحت به‌حساب می‌آید.  در این باغ،  گاهی گالری‌ها و نمایشگاه‌های موقتی برپا می‌شود که هنردوستان این دیار را به سمت خود می‌کشاند.

    • برای بازدید از بخش موزه نگارستان تهران می‌توانید هر روز به‌غیراز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر  به اینجا بیایید. امکان حضور در محوطه باغ هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۸ عصر وجود دارد. برای رفتن به این باغ زیبا باید آدرس آن را در تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع، دنبال کنید.

باغ ایرانی

 باغ ایرانی

به باغ ایرانی برسیم؛ باغی که نامی زیبای ایرانی برازنده آن است. نمونه‌ای تماشایی از باغ‌های مشهور ایرانی در جهان. باغ ایرانی در بافت قدیمی محله ده ونک ساخته شده است. این باغ زیبا حدود چهار هکتار مساحت دارد و در دل خود درختان تنومند و سرسبز قدیمی جا داده است. علاوه بر این درختان جدیدی چون برگ ‌نو، زرشک، شیرخشت، رز، نسترن و… در اینجا کاشته شده است.

باغ ایرانی عمارتی بسیار زیبا و قدیمی دارد که در فهرست باغ‌موزه‌های تهران و ایران قرار گرفته است. حوض‌ زیبای اطراف عمارت ناخودآگاه شما را به یاد خانه‌های با صفای قدیمی می‌اندازد. این باغ‌موزه در کنار بخش‌های فرهنگی و هنری، زمین ورزش، رستوران، چای‌خانه و زمین‌بازی کودکان دارد.

    • باغ زیبای ایرانی در تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، 20 متری پیرورزان، کوچه شهید صابری قرار دارد. درب‌های باغ ایرانی از 7 صبح تا 12 شب برای بازدید عموم باز است.

باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری

از بدو ورود به اینجا خودتان متوجه خاص و متفاوت‌بودن این موزه نسبت به جاهای دیگر می‌شوید. این موزه به‌عنوان اولین موزه خصوصی ایران به ثبت رسیده است. باغ‌ موزه وزیری که به‌نوعی می‌توان گفت یک غار موزه جذاب است، با هزینه شخصی ناصر هوشمند وزیری ساخته شده است.  استاد وزیری از مجسمه‌سازان به نام ایرانی است که در آثار او می‌توانید داستان‌های شاهنامه و روایت‌های زیبا از فرهنگ ایرانی را به‌وضوح ببینید.

این غار موزه با دالان‌هایی از دل کوه حفر شده است. دالان‌هایی جذاب که فضایی از یک موزه استثنایی را به وجود آورده‌اند که باغ در پای این دالان‌ها قرار دارد. تمام این جاذبه دیدنی با شگفتی تمام توسط دستان قدرتمند و هنرمند این استاد بزرگ خلق شده است. گالری فضای داخلی غار، کارگاه مجسمه‌سازی، سرای بسطامی، کارگاه صنایع‌دستی، فضای باز، مجسمه‌های بازیافتی و صنایع‌دستی، بخش‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهند. ‌

    • باغ موزه وزیری در خیابان لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران، پلاک 77 واقع شده است. بازدید از باغ موزه وزیری در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و در نیمه دوم سال از 9 صبح تا 5 عصر امکان‌پذیر است.

باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر تهران

به مکانی وارد می‌شوید که سرنوشتی از کاخ تا زندان را در خود تجربه کرده است. در روزگار قدیم که فتحعلی‌شاه قاجار دستور داد تا قصری بیرون از تهران برایش ساخته شود این بنای زیبا پدید آمد که نام قصر قاجار را به خود گرفت. در آن زمان مکان این قصر باشکوه به اراضی خرم‌آباد معروف بود و در آن یک عمارت بزرگ شامل بیرونی، اندرونی، استخر و کلاه‌فرنگی دیده می‌شود. کاربری این بنا در زمان ناصرالدین‌‌شاه قاجار تغییر کرد و شکل مکانی نظامی به خود گرفت. در زمان رضاخان این بنا به زندان تبدیل شد و زندان قصر نام گرفت تا سیر کاخ تا قصر را این‌گونه طی کرده باشد.

زندان مارکوف در سال 1308 به دست نیکولای مارکوف روس به زندان تبدیل شد و در نهایت باغ موزه قصر در سال 1391 به عنوان موزه به مردم معرفی شد. موزه زندان مارکوف، سالن فرخی یزدی، عمارت کلاه فرنگی و برج‌های دیده بانی از بخش‌های مختلف این موزه است. سروستان زیبای این باغ بی‌اختیار سبب می‌شود تا سرتان را بالا بگیرید و از حضور در چنین باغ موزه‌ای مسرور باشید.

    • باغ‌ موزه قصر تهران در اتوبان شهید صیاد شیرازی، خیابان پلیس، جنب مقر فرماندهی پلیس قرار دارد. بازدید از این موزه از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 3 عصر و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر امکان‌پذیر است.

باغ‌ موزه دفاع مقدس

باغ‌ موزه دفاع مقدس

یکی دیگر از موزه‌ های تهران که به شکل باغ‌ موزه معرفی می‌شود؛ موزه دفاع مقدس است این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌ های کشور به‌حساب می‌آید که مساحتی بالغ بر 205 هزار مترمربع را در برگرفته است. در فضای سرسبز و دلنشین این‌جا ساختمانی قرار گرفته که 7 اتاق یا تالار در خود دارد. در این موزه روایت جنگ هشت ساله ایران با کشور به نمایش گذاشته شده است.
موشک، تانک، نارنجک و هر چیزی که در جنگ به انسان وحشت می‌دهد و چهره زشت جنگ را یادآور می‌شود، اینجا می‌توان دید. از بخش‌های مختلف این موزه می‌توان به موزه دفاع مقدس، سالن شبیه‌سازی تیراندازی، دریاچه هورالعظیم و نمایش آبی، موزه روباز و نمایی از مقاومت شیرمردان جنگ، می‌توان اشاره کرد.

بهترین مسافرخانه های تهران
ادامه مطلب

همان‌طور که اشاره شد این موزه 7 تالار دارد که هر گوشه از آن یادآور رشادت‌های دلیر مردان این خاک است. تالار حیرت و واقعیت، که بهت و وحشت مردم بی‌گناه در جنگ را به نمایش گذاشته است. تالار آستانه، جایی که می‌توانید رخدادهای سال 1357 تا زمان جنگ را ببینید. تالار دفاع، این بخش از موزه در تمجید و بزرگداشت ساختار دفاعی که برای آن جان‌های شیرینی فدا شد را می‌بینید. تالار پیروزی، نمایشی از پیروزی‌های بزرگ و کوچک در طی سال‌های جنگ را در اینجا می‌بینید.

تالار شهادت، این تالار 7 مرحله دارد که در آن مراحل نیت تا عروج به نمایش گذاشته شده است. تالار آرامش، روزهای سخت جنگ و آرامش مردمی را نشان می‌دهد که نشان از دفاع از ارزش‌های کشور است. تالار سرانجام، آخرین و بالاترین بخش باغ موزه دفاع مقدس است که در آن تندیس‌ها و تصاویری از بازماندگان جنگ دیده می‌شود از تالارهای این موزه‌ است که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است. ساختمان‌های جنگ‌زده خرمشهر زیبا و مناطق جنگی جنوب ایران به شکل ماکت‌های در این موزه به‌خوبی به نمایش گذاشته شد.

    • برای بازدید از این موزه می‌توانید هر روزه از ساعت از ساعت 8 صبح تا 9 شب به آدرس تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی مراجعه کنید.

باغ موزه گیاه‌ شناسی تهران

باغ موزه گیاه‌ شناسی تهران

به بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی ایران و خاورمیانه وارد می‌شوید؛ جایی که از نظر وسعت نیز یکی از 10 باغ گیاه شناسی برتر جهان به حساب می‌آید. باغ موزه گیاه شناسی تهران از آن موزه‌های خاص است که بدلیل فضای آن حس خوبی به بازدید‌کنندگان می‌دهد و آن‌ها را به سمت خود می‌کشاند. این باغ زیبا،  مجموعه‌ای 145 هکتاری است که در سال 1348 طراحی و ساخت آن شروع شد و هنوز ادامه دارد. این باغ موزه زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در اراضی چیتگر قرار گرفته است.

در باغ گیاه شناسی ایران،  طبیعت سبز و شادی را می‌بینید که یک موزه زنده را تشکیل داده‌اند. در این باغ نمونه‌هایی از رویشگاه‌های مختلف ایران و جهان طراحی شده است. کلکسیون‌های موضوعی نیز برای آموزش و پژوهش‌های این حوزه در باغ دیده می‌شود. از رویشگاه‌های موجود،  تعداد 7 عدد به ایران و 6 عدد آن به رویشگاه‌های جهان مربوط می‌شود.

در این موزه طبیعی زنده می‌توانید 3000 نوع از گیاهان، گل‌ها و درختان را ببینید. علاوه بر این، باغ گیاه شناسی محلی برای حفاظت گونه‌های گیاهی در معرض انقراض است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. می‌توان گفت این باغ به‌عنوان بانک ژن غنی از گیاهان را در دل خود حفظ کرده است.

    • برای بازدید از این موزه می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 عصر در آدرس، اتوبان تهران – کرج، خروجی پیکان‌شهر، شهرک سرو آزاد، خیابان علی گودرزی، بلوار باغ گیاه شناسی، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور حضور داشته باشید.

کاخ موزه های تهران

tehran museums 12

به بخشی از موزه‌ها می‌رسیم که به‌جرئت می‌توان گفت در دنیا کم‌نظیر هستند. قرار است به کاخ‌هایی سر بزنیم که قصه‌های بی‌شماری را به خود دیده‌اند و رازهای بسیاری در سینه خود دارند. وقتی کاخ‌های ایرانی را با معماری محصور‌کننده‌شان می‌بینید به‌خوبی می‌توانید متوجه تفاوت‌ آن با جاهای دیگر شوید. به دیدن یک کاخ رفتن به‌اندازه کافی جذاب و سرگرم‌کننده است چه برسد به وجود موزه در آن‌ها. در لیست موزه‌ های تهران به کاخ موزه‌‌ها می‌رسیم که تجربه‌ای متفاوت از موزه‌گردی برایتان رقم می‌زند.

کاخ موزه‌ گلستان تهران

کاخ گلستان را این‌گونه معرفی کنیم که تنها میراث جهانی تهران است که در لیست آثار و میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کاخی باشکوه که قدمت آن به دوره شاهان بزرگ صفویه، چون شاه‌عباس صفوی می‌رسد. در دوره کریم‌خان زند نیز قسمت‌هایی به این مجموعه اضافه شد. این کاخ در دوره شاهان قاجار اهمیت بیشتری پیدا کرد و تا زمان خاندان پهلوی نیز از آن استفاده می‌شد. از این کاخ زیبا به‌عنوان بهشت شاهان قاجار نیز یاد می‌شود که با قدم زدن در بخش‌های مختلف آن بیشتر متوجه این مطلب می‌شوید.
گلستان با قدمتی بیش از  400 سال، هسته تاریخی ایران و تهران در عصر شاهان آن دوره به‌حساب می‌آمد این کاخ با جزئیات بی‌نظیرش به بهشتی می‌ماند که دل‌کندن از آن کار بسیار دشواری است. مجموعه گلستان از هشت سازه اصلی کاخ تشکیل شده است. در حال حاضر این کاخ مجلل بیشتر به عنوان موزه و باغ استفاده می‌شود.

زمانی که از این کاخ موزه دیدن می‌کنید به زیبای با هنر اصیل معماری ایرانی و تلفیق آن با سبک‌های اروپایی روبرو می‌شوید که شما را شیفته خود می‌کند. فرقی نمی‌کند چه سلیقه و یا علاقه‌ای داشته باشید گوشه‌گوشه این بنای شاه‌نشین شما را به خود مشغول و شیدا می‌سازد. گلستان تنها مکانی برای زندگی شاهان نبوده؛ بلکه مقری مهم برای حاکمیت پایتخت و کشور در آن دوران به شمار می‌رفته و بخش مهم و عمده‌ای از دیدار با حاکمان و سران شهرهای ایرانی و سفیران خارجی در اینجا صورت می‌گرفت.

  • برای بازدید از این کاخ موزه زیبا و جذاب می‌توانید در نیمه دوم سال، هر رزوه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر و در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر به اینجا بیایید. حداقل زمانی که برای بازدید باید در نظر بگیرد نباید کمتر از دو ساعت باشد. کاخ موزه گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی، روبروی مسجد ارگ قرار دارد.

در این مجموعه بازدید از بخش‌های خلوت کریم‌خانی، تالار ظروف  و تالار برلیان رایگان است، در ضمن در طبقات فوقانی عمارت شمس‌العماره نیز امکان بازدید وجود ندارد.

از بخش‌های مختلف کاخ موزه گلستان می‌توان به قسمت‌های چون: شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آيینه، ایوان تخت مرمر، حوض‌خانه، کاخ ابیض، خلوت کریم‌خانی، تالار عاج، تالار برلیان، تالار الماس، عمارت بادگیر و حوض‌خانه عمارت بادگیر اشاره کرد که در این بخش سعی می‌کنیم با توضیحی کوتاه شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

شمس‌ العماره

شمس‌ العماره کاخ گلستان

نام شمس‌العماره به گوش همه مردم ایران آشنا است؛ چون گل سر سرسبد گلستان به‌حساب می‌آید. عمارت خورشید یا خورشید عمارت‌های سلطنتی لفظی است که اینجا را به‌درستی معنا می‌کند. بنای این عمارت در سال ۱۲۸۴ با پنج‌طبقه و ارتفاع ۳۵ متر بنا شده تا در بین کاخ‌ها و تالارهای اطرافش دلبری کند. شاید ارتفاع ۳۵ متر در زمان حال عدد زیادی برای یک بنا محسوب نشود؛ ولی اینجا بلندترین ساختمان در زمان خودش به‌حساب می‌آمد. از نمای بیرون ساختمان گرفته تا تزیینات داخلی شمس‌العماره جز به جز شما را به خود جذب می‌کند و در حیرت هنر شاهکار پیش چشمتان می‌مانید.

تالار سلام

تالار سلام کاخ گلستان

تالار سلام خود به تنهایی به مانند کاخی زیبا و بزرگ می‌ماند. این تالار که ۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، بزرگ‌ترین تالار مجموعه گلستان به‌حساب می‌آید. در تالار سلام آثار ارزشمندی چون مجسمه مومی ناصرالدین‌شاه و برخی از آثار نقاش بزرگ عصر، کمال‌الملک قرار دارد. علاوه بر جلوه ظاهری، شاید مهم‌ترین چیزی که این تالار را متمایز می‌کند؛ تخت طاووس قاجاری و تاج کیانی باشد که امروزه تنها ماکتی از این دو در این‌جا وجود دارد. در سال ۱۳۶۰ تخت طاووس و تاج کیانی به موزه جواهرات ملی منتقل شده‌اند.

تالار آینه

تالار آینه

تالار آیینه بنای باشکوه و تماشایی با جلوه‌ای خاص که تا لحظاتی شما را درگیر انعکاس و نور می‌کند. این تالار در غرب مجموعه گلستان، بالای سردر اصلی واقع شده است. تالار پرنور آیینه در سال ۱۲۵۳ توسط صنیع الملک ساخته شد و تزیینات و آینه‌کاری آن تا سال ۱۲۶۱ ادامه داشت. محبوبیت اصلی این تالار علاوه بر جلوة باشکوه دیوار و سقف، وجود نقاشی از ناصرالدین‌شاه قاجار است که کمال‌الملک آن را به تصویر کشیده است.

ایوان تخت مرمر و تخت مرمر

ایوان تخت مرمر و تخت مرمر

قدیمی‌ترین بنای کاخ موزه گلستان ایوان تخت مرمر است و گفته می‌شود که ساخت آن به دوران کریم‌خان زند می‌رسد. ایوان تخت مرمر جایگاهی برای پادشاهان قاجار بوده است که در آن به مراسم سلام می‌نشستند و به شکلی رسمی بین تمام شاهان قاجار برقرار بود.

ایوان تخت مرمر را ایوان دارالعماره یا دیوان‌خانه نیز می‌نامیدند. گچ‌بری، خاتم‌کاری و آینه‌کاری‌هایی که در این بنا به چشم می‌خورد به‌نوعی خاص جلوه می‌کند که بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

تخت مرمر به دستور فتحعلی‌شاه قاجار در سال 1221 از معادن یزد در اصفهان حجاری شد وبه شکل سکویی دیواره‌دار در وسط ایوان قرار داده شد. تخت مرمر بر اساس داستان حضرت سلیمان که بر دوش دیو و پری قرار داشت به زیبایی طراحی و ساخته شد. این تخت باشکوه را استاد میرزا بابای شیرازی طراحی کردند و حجاری آن توسط جمعی از اساتید ماهر آن زمان صورت گرفت. تخت مرمر با نوشته‌ها و خطوط نستعلیق، اشعار زیبا و طراحی منحربفرد خود به مانند موزه‌ای هنری عمل می‌کند.

حوض‌ خانه

حوض‌ خانه کاخ گلستان

تلفیق معماری اروپایی و ایرانی را از آثاری می‌توان دید که مربوط به زمان بازگشت شاهان قاجار از فرنگ است. تغییروتحول در حوض‌خانه کاخ موزه گلستان نیز به همین دوره برمی‌گردد. زمانی که ناصرالدین شاه قاجار از سفر اروپا به کشور بازگشت، تحت‌تأثیر معماری و سبک ساخت بناهای آنجا گوشه‌های از کاخ را به شیوه‌ای متفاوت درآورد.
در حوض‌خانه کاخ آثاری فاخر دیده می‌شود که بیشتر به دوران مظفرالدین‌شاه و ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد. آثاری که برخی از آن مربوط به تابلو‌ها و اشیای اهدایی از طرف پادشاهان و سران اروپایی به شاه آن زمان است.

کاخ ابیض، موزه مردم شناسی

کاخ ابیض

کاخی به سبک معماری اروپایی به رنگ سفید در گوشه‌ای از سرای گلستان می‌بینید که به کاخ ابیض معروف است. این کاخ به دستور ناصرالدین شاه قاجار برای نگه‌داری از هدایای گران قیمتی که  سلطان عبدالحمید عثمانی پیشکش کرده بود ساخته شد. هدایایی مثل چند دست مبل استیل لوئی شانزدهم، پرده‌های مخملی، آینه‌هایی با قاب و پایه‌ای از طلا و نقره و فرش‌های نفیس که همگی در اینجا نگه‌داری می‌شد. رنگ سفید این کاخ و طراحی اروپایی آن سبب نام‌گذاری آن به کاخ ابیض شد.

این کاخ از بهترین و کامل‌ترین موزه‌های مردم شناسی در ایران به‌حساب می‌آید که بازدید از آن برای گردشگران بسیار جالب است. گفته می‌شود نقشه این کاخ را خود ناصرالدین‌شاه قاجار کشیده و ابعاد آن را مطابق با طول و عرض بزرگ‌ترین قالی دربار گذاشته است. با نصب تابلوهای هدیه و قرار دادن اشیا بسیار قیمتی در این کاخ،  به محلی درخور برای پذیرایی از پادشاهان کشورهای مختلف تبدیل شد.

در دوره معاصر نمایشگاه‌هایی در این کاخ برگزار شد که نخستین‌ آن‌ها نمایشگاه پوشاک زنان در سال 1336 بود. سال 1346 در دوره پهلوی مرمت عمده‌ای از کاخ صورت گرفت که از فرسایش بیشتر آن جلوگیری شد و در سال 1347 به دستور رضاشاه به موزه مردم‌شناسی اختصاص داده شد.

با کمک کارشناسانی، در هر گوشه ایران وسایلی جمع شد تا موزه‌ شکل بگیرد. در سال 1316 بعد از تلاش‌های بسیار این موزه در ساختمانی واقع در خیابان بوعلی تهران بنا شد و در حال حاضر محل انجمن آثار و مفاخر ملی ایران است. این موزه از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین موزهای مردم‌شناسی ایران شمرده می‌شود. این موزه از دوطبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن به بخش اداری و تالارهای نمایش و طبقه دوم آن به پوشاک مناطق مختلف ایران و پوشش زنان و مردان قاجار مربوط می‌شود.

تالار ظروف

تالار ظروف

ساخت این ساختمان به سال 1344 می‌رسد که برروی بقای عمارت قاجار در شمال ساختمان سفره‌خانه قرار گرفته است. تعدادی از هدایای پادشاهان اروپا که به شاهان قاجار اهدا شده بود به این موزه منتقل شده است و در داخل ویترین‌های این موزه نگه‌داری می‌شود.

ظروف سرویس چینی مربوط به ناپلئون بناپارت، سرویس اهدایی نیکای اول امپراتور روس،  سرویس ساخته شده از سنگ قیمتی مالاشیت از طرف الکساندر سوم، سرویس چینی ویلیهلم و سرویس جواهر نشان اهدایی ملکه ویکتوریا از جمله ظروف گران‌بها و زیبایی است که در اینجا قرار دارد.

خلوت کریم‌ خانی

خلوت کریم‌ خانی

در قسمت شمال شرق کاخ گلستان بنایی سرپوشیده شبیه به ایوان ستون‌دار به چشم می‌خورد که به خلوت کریم‌خانی مربوط می‌شود. در این مکان دو اثر معروف و باارزش به نام تخت مرمرین فتحعلی‌شاه و سنگ مزار ناصرالدین‌شاه وجود دارد. این بخش از کاخ گلستان به جلوخان یا خلوت کریم‌خانی معروف است. نام این بنا نشان از قدمت بالای آن دارد که یکی از دلایل آن احداث بنا در دوره کریم‌خان و علت دیگر کار ناجوانمردانه‌ای است که آقا محمد خان قاجار با بقای جسد کریم‌خان در این مکان کرد و محل دفن استخوان‌ها را به محل عبور و مرور روزانه تبدیل کرد.

بعد از برچیده شدن قاجار، در زمان رضا شاه پهلوی و به دستور ایشان پله‌های محل دفن شکافته شد و تکه‌های باقیمانده جسد  شاه زند را بیرون کشیدند. در نهایت، بقای جسد در مقبره شاه صفی و شاه سلطان در قم دفن گردید. سنگ مزار ناصر‌الدین شاه که ابتدا در آستانه عبدالعظیم و بر مزار این شاه بود در اوایل انقلاب به کاخ گلستان منتقل شد و بعد از 17 سال در خلوت کریم‌خانی نصب شد. تخت مرمر نیز در کنار سنگ قبر ناصرالدین‌شاه قرار دارد که اشعاری بر روی آن به چشم می‌خورد.عمارت بادگیر

تهرانگردی در 5 روز
ادامه مطلب

به سمت بخش جنوبی مجموعه گلستان که بروید یکی از زیباترین موزه‌های تهران را خواهید دید که زمان ساخت آن به دوره فتحعلی شاه قاجار می‌رسد. در عمارت بادگیر، طراحی و جلوه زیبایی از هنر ایرانی را می‌بینید که با آینه‌کاری، زرنگاری، گچ‌بری و منبت‌کاری‌ها چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.

کف‌پوش‌های معرق هفت‌رنگ، ستون‌های گچی مارپیچ، آینه‌کاری و نقاشی‌ها؛ همه‌وهمه در اینجا شما را به حیرت تحسین وامی‌دارد. در زیر این عمارت، عکاس‌خانه فعلی قرار دارد که چهارگوشه آن چهار بادگیر بلند با کاشی‌های معرق رنگارنگ قرار گرفته است. این فضا مکانی برای فرار از روزهای گرم تابستان است. گفته می‌شود تاج‌گذاری مظفرالدین‌شاه قاجار در روزهای گرم تابستان در همین ساختمان بر روی تخت طاووس برگزار شده است.

تالار عاج

تالار عاج

دو عاج فیل در این تالار دلیل نام‌گذاری این تالار در آن دوران است که جلوه خاصی به بنا داده است. شاید بتوان گفت جذاب‌ترین بخش تالار به تابلوی آبرنگ محمود خان ملک‌الشعرا است که از نمای بیرونی تالار کشیده است. در نمای داخلی و ساختمان این تالار طی سلطنت شاهان مختلف تغییراتی ایجاد شده است. قدمت اولیه این به بنا به قبل از تالار سلام و تالار آیینه برمی‌گردد.

عمارت چادر خانه

عمارت چادر خانه

در کاخ موزه گلستان عمارتی وجود دارد که به نگهداری از چادرهای سلطنتی مربوط می‌شود. این عمارت بین عمارت بادگیر و تالار الماس قرار گرفته است. ایل قاجار به زندگی در چادر و خارج از ساختمان علاقه زیادی داشته‌اند و همین امر سبب حضور پرتکرار آن‌ها در خارج از کاخ می‌شد.

این بنا در طول عمر خود بارها مرمت شد که زمان آخرین مرمت آن به سال 1377 برمی‌گردد که جهت ایجاد فضای نمایشگاهی ترمیم شد. در سال 1400 بعد از نصب ویترین‌های مختلف در این قسمت به مکانی ثابت برای نمایشگاه‌های موقت کاخ موزه گلستان تبدیل شد.

تالار الماس

تالار الماس

با عبور از عمارت بادگیر به عمارت الماس یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها می‌رسید. این تالار از دوره فتحعلی شاه قاجار به یادگار باقی‌مانده است و آینه‌کاری‌های هنرمندانه، آن را به تالار الماس تبدیل کرده است. در زیر این تالار حوض خانه قرار دارد که پیش‌تر به آن اشاره شد. قدیمی‌ترین اثر در تالار الماس، مقرنس‌های آینه‌کاری شده ایوانچه سمت جنوبی است که در اینجا به چشم می‌خورد. تالار الماس را به دلیل وقایع آن زمان، یادگار محمدتقی خان امیرکبیر نیز می‌دانند.

تالار برلیان

تالار برلیان

رقص نور را در چشمانتان حس می‌کنید وقتی به این تالار وارد می‌شوید و علت آن، همان چیزی است که این جا را محبوب و مشهور ساخته است. چلچراغ، حوض بلور اهدایی امپراتور روسیه و آینه‌کاری‌های بی‌نظیر اینجا برلیان را یادآور می‌شود. پیش‌ازاین تالار برلیان، تالار بلور در زمان فتحعلی شاه در اینجا قرار داشت. در این تالار نیز مثل هر گوشه‌ای از کاخ گلستان تابلوهای و نقش‌ونگار خیره‌کننده‌ای به چشم می‌خورد.

موزه عکسخانه کاخ گلستان

موزه عکسخانه کاخ گلستان

در بخش زیرین عمارت بادگیر و همان حوض‌خانه خنک تابستانی برای شاهان، موزه عکس دیده می‌شود. در این موزه مجموعه‌ای از عکس‌های دوره خاندان قاجار به چشم می‌خورد. علاوه بر عکس می‌توانید از وسایل عکاسی آن زمان هم دیدن کنید که برایتان جالب خواهد بود. این مجموعه عکس به‌عنوان دومین مجموعه بعد از مجموعه سلطنتی انگلستان است. ناصرالدین‌شاه در آن زمان جز کسانی بود که به عکس و عکاسی علاقه‌ نشان می‌داد. در این موزه عکس‌های این شاه و عکس‌هایی که ایشان ثبت کرده‌اند به همراه دستخطشان در اینجا دیده می‌شود.

موزه مخصوص

موزه مخصوص

موزه مخصوص بخش از حوض‌خانه تالار سلام است که در سال ۱۲۵۳ ساخته شده است. معماری این بنا توسط حاج ابوالحسن معمار نوایی انجام شده که پیش‌تر شاگرد محمدحسن خان صنیع الدوله بوده است. گفته می‌شود این تالار از همان ابتدا به‌منظور موزه ساخته شده است. نخستین موزه سلطنتی و دولتی که توسط ناصرالدین‌شاه قاجار در جای دیگری از باغ تأسیس شد؛ اما بعد از برگشت از سفر اروپا و نیاز به تغییر ساختار با طراحی جدیدتر به اینجا منتقل شد.

در ابتدا علاوه بر وسایل زینتی و گران‌بها چون زره شاهان پیشین، هدایای سلطنتی، تابلو‌ها، گلدان‌ها و ساعت‌ها؛ بسیاری از جواهرات سلطنتی نیز در این موزه نگه‌داری می‌شد که در حال حاضر به موزه بانک مرکزی ایران موزه‌ای مستقل به خود اختصاص داده‌اند. آخرین رویداد تاریخی در این بخش از کاخ مربوط به تاج‌گذاری پهلوی اول و تاج‌گذاری پهلوی دوم می‌شود.کاخ موزه سعدآباد تهران

زیبایی کاخ‌های باشکوه تهران و ایران انتهایی ندارد، طوری که هر چه پیش‌تر می‌روید بیشتر شیفته این نوع از موزه‌ها می‌شوید. برای بازدید از موزه سعدآباد باید به مکانی خوش‌آب‌وهوا در نقطه‌ شمالی تهران بیایید. بازدید از این موزه هم فال است و هم تماشا. قدم زدن در باغ و کنار رودخانه جاری در کاخ موزه سعدآباد لذت بازدید و موزه گردی را برای شما دوچندان می‌کند.

مجموعه زیبای کاخ سعدآباد وسعتی در حدود ۱۱۰ هکتار دارد که از مشهورترین و محبوب‌ترین کاخ‌ موزه‌های تهران به‌حساب می‌آید. موقعیت جغرافیای این کاخ دلیلی خوبی برای اقامت‌های تابستانی شاهان ایرانی به‌خصوص در دوره پهلوی به‌حساب می‌آمده که با طراحی بسیار زیبا و معماری ایرانی، فضایی باشکوه را ایجاد کرده‌اند.

در دوره قاجار و پهلوی حدود ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ در این مجموعه ساخته شد تا سعدآبادی که ما امروزه می‌بینیم را تشکیل بدهند. غیر از کاخ‌ها، تأسیسات و امکانات دیگری مثل استخر، چشمه‌، زمین تنیس، آمفی تئاتر، گلخانه، سالن بولینگ، سینما و بخش‌های دیگر در این مجموعه عظیم دیده می‌شود. بازدید از دو کاخ سفید و کاخ سبز برای عموم مردم در اینجا آزاد است. یکی دیگر از کاخ‌ها، کاخ سیاه است که در دوره رضاشاه پهلوی با سنگ‌های مرمر سیاه تزیین شده است. در این کاخ تعداد زیادی نقاشی به سبک‌های شرقی و غربی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن دیدن کنند.

  • بازدید از کاخ موزه سعدآباد به صورت هر روزه در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر و نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر امکان‌پذیر است.  کاخ موزه سعدآباد در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری واقع شده است.

در مجموعه سعدآباد بخش‌های مختلفی برای بازدید وجود دارد که در این بخش به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. بخش‌هایی چون کاخ موزه ملت، موزه پوشاک سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، موزه آشپزخانه سلطنتی، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آب، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد که با حضور در مجموعه سعدآباد می‌توان از آن دیدن کرد.

کاخ سبز

کاخ سبز

کاخ سبز یا همان موزه سبز در واقع قدیمی‌ترین کاخ دوره پهلوی و از زیباترین بخش‌های مجموعه سعدآباد است. این کاخ در ابتدا به شکل بنایی نیم طبقه ساخته شد و رضا شاه در سال ۱۳۰۱ آن را از علی خان والی خریداری کرد؛ درست در روزگاری که وزیر جنگ دولت قاجار بود و پس از سلسله قاجار و بر تخت نشستن رضاخان این کاخ را به زیبایی بازسازی کرد و گسترش داد. این کاخ محل اقامت و دفتر کار پهلوی اول بود. مهم‌ترین رویداد تاریخی در این کاخ انعقاد پیمان سعدآباد در سال ۱۳۱۶ بود.

کاخ سبز مساحتی در حدود ۵۷۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است که با احتساب زیر زمین و بخش‌های اداری مساحت آن به ۱۳۶۵ مترمربع می‌رسد. از نمای بیرونی و سنگ‌های خوش‌رنگ گرفته تا هر جز در درون کاخ را که ببینید شما را به وجد می‌آورد و جذب خود می‌کند.

بعد از تبعید رضاشاه تا مدت زیادی از این کاخ استفاده مهمی نمی‌شود تا اینکه در اواخر دهه ۴۰  محمدرضا شاه اقدام به بازسازی و تغییرات مثبتی در بخش‌های مختلف این کاخ کرد. بعد با مجهز و به‌روزتر شدن این کاخ، تبدیل به مکانی برای پذیرایی از مهمانان خارجی و انجام جلسات مهم شد.

در سال ۱۳۵۷ کاخ سبز به حفاظت نیروهای موقت درآمد و یک سال بعد تحت‌نظر وزارت ارشاد اسلامی اداره درآمد و بعد از آن به عنوان موزه به ثبت رسید و از سال ۱۳۶۰ بازدید از آن برای مردم امکان‌پذیر شد. موزه سبز از دو طبقه تشکیل شده که طبقه اول آن، اتاق انتظار، دفتر کار پهلوی، تالار آیینه، سرویس بهداشتی، اتاق‌خواب و تالار ناهارخوری دیده می‌شود. در طبقه دو این بنا؛ دو اتاق‌خواب، تالار پذیرایی، تالار ناهارخوری و دفتر کار دیگری نیز وجود دارد.

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت

نمای سفید و یکدست این کاخ دلیل نام‌گذاری آن به نام کاخ سفید است. شاهکار هنر معماران ایرانی را در ظاهر بنا و طراحی ویژه داخل کاخ به خوبی‌ می‌بینید. این کاخ با ۵۰۰۰ مترمربع مساحت یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران به‌حساب می‌آید و البته بزرگ‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد نیز هست. این کاخ به امور تشریفاتی و اداری محمدرضا شاه و همسرش فرح پهلوی اختصاص داشت که هنوز هم آثاری از آن دیده می‌شود. ساخت کاخ سفید در سال ۱۳۱۰ به دستور رضاشاه آغاز و در سال ۱۳۱۵ پایان یافت.

در هر گوشه‌وکنار این کاخ، گوشه‌ای از آثار دستان هنرمند و قهار آن زمان به‌خوبی دیده می‌شود. گچ‌بری، آيینه‌کاری، سنگ‌تراشی، طراحی دکور داخلی، ظروف، وسایل پذیرایی، جز به جز اتاق‌ها از پرده تا فرش و سنگ و دیوار‌کوب چنان زیبا و هنرمندانه چیده شده که برای لحظاتی محو تماشای آن می‌شوید و به آن دوره سفر می‌کنید.

کاخ سفید دارای بخش‌هایی از جمله زیر‌زمین، موزه مجموعه هنری فرح، انبار ظروف، انبار لباس، رخت‌کن لباس و تأسیسات، سالن سینما و آبدارخانه است. اتاق بیلیارد، آرایشگاه، اتاق تشریفات، اتاق پذیرایی، دفتر کار فرح، تالار موسیقی، خوابگاه تالار غذاخوری و… از دیگر بخش‌های این کاخ موزه جذاب و دیدنی به شمار می‌روند.

کاخ سفید بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان کاخ‌موزه ملت نام‌گذاری شد و ازآن‌پس به‌عنوان موزه در اختیار میراث‌فرهنگی برای بازدید مردم قرار دارد.

موزه ظروف سلطنتی

موزه ظروف سلطنتی

در قسمت شرقی مجموعه سعدآباد موزه ظروف سلطنتی با مساحت ۲۶۰۰ مترمربع به چشم می‌خورد. در این موزه ۵۰۳ قطعه ظرف سلطنتی از انواع مختلف را جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است. ظروف این موزه در پنج سالن و دو طبقه به چهار دسته تقسیم شده است؛ ظروف دوره قاجار، دوره پهلوی اول، دوره پهلوی دوم و ظروف اهدایی به پهلوی اول، دوم و فرح پهلوی. بازدیدکنندگان در این بخش به‌نوعی متفاوت با زندگی شاهان ایرانی آشنا می‌شوند.

ساختمان این موزه به دستور رضاشاه برای اشرف بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ احداث شد که به دستور اشرف در سال ۱۳۵۰ فضای داخلی آن مورد بازسازی قرار گرفت. بنای مذکور، پس از انقلاب در سال ۱۳۷۴ به عنوان موزه ظروف تغییر کاربری داد و در همان سال آثار موزه جمع شد و به ساختمان موزه به نهاد ریاست‌جمهوری تحویل داده شد. سال ۱۳۸۴  این ساختمان مجدد در اختیار میراث‌فرهنگی قرار گرفت و با انتقال اشیا به‌عنوان موزه صنایع دستی تغییر کاربری داد. در سال ۱۳۸۸ مجدد تصمیم به تبدیل اینجا به عنوان موزه ظروف سلطنتی گرفته شد.

موزه آب

موزه آب

موزه آب سعدآباد در ضلع جنوب شرقی این کاخ قرار دارد و ساختمان اصلی آن فضای حدود ۲۶۷۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. هدف از ایجاد این موزه جمع‌آوری، نگهداری، نمایش و حفظ و احیای میراث گذشتگان در بخش‌های مربوط به انتقال آب، توزیع و بهره‌برداری و فنون به کار رفته در حوزه آب است.

پیش‌تر این ساختمان به جهت دفتر مخصوص پهلوی و سپس به عنوان فضای برای پذیرایی از مقامات درباری و مراجعین شاه استفاده می‌شد. این ساختمان در سال ۱۳۷۶ به عنوان موزه آب به بازدیدکنندگان معرفی شد. موزه آب چهار گالری در ساختمان اصلی و یک گالری در ساختمان کناری خود دارد.

در موزه آب سعدآباد می‌توانید از وسایل اندازه‌گیری آب، وسایل سنتی مربوط به آب و حفر چاه، اسناد میرابی، ماکت‌های مربوط به ابنیه قدیم و… دیدن کنید.

موزه خط و کتابت میرعماد

موزه خط و کتابت میرعماد

یکی دیگر از بناهای قدیمی مجموعه سعدآباد به موزه خط و کتابت میرعماد مربوط می‌شود. بنای موزه به اواخر دوره پهلوی و دوره قاجار می‌رسد. این ساختمان در قدیم محل زندگی فرزندان محمدرضا به نام‌های فرحناز و علیرضا بوده است و در سال ۱۳۷۶ به نام مشهورترین خوش‌نویس عصر صفوی در قالب موزه افتتاح شد. در این موزه، خطوط قبل از اسلام، خطوط اسلامی، خطوط تفننی، اشیای کاربردی و نسخ قدیمی نگه‌داری می‌شود که علاقه‌مندان به این هنر را به سمت خود می‌کشاند.

موزه آشپزخانه سلطنتی

موزه آشپزخانه سلطنتی

آشپزخانه سلطنتی، کنار رودخانه دربند در فضای ۸۰۰ مترمربع قرار دارد و تاریخ ساخت آن به زمان پهلوی دوم می‌رسد. بنای با دو طبقه زیرزمین و همکف که فقط غذای کاخ سفید یا همان موزه ملت امروزی را تهیه می‌کرده است. در سال ۱۳۵۴ تجهیزات این آشپزخانه از یک شرکت آلمانی مدرن تهیه شده است. آشپزهای شخصی محمدرضا پهلوی و خانواده او در این مکان اجازه کار داشتند که در سفرهای داخلی و خارجی نیز با آن‌ها همراه می‌شدند. این ساختمان بعد از ۳۲ سال به کاربری قبلی خود به عنوان موزه سلطنتی برگشته است.

موزه اتومبیل‌ های سلطنتی

موزه اتومبیل‌های سلطنتی

اگر اتومبیل‌های لوکس و خارجی را می‌پسندید، به کلکسیون سلطنتی خاندان پهلوی بیایید. بنز ۶۰۰، بنز 300sl، رولزرویس، کادیلاک و… از ماشین‌های خاصی هستند که اینجا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. این ماشین‌ها که بعد از انقلاب هر کدام به دلیل نقضی فنی بی‌استفاده بودند بعد از تعمیر توسط افراد ماهر، از آن‌ها برای نمایش در موزه اتومبیل به علاقه‌مندان استفاده می‌شود.

قیمت هتل در تهران
ادامه مطلب

ماشین‌های خاص و لوکسی که کمتر جایی می‌توان دید، چیزی مثل بنز ۶۰۰ زرهی با ۶ تن و نیم وزن از تولیدات خاص و انحصاری شرکت مرسدس تحسین و هیجان علاقه‌مندان را به دنبال دارد و از دیدن آن غرق لذت می‌شوند. این موزه بعد از بازسازی و جابه‌جایی در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد.

موزه سلاح‌ های دربار

موزه سلاح‌ های دربار

موزه سلاح‌های دربار در شمالی‌ترین نقطه سعدآباد قرار دارد که ساختمان آن پیش از انقلاب محل سکونت غلامرضا پهلوی بوده است. موزه سلاح به‌عنوان موزه‌ای دايمی، شامل ۷۰ اسلحه شکاری، کمری، جنگی و ملزومات آن‌هاست. تفنگ‌های متنوعی از نوع  شکاری ساخت کارخانه‌های معروف اسلحه‌سازی اروپا و آمریکا از جمله رمینگتون، وینچستر، اسپیرینگ فیلد و برنو از ویژگی‌های این موزه است.

موزه دارای چهار سالن نمایش است که در آن‌ها تپانچه‌های متعلق به دوره قاجار با تزیینات عاج و صدف، تفنگ‌های سرپر قدیمی با تزیینات عاج و فلز، باروت دان‌های چرمی و فلزی و سلاح‌های مربوط به دوره پهلوی همراه با فضاسازی تاریخی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. عکس‌های تاریخی مربوط به دوره قاجار و پهلوی، کلاه‌های نظامی و مدال‌های متعلق به دوره پهلوی نیز در اینجا دیده می‌شود. ‌

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

بخشی از کاخ سعدآباد مربوط به دوره قاجار در ضلع شمال غربی مجموعه دیده می‌شود که به عنوان موزه برادران امیدوار مورد بازدید قرار می‌گیرد. عیسی و عبدالله امیدوار دو برادر ایرانی در سال ۱۳۳۳ سفر بلند‌پروازانه خود را به دور دنیا آغاز می‌کنند و اشیا و زندگی مردم در دوران و تمدن‌های دور را اکتشاف کرده و در این موزه به نمایش گذاشته‌اند.

موزه نظامی

موزه نظامی

موزه نظامی از آن دست موزه‌هایی است که طرف‌داران خاص خودش را دارد. این موزه در بخش مرکزی مجموعه سعدآباد قرار دارد که در زمان پهلوی بعد از جابه‌جایی‌هایی به کاخ شهرام شهرت گرفت. در این موزه سلاح‌ها، مدال‌ها و پوشاک نظامی گوناگون ایران و دوره‌های مختلف تاریخ به چشم می‌خورد. از بخش‌های مختلف موزه می‌توان به سالن پوشاک ادوار مختلف ارتش ایران، سالن سلاح‌های سرد، سالن، مدال و نشانه‌ای ارتش و سلاح‌های گرم اهدائی به سران ارتش، سالن سلاح‌های سبک ‌و سنگین، سالن سلاح‌های خارجی با قدمت طولانی اشاره کرد.

از دیگر بخش‌های موزه‌ مجموعه سعدآباد که بازدید از آن‌ها برایتان جالب خواهد بود می‌توان به موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد و موزه زیبای نگارستان اشاره که در بازدید از کاخ موزه سعدآباد می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

کاخ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران

کاخ نیاوران که امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود یکی دیگر از کاخ‌های سلطنتی دوره قاجار و پهلوی در شمال تهران است. از این مجموعه در ابتدا به عنوان اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار استفاده می‌شد و در زمان پهلوی دوم بخش‌هایی از آن تخریب و با طراحی مدرنی بازسازی شد.

این کاخ در سال 1360 به تملک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و در سال 1365 از آن به عنوان موزه برای بازدید عموم استفاده شد. از بخش‌های دیدنی مجموعه نیاوران می‌توان به کاخ صاحبقرانيه، کاخ اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ها شاره کرد که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

    • برای بازدید از این کاخ موزه زیبا می‌توانید در نیمه دوم سال هر رزوه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر و در نیمه اول از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر به آدرس تهران، میدان شهید باهنر یا نیاوران حضور پیدا کنید.

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه همان‌طور که  از اسمش پیداست به دوران قاجار  و شاه صاحب قران مربوط می‌شود. تابلوها، فرش‌ها و تمام اجزای این کاخ آن‌قدر نفیس و زیباست که به فیلم‌های پر زرق‌وبرق شباهت دارد. این کاخ در سال 1229 به دستور ناصرالدین شاه قاجار بنا شد و محل حکومت وی قرار گرفت و در زمان پهلوی به عنوان دفتر کار محمدرضا شاه استفاده می‌شد.

موزه حوض‌خانه

ویژگی‌های خاص حوض‌خانه آن را به یک موزه برای بازدید مردم تبدیل کرده است. حوض‌خانه به لحاظ معماری و تزیینات زیبای آن، یکی از زیباترین مکان‌های کاخ نیاوران به حساب می‌آید. این بخش از کاخ که امروزه به موزه تبدیل شده است آثار برجسته‌ای چون نقاشی‌ حوض‌خانه صاحبقرانیه اثر نقاش بزرگ کمال‌الملک  و در قسمت شاه‌ نشین شمالی مجلس شیخ صنعان بر روی سنگ نقش زده‌اند. تابلو‌ها، آثار نقاشی و خوش‌نویسی متعدد از عمده دیدنی‌های این موزه به حساب می‌آیند.

موزه خودروهای اختصاصی

موزه خودروهای اختصاصی

اگر به خودرو آن هم از نوع لوکس و چشم‌نواز علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این موزه دیدن کنید. این موزه در قسمت شمال غربی کاخ نیاوران قرار دارد که مجموعه‌ای از خودروها و موتورسیکلت‌های دوره پهلوی در آن قرار دارد.

موزه کتابخانه اختصاصی

موزه کتابخانه اختصاصی

موزه کتابخانه از آن جاهایی است که مشتاقان کتاب و کتاب‌خوانی را به سمت خود می‌کشاند. موزه کتابخانه در ضلع شمال شرقی مجموعه نیاوران قرار دارد که در آن مجموعه‌ای چشمگیر از نسخ خطی و تابلو‌های برجسته وجود دارد. علاوه بر کتاب، مجسمه‌ها و آلات موسیقی نیز در این موزه به چشم می‌خورد.

کوشک احمد شاهی

کوشک احمد شاهی

نام کوشک به خوبی نشان از دوره آن دارد، کوشک احمدشاهی در دوره احمدشاه ساخته شده است و از آن بخش‌های جذابی است که تماشای آن برایتان خیلی جالب خواهد بود. بسیاری از قسمت‌های این بنا را در سریال قهوه تلخ و سریال‌های تاریخی دیگر دیده‌اید که تماشای آن از نزدیک تجربه لذت‌بخش‌تری خواهد بود.

موزه جهان‌نما

در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه که قبلاً معرفی شد، موزه جهان‌نما را خواهید دید. اینجا شما را به یاد موزه لوور می‌اندازد. در موزه جهان نما آثار هنری و فرهنگی ایران و جهان در نمایی چشم‌نواز و نورانی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده‌ است.

موزه های تهران برای کودکان

یکی از بهترین تفریحات برای کودکان که هم سرگرم‌کننده است و هم آموزنده، بازدید از موزه است. شما می‌توانید باتوجه‌به سلیقه و علایق فرزندان خود از میان موزه‌های شهر تهران انتخاب خوبی برای اوقات فراغت آن‌ها داشته باشید که جنبه علمی نیز دارد. این موزه‌ها طوری طراحی شده‌اند که بچه‌ها بتوانند بدون خستگی ساعت‌ها به یادگیری و گردش در موزه بپردازند.

موزه هیومن پارک مناسب کودکان

موزه هیومن

هیومن پارک از زیرمجموعه‌های موزه حیات‌وحش دارآباد است. این پارک بزرگ‌ترین پارک موضوعی در مورد بدن انسان در خاورمیانه شناخته شده است که به شما  و کودکتان امکان سفری اسرارآمیز به درون بدن انسان را می‌دهد. محتوای هیومن پارک توسط اساتید برجسته دانشگاه تهیه و تولید شده و کارشناسان از همان ابتدا برای ارائه توضیحات لازم شما را راهنمایی می‌کنند. کودکان در این پارک می‌توانند مطالب زیادی در مورد کارکرد قسمت‌های مختلف اندام بدن انسان یاد بگیرند.

    • بازدید از این موزه هر روزه از ساعت 11 صبح تا 9 شب در آدرس تهران، میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از جوادیه، خیابان موزه امکان‌پذیر است.

موزه کودک ایرانک

موزه کودک ایرانک

ایرانک یا ایران کودکی  یکی از درگاه‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است. این موزه در سال 1385 با نام بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران راه‌اندازی و برای عموم رونمایی شد. از سال 1390 ایرانک به دو پایگاه داده‌ها و موزه مجازی بخش شد و در سال 1398 موزه واقعی ایرانک نیز افتتاح گردید.

هدف این موزه بر این است که هر چیز از میراث کودکی در سرزمین ما برجامانده با جامعه فرهنگی و دوستداران دنیای کودک پیوند بخورد. همه چیز اینجا یا درباره کودکان و نوجوانان است یا برای کودکان و نوجوانان، این موزه تا سنین 16 سالگی را پوشش می‌دهد. در اینجا فعالیت‌های مانند قصه خوانی و کارگاه تصویرگری با حضور کارشناسان این حوزه برای کودکان برگزار می‌شود.

    • این موزه در  بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی)، سالن گنجینه اسناد ملی قرار دارد و در روزهای یکشنبه تا جمعه از 10 صبح تا 9 شب پذیرای علاقه‌مندان است.

موزه خیمه شب بازی

موزه خیمه شب بازی

این موزه جذاب در سال 1397 در خانه فرهنگ و هنر مانا تاسیس شد تا با خیمه شب بازی به دنیای قصه‌ها سفر کنید. هدف از تاسیس این موزه معرفی و حفظ یکی از مهم‌ترین و مشهورترین هنرهای نمایشی عروسکی قدیمی ایران یعنی خیمه ‌شب ‌بازی است. کتاب‌های تخصصی این ‌هنر و داستان‌های آن، ابزار و وسایل خیمه ‌شب‌ بازی که شامل خیمه، صفیر (سوتک فلزی)، شلاق یا تعلیمی ( وسیله‌ای که مرشد با آن عروسک‌های خطاکار را تنبیه می‌کند) و ساز‌های این ‌هنر (تشمبک و کمانچه) از دیگر مواردی است که در این موزه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

    • برای بازدید از این موزه در آدرس تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال، کوچه شاهد؛ هر روز از ساعت 10 صبح تا 10 شب حضور پیدا کنید.

موزه تاریخ کانون پرورش فکری

موزه تاریخ کانون پرورش فکری

همان‌طور که از نامش پیداست این موزه به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأسیس شده است. در اینجا مفاهیم تاریخی با استفاده از راویان قصه‌گو‌ها برای کودکان آموزش داده می‌شود. موزه کانون شامل بخش‌های چون تونل زمان، راهروی تاریخ، سفینه تاریخ، مکتب‌خانه، مفاخر ایران و گنجینه تاریخ‌شناسی است که در تمام قسمت‌ها بچه‌ها با بازدید از اشیا و خواندن توضیحات و گوش‌دادن به راهنمایان با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا می‌شوند.

    • بازدید از این موزه در آدرس میدان شهدا، ابتدای خیابان پیروزی، خیابان افروز، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا یک بعدازظهر امکان‌پذیر است.

موزه طبیعت و حیات‌ وحش

موزه طبیعت و حیات‌ وحش

حیات‌وحش همیشه از آن بخش‌های هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی برای همه افراد به‌خصوص در سنین کودکی است. موزه طبیعت و حیات‌ وحش تهران یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های حیات‌وحش ایران است که اغلب گونه‌های حیوانات وحشی ایران در آن وجود دارد.

اینجا گونه‌های زیستی متنوع ایران و جهان از خزنده و پستاندار گرفته تا انواع پرندگان مهاجر و بومی وجود دارند. از نمونه‌های قابل‌توجه و کمیابی که به‌تازگی به مجموعه جانوری موزه اضافه شده، پوست ببر منقرض شده ایران است. موزه حیات‌وحش چندین سالن دارد که هر کدام به موضوعی پرداخته؛ از جمله سالن حشرات، سالن آفریقا، سالن زمین‌شناسی، سالن آبزیان و خزندگان، کارگاه تاکسیدرمی. از دیگر امکانات اینجا می‌توان به سینمای شش بعدی، بخش تحقیقات زنبورعسل، کلبه عکس و رویا پارک اشاره کرد.

    • آدرس موزه طبیعت و حیات وحش در تهران، خیابان نیاوران، ابتدای دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه قرار دارد که جز شنبه‌ها هر روز از ساعت 8 صبح تا 6 عصر می‌توان از آن دیدن کرد.

موزه عروسک و فرهنگ ملل

موزه عروسک و فرهنگ ملل

اینجا بهشت کودکان است. در این موزه مجموعه‌‌ای از عروسک‌‌های قومی ساخت ایران و جهان را در خود جا داده است. این موزه بیش از 2000 قطعه عروسک از نوع عروسک‌های فرهنگی ملل از 80 کشور جهان دارد که به تفکیک هر قاره در بخش‌های مختلف آن به نمایش گذاشته شده‌اند. در اینجا می‌توانید با آیین‌، آداب و رسوم، هنر، پوشاک، موسیقی، صنایع دستی و میراث طبیعی ایران و جهان آشنا شوید.

    • موزه عروسک در تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲ قرار دارد که در روزهای جمعه و پنج‌شنبه از ساعت 11  صبح الی 18 عصر قابل بازدید است.

موزه های تهران برای عکاسی

موزه های تهران برای عکاسی

قطعاً وقتی شما هم وارد موزه‌ای در تهران یا هر جای دیگر می‌شوید دوست دارید تصاویری به یادگار از آن داشته باشید. به‌ویژه زمانی که به یک باغ‌ موزه یا کاخ موزه وارد می‌شوید سوژه‌هایی جلوی چشمتان قرار می‌گیرد که گذشتن از آن‌ها سخت است. تقریباً می‌توان گفت تمام موزه‌های تهران امکان عکاسی وجود دارد؛ اما نه با هر دوربین و تجهیزاتی و نه در هر بخشی از موزه.

در هر موزه قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد. اگر قصد عکاسی یا فیلم‌برداری در هر موزه یا بخشی از آن دارید بهتر است قبل از آن، از قوانین موزه مطلع شوید که آسیبی به وسایل موجود در موزه نرسد و میراث ملی برای همیشه حفظ شود.

موزه علوم تهران، موزه سنگ و گوهر دریای نور، موزه عکاس‌خانه شهر، موزه تماشاگه زمان، موزه حشرات هایک میرزایانس، موزه مقدم، موزه فرش، موزه ملی ملک، موزه پول، موزه آبگینه و سفالینه، موزه جواهرات ملی، موزه رضا عباسی، موزه ارتباطات و پست مخابرات، موزه قرآن کریم، موزه علوم و فناوری، موزه علوم زمین، موزه ملی تاریخ علوم پزشکی، موزه خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر، موزه موسیقی، موزه هنرهای دینی امام علی، موزه صلح، موزه عبرت، موزه خودروهای کلاسیک، موزه ورزش، موزه شهید مدرس و موزه شهید چمران از دیگر موزه‌های معروف تهران است که با برنامه‌ریزی درست و سلیقه‌ شخصیتان می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

سخن آخر

تجربه بازدید از بهترین موزه‌‌ های تهران بسیار لذت‌بخش است. در این مقاله سعی شد تا  موزه‌ های تهران با آدرس و موقعیت و ساعت بازدید به شما معرفی شود تا دید کامل‌تری نسبت به این جاذبه‌های گردشگری داشته باشید. باوجوداینکه گاهی تنها به محیطی مسقف و حفاظت شده پا گذاشتید؛ اما به طبیعت، حیات‌وحش، تاریخ کهن، تماشای جواهرات و هنرهای اصیل ایرانی و هزاران اثر دیگر نظر کردید.

در میان برج‌های بلند تهران، موزه‌های که انتظارش را نداشتید به چشم دیدید. لایه‌های مختلفی از کتاب تاریخ و اصالت کهن ایران‌زمین را در پایتخت پرشورش تماشا کرده‌اید. گشت‌و‌گذار در موزه‌های تهران تجربه‌ای ناب و کاملاً متفاوت با دیگر جاذبه‌های گردشگری برایتان به همراه داشت؛ طوری که از این به بعد درباره ایران حرف بیشتری برای گفتن دارید.

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر