لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز با عکس و آدرس
معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز با عکس و آدرس

معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز با عکس و آدرس

 

شهر شیراز یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در داخل ایران محسوب می‌شود. هنر و زیبایی جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهر شیراز دل هر گردشگری را می‌برد. علاوه بر جاذبه‌های درون شهری شیراز، جاهای دیدنی اطراف این شهر نیز بسیار تماشایی و شگفت‌انگیز هستند. سفر به شیراز بدون گردش و ماجراجویی در این جاذبه‌های تاریخی، هیچ مفهومی ندارد. امروز می‌خواهیم در این مقاله سوال اطراف شیراز کجا بریم را پاسخ دهیم.
آثار تاریخی استان فارس و مناطق گردشگری اطراف شیراز در نوع خود بسیار کم نظیر هستند. اکثر اماکن تاریخی استان فارس در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. در این مطلب، به معرفی آثار تاریخی و جاهای دیدنی اطراف شیراز می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب می‌توانید در سفر بعدی خود به شیراز و قبل از رزرو هتل های شیراز، علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی داخل شهر، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف شهر شیراز را نیز در برنامه خود بگنجانید.

دیدنیهای اطراف شیراز در پاییز

دریاچه مهارلو

تالاب یا دریاچه خوش آب و رنگ مهارلو یکی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی اطراف شیراز است. این پدیده ناب طبیعت، به نام دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود. رنگ صورتی دریاچه بر اثر رشد نوعی جلبک به نام «دونالیلا سالینا» است. این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجری نظیر فلامینگو، اردک، عقاب طلایی و… است. در نتیجه به‌عنوان بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو به شمار می‌رود.
اطراف دریاچه تپه‌های نمکی زیادی وجود دارد که مانند برف می‌درخشند و منظره بسیار خارق‌العاد‌ه‌ای را به تصویر می‌کشند. از نمک ‌دریاچه علاوه بر مصرف در صنایع غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی، برای بهبود درد ‌عضلات و مفاصل نیز استفاده می‌شود.
دریاچه فصلی مهارلو در فصل تابستان حجم زیادی از آب خود را از دست می‌دهد و با بارش‌های فصلی در پاییز و زمستان، دوباره آب دریاچه بالا می‌آید. منبع تغذیه آب دریاچه از سه رودخانه سلطان آباد، خشک شیراز و چنارراه بوده که هرچه بارش‌های فصلی بیشتر باشد این رودخانه‌ها آب بیشتری را به دریاچه مهارلو سرازیر می‌کنند. بنابراین بهترین زمان بازدید این دریاچه از مهرماه تا اواسط اردیبهشت ماه می‌باشد. طبیعت اطراف شیراز در پاییز در این منطقه فوق‌العاده است.
آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز، جاده منتهی به بندر عباس
فاصله از شیراز: 30 کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود 35 دقیقه)

مجسمه شاپور اول

مجسمه شاپور اول مجسمه شاپور اول، اثری تاریخی و یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مجسمه در دهانه یک غار قرار گرفته که مهم‌ترین غار گردشگری استان فارس محسوب می‌شود. برای رسیدن به غار و دیدن مجسمه باعظمت شاپور اول، شاه مقتدر ساسانی، باید از ۲۳۰ پله بالا بروید. با اینکه قسمت‌هایی از آن در طول تاریخ از بین رفته؛ اما همچنان اوج هنرمندی مجسمه‌سازان دوران باستان در آن کاملا مشهود است.
مجسمه شاپور اول تنها مجسمه جا‌مانده از ایران باستان است که هنر سنگ‌تراشی عصر ساسانی، در آن رخ‌نمایی می‌کند. از دوره پهلوی دو کتیبه سنگی در دهانه غار قرار گرفت که به ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و همین-طور برپاسازی مجسمه به دست ارتش در سال ۱۳۳۶ پرداخته است.
باستان‌شناس فرانسوی به نام پرفسور رومن گیرشمن، احتمال داده است که آرامگاه شاپور اول نیز در همین غار قرار داشته باشد. جالب است پس از چند سال از طرح این تئوری، اسکلت یک انسان در دالان‌های این غار کشف گردید که روی آن لایه‌ای از رسوبات قرار داشت.
آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال کازرون، چهار کیلومتری تنگه چوگان
فاصله از شیراز: ۱۳۸ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، دو ساعت)

شهر باستانی دارابگرد

شهر باستانی دارابگرد شهر تاریخی دارابگرد که در قدیم به دارابجرد معروف بود، با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال، اولین پایتخت سلسله ساسانیان و از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان به حساب می‌آید یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز به حساب می‌آید. دارابگرد شاید نخستین شهر مدوری است که به دست داریوش هخامنشی ساخته شده! البته در برخی از روایات تاریخی، داراب، پسر بهمن، پسر اسفندیار کیانی را، بنیان‌گذار آن می‌دانند.
طراحی این شهر با الگو برداری از شهرهای قدیم بین‌النهرین باستان، ساخته شده که هنوز بناهایی مانند کاخ و قلعه حاکم شهر، بر فراز قله میانی آن باقی مانده است. دور این شهر با دیوارهایی حدود ۶ کیلومتر محصور بوده، و برای حفاظت از شهر، خندقی دور آن حفر کرده بودند.
در وسط دشت سرسبز و پهناور داراب، گنبد نمکی دارابگرد دیده می‌شود که یک دیوار حلقوی، آن را در بر گرفته است. در این مکان دو آتشکده ساسانی در کنار یکدیگر به‌شکل چهارطاقی با گنبد مدور، شبیه سایر آتشکده‌های ساسانی وجود دارد. این شهر باستانی یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌آید.
آدرس: ۶ کیلومتری جنوب داراب، کنار جاده جدید داراب به شیراز
فاصله از شیراز: ۲۵۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، سه ساعت)

کاخ اردشیر بابکان

 کاخ اردشیر بابکان کاخ اردشیر بابکان با قدمتی حدود 1800 سال، در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا یکی از باارزشمندترین آثار به‌جامانده از دوره ساسانی است که به اعتقاد بعضی از باستان‌شناسان اصلا کاخ نبوده و جزو آتشکده‌های بزرگ آن زمان به شمار می‌آید. البته از آنجا که این بنا در مجاورت یک برکه آب ساخته شده، احتمال کاربری آن به‌عنوان آتشکده، بسیار بیشتر است. این بنا یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که شهرت بسیار زیادی دارد.
کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیروزآباد، نخستین بنای دوره ساسانی است که ایوان، طاق و گنبد دارد. گچبری‌های زیبا در تالارها و راهروهای تودرتو، چهار تالار گنبددار و به‌کارگیری خیشخان (باد پیچ) برای جریان هوا و همین طور استحکام این تزئینات در نقاط مختلف این بنای تاریخی، تنها گوشه‌ای از مهارت‌های ناب ایرانی است که در این عمارت خودنمایی می‌کنند.
آدرس: جاده شیراز به فیروزآباد، بعد از قلعه دختر فیروزآباد
فاصله از شیراز: ۱۰۴ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۳۰ دقیقه)

جنگل بناب ارسنجان

جنگل بناب ارسنجان مناظر بدیع و دل‌انگیز جنگل بناب یا جنگل ارسنجون، یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز برای گردشگران است تا به بهانه استراحت، ساعتی را در این طبیعت زیبا توقف کرده و روح و جان خود را صیقل دهند. جنگل بناب در جنوب رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد.
محیط کوهستانی و درخت‌های سر به فلک کشیده آن باعث آب ‌و هوای معتدل جنگل شده تا در تمام فصول سال حتی پاییز و زمستان از سوی گردشگران مورد بازدید قرار گیرد. جنگل بناب در فاصله دو شهرستان ارسنجان و پاسارگاد قرار دارد. در قسمت شمال غربی جنگل، یک درخت قدیمی و کهن‌سال بنه که بر روی صخره‌ای به ارتفاع 6 متر قد برافراشته، منظره‌ای کم نظیر و خیرکننده را خلق کرده تا توجه اغلب گردشگران را به این مروارید سبز، یکی از دیدنی‌های نادر شیراز جلب کند.
آدرس: بزرگراه مرودشت به سعادت¬شهر، بزرگراه سعادت¬شهر به ارسنجان
فاصله از شیراز: ۱۳۴ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۳۰ دقیقه)

قلعه دختر فیروزآباد

قلعه دختر فیروزآباد قلعه دختر در دامنه کوهی به فاصله شش کیلومتری از جاده فیروزآباد به شیراز قرار دارد. نویسنده کتاب تجدید حیات و تمدن در ایران باستان می‌نویسد: این قلعه، احتمالا در اواخر دوره اشکانیان توسط اردشیر ساسانیان ساخته‌ شده است. روایت‌های مختلفی در مورد اسم این قلعه وجود دارد، مثلا به علت مسیر بسیار سخت و دست‌نیافتنی‌اش، به آن قلعه دختر می‌گفتند یا آن را به آناهیتا، الهه آب، متعلق می‌دانستند و به همین دلیل این نام را برای آن برگزیدند. ویژگی‌های جالب این قلعه باعث شده تا آن یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز باشد.
این قلعه، از سه طرف توسط تنگه احاطه شده که یک موقعیت استراتژیک دارد. همین‌طور این قلعه به سبک معماری ساسانی با مصالحی مانند سنگ لاشه و گچ، در سه طبقه و به‌صورت پلکانی ساخته شده است. به همین دلیل این قلعه، شاهکاری از معماری و مهندسی آن دوران به حساب می‌آید. این بنا دارای سه فضای اصلی، شامل تاسیسات نگهبانی و آب‌انبار، حیاطی با اتاق‌های اطراف آن و ایوان و گنبدخانه‌ای باشکوه است.
آدرس: فیروزآباد، ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز
فاصله از شیراز: ۱۰۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۲۵ دقیقه)

آثار تاریخی و دیدنی‌های اطراف شیراز

تخت جمشید

تخت جمشید تخت جمشید، یکی از شاهکارهای هنر معماری ایرانیان و یادگار پادشاهان هخامنشی است. معماری و ساختار بی‌نظیر این بنا باعث شده تا یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن جهان به‌ شمار آید. همچنین این اثر باستانی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تخت جمشید، مرکز قدرت هخامنشیان با قدمتی بیش از 2500 سال، تا به امروز عظمت و شکوه تاریخ ایران را به دوش می‌کشد. این شهر باستانی، محل برگزاری مراسم‌های خاص تاریخی و دیپلماتیک در زمان هخامنشیان بوده است.
تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مرودشت، یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به اسم پرسپولیس نیز شناخته می‌شود. بنای اولیه تخت جمشید به دست داریوش بزرگ بر روی صخره‌ای در دامنه کوه، بنا نهاده شد. این شهر در سالیان متمادی توسط سایر پادشاهان هخامنشی نظیر خشایارشاه گسترش یافت و به‌عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی استفاده می‌شد.
تخت جمشید شامل بنا‌ها و کاخ‌های متعددی از جمله: دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، موزه تخت جمشید، کاخ سه دری، خزانه و… است. ستون‌های آن که هر کدام زیبایی هنر و هوش هندسی خاصی دارد جزء مهمترین المان¬های تخت جمشید به حساب می‌آید.
آدرس: مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت
فاصله از شیراز: ۶۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، ۵۰ دقیقه)

پاسارگاد

پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد استان فارس، مجموعه‌ای عظیم تاریخی از سازه‌های حکومت هخامنشی به جا مانده است. پاسارگاد شیراز، به‌دلیل وجود مقبره کوروش بزرگ، یکی از مشهورترین جاهای تاریخی و دیدنی‌های شهر شیراز و ایران به شمار می‌آید. پاسارگاد پنجمین اثر ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.
این مجموعه، به‌عنوان نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی شناخته می‌شود. مورخان یونانی و رومی، آن را ساخته و پرداخته کورش بزرگ می‌دانند. این مجموعه شامل بخش‌هایی نظیر آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، دو کوشک، کاخ دروازه، پل، برج سنگی، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، محوطه مقدس و تنگه بلاغی تشکیل شده است.
بدون شک برجسته‌ترین بخش پاسارگاد، آرامگاه کورش بزرگ است که با سنگ‌های بزرگ آهکی به رنگ سفید و به صورت سکوی پلکانی و یک سازه مکعبی شکل طراحی و ساخته شد. این مجموعه از سال ۱۸۲۰ به‌عنوان آرامگاه کوروش بزرگ، شناسایی و همچون گوهری در میان دشت می‌درخشد و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که ارزش یک بار دیدن را دارد.
آدرس: شهرستان پاسارگاد
فاصله از شیراز: ۱۳۸ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۴۴ دقیقه)

نقش رستم

نقش رستم نقش رستم یکی از محوطه‌های باستانی منحصربه‌فرد متشکل از سازه‌ها و گوردخمه‌هایی در دل صخره‌ای بزرگ و باشکوه است که به محل دفن بزرگ‌ترین پادشاهان ایرانی، داریوش کبیر، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه اختصاص دارد. در این جاذبه معروف، شاهد آثار حجاری سه دوره مهم تاریخی، یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان خواهید بود. قرارگیری آثار باستانی این سه دوره تاریخی در کنار هم، باعث وجه تمایز نقش رستم با سایر جاذبه‌های تاریخی استان فارس، گردیده است. علاوه‌ بر آن سنگ‌نگار‌ه‌های بی‌نظیری از نبرد شاهان ساسانی، در این مجموعه می‌توان دید.
از آثار تاریخی این مجموعه می‌توان به کعبه زرتشت که یک بنای تاریخی مکعبی‌شکل در داخل محوطه است اشاره کرد. وجود کتیبه‌ها، حجاری‌ها و نوع معماری این مجموعه باعث شده روایت‌های مختلفی درمورد کاربری آن در دوره‌های مختلف تاریخی، وجود داشته باشد.
در دل صخره‌ای این منطقه، 4 آرامگاه کنده‌کاری شده به‌ چشم می‌خورد که شاهکاری بزرگ در هنر سنگ‌تراشی به حساب می‌آید. مجموعه نقش رستم در فاصله کمی از تخت جمشید قرار گرفته که می‌توانید بازدید از هر دو جاذبه دیدنی را در برنامه‌ یک روز خود بگنجانید و همزمان از دو جاهای دیدنی اطراف شیراز بازدید نمایید.
آدرس: شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد
فاصله از شیراز: ۶۷ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، ۵۵ دقیقه)

نقش برجسته رجب

نقش برجسته رجب اگر مشتاق تماشای آثار به‌جا مانده از گذشته ایران هستید در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز، مرودشت را در الویت قرار دهید. نقش رجب یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی استان فارس در منطقه مرودشت است که مانند تخت جمشید و نقش رستم، ارزش تاریخی منحصربه‌فردی دارد. این مجموعه تعدادی از باشکوه‌ترین نقش برجسته‌های ایران را در خود جای داده است.
نقش‌برجسته رجب در دامنه کوه رحمت کنده شده است که سه مجلس مهم، شاهان ساسانی را روایت می‌کند. مجلس یکم، شاپور اول را سوار بر اسب در جمعی از درباریان می¬بینیم. این کنده‌کاری از یک جشن بزرگ و مهم الهام گرفته شده است. مجلس دوم، مربوط به مراسم تاج‌گذاری اردشیر بابکان می‌باشد. مجلس سوم، تاج‌گذاری شاپور اول، فرزند اردشیر را به تصویر می‌کشد.
این مجموعه تاریخی، حدود 9 کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد که می‌توانید در کنار بازدید از تخت‌جمشید و نقش رستم، از نقش برجسته رجب نیز دیدن بفرمائید. فصل پاییز تا اوایل فصل بهار، بهترین زمان بازدید از این آثار تاریخی و دیدنی‌های شیراز است.
آدرس: مرودشت، حدفاصل جاده مرودشت به سارویی
فاصله از شیراز: ۶۷ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، ۵۵ دقیقه)

دیدنیهای اطراف شیراز در زمستان

پیست اسکی پولادکف سپیدان

پیست اسکی پولادکف سپیدان یکی از پیست‌های بین المللی ایران، پیست اسکی پولادکف سپیدان است. علاقه-مندان و طرفداران ورزش‌های زمستانی می‌توانند یک روز پرهیجان و فراموش‌نشدنی را در این پیست اسکی تجربه کنند. در طی مسیر، انواع تیوب و لاستیک در سایزهای مختلف و سایر لوازم مورد نیاز تفریحات زمستانی به فروش می‌رسند که با خرید آن‌ها می‌توانید سرسره‌بازی مهیجی را تجربه کنید. با تله اسکی و تله کابین نیز می‌توان خود را به قله رسانید.
اسنوموبیل‌های پرسرعت، هتل پولاد کف، پارکینگ، موتور برفی و… از امکانات مجموعه پیست اسکی سپیدان هستند. پیست تفریحی سپیدان در چهار فصل فعالیت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در اواخر فصل بهار و تابستان می‌وان از طبیعت سرسبز اسکی روی چمن، دوچرخه سواری و ورزش‌های آبی استفاده کرد و در فصل زمستان به شرط بارش برف کافی، به بازی اسکی سرگرم شد.
آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون
فاصله از شیراز: ۱۱۸ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۵۰ دقیقه)

دشت ارژن

دشت ارژن دشت ارژن دشتی بسیار وسیع بوده که در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. تنوع گیاهی و جانوری در این دشت، طبیعت چشم نوازی را تقدیم نگاهتان می‌کند. عشایر با گرم شدن هوا در اطراف دشت چادر می‌زنند که می‌توان از نزدیک با زندگی و کار آنها آشنا شد. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبشهت، دشت ارژن منزل‌گاه لاله‌های واژگون می شود که منظره‌ای زیبا از دیدنی‌های نادر، پیش روی گردشگران و مسافران شهر شیراز قرار می‌دهد. این دشت، آبشاری به نام ارژن در خود جای داده است که باعث شده در زمستان هم جذابیت خود را حفظ کند. در زمستان آب آبشار یخ می‌زند و کریستال‌های یخی تولید می‌کند که بسیار دیدنی و زیبا است.
در سایر فصول، آب آبشار در دشت جاری شده و باعث سرسبزی دشت شده است. گزینه‌ی دیگر برای گردشگری در این منطقه‌ی بکر و زیبا، وجود دریاچه‌ی آب شیرین و تالاب ارژن است که زیستگاهی برای پرندگان مهاجر می‌باشد. روستای گردشگری دشت ارژن شیراز، واقع در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون، یکی از زیباترین روستاهای ایران است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید.
آدرس: حدفاصل جاده شیراز به کازرون
فاصله از شیراز: ۸۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۱۰ دقیقه)

روستاهای اطراف شیراز

روستای قلات

1683195299 15 معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز با عکس و آدرس روستای قلات قدمتی 2500 ساله دارد و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که مملو از باغ‌های سرسبز و کوچه باغ¬هایی است که جوی آب از میان آن می‌گذرد. این روستا در فصل بهار، منظره‌ای زیبا شبیه به جشن شکوفه‌های گیلاس ژاپن را تداعی می‌کند.
از جاذبه‌های زیبای این روستا، آبشارهای سه گانه‌ای است که از میان صخره‌ها سرازیر می‌شود. رودخانه‌ها، چشمه‌ها، رویش گیاهانی مانند گل‌ختمی، آویشن، پونه، مرزه، باغ‌های میوه، تولید فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی همچون گیوه، سبد، وسایل چوبی و… تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های روستای قلات به شمار می‌روند.
کلیسا و آسیاب‌های آبی، گورستان و بازار قدیمی، قلعه قزل ارسلان و… از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستا است که در طول مسیر گشت‌ و گذارتان با آن‌ها روبرو می‌شوید. بهترین زمان سفر به این روستای زیبا، فصل بهار و تابستان است. هرچند این روستا در سایر فصول نیز جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد.
آدرس: حدفاصل جاده شیراز به سپیدان
فاصله از شیراز: ۴۴ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود ۵۵ دقیقه)

روستای دشتک

روستای دشتک

روستای دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس و جاهای دیدنی اطراف شیراز است. بر حسب سنگ نوشته‌های قبرستان قدیمی آن، قدمت تاریخی روستا، به قرن هفتم هجری قمری برمی‌گردد. دلیل نام‌گذاری این روستا به دشتک، قرارگیری آن در دشتی کوچک است. روستای دشتک جزء توابع درودزن به حساب می‌آید.
آثار تاریخی که در روستای دشتک وجود دارد مربوط به دوره هخامنشیان است. آب و‌ هوای معتدل و طبیعت زیبای این روستا در فصل بهار و تابستان، موردی مناسب و عالی برای گردش یک‌روزه است. از مناظر گردشگری روستا می‌توان به پوشش جنگلی، باغ‌های گسترده، طبیعت بکر، درخت چنار 4000 ساله، چشمه‌سارها و آبشارهای زیبای آن اشاره کرد. قدم‌زدن در کوچه‌ باغ‌ها و شنیدن صدای آب می‌تواند، خاطراتی فراموش نشدنی برای ما بسازد.
با توجه به اینکه روستای دشتک، در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و خانه‌های قدیمی آن دارای چینش پلکانی است جلوه زیبایی از جاهای دیدنی شیراز، پیش روی شما می‌گذارد. یک نکته جالب در مورد جاهای دیدنی اطراف شیراز، با اسم راه‌پله‌ کتل که دارای ۱۲۰۰ پله سنگی است. در گذشته از آن برای تردد و ارتباط روستا با مناطق پایین‌دست کاربری داشته است. چندین آسیاب‌ قدیمی که در این روستا وجود دارد جزء آثار تاریخی آن محسوب می‌شوند.
آدرس: شهرستان مرودشت، بخش درودزن، دهستان درودزن، روستای دشتک
فاصله از شیراز: ۱۱۱ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۴۰ دقیقه)

تنگه های اطراف شیراز

تنگ رغز

تنگ رغز عروس تنگه‌های ایران، تنگ رغز است که مناظر چشم نوازی از طبیعت را پیشکش نگاه زیبایتان می‌کند. آبشارها و آبگیرهای کوچک و بزرگ و همین‌طور حوضچه‌های آبی در طول مسیر تنگه، زیبایی خاص خود را نمایان می‌کند. اولین تنگه اطراف شیراز بدون شک تنگه رغز است.
می‌توان در ماه‌های گرم سال، برای فرار از گرما به دل این طبیعت زیبا پناه آورد. صدای دلنشین آبشار، شنا در حوضچه‌های آن و تماشای ماهی‌های قزل آلا در آب این تنگه لحظاتی ماندگار را به ارمغان می‌آورد. بهتر است برای رفتن به تنگه رغز با افراد بومی آشنا به این منطقه پا به طبیعت زیبای آن بگذارید و با اصولی همچون طبیعت‌گردی، شنا، سنگ‌نوردی یا دره‌نوردی آشنایی کامل داشته باشید. ماهیگری اطراف شیراز می تواند در این منطقه بسیار مفرح باشد.
برای رفتن به سرچشمه رغز دو مسیر وجود دارد یکی پیمودن حدود 4 ساعت به صورت کوهپیمایی است و دیگری را با دوساعت رانندگی و دوساعت کوه‌پیمایی میتوان پیمود تا یکی از دیدنی‌های زیبای شیراز را با چشم خود ببینید.
آدرس: جاده فسا به داراب، روستای رغز، تنگ رغز
فاصله از شیراز: ۲۳۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، سه ساعت)

تنگه بستانک

 تنگ بستانک

تنگ بستانک در منطقه‌ای کوهستانی با کوه‌های سر به‌ فلک کشیده در پنج کیلومتری کامفیروز، از توابع مرودشت قرار گرفته است. گردشگران و طبیعت دوستان این تنگه را به بهشت گمشده شیراز می‌شناسند و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که محبوبیت زیادی دارد.
پوشش این منطقه جنگلی بوده و رودخانه‌ای زیبا و آبشارهای متعدد در وسط آن قرار گرفته است. پیمودن مسیر از کنار رودخانه و درختان سرسبز، صحنه‌ای بسیار دلنواز و تماشایی به وجود می‌آورد. استشمام هوای پاک و مطلوب این منطقه روح را جلا می‌دهد.
در طول مسیر استخری 9 متری با عمق 3 متر، وجود دارد که برای آب‌تنی در طبیعت، گزینه‌ای بسیار عالی و فرح بخش است. درختان چنار و گردو و دیوارهای سرسبز، جلوه‌های زیبای این مسیر است.
آدرس: شمال غرب شیراز، مرودشت، کامفیروز
فاصله از شیراز: ۱۴۰ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، دو ساعت و ۱۰ دقیقه)

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب از جاهای زیبا و دیدنی سپیدان شیراز، تنگ تیزاب است. این تنگه در فصل تابستان، بسیار دیدنی و لذت‌بخش است؛ چرا که آب و هوای خنک این منطقه به ذوق گردشگران می افزاید. اگر طبیعت‌گردی برای شما تفریحی جذاب به‌شمار می‌آید بدون شک گذراندن وقت در کنار رودخانه‌ای پر‌آب و خروشان و صدای گذران آب می‌تواند بسیار فرح‌بخش باشد.
این تنگه شامل، رودخانه‌ای زیبا و جنگلی سرسبز است که تلفیق این دو در کنار هم این تنگه را به یکی از جاهای زیبا و دیدنی شیراز مبدل کرده؛ که با عکس و فیلم از این مناظر زیبا می‌توان خاطره‌سازی کرد. در تابستان هیچ‌چیز به اندازه آب‌تنی، جسم و روح را سرحال نمی‌آورد که برای این منظور می‌توان از این رودخانه‌ی پر آب، برای صفا دادن به جسم و روح خود، تنی به آب زد. از دیگر سرگرمی‌هایی که می‌توان برای خود در این مکان چشم نواز ساخت؛ لذت ماهی‌گیری است.
پیاده‌روی در کنار رودخانه به سمت بالای کوه، می‌تواند تفریحی همچون کوهنوردی برای شما باشد. در حاشیه‌ی رودخانه کمپینگ و آلاچیق هایی وجود دارد که خستگی را از تن شما می‌زداید. تنگ تیزاب یکی از زیباترین جاهای دیدنی سپیدان شیراز، در فصل تابستان است. برای ماهیگیری اطراف شیراز این منطقه قطعا می‌تواند بهترین گزینه باشد.
آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان به یاسوج، تنگ تیزاب
فاصله از شیراز: ۱۲۷ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه است)

ماهیگیری اطراف شیراز

دریاچه سد تنگاب

دریاچه سد تنگاب یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز، دریاچه سد تنگاب است. سد تنگاب در 12 کیلومتری شمال غرب شهر فیروز آباد، بر روی رودخانه فیروز آباد قرار گرفته است. سد ساسانیان، سد اردشیر، سد آریوبرزن، نامهای دیگر سد تنگاب است. در اواخر اسفند و اوایل فروردین، فصل شکوفه‌های بادام، مناظر اطراف سد تنگاب را بسیار دیدنی و زیبا می‌کند.
با رسیدن فصل بهار این مکان به تفرجگاه زیبایی برای مسافران تبدیل می‌شود. شنا در این دریاچه بسیار خطرناک است. مسافران برای تفریح می‌توانند از ماهیگیری و تماشای پرندگان مهاجر لذت ببرند. از آثار تاریخی و دیدنی‌های اطراف این سد شیراز، می‌توان به قلعه دختر، کاخ اردشیر، شهر گور و تنگه هایقر اشاره نمود.
آدرس: ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد، مسیر فیروزآباد به کوار
فاصله از شیراز: ۹۶ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۲۰ دقیقه)

دریاچه سد درودزن

دریاچه سد درودزن آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را سد درودزن، تامین می‌کند. این دریاچه در 50 کیلومتری شمال‌غرب مرودشت قرار دارد. حدودا 2400 سال پیش، در نزدیکی روستای درودزن برای آبیاری مزارع، در این منطقه یک سد ساختند. مردم این سد را به نام داریوش بزرگ می‌شناختند.
در قرن‌های بعد، سد دیگری در این محل ساخته شد و در سال 1351 سد بزرگی احداث شد که بقایای سد داریوش بزرگ را به محلی در سه کیلومتری آن انتقال دادند. این سد به عنوان قدیمی‌ترین سد خاورمیانه شناخته می‌شود. این محل یکی از جاهای دیدنی و تفریحی شیراز در فصل تابستان است.
آدرس: شیراز، مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن، سد درودزن
فاصله از شیراز: ۱۱۲ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۳۰ دقیقه)

چشمهای اطراف شیراز

آبشار مارگون

آبشار مارگون می توان برای معرفی یکی از جاهای تفریحی و دیدنی شیراز به آبشار مارگون اشاره کرد. این آبشار با حدود 100 متر عرض و 70 متر ارتفاع در غرب سپیدان قرار گرفته است. نکته‌ی جالب توجه این است که در بالای آبشار، صدها چشمه وجود دارد که همین دلیلی شده تا از این آبشار به‌عنوان، بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه ای دنیا یاد شود و یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز باشد که در نوع خود بی‌نظیر است. این آبشار یکی از معروف ترین چشمهای اطراف شیراز است.
در اطراف آبشار باغ‌های سیب، درختان زالزالک و بوته‌های زرشک فراگرفته که جذابیت و زیبایی این مکان دیدنی را دوچندان کرده است. در روزهای بسیار گرم تابستان، دمای این منطقه حدودا 10 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است. این شرایط باعث شده که این مکان به یکی از ایده‌آل‌ترین جاهای تفریحی و دیدنی شیراز، برای داشتن اوقاتی خوش در دل طبیعت ‌باشد. چشمهای اطراف شیراز بدون شک در تمام ایران مثال زدنی هستند.
آدرس: جاده یاسوج به اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی‌آباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا، آبشار مارگون
فاصله از شیراز: 150 کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر 2 ساعت)

آبشار کوهمره سرخی

 آبشار کوهمره سرخی آبشار کوهمره سرخی با 60 متر ارتفاع در جنوب غرب شیراز در حد فاصل جاده‌ی شیراز به کازرون قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز به حساب می‌آید. نام دیگر آبشار، رمقان است. این آبشار از ارتفاعات کوهمره جاری شده که پر از شاخ و برگ درختان بلوط و چنار است. برای رفتن به آبشار از روستای رمقان، 30 دقیقه پیاده‌روی را باید در نظر گرفت.
این آبشار همچون چشمه‌ای از دل طبیعت می‌جوشد و به شکل رودخانه‌ای پرآب از چند روستا گذر می‌کند تا در نهایت از کوه به سمت پایین سرازیر می‌شود. روستای رمقان از بهترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی به‌شمار می‌رود. شالیزارها و جنگلهای بلوط در نزدیکی روستا یکی از جاهای دیدنی شیراز است.
آدرس: جاده شیراز به کازرون، آبشار کوهمره سرخی
فاصله از شیراز: ۷۵ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، یک ساعت و ۱۵ دقیقه)

تفرجگاه اطراف شیراز

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو پارک ملی بمو در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوایی دل نواز و مساعد برای گردش و تفریح به‌ وجود آورده است. بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت خود را در این فصلها به این پارک ملی می‌رسانند؛ زیرا در این فصل‌ها پارک ملی بمو یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز به شمار می‌رود.
این منطقه، یکی از جاهای تفریحی و دیدنی بسیار بکر و زیبای شیراز است. هوای پاکی که در آن جریان دارد نفس کشیدن را بسیار لذت‌بخش می‌کند. تماشای طبیعت وحشی این پارک، برقی شور‌انگیز به چشمان ما می‌بخشد. این پارک از لحاظ تنوع حیات‌وحش و تعداد حیوانات، سومین پارک ملی حفاظت شده در کشور است. زیستگاه حیواناتی همچون پلنگ ایرانی، آهو، بز، قوچ، پازن، عقاب و… است. چشم‌اندازهای کوهستانی، با دره‌هایی عمیق و صخره‌هایی زیبا، این مکان را به ژئو پارک تبدیل کرده است.
آدرس: شمال شرق شیراز، بخش زرقان، بزرگراه شیراز به مرودشت
فاصله از شیراز: ۴۴ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر، حدود ۵۵ دقیقه)

بند بهمن

بند بهمن از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان کوار، بند بهمن است. این شهر در استان فارس قرار گرفته است. بند بهمن، در بالای رودخانه قره‌آغاج قرار دارد. مهمترین بنای باستانی این شهرستان بوده و جزء دیدنی‌های شیراز به‌شمار می‌آید. قدمت ساخت این سد به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. این سد، قدیمی‌ترین سد قابل استفاده در کشور است و به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز به شمار می‌رود.
در آن زمان برای ساخت این بند، مهندسان دقت بسیاری به کار بسته‌اند. در وهله‌ی نخست، محلی برای بنای سد، انتخاب کرده‌اند که از دو طرف به کوه متصل شده و حوضچه‌ی آرام آن ساخته‌ی دست طبیعت باشد. این بند با عمری 2500 ساله، در طول زمان، بارها مرمت شده است. با این وجود در اثر فرسایش آب، سیمان روی آن، ساییده شده و میلگرد‌های آن دیده می‌شود.
آدرس: شهرستان کوار، پنج کیلومتری غرب شهر کوار
فاصله از شیراز: ۵۹ کیلومتر (مدت زمان تقریبی طی مسیر ۶۰ دقیقه)

اقامت در بهترین هتل های شیراز و گردش در اطراف شهر

بدون شک بعد از اینکه سوال اطراف شیراز کجا بریم را پاسخ دادیم بایستی به سوال در شیراز کجا اقامت داشته باشیم بپردازیم. اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از جاذبه‌های اطراف آن را دارید، بدون شک بایستی چند روزی را در این شهر زیبا اقامت کنید. شیراز سرشار از شگفتی است. خیل عظیم هرساله مسافران به شهر شیراز باعث شده تا این شهر دارای هتل های 5 ستاره فوق العاده مانند هتل بزرگ شیراز، هتل زندیه شیراز و یا بوتیک هتل، اقامتگاه های بوم گردی و … باشد. شما با هر بودجه‌ای می‌توانید در این شهر اقامت داشته باشید و خاطرات فراموش نشدنی بسازید.

 

 

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر