لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> لاریجان کجاست؟ معرفی جاذبه‌ های دیدنی لاریجان + عکس
لاریجان مازندران

لاریجان کجاست؟ معرفی جاذبه‌ های دیدنی لاریجان + عکس

استان مازندران را همه می‌شناسند به‌خصوص کسانی که آن را پاتوق آخر هفته‌های خود می‌دانند. شهرهای ساحلی که در آن‌ها امکان دیدن دریا و قدم‌زدن در آن را دارید یکی از دلایلی است که گردشگران را به این استان می‌کشاند. این بار را به ما اعتماد کنید و کمی تنوع به تفریحتان بدهید، به مازندران بیایید، اما  قید دریا را بزنید تا آن روی دیگر طبیعت را در لاریجان دماوند ببینید. لاریجان جایی است که به چشمه های آب گرم، آبشار و دشت‌های زیبا معروف است.

لاریجان کجاست؟

لاریجان کجاست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده که لاریجان کجای ایران است؟ لاریجان در استان زیبای مازندران در شمال ایران است. لاریجان شهری در جنوب مازندران و دامنه رشته کوه البرز و کنار کوه دماوند است. لاریجان از بخش‌های آمل به شمار می‌رود و به دو بخش رینه و گزنه تقسیم شده است. لاریجان از شمال با محمودآباد و فریدون‌کنار، از سمت شرق با شهر نور و از سمت غرب به شهر بابل محدود می‌شود.

تاریخچه شهر لاریجان

تاریخچه شهر لاریجان

کسانی که تابه‌حال برای صعود به دماوند اقدام کرده‌اند؛ لاریجان را خوب می‌شناسند. وقتی نام دماوند در کنار این شهر می‌آید نشان از قدمت و تاریخی کهن در این شهر می‌دهد. لاریجان در منطقه‌ای تاریخی و باستانی ایران قرار گرفته است که مردم آن از قوم طبری هستند و به گویش مازندرانی و زبان فارسی صحبت می‌کنند. شغل اکثر اهالی لاریجان باتوجه‌به اقلیم جغرافیایی؛ پرورش ماهی، دامداری و کشاورزی است.

لاریجان دماوند از دیرباز در کنار بام سفیدکلاه ایران آسوده است. لاریجان از دو واژه، لار و جان تشکیل شده است که لار به معنای رود و جان به معنای جایگاه منسوب به رود است. از میزان قدمت این منطقه اطلاعات دقیق در دسترس نیست؛ اما با وجود مکان‌هایی مثل قلعه ملک بهمن، تاریخ اینجا را می‌توان به بیش از 400 سال تخمین زد. متأسفانه هنوز کاوش‌های دقیق دررابطه‌با قدمت زندگی انسان در این منطقه انجام نشده است.

فاصله تهران تا لاریجان

فاصله تهران تا لاریجان

وقتی صحبت از مناطق گردشگری در فاصله نه‌چندان دور از تهران می‌شود علاوه بر روستاهای اطراف تهران می‌توانید جاهایی مثل لاریجان را نیز در نظر داشته باشید. اگر ساکن تهران هستید باید بدانید برای رفتن به لاریجان مسیری در حدود 130 کیلومتر فاصله دارید که با زمانی کمتر از یک ساعت و نیم به اینجا می‌رسید. برای رفتن به لاریجان باید خودتان را به جاده هراز برسانید و سپس با دنبال کردن تابلوهای راهنما به راحتی به این شهر خواهید رسید.

مسیر دسترسی به لاریجان

مسیر دسترسی به لاریجان

بهتر است بدانید برای رفتن به لاریجان بهترین راه دسترسی، مسیر جاده‌ای است. در لاریجان دماوند خبری از فرودگاه هواپیمایی یا ایستگاه قطار نیست. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به این شهر ایستگاه شیرگاه است که بعد از پیاده شدن باید از تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. یکی از بهترین راه‌های رسیدن به این شهر و بهره بردن از جاذبه های گوناگون آن استفاده از اتوبوس و یا خودروی شخصی است.

اگر از پایتخت عازم این منطقه زیبا هستید باید ابتدا خودتان را از طریق  بزرگراه بابایی یا زین‌الدین به شهر بومهن برسانید و از آنجا وارد جاده هراز و مسیر امامزاده هاشم شوید. در ادامه مسیر با کمک تابلوها به خروجی لاریجان می‌رسید و ادامه کار ساده است.

رودخانه جاری شده در طبیعت لاریجان

لاریجان در استان مازندران واقع شده است و اگر بخواهید از مرکز این استان یعنی مازندران به اینجا بروید باید ابتدا در مسیر شهر آمل قرار بگیرید. در مسیر تهران برانید  و به سمت جاده هراز بروید. قبل از رسیدن به امامزاده هاشم و آبعلی در سمت راست خودتان تابلوی مسیر لاریجان را خواهید دید.

طبیعت لاریجان

طبیعت لاریجان

لاریجان شهر چشمه ها و آبشارهاست. باوجوداینکه لاریجان در استان مازندران قرار گرفته است؛ ولی اینجا خبری از شرجی هوا نیست. اگر به فکر مکانی دنج و در دسترس برای فرار از روزهای گرم تابستان و آخر بهار هستید لاریجان پناهگاه شماست. یکی از زیباترین جاده‌های ایران، جاده هراز است که از این شهر می‌گذرد و گواهی بر طبیعت ناب اینجا دارد.

با اینکه لاریجان از شهرهای ساحلی مازندران نیست؛ اما نزدیک بودن آن به دماوند و خاک‌های غنی این آتشفشان خاموش و همچنین هم‌جواری با چشمه‌های بسیار، سبب حاصلخیزی زمین و دشت‌های اینجا شده است.

لاریجان دماوند طبیعتی کوهستانی دارد و دشت‌ها و مراتع بسیاری را شامل می‌شود. رودخانه هراز که از کوه دماوند در همسایگی لاریجان سرچشمه می‌گیرد دلیلی دیگر برای طبیعت باشکوه این منطقه است. جالب است بدانید همین رودخانه، اینجا را به تولید باکیفیت‌ترین ماهی قزل‌آلا در خاورمیانه تبدیل کرده است.

طبیعت زیبای لاریجان

با گردش در ارتفاعات طبیعت اینجا می‌توانید گیاهان دارویی و معطر بسیاری چون گل‌گاوزبان، پونه کوهی، اسطوخودوس و آویشن را ببینید. در دل این طبیعت زیبا حیواناتی چون گراز، تشی، قوچ و پرندگان بزرگ و کوچک زندگی می‌کنند.

در این منطقه علاوه بر پوشش گیاهی وحشی که در هر گوشه دیده می‌شود و انسان را بر سر ذوق می‌آورد، گونه‌های درختی چون گیلاس، گردو، هلو، زردآلو دیده می‌شود. طبیعت خاص اینجا سبب تولید عسل مرغوبی شده است که بین گردشگران محبوبیت دارد.

بهترین فصل سفر به لاریجان

بهترین فصل سفر به لاریجان

از شهرهای کوهستانی هوای مطبوع و معتدلی را در اکثر روزهای سال می‌بینیم. به دلیل شرایط کوهستانی منطقه و قرارگیری این شهر در جوار دماوند؛ این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد و برفی است. اگر به دنبال جایی برای برف‌بازی و سرخوردن از بلندی و شیب، بروی برف می‌گردید روزهای برفی اینجا را از دست ندهید. بهتر است در سفرهای زمستانه به لاریجان دماوند با تجهیزات کاملی مثل لباس گرم و زنجیرچرخ روانه اینجا شوید. پاییز هم در اینجا سرد است، البته نه به سردی زمستان؛ مناظر کوهستانی با رنگ‌های زیبایی که در پاییز بر روی درختان پاشیده می‌شود می‌تواند هر گردشگری را به سمت خود بکشاند.

معرفی هتل سالار دره ساری - هتلی در میان جنگل
ادامه مطلب

دشت های زیبای لاریجان

با شروع بهار که پا به این شهر می‌گذارید هنوز سردی هوا را حس می‌کنید؛ اما رفته‌رفته زیبایی شکوفه‌های درختان نشان از گرم‌تر شدن هوا می‌دهند. در ماه فروردین هم باید از پوشش گرمی برای گردش در طبیعت استفاده کنید. تابستان‌های اینجا زیاد گرم نیست و یکی از معتدل‌ترین لوکیشن‌های گردشگری است که می‌توانید انتخاب کنید. اگر شرایط آب و هوایی یکی از اولویت‌های انتخاب زمان سفرتان به این منطقه است؛ از اوایل اردیبهشت تا اواسط شهریور که هوا رو به سردی می‌رود بهترین فصل سفر به لاریجان است.

جاهای دیدنی لاریجان

منظره ‌ای زیبا از طبیعت لاریجان

وقتی این شهر را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنید باید بدانید که قرار است با یک تیر چند نشان بزنید. از جاذبه های طبیعی و تاریخی گرفته تا آب گرم‌هایی که گذشتن از حس لذت‌بخش آن‌ها غیرممکن است. اینکه چشمه‌های آب گرم متعددی با خواص درمانی در این منطقه دیده می‌شود ذهن ما را به سمت شرایط کوهستانی و وجود قله آتشفشانی دماوند می‌برد. جاذبه‌ای که بسیاری از گردشگران دقیقا به همین هدف پا به لاریجان می‌گذارند.

آبگرم رینه لاریجان

بخش رینه بعد از فریدون شهر و سمیرم اصفهان، سومین شهر مرتفع ایران شناخته شده است که ارتفاع آن از دریا به ۲۴۰۰ متر می‌رسد. رینه نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است و در زیر سایه، شکوه و عظمت آن رشد کرده است. آب گرم رینه یکی از چشمه‌هایی است که خواص درمانی آن زبانزد اهالی و گردشگران شده است.

کسانی که مشکلات مفصلی و یا پوستی دارند از خواص آب گرم‌های این‌چنینی مطلع هستند. البته اینجا فقط مخصوص کسانی نیست که برای درمان می‌آیند؛ لذت آبتنی در آب گرم رینه لاریجان گرد خستگی ماه‌ها تلاش و کار را از تنتان می‌شوید و آرامشی بی‌نظیر به جسم و روح شما می‌بخشد.

بد نیست اگر از خواب و در خانه ماندن، آخر هفته‌تان بگذرید و در سفری کوتاه تنی هم  بر آب بزنید؛ از تهران تا آبگرم رینه فقط ۱۱۰ کیلومتر راه است. چشمه آب گرمی که گرم صحبت از آن هستیم در آدرس استان مازندران، جاده هراز، شهرستان لاریجان، بخش رینه قرار گرفته است.

این چشمه از دل کوه دماوند می‌جوشد و باسخاوت هر چه دارد را می‌بخشد. وجود املاح معدنی در این چشمه باعث شده که بوی مطبوعی نداشته باشد و شاید به مشام برخی خوش نیاید؛ اما از خواص آن نمی‌شود چشم‌پوشی کرد. چشمه آب گرم رینه پرآب‌ترین چشمه این منطقه با آبدهی هزار لیتر در ثانیه است.

خواص درمانی آبگرم رینه لاریجان

از گذشته‌های دور تا کنون چشمه‌های آبگرم جایی برای ریلکس کردن و درمان امراض مختلف بوده‌اند طوری که گاهی پزشکان، رفتن به چشمه آبگرم را برای شخص تجویز می‌کردند. شاهان قاجار که برای تفریح به مازندران می‌آمدند حتماً از چشمه‌های آب گرم آن نیز به تجویز طبیبشان برای بهره‌بردن از خواص آن استفاده می‌کردند. آب چشمه رینه غلیظ است که وجود املاح معدنی که گوگرد یکی از مهم‌ترین آن‌هاست علت این غلظت به‌حساب می‌آید.

با وجود املاح معدنی غنی در آب گرم رینه، آبتنی در آن کمک به درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌های مفصلی، پوستی و دردهای استخوانی می‌کند. این‌ها همه از موهبت آتشفشانی است که با قلبی نیمه خاموش برکت خود را به مردمان اطرافش هدیه داده است.

بهترین فصل سفر و استفاده از آبگرم رینه لاریجان

تصور کنید در سرمای زمستان یا پاییز، جسمتان را با آب گرمی که دل‌کندن از آن سخت است آرامش دهید. شاید وقتی صحبت از رینه لاریجان شود، بهار گزینه مناسب‌تری نسبت بقیه فصل‌ها باشد؛ اما در مورد چشمه‌های آب گرم اوضاع کمی فرق می‌کند. چشمه آب گرم  رینه به لطف بخشش زمین و کوه دماوند، در چهارفصل  به جوش‌وخروش است و نیاز نیست منتظر زمان خاصی برای سفر باشید.

هر وقت هوس آب گرم کردید، شال و کلاه کنید و به اینجا بیایید. فرقی نمی‌کند در چه فصلی به رینه لاریجان بیایید؛ دمای آب همیشه بین تا ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد ثابت می‌ماند؛ اما دمای بیرون از آب را شما باید انتخاب کنید که چه زمانی به اینجا سفر کنید.

دیگر جاهای دیدنی لاریجان

 

لاریجان را شهر چشمه‌ها و رودها، شهر چشم‌اندازهای زیبا چون دماوند و شهرها دره‌ها و دشت‌ها می‌دانند. با هر سلیقه‌ای که به اینجا بیاید طبیعت و تاریخ، شما را به خود جذب می‌کند. جاذبه های دیدنی لاریجان دماوند چون آبشار شاهان دشت، دره و دریاچه لار، چشمه‌های آب معدنی، چشمه های آب گرم، روستاهای دیدنی و بسیاری جاذبه های دیگر شما را سرگرم خود می‌سازد. در این بخش سعی داریم تا به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی لاریجان دماوند بپردازیم.

دشت لار

larijan 4

وقتی در بهار به اینجا می‌آیید با چنان صحنه رؤیایی در پیش چشمتان روبرو می‌شوید که گویی پا به بهشتی در زمین گذاشته‌اید. دشتی سرسبز و پر گل از بنفشه، زنبق ارغوانی، گل‌های زرد و گیاهان دارویی پر شده است که در اردیبهشت و خرداد با سرخی شقایق‌های وحشی به اوج زیبایی خود می‌رسد. دشت لار را به نام دشت شقایق‌های وحشی نیز می‌شناسند و هر ساله بسیاری از گردشگران به بهانه دیدن این دشت به لاریجان می‌آیند.

گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
ادامه مطلب

بخش هیجان‌انگیز این جاذبه، نمای زیبا و نفس‌گیر دماوند است. سد لار و دریاچه لار از دیدنی‌ های دشت لار به‌حساب می‌آیند که بازدید از آن‌ها برایتان جالب خواهد بود. برای رفتن به دشت لار باید ۴۲ کیلومتر از شمال غرب رینه دور شوید و سپس به سمت محدوده پلور بروید.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اینجا است. این آبشار را که با نام زیبای وانا نیز می‌شناسند به‌عنوان بلندترین آبشار مازندران شناخته شده است. ارتفاع آبشار به حدود ۵۲ متر می‌رسد و از هشت بخش با ارتفاع‌های مختلف تشکیل شده است. این آبشار زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وانا با شکوه و جلوة تماشایی خود چون عروسی در دل کوهسار از بازدیدکنندگان خود دلربایی می‌کند.

روستای نوا

روستای نوا

در جایی مثل لاریجان انتظار دیدن روستاهای زیبایی را داریم که روستای نوا یکی از آن‌هاست. برای رفتن به این روستا باید از شیب تندی بالا بروید تا به روستا وارد شوید. ازآنجایی‌که نوا یکی از مرتفع‌ترین روستاهای ایران شناخته می‌شود؛ جز بهترین رصدگاه‌های کشور است و هر ساله تعداد بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم و آسمان را به دور هم جمع می‌کند.

در دامنه قله پاشوره، دشت آزو دیده می‌شود که جاذبه‌ای تماشایی از یک دشت تخت و پوشیده از گیاهان و گل‌های مختلف است. این دشت زیبا در فاصله یک کیلومتری روستای نوا است. اگر اهل ورزش و کوهنوردی هستید تابستان یا اواخر بهار فصل خوبی برای صعود به قله آتشفشانی پاشوره در نزدیکی روستای نوا است که برایتان تفریحی لذت‌بخش به شمار می‌رود.

چشمه آب گرم استراباکو

چشمه آب گرم استراباکو

همان‌طور که گفته شد در لاریجان جز چشمه آب گرم رینه، چشمه‌های متعددی وجود دارد که با نفس دماوند، گرم شده‌اند. استراباکو نام یکی دیگر از چشمه های آب معدنی جوشیده از دل دماوند است. این چشمه که برخی آن را با نام قلابن می‌شناسند در محلی به نام قلابن، نرسیده به بایجان قرار دارد. آب گرم استراباکو با چهار چشمه در فواصل کم از دل کوه جاری می‌شود.

آب گرم این چشمه در استخری بزرگ ریخته‌ می‌شود که به دو بخش بانوان و آقایان برای استفاده تقسیم شده است. در نهایت آب استخر بعد از استفاده به رودخانه هراز سرریز خواهد شد. آب گرم معدنی این چشمه با حرارت ۳۴ درجه سانتیگراد و آبدهی چهار اینچ در ثانیه از چشمه‌های آب گرم درمانی لاریجان به‌حساب می‌آید. آب‌گرم اینجا به دلیل دارابودن املاح معدنی بسیار، برای کمک به درمان دردهای مفصلی، پوستی و استخوانی؛ توسط بسیاری از پزشکان طب سنتی تجویز می‌شود.

جاذبه های تاریخی لاریجان

دیار لاریجان غیر از طبیعت خاص و زیبا جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که بازدید از هر کدام برایتان جالب خواهد بود. جاذبه هایی که با سر زدن به هر کدام از آن‌ها گویی به بخشی از تاریخ کهن ایران سفر کرده‌اید.

غارهای کافرکلی

غارهای کافرکلی

بهتر است پیش از معرفی غارها بگوییم که این مکان را به نام دخمه سنگی نیز می‌شناسند و در واقع هر دو، یکی هستند. غارهای کافرکلی دست‌سازهای نیاکان ما هستند؛ سوراخ‌هایی که با کمک دست در دل کوه سخت حفر شده‌اند. تخمین دقیقی برای قدمت این دخمه‌های سنگی مشخص نشده است و گفته می‌شود بیشتر به‌عنوان پناهگاه در هنگام احساس خطر و احتمالاً حمله اعراب استفاده می‌شده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل نام‌گذاری کافرکلی به این غارها چیست؟ در داستان‌هایی که روایت شده، معروف است که با سقوط ساسانیان و حمله اعراب؛ برای فرار و در امان ماندن از دست زور و ستم آن‌ها حفره‌هایی کنده‌اند و لقب کافرکلی یعنی غیر مسلمان به آن‌ها داده شده است. غارهای که در نگاه اول، ورود به آن‌ها سخت است؛ اما خانه‌های سه طبقه‌ای هستند و هر بخش آن مجزا است و ورودی مشخصی دارند.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن

یکی دیگر از دیدنی های تاریخی لاریجان  قلعه ملک بهمن است که آن را بام ملک خلا، ملک قلاع و قلعه شاهان دشت نیز می‌شناسند. این قلعه تاریخی در قسمت بالایی آبشار شاهاندشت ساخته شده است که می‌توانید در یک روز از هر دو بازدید کنید. از این قلعه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی و کوهستانی منطقه البرز یاد می‌شود. دژی محکم و استوار در طول دوران مختلف تاریخ که  از سنگ و ساروج ساخته شده است.

بنای قلعه ملک بهمن بر روی صخره‌ای با ارتفاع ۲۰۰ متر ساخته شده که از دور خودنمایی می‌کند. با چنین ارتفاعی، مشرف بودن دیده‌بان قلعه بر تمام شاهاندشت ثابت می‌شود. قلعه ملک بهمن با ظاهری سالم، جز قلعه‌های تاریخی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی

حمام شاه عباسی از بناهای تاریخی لاریجان است که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد. حمام شاه عباسی در نزدیک آبگرم رینه لاریجان قرار دارد که در آن زمان تنها شاهان و دربار اجازه استفاده از آن را داشتند و به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شد. معماری چشمگیر و سقف‌های گنبدی‌شکل حمام نشان از ذوق و هنر معماران و هنرمندان ایرانی از روزگار کهن را دارد. حمام شاه عباسی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

بقعه امامزده هاشم

بقعه امامزده هاشم

از مکان های تاریخی و مذهبی لاریجان می‌توان به بارگاه امامزاده هاشم اشاره کرد. این بقعه در دامنه‌های البرز قرار دارد و زائران بسیاری برای نیایش و زیارت به اینجا می‌آیند. آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای اطراف سبب می‌شود تا هم به زیارت برسید و هم گردشی در دامن طبیعت داشته باشید. بنای امامزاده با معماری خاص گنبد و گلدسته‌ها نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آبشار پلنگ دره سوادکوه مازندران
ادامه مطلب

امام‌زاده محمدطاهر

امام‌زاده محمدطاهر

امامزاده محمد طاهر از دیگر جاذبه های مذهبی و تاریخی لاریجان است که در سفر به این شهر می‌توانید بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید. از بنای این امامزاده به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای رینه لاریجان یاد می‌شود و برای اهالی اهمیت خاصی دارد. بقعه این امامزداه محلی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و آئینی بخشی از مردم لاریجان می‌باشد که در فاصله کمی از رینه قرار گرفته است. قدمت بنای این امامزاده به قرن ششم برمی‌گردد که نشان از تاریخ کهن این منطقه دارد.

سوغات لاریجان

فطیر سوغات لاریجان

حالا که صحبت از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری بسیار در لاریجان دماوند شد بهتر می‌دانیم که در چنین جایی نمی‌شود دست خالی بیرون رفت. فرقی نمی‌کند از کدام شهر به خانه برمی‌گردید اینکه با سبدی از سوغات به دیدن دوستانتان بروید بسیار لذت‌بخش است. در سفر به لاریجان دماوند با وجود سوغاتی های متنوع می‌توانید کسانی که در سفر با شما همراه نبودند را نیز ترغیب به دیدن این شهر کنید.

جاجیم سوغات لاریجان

از آب و هوای مطبوع اینجا درختان پربار گردو رشد می‌کنند که طعم و مرغوبیت بالایی دارند و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سوغات باشد. انواع ترشیجات، داروهای گیاهی، فطیر، کلوچه و لبنیات در کنار میوه‌های تازه این منطقه و همچنین صنایع دستی مختلفی مثل: صنایع چوبی، بافتنی، گلیم، جاجیم و حصیر را که دستان هنرمند این شهر خلق کرده‌اند می‌توانید به‌عنوان سوغات با خودتان به همراه ببرید.

آداب و رسوم مردم لاریجان

آداب و رسوم مردم لاریجان

مردم لاریجان نیز مثل سایر نقاط ایران آداب‌ورسوم خاص خود را دارند. در این شهر که جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰ نفر دارد، بسیاری از مردم هر ساله به انجام مراسم مذهبی و رسوم خود می‌پردازند. مراسم و آیین هر شهر و روستایی، خاص همان منطقه است و بخشی از هویت ساکنان آن به‌حساب می‌آید و شرکت در آن برای اهالی بسیار مهم است.

یکی از مراسم‌های جالب و دیدنی منطقه لاریجان دماوند مراسم برف چال و زن شاهی است. این مراسم که هر ساله توسط اهالی انجام می‌شود به گویش محلی ورف چال گفته می‌شود. گفته می‌شود قدمت این مراسم به دوره آل بویه می‌رسد و مراسمی تاریخی و مذهبی است.

آبشار زیبای لاریجان

در یک روز مشخص از فصل بهار، مردان دور هم جمع می‌شوند و هر چه از برف‌های زمستان باقی مانده در مکانی نزدیک به کوه دماوند جمع می‌کنند. برف و یخ را در گودال می‌ریزند و درب آن را می‌پوشانند و سپس به اقامه نماز می‌پردازند. بعد از آن همگی در دامن طبیعت دور هم از غذاهای نذری که با خود آورده‌اند میل می‌کنند. از برف جمع شده در تابستان‌ها برای دامداری استفاده می‌شود و معتقد هستند که این آب  برکت دارد.

مراسم زن شاهی در همین روز هم‌زمان با برف چال برگزار می‌شود. به‌محض خروج مردان از روستا برای انجام مراسم، حکومت به دست زنان می‌افتد و میدان‌داری می‌کنند. روسری از سر برمی‌دارند، لباس‌های شاد و رنگی می‌پوشند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

لوازم ضروری برای سفر به لاریجان

نمایی از روستای لاریجان

غیر از وسایل ضروری و شخصی که انتخاب می‌کنید، باتوجه‌به زمان سفرتان لوازم ضروری متفاوتی باید به همراه داشته باشید. مثلا در فصل‌های سرد سال که شاید در شهری مثل تهران خبری از برف نباشید، با برف‌های شدید این منطقه کوهستانی مواجه می‌شوید که لوازم گرمایشی و زنجیرچرخ از اولویت‌های سفرتان خواهد بود.

اگر عکاس حرفه‌ای هستید یا حتی در حد آماتور با این حرفه آشنایی دارید، تجهیزات عکاسی را فراموش نکنید. تصاویری که از دشت‌های سرخ شقایق با پس‌زمینه قله دماوند می‌گیرید تا سال‌ها برایتان تازگی دارد و شما را به روزگار خوش سفرتان به لاریجان زیبا می‌برد. اگر فقط کمی خوش‌ذوق باشد و هنر به خرج دهید شاید بتوانید تابلویی زیبا از این تصویر برای دیوار خانه‌تان بسازید.

از جایی که قسمتی از مسیرهای گردش را باید پیاده‌روی کنید بهتر است وسایلی چون لباس و کفش مناسب طبیعت‌گردی، لباس شنا، کوله‌پشتی، کرم ضدآفتاب، کلاه لبه‌دار، داروهای شخصی، عینک‌آفتابی و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. اگر در طبیعت کمپ برپا کردید و آتشی افروختید پیش از ترک آنجا از خاموش شدن آن مطمئن شویم.

اقامت در لاریجان

نمای ساختمان هتل آپارتمان لوتوس لاریجان

جاذبه ها، طبیعت و آب و هوای لاریجان طوری شما را به خود جذب می‌کند که به فکر اقامت بیش از یک روز باشید. بهتر است بخش اقامت سفرتان را  در هتل های لاریجان به ایران هتل آنلاین بسپارید و با خیال راحت به تفریح و گردشتان برسید. هتل آپارتمان لوتوس لاریجان یکی از اقامتگاه‌های مناسب این شهر است که با فراهم آوردن محیطی آرام، میزبانی شایسته برای گردشگران لاریجان به‌حساب می‌آید.

هتل آپارتمان لوتوس لاریجان

هتل آپارتمان لوتوس لاریجان به‌عنوان هتلی 2 ستاره از سال 1385 شروع به فعالیت کرد. این هتل در 3 طبقه با 21 واحد، هرروزه امکانات خود را به مسافران این شهر ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این هتل آپارتمان می‌توان به نزدیکی با جاذبه های چون کوه دماوند، آبگرم لاریجان، آبشار سرآسیاب، دخمه سنگی  و… اشاره کرد. برای اقامت در این هتل باید به لاریجان، کیلومتر 100 جاده هراز به آمل، اول گزنک، سمت چپ، 7 کیلومتری جاده اصلی بروید.

کلام آخر

تا اینجا که با  لاریجان و جاذبه های آن آشنا شدیم، بهتر می‌دانیم که شمال، فقط جنگل و دریا نیست. شهری مثل لاریجان پذیرش این موضوع که بخواهیم آخر  هفته‌ای متفاوت و شاد داشته باشیم را دارد. این بار که صحبت از مازندران شود آبگرم‌های متعدد و دلچسب، شکوه گیرای دماوند و دشت‌های سرخ شقایق را به یاد می‌آوریم.

4/5 - (11 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
س . عباسی
س . عباسی
4 ماه قبل

چرا منطقه نمارستاق ، دشت دریوک نمارستاق و آبشار کوهره رو نگفتید ؟

س . عباسی
س . عباسی
4 ماه قبل

و همچنین قلعه شیردره و امامزاده عبدالمناف و عبدالمطلب حسنی نمارستاق

عباس
عباس
3 ماه قبل

سلام. قله دماوند و ابشار شاهاندژ و شهر رینه و استخر ابگرم روبروی شاه عباسی رفتم
سد لار هنگام صعود از جبهه جنوبی دیده میشه
دماوند چه شکوه و عظمتی قابل وصف نیست
فقط باید بری و زیارتش کنی!!
اواسط تابستان و وسط هفته بهترین موقع رفتن.
شاهاندشت!!! بنظرم اشتباه چون انجا دشتی نیست بلکه درست ان باید شاهان دژ باشد بخاطر دژی کا بالای صخره ابشار است و احتمالا پناهگاه شاهان و خانواده انها هنگام جنگ و خطر بوده است. ضمنا احتمالا انجا اوه بر دژ بودن دسترسی راحت با اب اشامیدنی ابشار دلیل ساخت دژ و پناهگاه درانجا بوده
ضمنا کافر کلا یا کله= همون کافر قلعه میباشد
کلا= ق له = قلعه
ضمنا یک دره زیبایی در نوشهر بنام تنگه دار میباشد
تنگ+ دار—-= دار در ترکی به معنی تنگ میباشد
باتشکر- عباس حیدری فر
تورک خراسان شمالی- بجنورد

عباس
عباس
3 ماه قبل

س. ویک پیشنهاد واقعا حوض های !!! ابگرم رینه در شان و حد واندازه دماوند زیبا و تهران وشمال نیست
دولت و بخش خصوصی باید سرمایا گذاری کنند و بهترین و شیک ترین استخرها را درست کنند
ضمنا از سراسر جهان کوهنوردان به قله دماوند میاین
حتی یک سرویس بهداشتی تمییزی نداره
قله دماوند یکی از بلندترین قله های مخروطی(کله قندی) جهان است شاید زیباترین بلندترین و با تندترین شیب و زاویه
مگر چندتا قله منفرد –تکی وکله قندی واتشفشانی نیمه فعال و زیبا درجهان مثل دماوند داریم= کمتراز انگشتان یکدست!!!
پس دولت بایک برنامه ریزی حرفه ای و باایجاد امکانات میتواند با جذب گردشگر خصوصا از اعراب حاشیه خلیج فارس سالانه چندین میلیارد دلار درامدزایی ایجاد کند
برج خلیفه دبی با ۸۲۲ متر لرتفاع سالانه میلیونها نفر را جذب میکند
دماوند باارتفاع ۵/۶۷۱= پنجهزارو ششصدو هفتادو یک متر برعکس عمل میکند
یک اتوبان دوازده بانده از بندرعباس یا کویت و امارات بکشید به شمال ابر وباد ومه وجنگل و ابشار و یخچال رود ومرغ و هتل و عشق و…
با اعراب مسلمان دوست باشید پول دارن طبیعتشون صفر
دیگه بقدری بیان پول خرج کنن بیشتراز تورکیه
بذارین با ماشین خودشون با فاصله ۲۴ ساعت در شمال بخورن و بخوابن وخرج کنن والبته بعدش سرمایه گذاری!!!
دیگه نیازی به پول نفت هم نخواهیم داشت
دوست باشین نه دشمن ونژادپرست!!! به تورک وعرب فحش ندین.
بقول مرحوم سلطان قابوس پادشاه عمان
سیاست خارجی عمان= دوست همه دشمن هیچکس!!
بقول شاعر = درخت دوستی بنشان ک کام دل ببار ارد نهال دشمنی برکن ک رنج بیشمار ارد
فرهنگی بازنُشسته بجنورد خراسان شمالی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر