لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سرای مشیر شیراز – ساعت بازدید و آدرس
سرای مشیر شیراز - ساعت بازدید و آدرس

سرای مشیر شیراز – ساعت بازدید و آدرس

بهتر است برای سفر به شیراز همزمان که به دنبال اقامتگاه مورد نظر خود در میان هتل های شیراز می گردید، در مورد جاذبه‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها دارید نیز اطلاعاتی را کسب کنید. به این ترتیب بهتر می‌توانید برنامه ریزی کنید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید. برای بررسی انواع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در شیراز و اطراف آن مانند سرای مشیر شیراز می‌توانید از مقالاتی که در وبلاگ ایران هتل منتشر شده اند استفاده کنید.
در نظر گرفتن آدرس جاذبه‌ها و مسافت ها و همچنین تحقیق در مورد غذاهای سنتی و رستوران هایی که می‌توانید در آن‌ها غذاهای باب طبع خود را میل کنید، تجربه های شما را از سفر افزایش می دهد و به این ترتیب خاطرات خوش بیشتری هم در ذهنتان ثبت می‌شود.
به همین منظور در این صفحه به معرفی سرای مشیر شیراز استان فارس می پردازیم و با توجه به این که سرای مشیر در شیراز بخشی از بازار وکیل شیراز است، ابتدا به معرفی مختصری از بازار وکیل شیراز و سپس توضیحاتی درباره سرای مشیر شیراز می پردازیم. ضمنا می‌توانید پس از بررسی مقالات مربوط به جاذبه‌های شیراز برای رزرو هتل های مختلف این شهر مانند هتل بزرگ شیراز اقدام کنید.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل مربوط به دوره زندیه است و در شهر شیراز ایران قرار دارد. این بازار دقیقا بعد از میدان شهرداری و نزدیک ارگ کریمخانی پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. این جاذبه تاریخی در سال 1351 با شماره 934 به ثبت ملی رسیده است.
بازار وکیل به عنوان یکی از معروف ترین مراکز خرید تاریخی و سنتی ایران شناخته می‌شود. اینجا به دستور مستقیم کریمخان زند درست در مرکز شهر ساخته شده است. برخی از جاذبه‌های زیبا و تاریخی مانند حمام وکیل شیراز و مسجد وکیل نیز به بازار وکیل نزدیک هستند.
این بازار یکی از بهترین آثار به جا مانده از کریمخان زند است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. گویا شاه زند پس از دیدن بازار قدیمی لاله تصمیم به طراحی بازار وکیل گرفته است. شایان ذکر است کلیه امور تجارتی، امور مالی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی، صدور و دریافت قبوض، صرافی و … همگی در مغازه های بازار وکیل انجام می شد.
به عبارت دیگر بازار وکیل به عنوان قلب اقتصادی شهر شیراز محسوب می شد. بازار وکیل این امتیاز را داشت که سازمانی برای نگهداری اجناس تجار و بازپرداخت آنها در صورت نیاز داشته باشد. مصالحی که در ساخت بازار به کار رفته گچ و آهک بوده که بر روی ستون هایی با سنگ‌های تراشیده شده قرار گرفته‌اند.
سقف بازار بسیار بلند و با سبک معماری دلپذیر ساخته شده است. بخش‌های مختلف بازار با توجه به صنایعی که در آن‌ها انجام می‌شود از جمله بازار بزرگ دارای انواع اجناس، بازار بلور، بازار خیاط، بازار پارچه و غیره نام‌گذاری می‌شوند. این بازار دارای حیاط‌های زیبا، کاروانسراها، حمام‌ها و مغازه‌های قدیمی است که از بهترین مکان‌های شیراز برای خرید انواع قالی‌های ایرانی، ادویه‌ها، صنایع دستی مسی و عتیقه‌جات محسوب می‌شوند.
مانند سایر بازارهای خاورمیانه، چند مسجد و امامزاده در کنار یا پشت بازار ساخته شده است. معماری این بنا را می‌توان سبکی منحصربه‌فرد بر اساس بازار لار دانست و تقریباً شبیه بازارهای بلند اصفهانی است که شاه عباس کبیر ساخته است، اما عرض بازار وکیل بیشتر از بازارهای دیگر است.
این بازارچه از نظر معماری دارای سه بخش مجزا شامل گذرگاه برای عبور مراجعین، حریم مغازه با ارتفاع حدود 2 پله از زمین و محیط مغازه به عنوان فضای فروش می باشد. بازار وکیل شامل 5 ورودی بزرگ است که در چهار طرف واقع شده است. از سوی دیگر بازار از 2 دالان شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تشکیل شده است که از یکدیگر عبور می‌کنند.
لازم به ذکر است کلیه مغازه های بازار با ارتفاع حدود 2 متر از سطح زمین جهت جلوگیری از رطوبت ساخته شده اند. مغازه ها در دو طبقه و دارای انباری طراحی شده اند. همچنین در شمال بازار کاروانسراهای قدیمی با نام‌های روغنی، احمدی و گمرک وجود دارد که ورودی‌های آنها در بازار قرار دارد.
بازار وکیل در فضایی به مساحت حدود 21840 متر مربع ساخته شده است و به همین دلیل اینجا به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تجاری کشور شناخته می‌شود. بازار وکیل را می توان ساختمانی با استحکام بالا دانست که هیچ یک از زلزله های شهر شیراز به آن آسیب جدی وارد نکرد.
نورپردازی خاص بازار نیز با دیگر بازارهای سنتی ایران متفاوت است. روی سقف سوراخ هایی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به بازار و همچنین جلوگیری از ورود حجم زیاد آب در ساعات بارندگی شدید وجود دارد. علاوه بر این، ویترین بالای اکثر مغازه ها، تأثیر بر تهویه مطبوع و ایجاد فضای مناسب برای خریدار و فروشنده از دیگر مزیت های بازار است.
در جلوی مغازه های بازار سکوهایی وجود دارد که این بازار را از سایر بازارهای ایران متمایز می کند. روی دیوارهای این سکوها تزییناتی وجود دارد که به مرور زمان از بین می رود. سکوها در حال حاضر به عنوان شمارنده استفاده می شوند که بین فروشنده و خریدار فاصله ایجاد می کند. به همه گردشگران توصیه می کنیم این بازار تاریخی واقع در یکی از معروف ترین شهرهای ایران را از دست ندهند و طیف وسیعی از سوغات ایران را به کشورهای خود ببرند.

بازار سرای مشیر شیراز

بازار سرای مشیر شیراز بازار سرای مشیر بخشی از بازار تاریخی شیراز است که به نام گلشن نیز شناخته می‌شود. در ادامه در باره سرای مشیر شیراز معماری، تاریخچه و ساعت کاری بازار شیراز صحبت خواهیم کرد.

ساعت بازدید سرای مشیر شیراز

گردشگران می‌توانند همه روزه به جز ایام شهادت و ایام تعطیل رسمی به بازدید و گشت گذار در سرای مشیر شیراز بپردازند. ورودی سرای مشیر برای مهمانان و گردشگران تور شیراز بدون هزینه و رایگان است. بهتر است برای بازدید از سرای مشیر شیراز حدود دو الی سه ساعت زمان در نظر بگیرید.

تاریخچه سرای مشیر شیراز

قدمت سرای مشیر شیراز، به دوره قاجاریه باز‌می‌گردد. و به همین جهت در معماری آن نیز عناصر و سبک قاجاری مشهود است. در سال ۱۲۸۸ هجری قمری این بازار معظم و دیدنی، به دستور ابوالحسن‌خان مشیرالملک ایجاد شد.
ابوالحسن‌خان مشیرالملک در دوره سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار از وزیران وقت ایران بود. بر سر‌در ورودی اصلی سرای گلشن موقوف‌نامه‌ای نصب شده که نشان می‌دهد این سرا توسط ابوالحسن‌خان مشیرالملک وقف امام پنجم شیعیان، امام محمد باقر (ع)، شده است.
در دوره حکومت پهلوی، در سال ۱۳۴۸، این سرا با حجره‌های مصفا و چشم‌نوازش، به دستور فرح دیبا، مرمت و باز‌سازی شد و جان تازه‌ای گرفت. حوضچه‌ سرای مشیر شیراز در جریان باز‌سازی سال ۱۳۴۸، به‌ چایخانه تبدیل شد.
همچنین اتاق‌های سرای مشیر به محلی برای برگزاری نمایش هنرهای دستی و محلی استان فارس و شیرازتبدیل شدند. جالب است بدانید که پس از آن زمان، سرای گلشن شیراز را سرای هنر نیز می نامند. بنای ارزشمند سرای مشیر شیراز در سال ۱۳۴۷به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران شبت شده است.
در حال حاضر این مجموعه با حفظ کاربری اصلی خود، یعنی جایی برای خرید و فروش کالا، به جاذبه‌ای تاریخی و گردشگری تبدیل شده است. بنای آن با شکوه سرای مشیر با زیبایی چشم‌نوازی که دارد، گردشگران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

صنایع دستی سرای مشیر شیراز

صنایع دستی سرای مشیر شیراز بازار مشیر از بهترین مراکز خرید شیراز برای خرید صنایع دستی و سوغات این دیار به‌شمار می‌آید. از مهم‌ترین صنایع دستی شیراز که در حجره‌های قدیمی و با‌صفای سرای مشیر شیراز به‌وفور یافت می‌شوند می‌توان به محصولات حاصل از هنر‌های خاتم‌کاری، هنر منبت‌کاری، قلم‌زنی، مینا‌کاری، فرش‌های نمدی، قالی، قالیچه و تابلو‌فرش‌های دست‌بافت و… اشاره کرد.

ساعت کار سرای مشیر شیراز

بازدیدکنندگان از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ساعت ۲۱:۰۰ می‌توانند از فروشگاه‌های سرای مشیر شیراز بازدید و خرید کنند. این که چقدر بخواهید در این سرا زمان صرف کنید تماماً به شما بستگی دارد. اگر اهل عکاسی از بناهای تاریخی و حجره‌ها باشید، سخاوتمندانه زمان خود را صرف بازدید از این سرا بکنید.

نقره فروشی سرای مشیر شیراز

در داخل سرای مشیر محصولات دست ساز بسیار با کیفیتی از قبیل شمعدان‌ها و زیورآلات از جنس نقره وجود دارد که هم ‌جهت بازدید و هم جهت خرید در دسترس بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گرفته‌اند.

عتیقه فروشی سرای مشیر شیراز

در سرای مشیر شیراز قفسه‌های عتیقه فروشی زیادی به چشم می‌خورد که هم ارزش دیدن و هم ارزش خرید دارند. اگر اهل خرید عتیقه هستید و یا برای یک کلکسیونر می‌خواهید سوغاتی مناسبی تهیه کنید، عتیقه فروشی‌های شیراز از آن جاهایی است که احتمالاً می‌توانید آنچه را که مد نظرتان است پیدا کنید.

سرای مشیر شیراز کجاست

سرای مشیر شیراز در تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و خیابان طالقانی در ضلع جنوب شرقی و در مجاورت درب خروجی بازار وکیل، قرار دارد.

معماری سرای مشیر شیراز به همراه عکس‌های سرای مشیر شیراز

معماری سرای مشیر شیراز در واقع سرای مشیر شیراز استان فارس یک هشتی بزرگ است که در میانه آن حیاطی وسیع و با‌صفا قرار گرفته است. در مرکز این حیاط، یک حوض بزرگ و آبی رنگ دیده می‌شود که بر روی آن کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری هایی خودنمایی می‌کنند.
در حیاط سرای مشیر درختان نارنج و گلدان‌های رنگارنگ روح تازه و حس زندگی به فضا بخشیده‌اند. بنایی که به شکل هشتی‌ است بازار را به دو بخش اصلی تقسیم کرده است. هشتی از سمت غربی به سرای مشیر و از سمت شرقی به اردو بازار متصل می‌شود.
به علاوه این هشتی، محل اتصال بازار مشیر به بازار نو‌مشیر است. در ورودی بازار، هشتی و درب بزرگ و چوبی ایجاد شده است. سقف هشتی بازار مشیر مرتفع بوده و بر‌ فراز آن گنبدی بزرگ برپا شده که بر‌ فراز گنبد نیز بادگیر چند‌وجهی قرار گرفته است.
در چهار ضلع حیاط بزرگ این سرا، حجره‌هایی کوچک و بزرگ در دو طبقه ایجاد شده‌اند. سقف تمام حجره‌های این بنا به شکل طاق ضربی ساخته شده و در آن الوار به کار نرفته است. در معماری سراسر بازار آثاری از هنر‌های زیبای کاشی‌کاری، شیشه‌کاری، چوب‌کاری و… دیده می‌شود. سرای مشیر شیراز که سرای پر‌شکوه بازار است، جلوه‌گر زیبایی و اصالت هنر معماری ایرانی – اسلامی است.

در نزدیکی سرای مشیر شیراز چه جاهای دیدنی وجود دارند؟‌

حوض آبی سرای مشیر شیراز از نزدیک‌ترین جاذبه‌هایی که در حوالی سرای مشیر در شیراز به سادگی و سرعت می‌توانید پس از بازدید از سرای مشیر به بازدید از آن‌ها بپردازید، می‌توان به بازار وکیل، بازار روح‌الله، مدرسه خان، موزه پارس (باغ نظر)، ارگ کریم‌خان زند و مسجد شاه‌چراغ اشاره کرد.

سخن پایانی:

در این مقاله به معرفی سرای مشیر شیراز به همراه مرور عکس‌های سرای مشیر شیراز استان فارس پرداختیم. بهتر است به بررسی سایر جاذبه‌ها نیز در وبلاگ ایران هتل بپردازید و تا می‌توانید پیش از سفر اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. شما بیشتر دوست دارید در چه فضاهایی وقت بگذرانید؟ جاذبه‌هایی مانند ارگ کریم خان ، پاسارگاد و تخت جمشید از جاذبه‌های تاریخی مشهور هستند اما در عین حال جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی مانند باغ ارم، باغ نارنجستان قوام، باغ دلگشا و باغ نظر نیز بسیار جذاب بوده و مورد پسند بازدیدکنندگان زیادی قرار گرفته‌اند.
ضمنا جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز در اطراف شیراز وجود دارند که دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. دریاچه صورتی، دشت ارژن ، روستای قلات، تنگه تیزاب، تنگه دم اسب و بسیاری دیگر از جاذبه‌هایی هستند که در حوالی آن‌ها اقامتگاه ها و رستوران های محلی بسیار مطلوبی نیز خواهید یافت.
پس از تعیین برنامه سفر در صورتی که به دنبال رزرو آنلاین هتل هستید، می‌توانید هتل هما شیراز، هتل الیزه شیراز و یا بوتیک هتل درب شازده شیراز و بسیاری هتل های دیگر را از طریق وب سایت ایران هتل بررسی و رزرو خود را در کوتاه ترین زمان انجام دهید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مسجد مشیر شیراز - مسجدی با سبک معماری دوره قاجار
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر