لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی تبریز با عکس و آدرس
جاهای دیدنی تبریز با عکس و آدرس

جاهای دیدنی تبریز با عکس و آدرس

همانطور که می دانید تبریز یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران به حساب می آید. وجود مجموعه آثار تاریخی در این شهر و نقش پر رنگ آن در ادوار مختلف تاریخی و همچنین وجود آثار و نشانه های باستان شناسی در تبریز قدمت و دیرینگی شهر را تایید می کند. این شهر از جهت های شمال، جنوب و مشرق به مناطق کوهستانی محدود شده و از سمت غرب نیز به زمین های هموار که به شکل یک جلگه بین کوهی نمود می کنند، منتهی می شود. شهر یاد شده به جهت پیشینه تاریخی جاذبه های دیدنی زیادی را در خود جای داده است، که وجود این آثار هر ساله نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف داشته و موجب تاسیس هتل های تبریز گشته است. در ادامه مطلب پیش رو همراه ما باشید تا شما را با مهمترین جاهای دیدنی تبریز آشنا کنیم.
موقعیت شهرستان تبریز و محیط پیرامون آن بر روی نقشه

خانه مشروطه (موزه مشروطه)

خانه مشروطه یا موزه مشروطه تبریز متعلق به عصر قاجاریه است. این مکان در سال 1287 هجری شمسی، یعنی زمانی که مجلس به توپ بسته شد، به محل تجمع چهره های برجسته مشروطه تبدیل گشت. به جهت نقش پر رنگ شهر تبریز در انقلاب مشروطه و جایگاه بنای مذکور در این نهضت، این اثر از حدود سال 1375 با نام موزه مشروطه، آثار و یادگارهای بر جای مانده از آن دوران را به نمایش گذارده است. این مکان تاریخی در غرب بازار سنتی تبریز و در خیابان شهید مطهری، مقابل ورودی مسجد جامع شهر واقع شده است. به جهت همجواری خانه مشروطه با بازار سنتی می توان آن را انتخاب مناسبی جهت بازدید و عدم اتلاف وقت در سفر دانست؛ علاوه بر آن سابقه تاریخی اثر و نیز بازدید از اشیای تاریخی موزه دلیل دیگری بر ضرورت انتخاب این مکان به عنوان یکی از بهترین مکان های دیدنی شهر می باشد.
خانه مشروطه تبریز.

تصویر شماره1 : نمایی زیبا از خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز.

تصویر شماره 2 : نمایی زیبا از داخل بنای موزه مشروطه در تبریز

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز به جهت نمای خاص عمارت گونه اش و نیز حیاط پر از گل خود که دوران قاجار را در ذهن مخاطبین تداعی می کند، به زیباترین موزه شهر شهرت یافته است. این بنا در گذشته، خانه امیر نظام گروسی از رجال سیاسی دوران ناصرالدین شاه، بوده است. موزه مذکور دارای تالارهای مختلفی است که در هر کدام از آن ها آثار متفاوتی از عصر قاجار به نمایش گذاشته شده اند؛ در برخی پول و سکه های قاجار، در برخی ظروف و کاشی های الوان، اسلحه و غیره در معرض نمایش قرار داده شده اند. این موزه در جهت راست خیابان ثقه الاسلام و در جنب بیمارستان کودکان در خیابان شهریار واقع شده است. از دیگر موزه های تبریز می توان به موزه آذربایجان، موزه قرآن و کتاب، موزه سنجش، دفتر پژوهش های یحیی ذکاء، موزه ادبی شهریار، موزه شهرداری تبریز و موزه تاریخ طبیعی اشاره نمود.
از موزه قاجار ِ تبریز

تصویر شماره 3 : نمایی زیبا از موزه قاجار ِ تبریز

مسجد کبود تبریز ( مسجد جهانشاه)

مسجد کبود که به جهت رنگ فیروزه ای کاشی های خود به فیروزه اسلام شهرت یافته است، بنایی از دوره قرایونلوها به شمار می آید. عظمت معماری بنا، دارا بودن تزئینات کاشی کاری معرق در کنار تلفیق آجر و کاشی که در نماهای داخلی و خارجی آن نمایان است، نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف داشته است. این مسجد که برخی معتقدند بی شباهت با مساجد عثمانی نیست، در خیابان امام خمینی تبریز و مقابل کوچه صدر واقع شده است.
 مسجد کبود تبریز

تصویر شماره 4 : نمای مقابل از مسجد کبود تبریز

 مسجد کبود تبریز

تصویر شماره 5 : نمای زیبایِ داخلی مسجد کبود تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز که در ادوار مختلف تاریخی به نام های ارگ تبریز، طاق علیشاه و مسجد علیشاه نیز معروف بوده است، در مرکز شهر تاریخی تبریز و در ضلع جنوبی تقاطع خیابان های امام خمینی و فردوسی (چهار راه شریعتی)، نزدیک به محدوده میدان ساعت واقع شده است. این بنا در گذشته دارای ایوان عظیمی بوده که به گفته بسیاری از صاحب نظران ابعاد آن از ایوان مداین نیز بزرگ تر بوده است. بنای ارگ علیشاه از نظر حجم، فضا سازی، رفعت و عظمت یکی از شاهکارهای معماری ایران محسوب می شود. بنا از مصالح آجر ساخته شده و قدمت آن را به دوران ایلخانی نسبت داده اند. احتمالا این اثر در زمان سلطنت سلطان محمد خدابنده و ابو سعید بهادر خان، در دست احداث بوده است. ویژگی ها و عظمت ارگ تاریخی علیشاه و نیز قرارگیری آن در مرکز شهر از دلایل انتخاب آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز می باشد.
ارگ علیشاه تبریز

تصویر شماره 6 : نمای زیبایی از ارگ علیشاه تبریز در شب

خانه ثقه الاسلام شهید تبریز

این خانه تاریخی که متعلق به دوران پهلوی است که در خیابان چایکنار و حد فاصل پل قاری و مسجد صاحب الامر قرار گرفته است. این بنای آجری دارای سه طبقه می باشد که در نوع خود بی نظیر است. ثقه الاسلام از مبارزین نهضت مشروطه بوده که در صبح روز عاشورا در سال 1330 به وسیله اشغالگران روسی به دار آویخته گردید.
خانه آجری ثقه الاسلام تبریزی
تصویر شماره 7 : نمایی از خانه آجری ثقه الاسلام تبریزی

خانه آجری ثقه الاسلام تبریزی

تصویر شماره 8 : نمایی دیگر از خانه ثقه الاسلام تبریزی

باغ ائل گلی

باغ ائل گلی یا استخر شاه از اماکنی است که تردد گردشگران در آن بسیار زیاد می باشد و به این دلیل از مکان های شلوغ تبریز به شمار می آید. منظره زیبای شبانه این باغ نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف داشته است. قرار گرفتن عمارتی در مرکز استخر، شکلی جزیره گونه به آن بخشیده است. لازم به ذکر است ساخت نخستینِ استخر را به دوران آق قویونلوها نسبت داده اند. این باغ در جهت جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده و به گونه ای به مقدار 7 کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد. این باغ در دوران صفوی گسترش یافته و در حال حاضر عمق دریاچه آن 12 متر بوده و در محوطه استخر قایقرانی انجام می گیرد.
از باغ ائل گلی تبریز

تصویر شماره 9 : نمایی زیبا از باغ ائل گلی تبریز

از باغ ائل گلی تبریز

تصویر شماره 10 : قایقرانی در دریاچه باغ ائل گلی تبریز

تفرجگاه عون ابن علی

در شمال شهر تبریز و در نقطه بالایی رشته کوه سرخاب، کوه و آرامگاهی به نام عون ابن علی واقع شده است. برخی معتقدند در گذشته در این مکان آتشکده ای قبل از اسلام وجود داشته است. آرامگاه مذکور از جاهای تاریخی تبریز به شمار می آید. این مکان دارای چشم انداز زیبایی بوده و اکنون تفرجگاهی است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را جذب خود می کند. ایجاد تله کابین، رستوران و خدمات رفاهی – تفریحی بسیار در این منطقه بر تعداد گردشگران آن افزوده است. تله کابین تفرجگاه عون ابن علی از کوه های عینالی می گذرد و وارد طبیعت کوهستانی اطراف می شود؛ بدین جهت این منظره زیبا برای بسیاری از افراد مهیج است.
بقعه عون ابن علی عینالی در تبریز

تصویر شماره 11 : نمایی از بقعه عون ابن علی عینالی در تبریز
تله کابین عون ابن علی
تصویر شماره12 : نمایی از تله کابین عون ابن علی در تبریز

بازار سنتی بزرگ تبریز

بازار سنتی بزرگ تبریز به صورت به هم پیوسته و مسقف است و به نوعی شاهکار معماری سنتی ایرانی را به رخ می کشد. قدمت اولیه این بازار نامشخص است، اما برخی سیاحان در سفرنامه های خود از رونق بازار در قرن چهارم هجری سخن گفته اند. معماری منحصر به فرد، سراهای بسیار، راسته های مختلف و تنوع مشاغل از ویژگی های بارز این بازار سنتی به شمار می آیند. هر بخش از بازار بزرگ تبریز مختص به کسب و کار خاصی بوده که پررونق ترین بخش آن مربوط به فرش است. زیباترین بخش بازار نیز تیمچه مظفریه است که دارای سقفی بلند، پنجره های کوچک و بزرگ رنگارنگ می باشد؛ در این قسمت علاوه بر خرید و فروش فرش، تابلو فرش های چشم نوازی نیز طراحی، بافته و مرمت می شوند. لازم به یادآوری است تمام فرش های درون این تیمچه کاملا دستباف هستند. بازار بزرگ در خیابان جمهوری تبریز، خیابان فردوسی پس از پارکینگ ۲۹ بهمن واقع شده است.
بازار سنتی بزرگ تبریز

تصویر شماره 13 : نمایی از بخشی از بازار سنتی بزرگ تبریز

بازار سنتی بزرگ تبریز

تصویر شماره 14 : نمای زیبای معماری داخلی بازار سنتی بزرگ تبریز
بازار تبریز
تصویر شماره 15 : نمای بخشی دیگر از بازار سنتی بزرگ تبریز
از دیگر مراکز خرید شهر می توان به مرکز خرید لاله پارک واقع در میدان شهید فهمیده در سمت شرق بزرگراه پاسداران، بازار تربیت واقع در خیابان امام تبریز، مرکز خرید رشیدیه واقع در شهرک رشیدیه و بلوار سروستان و برج بلور واقع در حد فاصل خیابان امام و بزرگراه استاد شهریار تبریز اشاره نمود. شایان به ذکر است که تبریز به جهت جایگاه خاصش در ادوار تاریخی کشور و نیز تاریخی بودنش دارای مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری است؛ لذا موارد مذکور فقط دیباچه ای از این موارد به شمار می آیند.

خانه علی مسیو

هر گاه سری به تبریز زدید، بازدید از خانه شخصیت کلیدی جنبش مشروطه که علی مسیو نام دارد را نیز در لیست کارهایتان قرار دهید. علی مسیو در آن زمان رهبری فکری جریان مشروطه را بر عهده داشته است. در خانه این شخص که امروزه با نام خانه غیبی یا موزه علی مسیو در معرض دید عموم قرار گرفته است، آثار مربوط به دوره مشروطه از جمله اسناد، اسلحه ها و عکس های قدیمی را می توانید ببینید و از بنای آجری آن لذت ببرید. خانه علی مسیو در خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو واقع شده است.
خانه علی مسیو

سوغاتی ها، غذاهای سنتی و رستوران های شهر تبریز

بسیاری از گردشگران تمایل دارند در سفرشان به این تبریز یادگاری را از این شهر زیبا و دوست داشتنی برای اقوام خود ببرند. از مهمترین سوغات های شهر می توان به انواع فرش، گلیم، چرم دوزی، دست ساخته های شیشه ای، ظروف فلزی حکاکی، ظروف سفالی، ممقان دوزی و غیره اشاره نمود.
ممقان دوزی

تصویر شماره 16 : نمونه های ممقان دوزی در تبریز

گلیم بافته شده ی شهرستان تبریز

تصویر شماره 17 : یک نمونه از گلیم بافته شده ی شهرستان تبریز

از ظروف حکاکی شده فلزی

تصویر شماره 18 : یک نمونه از ظروف حکاکی شده فلزی در شهرستان تبریز

کوفته تبریزی، خورشت هویج، کوکوی لوبیا سبز، دویماج، آش ماست، آبگوشت دیزی سنگی، دلمه برگ مو، شوربای تره، تاوا کبابی ، آش میوه و غیره از غذاهای سنتی و خوش طعم تبریز به حساب می آیند. البته شهر یاد شده دارای تنوع غذایی بسیاری است که بیشتر آن ها در رستوران های شهر به گردشگران عرضه می گردد. از رستوران های حائز اهمیت تبریز می توان به رستوران گاز ماخ (در زبان ترکی به معنی ته دیگ می باشد) اشاره نمود؛ این رستوران در خیابان ولیعصر، حدود توانیر شمالی و قبل از پل توانیر در نبش کوچه مجاهدی واقع شده است. رستوران حاج علی نیز که در بازار سنتی تبریز قرار دارد، از رستوران هایی است که غذاهای سنتی و درجه یک را به گردشگران عرضه می کند. از دیگر بهترین رستوران های تبریز می توان رستوران باختر در بلوار 20 بهمن تبریز را نام برد. خانه کباب مظفری نیز مکان مناسبی برای افرادی است که علاقه وافری به خوردن انواع کباب ها دارند؛ این رستوران به جهت عرضه کباب های نیم متری خود معروف بوده و در خیابان ائل گلی، کنار سالن ورزشی سایمان واقع شده است.
غذای کوفته تبریزی.

تصویر شماره 19 : تصویری از غذای کوفته تبریزی

خورش هویج تبریزی

تصویر شماره 20 : تصویری از غذای خورش هویج تبریزی

از آش اوماج تبریزی

تصویر شماره 21 : تصویری از آش اوماج تبریزی

هتل ها و مراکز اقامتی در تبریز

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شد، در سال های اخیر به دلیل افزایش تعداد گردشگرانی که در طول سال به تبریز سفر می کنند هتل های بسیاری با امکانات متنوع در این شهر ساخته شده اند؛ چراکه انتخاب محل اقامت یکی از مهمترین مسائل برای مسافران است. ازجمله بهترین مراکز اقامتی در شهر یاد شده می توان به هتل پارس ائل گلی تبریز، هتل شهریار تبریز و هتل تبریز اشاره کرد که با رزرو آنلاین هر یک از آن ها می توانید از امکانات خوب این هتل ها جهت خلق بهترین خاطرات در طی سفر بهره مند شوید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
رستوران های هتل پارس تبریز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر