لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی مشهد با عکس و آدرس
جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد با عکس و آدرس

کمتر کسی را می‌توان یافت که نام شهر توریستی و مقدس مشهد را نشنیده باشد یا یک‌بار مسیرش به آنجا نخورده باشد. مشهد به‌لطف موقعیت جغرافیایی، تاریخی و مذهبی خاصی که دارد در اکثر روزهای سال میزبان مسافران و گردشگران فراوانی است.

این شهر زیارتی و سیاحتی که زینت‌بخش آن حرم مطهر امام رضا (ع) است، داستان‌های زیادی را از سر گذرانده و از گذشته تا به امروز ارج و قرب خاصی میان ایرانیان داشته است. در این مقاله می‌خواهیم سری به جاهای دیدنی مشهد بزنیم و جاذبه های معروف و کمتر شناخته‌شده آن را به شما معرفی کنیم. در این سفر همراه ما باشید.

بهترین جاهای دیدنی مشهد

جاهای دیدنی مشهد

در این مقاله به طور مفصل بهترین جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کرده‌ایم. حرم مطهر امام رضا (ع) معروف‌ترین جاذبه مذهبی این شهر معنوی ایران است که مقصد اصلی اکثر گردشگران به شمار می‌رود.

مشهد چندین بوستان و پارک نیز دارد که برای یک گردش جانانه می‌توانید سری به آن‌ها بزنید. پارک ملت مشهد، پارک کوهسنگی، کوهشار و پارک وکیل آباد از بهترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای تفریحی در مشهد هستند.

همچنین 4 پارک آبی معروف به نام‌های سرزمین موج‌های آبی، سرزمین موج‌های خروشان، پارک ساحلی آفتاب و پارک آبی ایرانیان در مشهد وجود دارد که اوج هیجان را می‌توانید در آن‌ها تجربه کنید. طرقبه، شاندیز، چالیدره و چندین و چند روستای ییلاقی با طبیعتی سرزنده و تماشایی نیز از بهترین جاهای دیدنی مشهد به‌حساب می‌آیند.

از دیگر جاهای دیدنی مشهد می‌توان به خانه‌های تاریخی و موزه‌های ارزشمند شهر از جمله موزه بزرگ خراسان، موزه آستان قدس رضوی، موزه شه لافتی و باغ‌موزه نادری اشاره کرد. بازار رضا مشهد، مرکز خرید الماس شرق، مرکز خرید وصال، برج آرمیتاژ، بازار بزرگ اطلس، بازار بزرگ اطلس و مرکز خرید آرمان و… نیز از بهترین بازارهای مشهد برای خرید سوغات محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم امام رضابسیاری از جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به آن‌ها نیاز نیست فاصله چندانی را طی کنید. مسجد گوهرشاد، آرامگاه شیخ بهایی، مدرسه پریزاد، موزه آستان قدس رضوی، خانه تاریخی داروغه، گنبد خشتی، باغ رضوان، خانه تاریخی توکلی، بوستان وحدت، بوستان میرزا کوچک خان، آرامگاه نادرشاه افشار، کاروانسرای بابا قدرت، بازار رضا، حمام مهدی قلی بیک، مرکز خرید آسمان شهر، مجتمع تجاری آرمان و بوستان باغ ملی برخی از این جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هستند.

جاهای دیدنی مشهد در بهار

جاهای دیدنی مشهد در بهار

بهار بهترین فصل برای سفر به مشهد است. در این فصل هوا نه چندان گرم و نه چندان سرد است و شما می‌توانید به همه جاهای دیدنی مشهد در بهار سر بزنید.  برخی از این جاهای دیدنی مشهد در بهار عبارتند از حرم امام رضا، مناطق توریستی طرقبه و شاندیز، روستاهای ییلاقی، پارک ها و بوستان هایی که فضای باز دارند، آبشارها و چشمه‌ها.

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

جاهای دیدنی مشهد در تابستان نیز چندان محدود نیست. هوای گرم تابستان به شما اجازه می‌دهد که با خیال راحت به دامان طبیعت و ییلاقات مشهد بروید و حال و هوایی تازه کنید. پارک های آبی مشهد و آبشارها و چشمه‌های طبیعی از دیگر جاهای دیدنی مشهد در تابستان هستند.

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

اوایل پاییز هوای مشهد نسبتاً ملایم است و فرصت خوبی برای تفریح و بازدید از مکان های تفریحی شهر وجود دارد. جاهای دیدنی مشهد در پاییز شامل موارد زیر می‌شود.

  • جاذبه های مذهبی همچون حرم امام رضا، مسجد گوهرشاد، امامزاده یاسر و ناصر و…
  • بازارها و مراکز خرید مانند بازار اطلس شرق، بازار رضا، برج آلتون، مرکز خرید پروما و…
  • موزه‌های تاریخی مانند موزه آستان قدس رضوی، موزه بزرگ خراسان، موزه آب و نان مشهد، موزه شه لافتی و موزه مردم شناسی
  • خانه‌ها و مکان‌های تاریخی
  • بوستان ها و پارک های مشهد مانند پارک ملت، شهربازی سرزمین عجایب، پارک هلیوم، پارک کوهسنگی و…

از دیگر جاهای دیدنی مشهد در پاییز می‌توان به آبشار آب گرم، پیست اسکی شیرباد، مناطق توریستی طرقبه و شاندیز، روستای ابرده و سایر روستاهای ییلاقی حومه مشهد اشاره کرد. این جاذبه های گردشگری در پاییز بسیار تماشایی‌ می‌شوند و در طبیعت هزار رنگ پاییز، چهره جدیدی به خود می‌گیرند.

جاهای دیدنی مشهد در زمستان

جاهای دیدنی مشهد در زمستان

مشهد تنوع بالایی در مکان‌های تفریحی دارد و برای هر فصل پیشنهادی خاص به شما ارائه می‌دهد. از جاهای دیدنی مشهد در زمستان می‌توان به پیست اسکی شیرباد، حرم مطهر رضوی، مراکز خرید سرپوشیده، موزه‌های مشهد، بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی شهر اشاره کرد.

جاهای دیدنی مشهد در زمستان بسیار متنوع است، البته به شرطی که خیلی سرمایی نباشید. شما می‌توانید در این فصل تصویر جدیدی از مناطق شاندیز و طرقبه را ببینید که برایتان تازگی دارد و سری به چالیدره و سایر مناطق تفریحی حومه شهر بزنید. راستی زمستان بهترین فصل برای بازدید و تفریح در پاتیناژ مشهد است.

جاهای دیدنی مشهد در شب

جاهای دیدنی مشهد در شب

بازدید از برخی از جاهای دیدنی مشهد در شب صفای خاصی دارد. برخی از این جاذبه های گردشگری عبارتند از بام های مشهد، شهربازی الماس شرق، سرزمین عجایب و پارک ملت، پارک کوهسنگی، بازارها و مراکز خرید مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع).

از دیگر جاهای دیدنی مشهد در شب نیز می‌توان به مناطق توریستی طرقبه و شاندیز اشاره کرد. این جاذبه های گردشگری در شب با نورپردازی‌های رنگارنگ جلوه بیشتری می‌یابند و حس و حال دیگری دارند.

جاهای دیدنی مشهد با مترو

جاهای دیدنی مشهد با مترو

اگر می‌خواهید در ترافیک مشهد نمانید و از طرفی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، سری به جاهای دیدنی مشهد با مترو بزنید. حرم امام رضا (ع)، باغ‌موزه نادری، بازار رضا، پارک ملت، بام مشهد، پارک وکیل‌آباد، پارک کوهسنگی، کاروانسرای بابا قدرت، گنبد سبز و بازار فردوسی برخی از جاهای دیدنی مشهد با مترو هستند.

مکان های تفریحی مشهد برای جوانان

جاهای دیدنی مشهد برای جوانان

از بهترین مکان های تفریحی مشهد برای جوانان می‌توان به پارک های آبی مشهد، پارک هلیوم، خانه وارونه الماس، اتاق‌های فرار مشهد، پیست کارتینگ و پاتیناژ و تونل باد صبا اشاره کرد.

البته مکان های تفریحی مشهد برای جوانان فقط همین چند مورد نیست و در جای جای شهر می‌توان پاتوقی برای سرگرمی آن‌ها پیدا کرد. کافه کتاب های مشهد، روستاهای ییلاقی حومه مشهد، پردیس کتاب مشهد، بام های مشهد، رستوران ها و کافه بازی‌های از دیگر مکان های تفریحی برای جوانان در مشهد به شمار می‌روند.

جاهای دیدنی مشهد؛ پارک های مشهد

خب حال که با مکان های مذهبی شهر آشنا شده‌اید، نوبت به جاهای تفریحی مشهد  می‌رسد. اگر می‌خواهید با خانواده و عزیزان خود در این شهر پیشرفته تفریح کنید، هیچ نگران نباشید؛ زیرا پارک های مشهد در خدمت شما هستند و دستتان برای انتخاب هر کدامشان کاملاً باز است.

1- پارک مینیاتوری

پارک مینیاتوری مشهد

مشهد چندین و چند بوستان دارد که بوستان مینیاتوری میان آن‌ها تک است. این بوستان یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی مشهد واقع در منطقه 12 است که بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در ابعاد کوچک در آن دیده می‌شود.

بوستان مینیاتوری مشهد فرصتی به گردشگران می‌دهد تا از بناهایی که امکان بازدید از آن‌ها برایشان وجود ندارد، در ابعاد کوچک دیدن کنند. اگر به مشهد رفتید، شانس بازدید از این بوستان جذاب را از دست ندهید.

آدرس مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، خیابان سجادیه 26
شماره تلفن 05135244220
لوکیشن بوستان مینیاتوری روی نقشه گوگل مپ

2- باغ ملی مشهد

باغ ملی

در خیابان امام خمینی مشهد یكی از قدیمی‌ترین پارک های مشهد قرار دارد. این باغ زیبا در مركز شهر قرار گرفته و در گذشته محلی برای برگزاری مراسم فرهنگی و اجتماعی بوده است.

باغ ملی مشهد

اگر می‌خواهید در محیطی آرام و در نزدیکی مركز شهر، یک تفریح درست‌وحسابی را تجربه کنید، حتماً سری به این باغ زیبا بزنید. باغ ملی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که فضایی دلنشین و امکانات رفاهی مناسبی برای پیک‌نیک و گردش دارد. در ضمن برای ورود به باغ ملی نیاز به پرداخت ورودی نیست.

آدرس مشهد، خیابان امام خمینی، جنب بازار جنت
لوکیشن باغ ملی روی نقشه گوگل مپ

3-پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد

در میان جاهای دیدنی مشهد، پارک کوهسنگی از بهترین و پرطرفدارترین مكان‌ها برای استراحت و طبیعت‌گردی مسافران و گردشگران در شهر است. این پارک معروف جزء بزرگ‌ترین پارک‌ های مشهد و جاهای تفریحی شهر است که موزه بزرگ خراسان نیز در آن قرار دارد.

پارک کوهسنگی مشهد

در این پارک شما صخره‌های غول‌پیکری را می‌بینید که به زیبایی تزئین و نورپردازی شده‌اند. همچنین اگر بخواهید و توانتان یاری کند می‌توانید از پله‌های سنگی این بوستان بالا بروید و از آنجا شهر را زیر پاهایتان تماشا کنید.

آدرس مشهد، بلوار کلانتری، خیابان ابوذر غفاری 37 (ورودی شمالی)
شماره تلفن 05138400265
لوکیشن پارک کوهسنگی روی نقشه گوگل مپ

4- پارک وکیل آباد

پارك و باغ وحش وكیل آباد

پارك وكیل آباد منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در محله‌ای به همین نام در جنوب مشهد است. این پارک سرسبز با هوایی مطبوع و رودی پرآب میزبان مسافران، زائران و مردم بومی در دل طبیعتی زیبا است.

باغ وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که یک باغ وحش بزرگ و زیبا را نیز در دل خود جای داده است. این پارک میان گردشگران و به‌ویژه کودکان محبوبیت زیادی دارد.

آدرس مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
لوکیشن پارک وکیل آباد روی نقشه گوگل مپ

5- پارک ملی چهل بازه

عکس پارک چهل بازه مشهد از بالا

از دیگر بوستان ها و جاهای تفریحی مشهد، پارک ملی چهل بازه است. این پارک باصفا که نامش از رودخانه چهل بازه گرفته شده، از بهترین پارک های مشهد برای تفریح و پیک‌نیک است.

فاز دوم پارک چهل بازه در سال 1400 به بهره‌برداری رسیده است. چمنزارهای سرسبز و رود خروشان چهل بازه که از میان پارک عبور می‌کند، صفای خاصی به این منطقه داده است.

آدرس مشهد، بزرگراه وکیل آباد، بلوار معلم (ورودی جنوبی) و بلوار نمایشگاه (ورودی غربی)
لوکیشن پارک ملی چهل بازه روی نقشه گوگل مپ

6- پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد جزء بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک های مشهد است که در سال 1342 ساخته و طرح‌ریزی شده است. این شهربازی در کنار تفریحات هیجان‌انگیز، درختان تنومند و هوای دلپذیری نیز دارد و گردش در آن لحظات خوبی را برایتان رقم می‌زند.

آدرس مشهد، بزرگراه وكیل آباد، تقاطع آزادی
شماره تلفن 05136094986
لوکیشن پارک ملت مشهد روی نقشه گوگل مپ

7- پارک خورشید مشهد

بام مشهد - پارک خورشید مشهد در شب

یکی از آرام‌ترین پارک های مشهد که در شمار بام های شهر نیز قرار دارد و از آنجا چشم‌اندازی فوق‌العاده انتظارتان را می‌کشد، پارک خورشید مشهد است. از امکانات این پارک می‌توان به آلاچیق، پارکینگ، کافه، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پیست دوچرخه‌سواری و… اشاره کرد.

آدرس مشهد، انتهای خیابان هاشمیه، منطقه کوهسر
لوکیشن پارک خورشید مشهد روی نقشه گوگل مپ

8- کوه پارک مشهد

کوه پارک مشهد

یکی از بهترین جاهای تفریحی مشهد که در آن می‌توانید پیاده‌روی و کوهنوردی را در کنار هم تجربه کنید، کوه پارک مشهد است. این پارک به‌تازگی افتتاح شده و در فاصله نه چندان دور نسبت به ارتفاعات جنوبی شهر قرار دارد. کوه پارک مشهد بوستانی کوهستانی است که در کوه و جنگل در مجاورت هم دیده می‌شوند.

آدرس مشهد، خیابان دلاوران، انتهای خیابان نخل
لوکیشن کوه پارک مشهد روی نقشه گوگل مپ

9- کوهشار مشهد

پارک کوهشار مشهد

کوهشار یکی از زیباترین بوستان های مشهد در میان ارتفاعات بخش جنوبی شهر است. این پارک هوای خنک و مطبوعی دارد و یکی از بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی کشور را در خود جای داده است. با این که زمان زیادی از افتتاح کوهشار مشهد نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه به یکی از محبوب‌ترین جاهای تفریحی مشهد تبدیل شده است.

آدرس مشهد، بزرگراه کلانتری، حدفاصل بلوار کوشش و شهدای ارتش
لوکیشن کوهشار مشهد روی نقشه گوگل مپ

10- بوستان سنگی کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا

بوستان سنگی کمر مقبولا که نامش ممکن است برایتان عجیب‌وغریب باشد، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد میان دو رشته‌کوه هزار مسجد و بینالود است. این جاذبه گردشگری مشهد شامل دست‌افزارهای سنگی است که متعلق به دوران پارینه سنگی زیرین هستند. در این بوستان شما می‌توانید نگاره‌های بازمانده از دوران گذشته را روی صخره‌های متعدد ببینید و به سالیان دور سفر کنید.

آدرس مشهد، 3کیلومتری طرقبه، 1کیلومتری دره داغستان
لوکیشن بوستان سنگی کمر مقبولا روی نقشه گوگل مپ

11- پارک میرزا کوچک خان

پارک میرزا کوچک خان

پارک میرزا کوچک خان از دیگر جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می‌شود و پارکی زیبا، جمع‌وجور و مجهز در نزدیکی حرم امام رضا است. این پارک در خیابان دانش شرقی واقع شده و با وجود آن که مساحت زیادی ندارد، اما دارای امکاناتی بسیاری از جمله شهربازی، کتابخانه عمومی و استخر است. بازدید از پارک میرزا کوچک خان رایگان بوده و افراد به‌راحتی می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به آن مراجعه کنند.

آدرس مشهد، 3کیلومتری حرم، نزدیک میدان 17 شهریور
شماره تلفن 05133682142
لوکیشن پارک میرزا کوچک خان روی نقشه گوگل مپ

پارک های آبی از جاهای دیدنی مشهد

اگرچه تعدد و تنوع پارک های مشهد شب و روزهای خوبی برای گردش و تفریح به شما هدیه می‌دهند؛ اما اگر می‌خواهید ساعات مفرح و مهیجی را در مشهد تجربه کنید، بد نیست سری به پارک های آبی آن بزنید.

در این بخش می‌خواهیم پارک های آبی شهر که از پربازدیدترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌روند را به شما معرفی کنیم. مشهد 4 پارک آبی سرپوشیده دارد و رتبه اول را در خاورمیانه از آن خود کرده است.

1- سرزمین موج های آبی

پارک آبی موج های آبی مشهد

سرزمین موج‌های آبی اولین پارک آبی سرپوشیده کشور است که هنگام افتتاح حسابی سر و صدا به پا کرد. این پارک آبی مجهز با امکانات تفریحی فراوان حسابی سرتان را گرم می‌کند و هیجان و آرامش را به شما هدیه می‌دهد.

آدرس مشهد، بزرگراه امام رضا، اندیشه 83 (آقایان) و اندیشه 79 (بانوان)
شماره تلفن 05136008
لوکیشن سرزمین موج‌های آبی روی نقشه گوگل مپ

2- سرزمین موج های خروشان

سرزمین موج های خروشان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد، سرزمین موج‌های خروشان در ابتدای جاده شاندیز است. این پارک از بزرگ‌ترین پارک های آبی سرپوشیده جهان است که بیش از 60 هزار مترمربع وسعت دارد. در سرزمین موج‌های خروشان از امکانات و تجهیزات مناسب و متناسب با استانداردهای روز دنیا استفاده شده است.

آدرس مشهد، کیلومتر 2 جاده شاندیز
شماره تلفن 05135144001 و 05135144002
لوکیشن سرزمین موج‌های خروشان روی نقشه گوگل مپ

3- پارک ساحلی آفتاب مشهد

پارک ساحلی آفتاب مشهد

پارک ساحلی آفتاب یکی دیگر از جاهای تفریحی مشهد است که در سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است. این جاذبه گردشگری حدود 15000 مترمربع وسعت دارد و دارای سانس‌های مجزا و هم‌زمان برای آقایان و بانوان است. امکانات متنوع و استاندارد در پارک ساحلی آفتاب مشهد توانسته در این مدت رضایت گردشگران را جلب کند.

معرفی هتل تارا مشهد
ادامه مطلب
آدرس مشهد، میدان بهارستان، کنار الماس شرق
شماره تلفن 05137037
لوکیشن پارک ساحلی آفتاب مشهد روی نقشه گوگل مپ

4- پارک آبی ایرانیان

پارک آبی ایرانیان مشهد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد، پارک آبی ایرانیان است. این پارک با داشتن انواع تجهیزات، هیجان شما را به اوج می‌رساند و روز خوشی را برایتان می‌سازد.

آدرس مشهد، بلوار حجاب، حجاب 8
شماره تلفن 05136613004
لوکیشن پارک آبی ایرانیان روی نقشه گوگل مپ

جاهای تفریحی مشهد و اطراف مشهد

طرقبه

اطراف مشهد نیز مانند خود شهر توریستی مشهد پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌ گردشگری است؛ بنابراین اگر به مشهد رفتید از تفریح و گشت‌وگذار در حاشیه شهر غافل نشوید. در این بخش می‌خواهیم سری به جاهای دیدنی مشهد و اطراف آن بزنیم و با هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

1- پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد

اولین جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی اطراف مشهد که با این شهر حدود 38 کیلومتر فاصله دارد، پیست اسکی شیرباد است. شیرباد تنها پیست اسکی در ارتفاعات شرق کشور و بلندترین قله کوه‌های بینالود محسوب می‌شود.

پیست شیرباد سه مسیر برای اسکی‌بازان مبتدی، متوسط و حرفه‌ای دارد و لوازم و تجهیزات اسکی برای علاقه‌مندان در این پیست مهیاست. اگر اهل اسکی هستید و از اواسط آذر تا فروردین در خراسان رضوی بودید، بازدید از این مکان تفریحی مشهد را از یاد نبردید.

آدرس 38کیلومتری مشهد، 18کیلومتری روستای دولت‌آباد
شماره تلفن 05137618495
لوکیشن پیست اسکی شیرباد روی نقشه گوگل مپ

2- پارک هفت حوض

پارک هفت حوض مشهد

از دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌توان به پارک هفت حوض در 7 کیلومتری جنوب شرقی مشهد اشاره کرد. این جاذبه گردشگری هوای دلپذیر، طبیعتی بکر و چشم‌اندازی تماشایی دارد و پاتوق خوبی برای خانواده‌ها و طبیعت‌گردان و کوهنوردان است.

آدرس 7 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، شهرک سیدی، جاده خلج
لوکیشن پارک هفت حوض روی نقشه گوگل مپ

3- جنگل جیغ

جنگل جیغ مشهد

اگر می‌خواهید شجاعت خود را به چالش بکشید بازدید از جنگل جیغ مشهد را در برنامه‌های سفرگردی خود قرار دهید. این جنگل یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی مشهد در طرقبه و روستای سربرج است.

در این جنگل مرموز، علاوه بر ظاهر ترسناک درختان همواره صدای جیغی از دوردست به گوش می‌رسد که شب‌ها واضح‌تر شنیده می‌شود. در این جاذبه گردشگری رودی به نام سربرج نیز قرار گرفته که همیشه پرآب و خروشان است.

آدرس مشهد، روستای سربرج
لوکیشن جنگل جیغ روی نقشه گوگل مپ

4- طرقبه

ییلاقات طرقبه

طرقبه منطقه‌ای خوش آب‌وهوا با طبیعتی بکر در خراسان رضوی و از سرسبزترین جاهای دیدنی مشهد است. این جاذبه گردشگری فقط مخصوص گردشگران و مسافران نیست؛ بلکه بسیاری از مشهدی ها نیز در روزهای تعطیل به سراغ این مکان تفریحی می‌روند. طرقبه در لفظ به معنی آبادی بزرگ است و چندین روستای ییلاقی و زیبا را در خود جای داده است.

آدرس خراسان رضوی، 16کیلومتری مشهد، انتهای غربی بلوار وکیل‌آباد
لوکیشن طرقبه روی نقشه گوگل مپ

5- شاندیز

ییلاقات شاندیز

شاندیز یکی دیگر از ییلاقات پرطرفدار در حومه مشهد است. این شهر دارای دره‌هایی پرآب و خروشان با درختانی سر به فک کشیده است که گردش در آن جان تازه‌ای به شما می‌بخشد.

شاندیز یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان های تفریحی مشهد است که هم جاذبه گردشگری متنوعی دارد و هم رستوران های درجه یک و ممتازی در آن به چشم می‌خورد. اگر می‌خواهید در طبیعتی دل‌انگیز دلی از عزا دربیاورید کجا بهتر از شاندیز؟

آدرس خراسان رضوی، مشهد، 20 کیلومتری شمال غربی
لوکیشن شاندیز روی نقشه گوگل مپ

6- روستای ابرده شاندیز

روستای ابرده شاندیز

روستای ابرده شاندیز که لقب بهشت مشهد را از آن خود کرده، یکی از باصفاترین جاهای تفریحی مشهد به شمار می‌رود. این روستا موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد که عبور رود زشک از آن ضامن طراوت و سرسبزی آن است.

ابرده شاندیز یکی از زیباترین روستاهای دیدنی اطراف مشهد و یکی از بهترین مکان های کمپینگ در حومه مشهد محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر با افزایش تعداد گردشگران، امکانات روستا نیز ارتقا یافته و امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و نمازخانه برای بازدیدکنندگان مهیا شده است.

آدرس خراسان رضوی، 43 کیلومتری مشهد، 25 کیلومتری طرقبه
لوکیشن روستای ابرده شاندیز روی نقشه گوگل مپ

7- چالیدره

چالیدره مشهد

مجموعه چالیدره مشهد با آن طبیعت بی‌نظیرش که از یک‎‌سو به کوه‌های باابهت منطقه و از سوی دیگر به دریاچه‌ای زیبا ختم می‌شود، از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این جاذبه گردشگری با امکانات تفریحی فراوانش، در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مکان های تفریحی مشهد تبدیل شده و به خوبی توانسته جای خود را در دل مسافران باز کند.

چالیدره دارای امکانات تفریحی از جمله کارتینگ، سافاری، تله سیژ، قایق سواری، ماهیگیری، رستوران و … است که از بسیار مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.

آدرس خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر 2 جاده نغندر
شماره تلفن 09304004002
لوکیشن چالیدره روی نقشه گوگل مپ

8- روستای جاغرق

ییلاقات جاغرق

روستای جاغرق یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد و روستایی در 7 کیلومتری طرقبه است. این روستای ییلاقی طبیعتی دنج و دیدنی دارد که جریان زندگی را در آن احساس می ‌کنید.

آدرس خراسان رضوی، 21کیلومتری جنوب غربی مشهد، 7کیلومتری طرقبه
لوکیشن روستای جاغرق روی نقشه گوگل مپ

9- دره ارغوان

دره ارغوان مشهد

دشت ارغوان یا همان دره ارغوان مشهد یکی از خوش‌منظره‌ترین جاهای تفریحی مشهد و مکانی دنج برای گردشی یک‌روزه در دل طبیعت است. این دشت زیبا مزین به درختچه‌های ارغوان‌ بنفش و خوش‌رنگ است که تماشای آن‌ها به‌خصوص در اردیبهشت‌ماه حسانی روحتان را تازه و چشمانتان را نوازش می‌کند.

آدرس خراسان رضوی، طرقبه، روستای کلاته آهن
لوکیشن دره ارغوان روی نقشه گوگل مپ

10- بند گلستان

بند گلستان مشهد

اگرچه نام این بند احتمالاً شما را به استان گلستان خواهد برد؛ اما گلستان در واقع نام رودی در خراسان رضوی است که سدی قدیمی روی آن قرار گرفته است. بند گلستان 500 سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های مشهد به‌حساب می‌آید.

آدرس خراسان رضوی، 8 کیلومتری غرب مشهد
لوکیشن بند گلستان روی نقشه گوگل مپ

11- سد کارده و دره آل

سد کارده و دره آل

یکی از شهرها و جاهای دیدنی اطراف مشهد شهری به نام کلات است. این شهر آب‌وهوایی کوهستانی، طبیعتی خیره‌کننده و مناظری زیبا دارد که دره آل و سد کارده از جاذبه های معروف آن هستند.

سد کارده سدی بتنی واقع بر رودخانه کارده است که جاذبه های طبیعی اطرافش نظرتان را جلب خواهد کرد. این سد مابین روستاهای کارده و اندروخ قرار گرفته و منجر به تشکیل دره آل شده است. در نزدیکی سد کارده و دره آل چند آبشار کوچک و بزرگ فصلی نیز جریان می‌یابد که زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند.

آدرس خراسان رضوی، جاده مشهد به کلات، شهر کلات
لوکیشن شهر کلات روی نقشه گوگل مپ

12- چشمه گراب

چشمه گراب مشهد

جاهای دیدنی اطراف مشهد تنها همین چند مورد نیست؛ بلکه لیستی بلند بالا دارد که چشمه گراب میان آن‌ها قرار گرفته است. چشمه گراب یکی از دیدنی های مشهد در فاصله حدودی 50 کیلومتر از مرکز شهر است. این چشمه مسیر نسبتاً سختی دارد که تماشای زیبایی‌هایش قطعاً ارزش این سختی را دارد.

آدرس خراسان رضوی، 1 کیلومتری جنوب جاده قدیم مشهد – نیشابور
لوکیشن چشمه گراب روی نقشه گوگل مپ

13- باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی محلی برای تجمع گونه‌های مختلف گیاهان و گل‌ها و از زیباترین دیدنی های مشهد است. این مجموعه 25 هکتار وسعت دارد که حدود 15000 اصله درخت و درختچه در آن وجود دارد و باغ‌هایی وسیع از گل‌های دائمی و فصلی در آن به چشم می‌خورد. این باغ از دل‌انگیزترین مكان های تفریحی مشهد محسوب می‌شود كه گردشگران برای بازدید از آن ذوق و شوق زیادی به خرج می‌دهند.

آدرس مشهد، بلوار جمهوری، بین چهارراه مقدم و پل غدیر
شماره تلفن 05133495003
لوکیشن باغ گیاه شناسی روی نقشه گوگل مپ

14- بام مشهد

بام مشهد در شب

مشهد چند بام معروف دارد که از آن‌ها می‌توان دید خوبی به شهر داشت و دقایقی را به دور از فکر و خیال سپری کرد. این بام ها جزء دنج‌ترین جاهای دیدنی مشهد در شب به شمار می‌روند که آرامش و سکوت را برایتان به ارمغان می‌آورند.

بام های مشهد پاتوق بسیاری از جوانان، گروه‌های دوستان و خانواده محسوب می‌شوند که برای فرار از هیاهوی شهر به آن‌ها پناه می‌برند. برخی از بام های معروف مشهد عبارتند از:

  • بام هفت تیر مشهد: این بام در خیابان هفت تیر 46 واقع شده و یکی از خلوت‌ترین جاهای تفریحی مشهد در شب است. مسیر دسترسی به این بام با ماشین یا از طریق پلکان باباکوهی امکان‌پذیر است و چشم‌انداز خوبی به شهر و ارتفاعات مشهد دارد.
  • بام خورشید: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پارک خورشید یکی از بهترین بام های مشهد با منظره‌ای زیبا و هوایی مطبوع در انتهای بلوار هاشمیه است. این بام از مجهزترین جاهای تفریحی مشهد در شب است که امکانات خوبی نیز دارد.
  • بام صیاد شیرازی: این بام در انتهای بلوار صیاد شیرازی و قله زو قرار دارد و کوهنوردان برای تفریح یک‌روزه به کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق به این بام می‌روند. دسترسی به این بام نیاز به کوهپیمایی دارد و در آن از پله خبری نیست.
  • بام خلج مشهد: بام خلج در حوالی پارک هفت حوض قرار دارد و دارای 7 حوضچه است. در این بام شما می‌توانید در حالی که غرق صدای آرامش‌بخش جریان آب هستید، کمی از دغدغه‌های زندگی شهری دور شوید.
  • بام طرقبه: بام طرقبه در خیابان طرقدر و کوهساران واقع شده و مکانی عالی با هوایی مطبوع برای تماشای مناظر شهر است.

15- غار مغان مشهد

غار مغان

غار مغان یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد در 35 کیلومتری آن است. این غار از عجیب‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که عظمت و قدمت آن وجودتان را به وجد می‌آورد. در واقع غار مغان پیوندی میان طبیعت و تاریخ است که نظیرش را در کمتر جایی می‌توانید ببینید.

آدرس خراسان رضوی، 35کیلومتری مشهد، روستای مغان
لوکیشن غار مغان روی نقشه گوگل مپ

16- آبشار آب گرم کلات

آبشار و آبگرم کلات

جاهای دیدنی اطراف مشهد یکی دو تا نیست و آنقدر تنوع دارد که اگر بخواهید همه آن‌ها را ببینید، باید چند روزی را در مشهد بمانید. یکی از این مکان های تفریحی مشهد که در حوالی شهر قرار گرفته، آبشار و چشمه آب گرم در شهرستان کلات است.

آبشار و آبگرم کلات

این آبشار و چشمه شگفت‌انگیزش این فرصت را به شما می‌دهد که حتی در هوای نسبتاً سرد هم آب‌تنی کنید و از این دوش آب گرم طبیعی نهایت استفاده را ببرید.

آدرس خراسان رضوی، جاده مشهد به کلات، آبشار آبگرم کلات
لوکیشن آبشار آب گرم کلات روی نقشه گوگل مپ

17- آبشار اخلمد

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد یکی از زیباترین آبشارها و جاهای دیدنی اطراف مشهد در شهرستان چناران است. این آبشار قدمتی طولانی دارد و در دره‌ای میان کوه‌های بینالود جاری می‌شود. آبشار اخلمد 23 متر ارتفاع دارد و اطراف آن سرشار از گل و گیاهان زیبا و باغ‌های میوه و درختان خوش قد و بالا است.

آدرس خراسان رضوی، 80کیلومتری شمالی غربی مشهد، 24 کیلومتری شهرستان چناران
لوکیشن آبشار اخلمد روی نقشه گوگل مپ

18- چشمه گیلاس

چشمه گیلاس

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد که قدمتی دیرینه دارد و در آغوش طبیعتی زیبا آرام گرفته، چشمه گیلاس است. این چشمه همیشه خروشان در روستای جلگه‌ای و باصفای چشمه گیلاس قرار دارد و مکانی عالی برای یک گردش یک‌روزه خاطره‌انگیز به‌حساب می‌آید.

آدرس خراسان رضوی، 50 کیلومتری شمال مشهد، 25 کیلومتری چناران، روستای چشمه گیلاس
لوکیشن چشمه گیلاس روی نقشه گوگل مپ

جاهای دیدنی مشهد برای کودکان

مشهد جایی برای کودکان و بزرگ‌سالان است. در این شهر برای هر سنی یک جاذبه گردشگری خاص وجود دارد که می‌توانید ساعاتی خوش را در آن‌ها سپری کنید. در این قسمت می‌خواهیم جاهای دیدنی مشهد که بازدید از آن‌ها برای کودکان خوشایند است را با هم مرور کنیم.

1- پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما

یکی از خاص‌ترین پارک های مشهد که کودکان در آن اتفاقات جدیدی را تجربه خواهند کرد، سرزمین پروفسور بازیما است. این مکان نخستین پارک علمی موضوعی در ایران و از جدیدترین مکان های تفریحی مشهد است.

پارک پروفسور بازیما مشهد شما را برای لحظاتی به دنیای درون بدن، فضای خارج از جو و پرواز بر فراز آسمان خواهد برد و اجازه می‌دهد اتفاقاتی عجیب را تجربه کنید. در این پارک علمی شما می‌توانید سوار ماشین زمان شوید و سفری ماجراجویانه به آغاز خلقت داشته باشید.

آدرس مشهد، انتهای بلوار خیام، مجتمع وصال، طبقه چهارم
شماره تلفن 05137115052
لوکیشن پارک پروفسور بازیما روی نقشه گوگل مپ

2- شهر مشاغل کارالند

شهر مشاغل کارالند

شهر مشاغل کودک کارالند یکی از کارآمدترین جاهای تفریحی مشهد است که با هدف تجربه مشاغل مختلف در قالب بازی برای کودکان 3 تا 12 سال تاسیس شده است. این مجموعه یکی از مفیدترین جاذبه های گردشگری مشهد برای کودکان است.

کارالند به‌شکل شهری کوچک ساخته شده که توسط کودکان اداره می شود و در آن مشاغل مختلفی مانند پزشکی، خلبانی، خوانندگی، آرایشگری و… وجود دارد. این مجموعه با درنظر گرفتن اهدافی مانند آشنایی با مشاغل، تجربه فرایند درآمد، تقویت استقلال شخصیتی کودک، تجربه عملی، تفکر اقتصادی و تقویت روحیه کار تیمی، مشاغل گوناگون را به‌صورت بازی درآورده است.

کارالند 1000 مترمربع وسعت دارد و در آن 20 شغل مختلف ایجاد شده است. این مکان تفریحی مشهد در سال 1396 در دو طبقه افتتاح شده است.

آدرس مشهد، هفت تیر، مرکز خرید آرمیتاژ گلشن
شماره تلفن 05138335300
لوکیشن شهر مشاغل کارالند روی نقشه گوگل مپ

3- هلیوم پارک

هلیوم پارک مشهد

هر کدام از پارک های مشهد جذابیت خاصی دارند و برای سنین مخصوصی طراحی شده‌اند. پارک هلیوم نیز نخستین پارک پرشی یا ترامپولین در این شهر است که امکانات ریز و درشت جالبی دارد. تفریحات این پارک تفریحی مشهد در سه بخش برای سنین 1 تا 3 سال، 3 تا 6 سال و 7 تا 70 سال فراهم شده است.

آدرس مشهد، بلوار جانبازان، حدفاصل جانباز 5 و 7
شماره تلفن 05135869683
لوکیشن هلیوم پارک مشهد روی نقشه گوگل مپ

4- شهربازی سرزمین عجایب مشهد

شهربازی سرزمین عجایب مشهد

حال که بحث پارک های مشهد و جاذبه های گردشگری آن داغ است، نمی‌توان از خیر شهربازی سرپوشیده سرزمین عجایب گذشت. این شهربازی از بهترین مکان های تفریحی مشهد در مجتمع تجاری الماس شرق است که می‌توانید حین خرید یا پس از آن با خیال راحت کودکان خود را برای تفریح به آنجا ببرید.

خدمات این جاذبه تفریحی مشهد در هر 4 فصل ارائه می‌شود. از ویژگی‌های مهم این پارک می‌توان به دکوراسیون و طراحی خاص، ضریب ایمنی بالای تجهیزات و نزدیکی مراکز خرید به آن اشاره کرد.

آدرس مشهد، بلوار خیام، میدان سپاد، طبقات سوم و چهارم مجتمع الماس شرق
شماره تلفن 05137113327
لوکیشن سرزمین عجایب مشهد روی نقشه گوگل مپ

5- موزه و خانه وارونه

موزه و خانه وارونه

خانه وارونه یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری مشهد است که در آن همه چیز وارونه است. این مرکز تفریحی مشهد شکل تازه‌ای از خلاقیت را ایجاد کرده که ذهن شما و به‌خصوص کودکان را درگیر خود می‌کند و ایده‌های نویی در ذهنتان شکل می‌دهد. اگر می‌خواهید در یکی از جالب‌ترین مکان های تفریحی مشهد عکس‌های متفاوت و خاص بگیرید، خانه وارونه را فراموش نکنید.

آدرس مشهد، بلوار خیام شمالی، ورودی 2 مجتمع الماس شرق، طبقه منفی یک
شماره تلفن 05137117111
لوکیشن خانه وارونه مشهد روی نقشه گوگل مپ

6- باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش وکیل آباد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در پارک محبوب وکیل آباد یک باغ وحش نیز قرار دارد. این باغ وحش بزرگ یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است که در آن انواع حیوانات را می‌توانید تماشا کنید.

چالیدره مشهد
ادامه مطلب
آدرس مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد
شماره تلفن 05135014433
لوکیشن باغ وحش وکیل آباد روی نقشه گوگل مپ

7- اتاق فرارهای مشهد

از دیگر گزینه‌های در دسترس و مکان های تفریحی مشهد که فرصت تجربه ترس و هیجان را به شما می‌دهد، اتاق‌های فرار این شهر هستند. مشهد چند اتاق فرار با ژانرهای مختلف دارد که تفریح و بازی در آن‌ها هم فال است و هم تماشا!

8- تونل باد صبا

تونل باد صبا مشهد

کثرت گردشگران و مسافران سبب شده که در سال‌های اخیر مکان های تفریحی مشهد تعدد و تنوع خوبی پیدا کند. یکی از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد تونل باد صبا است که برای افرادی که عاشق پروازند، بسیار شگفت‌انگیز است. این تونل نوعی شبیه‌ساز سقوط آزاد و تنها تونل بادی عمودی در ایران است که اجازه ماجراجویی و تخلیه هیجان را به افراد می‌دهد.

آدرس مشهد، بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، روبه‌روی مجتمع الماس شرق
شماره تلفن 09152200828
لوکیشن تونل باد صبا روی نقشه گوگل مپ

9- پاتیناژ مشهد

پاتیناژ پدیده شاندیز

پاتیناژ یا همان پیست اسکی مشهد، مجموعه‌ای بزرگ و مهیج در قلب شهر شاندیز است. در سالن پاتیناژ  مشهد علاوه بر اسکی روی یخ می‌توانید سایر رشته‌های ورزشی مرتبط با یخ را نیز امتحان کنید.

آدرس خراسان رضوی، پدیده شاندیز
لوکیشن پاتیناژ مشهد روی نقشه گوگل مپ

10- کارتینگ

کارتینگ مشهد

از دیگر جاهای دیدنی که اوج سرعت را می‌توانید در آن تجربه کنید، پیست های کارتینگ مشهد است. مشهد چند کارتینگ تمام‌عیار با تجهیزات مناسب دارد که هم می‌توانید در آن‌ها آموزش ببینید و هم برای یک تفریح نیم‌روزه  روی آن‌ها حساب کنید.

11- باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان مشهد بزرگ‌ترین و تنها مجموعه این چنینی در شرق كشور است. این باغ وسیع با گرد هم آوردن گونه‌های كمیاب و رنگارنگ پرندگان توانسته رتبه خوبی در لیست مكان های تفریحی مشهد کسب کند.

آدرس مشهد، انتهای بلوار خیام، منطقه گردشگری سپاد
شماره تلفن 09190971335
لوکیشن باغ پرندگان مشهد روی نقشه گوگل مپ

جاذبه های مذهبی مشهد

مشهد شهری مذهبی است که مکان‌های زیارتی آن تنها به حرم مطهر امام رضا (ع) محدود نمی‌شود. در این شهر چندین مراکز مذهبی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت از فضای معنوی آن‌ها استفاده کنید و لحظاتی را با خدای خویش خلوت کنید. در ادامه جاهای دیدنی مشهد را که ماهیت زیارتی دارند، به شما معرفی می‌کنیم.

1- حرم امام رضا

حرم امام رضا

حرم امام رضا همواره قطب گردشگری و زیارتی معروف و محبوب در ایران و جهان بوده است. افراد بسیاری از سراسر کشور و سایر کشورهای جهان خود را به مشهد می‌رسانند تا برای دقایقی از دغدغه‌های زندگی رها شوند و به‌واسطه امام خوبی‌ها با خالق خود درد و دل کنند.

امام رضا (ع) در سال 203 هجری به شهادت رسیده و از آن روز تاكنون روز به روز به گستردگی و زیبایی حرم ایشان افزوده شده است. حرم این امام بزرگوار در مشهد مقدس همچون نگینی گرانبها از دور می درخشد و مأوایی برای همه عاشقان و دل‌سوختگان محسوب میشود.

آدرس مشهد، خیابان امام رضا (باب‌الجواد و باب‌الرضا)، خیابان شیرازی (شیخ طوسی)، خیابان نواب صفوی (ورودی نواب) و خیابان طبرسی (ورودی طبرسی)
لوکیشن حرم مطهر رضوی روی نقشه گوگل مپ

2- مسجد گوهرشاد

مسجد گوهر شاد
در میان صحن‌ها و جاهای دیدنی مشهد، مسجد گوهرشاد به دلیل فضای روحانی، نزدیکی به حرم و معماری جالبش آوازه خوبی میان مسافران دارد. این مسجد در ضلع جنوبی حرم قرار گرفته است و به‌واسطه کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های هنرمندانه‌اش دل شما را می‌برد.
مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد خوش‌ساخت و فیروزه‌ای‌ رنگ گوهرشاد به‌دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا ساخته شده است. این مسجد علاوه بر این که پناهگاهی برای عبادت و آرامش است، با ظرافت مثال‌زدنی‌اش حس‌وحال خوبی را نیز به شما منتقل می‌کند.

آدرس مشهد، حرم امام رضا، مسجد گوهرشاد
شماره تلفن 05132232222
لوکیشن مسجد گوهرشاد روی نقشه گوگل مپ

3- مسجد هفتاد و دو تن

مسجد 72 تن - مسجد شاه

شاید فکر کنید جاهای مذهبی مشهد به همین دو مکان معروف ختم می‌شود، اما واقعیت چنین نیست. یکی دیگر از اماکن مذهبی این شهر مقدس، مسجد هفتاد و دو تن یا همان مسجد شاه مشهد است. بنای این مقبره بین سال‌های 807 تا 817 به فرمان امیر غیاث‌الدین ساخته شد که در دوره‌های بعدی به مسجد تغییر کاربری داد.

مسجد شاه مشهد حدود 660 مترمربع وسعت دارد و دارای دو مناره شکسته، یک ایوان و چهار طاقی گنبدی شکل و چند غرفه است. تزئینات به یاد مانده از دوران پیشین که نشان از ذوق و هنر گذشتگان دارد در همان نگاه اول حسابی به دلتان می‌نشیند.

آدرس مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ
لوکیشن مشهد هفتاد و دو تن روی نقشه گوگل مپ

4- آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که فضایی روحانی و معنوی دارد، آرامگاه خواجه اباصلت است. اباصلت یکی از یاران نزدیک امام رضا (ع) است که آرامگاه او در جاده مشهد به فریمان قرار گرفته است.

بنای این آرامگاه از یک بقعه چهارضلعی تشکیل شده که از هر 4 سو به‌وسیله در به بیرون راه دارد. از معماری قابل‌توجه بنای آرامگاه خواجه اباصلت می‌توان به رواق‌های مستطیلی شکل، کاش‌های هفت‌رنگ و آینه‌کاری‌های ظریف آن اشاره کرد.

آدرس خراسان رضوی، 5 کیلومتری جاده مشهد به فریمان
شماره تلفن 05138486282
لوکیشن آرامگاه خواجه اباصلت روی نقشه گوگل مپ

5- آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد

خواجه مراد یا همان هرثمه بن ‌اعین نیز از یاران امام رضا (ع) بوده که اکنون در جنوب شرقی شهر مشهد دفن شده است. آرامگاه او در ارتفاعات کوه‌های بینالود و حوالی آرامگاه خواجه اباصلت قرار گرفته است.

بازدید از آرامگاه خواجه مراد نه‌تنها فرصتی برای عبادت است؛ بلکه امکانی برایتان فراهم می‌آورد که در محیطی آرام و آب‌وهوایی خوش، نفسی تازه کنید. این آرامگاه شامل بنایی هرمی‌شکل و پنج ضلعی است که سقفی شیروانی دارد و مزین به کاشی‌های هفت‌رنگ و آینه‌‌کاری‌های زیبا است.

آدرس خراسان رضوی، 14کیلومتری جاده جنوب شرقی مشهد به فریمان
لوکیشن خواجه مراد روی نقشه گوگل مپ

6- امامزاده یاسر و ناصر

امامزاده یاسر ناصر طرقبه مشهد

یاسر و ناصر فرزندان دوقلوی امام موسی بن جعفر بوده‌اند که افراد زیادی به آن‌ها اعتقاد دارند. امامزاده یاسر و ناصر پس از حرم پاک امام هشتم شیعیان، دومین مکان زیارتی محبوب و شلوغ در مشهد است که سالانه بیش از سه میلیون زائر دارد.

آدرس خراسان رضوی، 5کیلومتری غرب مشهد به طرقبه، روستای گلستان
شماره تلفن 05134227050
لوکیشن امامزاده یاسر و ناصر روی نقشه گوگل مپ

7- کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس ارامنه مشهد

كلیسای مسروپ مقدس در سال 1941 توسط ارامنه ساكن شهر ساخته شده است. این كلیسای زیبا معماری منحصربه‌فردی دارد و  جزء خاص‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. مدرسه ارامنه مشهد در حوالی این کلیسا و برج ناقوس‌خانه مرتفع و زیبای آن هر كدام با ظرافت خاصی ساخته شده‌اند و توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

آدرس مشهد، دروازه ارگ، خیابان جانبازان، فرعی 34
لوکیشن کلیسای مسروپ مقدس روی نقشه گوگل مپ

موزه ها از جاهای دیدنی مشهد

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی

تا اینجا بخش زیادی از جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کردیم که می‌توانید به‌تنهایی یا در کنار خانواده اوقات خوشی را در این مکان‌ها سپری کنید. در این بخش می‌خواهیم از موزه های مشهد برایتان بگوییم و برخی از معروف‌ترین آن‌ها را برایتان نام ببریم.

1- موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

موزه نان یكی دیگر از جاهای دیدنی مشهد مقدس است. این موزه كه اولین موزه نان در كشور است كلیه فرایند و ابزارآلات مرتبط با تهیه نان، از كاشت و برداشت گرفته تا پخت انواع نان از گذشته تاکنون را در برمی‌گیرد.

آدرس مشهد، بزرگراه آسیایی، سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی
شماره تلفن 05135425006
لوکیشن موزه نان مشهد روی نقشه گوگل مپ

2- موزه آب مشهد

موزه آب مشهد

موزه آب از دیگر دیدنی های مشهد است که در آن سازه‌های قدیمی تأمین آب استان مانند قنات‌ها، آب‌انبارها، پل‌بندها، سدها، یخدان‌ها و… و سیر تکامل آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. این موزه با هدف حفظ میراث گذشتگان و تلاش آن‌ها برای دور زدن کم‌آبی ایجاد شده است و مستندات تاریخی در آن نگهداری می‌شود.

آدرس مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه‌ای خراسان
شماره تلفن 05137617011

3- موزه آستان قدس

موزه آستان قدس رضوی مشهد

از دیگر جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی حرم، مجموعه‌ای از چندین موزه و گنجینه است که با نام موزه های آستان قدس شناخته می‌شوند. موزه ها و آثار نفیس این موزه ها شامل گنجینه حرم رضوی، گنجینه اسكناس‌ها، تمبرها، موزه فرش، گنجینه قرآن و چند موزه دیگر می‌شود.

آدرس مشهد، حرم امام رضا، کنار مسجد گوهرشاد و مقبره شیخ بهایی
شماره تلفن 05132241105
لوکیشن موزه آستان قدس رضوی روی نقشه گوگل مپ

4- موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان در یکی از مکان های تفریحی مشهد به نام کوهسنگی جا خوش کرده است. این موزه بزرگ دارای اشیای گرانبها و ارزشمند تاریخی است که در آن انواع ابزارهای سنگی و فلزی، اشیای سفالی و شیشه‌ای، نسخه خطی و چرم از دوران مختلف و… نگهداری می‌شود.

آدرس مشهد، بلوار کلانتری، پارک کوهسنگی
شماره تلفن 05137269502
لوکیشن موزه بزرگ خراسان روی نقشه گوگل مپ

5- موزه شه لافتی یا موزه آیین های پهلوانی

موزه شه لافتی یا موزه آیین های پهلوانی

یکی از خاص‌ترین موزه های مشهد و کشور، موزه شه لافتی یا موزه آیین‌های پهلوانی است. شه لافتی یکی از جاهای دیدنی مشهد که در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار گرفته و ثبت جهانی شده است. در این موزه آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

آدرس خراسان رضوی، 30 کیلومتری مشهد، روستای چهاربرج
شماره تلفن 09367662114
لوکیشن موزه شه لافتی روی نقشه گوگل مپ

6- موزه مردم شناسی – حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیك

از دیگر جاذبه های گردشگری می‌توان به حمام مهدی قلی بیک مشهد اشاره کرد. این حمام از دوران شاه عباس صفوی به جا مانده و فضاهای مختلفی دارد. حمام مهدی قلی بیک در سال 1385 بازسازی شده و به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است. این موزه مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ و وسایل و ابزارآلات قدیمی است.

آدرس مشهد، حرم امام رضا، نزدیک بازار بزرگ
شماره تلفن 05132232004
لوکیشن موزه مردم شناسی روی نقشه گوگل مپ

خانه های تاریخی از مکان های دیدنی مشهد

مشهد عقبه تاریخی ارزشمندی دارد که در دوره‌های مختلف تاریخی مورد توجه بوده است. به همین دلیل اگر نگاهی به راهنمای سفر به مشهد بیندازید، انواع خانه ها و بناهای تاریخی را می‌بینید که حس و حال قدیم را به وجودتان تزریق می‌کند. در این بخش می‌خواهیم سری به این خانه های تاریخی بزنیم.

1- خانه داروغه؛ بنای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار

خانه داروغه مشهد

خانه داروغه از دیدنی های مشهد در راسته حوض مسگران در خیابان نواب است. این خانه در اواخر دوران قاجار به فرمان یوسف خان هراتی ساخته شد که ورثه او تا سال 1360 در آن سکونت داشتند. معماری داخلی، نمای زیبای عمارت و حیاط باصفای این خانه جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه داروغه
شماره تلفن 05133691610
لوکیشن خانه داروغه مشهد روی نقشه گوگل مپ

2- خانه توکلی؛ عمارت اسرارآمیز قاجاری

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی یکی از اسرارآمیزترین جاهای دیدنی مشهد است که امروزه آن را با نام موزه مکتب‌خانه می‌شناسند. این خانه غریب به 200 سال قدمت دارد و چندین سال به امان خدا رها شده بود. همین امر سبب شده که افسانه‌های ترسناکی درباره این عمارت زیبا نقل شود.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، صفوی 7
لوکیشن خانه توکلی مشهد روی نقشه گوگل مپ

3- خانه تاریخی ملک؛ موزه‌ای تمام عیار در نزدیکی حرم

خانه ملک مشهد

یكی دیگر از جاهای ديدنی مشهد مقدس خانه تاریخی ملک است كه از دوران قاجار به جای مانده است. بنای زیبای این عمارت به نقوش منبت‌كاری های ظریف مزین شده و هنر دست ایرانیان زمان خود را به رخ می‌کشد.

آدرس مشهد، ضلع شرقی خیابان امام خمینی، روبه‌روی اداره دارایی
شماره تلفن 05138518386
لوکیشن خانه ملک روی نقشه گوگل مپ

4- خانه امیری؛ سفری کوتاه به گذشته

خانه امیری مشهد

در جای جای شهر مشهد خانه های قدیمی و باارزشی دیده می‌شود که هر کدام تاریخچه و معماری منحصربه‌فردی دارند. یکی از این بناهای قدیمی و دیدنی های مشهد، خانه امیری است. این خانه نیز در دوران قاجار بنا شده و پرسه در آن حس و حال روزهای دور را در خیالتان تداعی می‌کند.

آدرس مشهد، خیابان شهید نواب صفوی، صفوی 9
لوکیشن خانه امیری مشهد روی نقشه گوگل مپ

5- خانه موسوی مشهدی؛ یادگاری از دوران پهلوی

musavi House

خیابان نواب صفوی از اصلی‌ترین خیابان‌های شهر است که در گوشه و کنار آن جاذبه های گردشگری مشهد قرار دارد. خانه موسوی یکی از دیدنی های مشهد متعلق به دوران پهلوی در این خیابان است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. این خانه با معماری باشکوه ایرانی، نرده‌های چوبی و رنگ غالب فیروزه‌ای شما را مجذوب خود خواهد کرد.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، وحدت 21، کوچه کشمیری‌ها
لوکیشن خانه موسوی مشهد روی نقشه گوگل مپ

6- خانه کوزه کنانی؛ خاطره‌بازی در عمارت قاجاری

خانه کوزه کنانی مشهد

نمی‌شود از جاذبه های گردشگری مشهد و خانه های تاریخی آن گفت و حرفی از خانه کوزه کنانی به میان نیاورد. این خانه نیز در دوران قاجار ساخته شده و محلی برای زندگی اشراف‌زادگان قاجاری بوده است. این خانه کهن معماری جالبی دارد و هر گوشه از آن خاطره‌ای از دوران مختلف را در خود مخفی کرده است.

آدرس مشهد، خیابان شیرازی، کوچه پنجم چهارباغ
لوکیشن خانه کوزه کنانی مشهد روی نقشه گوگل مپ

7- خانه پیشه وران؛ یکی از تماشایی ترین خانه های مشهد

خانه پیشه وران مشهد

قدمت، تنوع و تعدد دیدنی های مشهد قطعاً شما را حیرت‌زده می‌کند. با این حال وجود این بناهای تاریخی سندی بر این ادعاست که مشهد از مهم‌ترین شهرهای ایران در دوران مختلف بوده است. خانه پیشه وران از دیگر خانه های تاریخی مربوط به دوران قاجار است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آدرس مشهد، خیابان آخوند خراسانی 5 (محله ارگ)
شماره تلفن 09364174427
لوکیشن خانه پیشه وران روی نقشه گوگل مپ

8- خانه غفوری؛ نگین عمارت های قاجاری مشهد

qafuri House

خانه غفوری از دیگر جاذبه های گردشگری مشهد و خانه های قدیمی شهر است که بوی زندگی‌های باصفای گذشته را می‌دهد. این خانه دنج نیز یادگاری از دوران پرماجرای قاجار است که در طول سالیان صاحبان مختلفی داشته است.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه محمدیه، پلاک 85
شماره تلفن 09309543822
لوکیشن خانه غفوری مشهد روی نقشه گوگل مپ

جاهای دیدنی و اماکن تاریخی مشهد

جاهای دیدنی مشهد همچون ماشین زمان شما را به دوران مختلف می‌برد و چشم‌اندازی از زندگی گذشتگان را مقابلتان قرار می‌دهد. در این بخش از نوشته می‌خواهیم از اماکن تاریخی شهر برایتان بگوییم و دوش به دوش هم در جاذبه های گردشگری مشهد خاطرات گذشته را مرور کنیم.

1- برج رادکان

برج رادکان

برج رادکان بنایی با ارتفاع 3 متر است که به شکل 12 ضلعی ساخته شده و معماری باشکوهی دارد. بر اساس داده‌ها احتمالاً بانی ساخت این برج خواجه نصیرالدین طوسی بوده و برج رادکان برای مطالعات نجومی استفاده می‌شده است.

آدرس خراسان رضوی، 74 کیلومتری شمال مشهد، 36 کیلومتری چناران
لوکیشن برج رادکان چناران روی نقشه گوگل مپ

2- مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع مشهد

مقبره خواجه ربیع یکی از جاذبه های گردشگری مشهد است که در دوره صفوی بنا شده است. این مقبره متعلق به ربیع بن خثیم از اهالی کوفه و طایفه بنی اسد است که سال‌های پایانی عمرش را در نوغان (توس آن زمان) گذرانده است. مقبره باشکوه ربیع به فرمان شاه عباس صفوی ساخته شده است.

کافه کتاب های مشهد
ادامه مطلب
آدرس خراسان رضوی، بزرگراه قائم، انتهای بلوار خواجه ربیع
شماره تلفن 05137419136
لوکیشن مقبره خواجه ربیع روی نقشه گوگل مپ

3- مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد مدرسه پریزاد مربوط به دوران تیموریان است. این مدرسه زیبا و تماشایی منسوب به همسر میرزا محمد میرک حسینی و ندیمه گوهرشاد است. اگر به معماری بناهای قدیمی علاقه دارید، حتماً سری به مدرسه پریزاد بزنید.

آدرس مشهد، محله بالا خیابان، بلوار امام رضا
لوکیشن مدرسه پریزاد مشهد روی نقشه گوگل مپ

4- میل اخنگان

میل اخنگان

میل اخنگان مقبره فردی با هویت ناشناخته است که بنای آن در قرن نهم هجری بنا شده است. سبک معماری بنا به دلیل استفاده از نقوش زیبا و کاشی‌های مربعی شکل شبیه به معماری دوران تیموریان است.

آدرس خراسان رضوی، 22 کیلومتری مشهد، 10کیلومتری تابران توس، روستای اخنگان
لوکیشن میل اخنگان روی نقشه گوگل مپ

5- گنبد سبز

گنبد سبز مشهد

از دیگر جاذبه های گردشگری مشهد، آرامگاه شیخ محمد مؤمن مشهدی است. این بنا در دوران صفویه ساخته شده و معماری چشم‌نوازی دارد. آرامگاه شیخ محمد به دلیل کاشی‌های آبی متمایل به سبزی که در ساخت گنبدش استفاده شده به گنبد سبز مشهد معروف است.

آدرس مشهد، خیابان آخوند خراسانی، میدان آخوند خراسانی
لوکیشن گنبد سبز مشهد روی نقشه گوگل مپ

6- امامزاده سید محمد (گنبد خشتی)

امامزاده سید محمد (گنبد خشتی)

امامزاده سید محمد معروف به گنبد خشتی، از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است. این مقبره در خیابان طبرسی در كوچه‌ای با همین نام واقع شده و در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  گنبد خشتی یکی از کهن‌ترین دیدنی های مشهد با بنایی باشکوه مربوط به دوران صفویه است که معماری جالبی دارد.

آدرس مشهد، خیابان طبرسی، کوچه طبرسی 2
شماره تلفن 05133687732
لوکیشن گنبد خشتی روی نقشه گوگل مپ

7- باغ نادری (آرامگاه نادرشاه)

مجموعه باغ موزه نادری

باغ‌موزه نادری در واقع یادبود نادرشاه افشار است که در سال 1342 توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است. این مجموعه فاخر از دو قسمت آرامگاه و موزه تشکیل شده و همه ساله مورد بازدید گردشگران و زائران قرار می‌گیرد. آرامگاه نادرشاه در حوالی میدان شهدا مشهد واقع شده و دسترسی خوبی به بهترین هتل های مشهد دارد.

آدرس مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدای مشهد
شماره تلفن
لوکیشن باغ موزه نادری مشهد روی نقشه گوگل مپ

8- آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی توس مشهد

آرامگاه فردوسی یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی مشهد در توس است که مجسمه فردوسی در آن قرار دارد. البته این آرامگاه بارها ساخته و تخریب شد تا به شکل امروزی درآمد. در محوطه آرامگاه افراد سرشناسی همچون مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان به خاک سپرده شده‌اند.

آرامگاه فردوسی توس مشهد

آدرس خراسان رضوی، 25 کیلومتری مشهد، توس
لوکیشن آرامگاه فردوسی روی نقشه گوگل مپ

9- آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی یکی از جاذبه های گردشگری مشهد در داخل حرم مطهر امام رضا پس از رواق امام خمینی است. رواق این آرامگاه پیش از مرگ شیخ بهایی محل تدریس او به شاگردانش بود. آرامگاه این شیخ عالم با آینه‌کاری‌های دیدنی و کتیبه‌های خوشنویسی شده تزئین شده است.

آدرس مشهد، حرم امام رضا (ع)
لوکیشن آرامگاه شیخ بهایی روی نقشه گوگل مپ

10- فرهنگ سرای بهشت

فرهنگ سرای بهشت مشهد

فرهنگ سرای بهشت ساختمانی تماشایی و زیبا در مشهد است که در دوران پهلوی اول ساخته شده است. این بنا در ابتدا به‌عنوان مدرسه و سپس تالار عروسی مورد استفاده گرفت. سپس مدتی نیز بلااستفاده ماند تا این که در سال 1384 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

فرهنگسرای بهشت اکنون محلی برای تقویت هویت شهری و معرفی مشهد است که کانون مشهدشناسی نیز در آن راه‌اندازی شده است. این مکان یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که نمایشگاه هفت‌خوان رستم، نمایشگاه آداب‌ورسوم، نمایشگاه مفاخر و… در آن اجرا می‌شود.

آدرس مشهد، خیابان امام خمینی، خیابان جنت
شماره تلفن 051322239998
لوکیشن فرهنگ سرای بهشت روی نقشه گوگل مپ

11- باغ خونی

باغ خونی مشهد

باغ خونی از دیگر جاهای دیدنی مشهد و یادگاری از دوران قاجار است که درباره نام آن روایت‌های مختلفی نقل شده است. این باغ در نزدیکی حرم قرار دارد و در طول عمر پر فراز و نشیب خود شاهد اتفاقات مختلفی بوده است. عمارت جذاب و سحرانگیز این باغ حکایت‌های فراوانی را در خود پنهان کرده است.

آدرس مشهد، خیابان هفده شهریور، خیابان عنصری
لوکیشن باغ خوبی روی نقشه گوگل مپ

12- مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان مشهد

در ابتدای خیابان صفوی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد قرار دارد. این مدرسه در دوران صفوی بنا شده و به مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو معروف است. مدرسه عباسقلی خان با آجر، مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری‌های هنرمندانه تزئین شده و معماری ظریفش نظرتان را جلب می‌کند.

آدرس مشهد، نیم کیلومتری حرم، ابتدای خیابان صفوی
لوکیشن مدرسه عباسقلی خان روی نقشه گوگل مپ

13- قبرستان ارامنه

قبرستان ارامنه مشهد

گورستانی قدیمی با قدمتی 100 ساله در مشهد وجود دارد که تنها قبرستان مربوط به ارامنه شهر است. این گورستان در گذشته وسیع‌تر بود و در منطقه‌ای به دور از بافت شهری قرار داشت، اما به دلیل انجام اقدامات عمرانی شهرداری مشهد بخشی از آن تخریب شد.

آدرس مشهد، خیابان حر عاملی، ابتدای تقاطع کریمی
لوکیشن قبرستان ارامنه روی نقشه گوگل مپ

14- گنبد هارونیه

گنبد هارونیه مشهد

گنبد هارونیه یکی از ساده‌ترین و در عین حال زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که بنای چهارگوش و آجری آن توجه‌تان را جلب می‌کند. درباره تاریخ احداث این بنا اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما برخی از باستان‌شناسان ساخت آن را به قرن هفتم هجری نسبت می‌دهند. این بنا کهن‌ترین مکان تاریخی توس است که اسرار زیادی را در خود جا داده است.

آدرس خراسان رضوی، دهستان توس
لوکیشن گنبد هارونیه روی نقشه گوگل مپ

15- آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیرپالاندوز

در ضلع شرقی حرم مطهر، مقبره‌ای زیبا منسوب به محمد عارف عباسی معروف به پیر پالاندوز از عرفای قرن دهم هجری بنا شده است. آرامگاه پیر پالاندوز كه از دوران صفویه به جا مانده است و به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده، با معماری زیبا و كاشی‌كاری‌های خوش‌نقش خود چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

آدرس مشهد، ضلع شرقی حرم امام رضا
شماره تلفن 05132002000
لوکیشن مقبره پیر پالاندوز روی نقشه گوگل مپ

16- کاروانسرای بابا قدرت

کاروانسرای بابا قدرت مشهد

کاروانسرای بابا قدرت یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که در دوران قاجار بنا شده است. این کارونسرا اکنون به یک مجموعه گردشگری تبدیل شده که می‌توانید در رستوران سنتی و چایخانه آن خود را مهمان یک وعده غذا یا نوشیدنی کنید. همچنین یک بازارچه سنتی نیز در مجموعه قرار دارد که در آن چیزهای جالبی پیدا می‌شود.

آدرس مشهد، بلوار 17 شهریور، خیابان صدر
شماره تلفن 05133440803
لوکیشن کاروانسرای بابا قدرت روی نقشه گوگل مپ

بهترین جاهای دیدنی مشهد برای خرید

یکی از بخش‌های مهم سفر به مشهد خرید سوغات و بازارگردی در بازارهای سنتی و مدرن این شهر است. در این بخش جاهای دیدنی مشهد که برای خرید باید به سراغشان بروید را برایتان آورده‌ایم.

1- بازار رضا مشهد

بازار رضا

همیشه بازارها از تفریحات جذاب در هر سفری محسوب می‌شوند كه گردشگران را به وجد می‌آورند. شهر مشهد چندین مجموعه بزرگ تجاری دارد كه بازار رضا یكی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین آنهاست.

Bazaar Reza mashhad

این بازار در سال 1355 در خیابان امام رضا مشهد و در مجاورت حرم برپا شده و جزء جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. بازار رضا را می‌توان از جمله بازارهای ارزان مشهد دانست که دو طبقه دارد و در آن هرچه برای خرید سوغات نیاز دارید را می‌توانید با قیمت مناسب تهیه کنید.

آدرس مشهد، میدان 17 شهریور
لوکیشن بازار رضا مشهد روی نقشه گوگل مپ

2- الماس شرق مشهد

مجتمع الماس شرق مشهد

الماس شرق مشهد نه‌تنها یک مجتمع تجاری است، بلکه یکی از بهترین مکان های تفریحی مشهد نیز به‌حساب می‌آید. در این مجتمع حدود 1200 واحد تجاری وجود دارد که انواع لوازم خانگی، صنایع‌دستی، سوغات و… را می‌توانید از آنجا تهیه کنید.

آدرس مشهد، بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان
شماره تلفن 05137113111
لوکیشن مجتمع تجاری الماس شرق روی نقشه گوگل مپ

3- مرکز خرید وصال

مجتمع تجاری وصال مشهد

در منطقه گردشگری سپاد که تجمع بسیاری از جاهای تفریحی مشهد آنجاست، یک مرکز خرید با ظاهری متفاوت و لوکس به نام وصال وجود دارد. در این مجتمع انواع پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، مبلمان، اسباب‌بازی، سیسمونی و… به فروش می‌رسد.

آدرس مشهد، میدان بهارستان
شماره تلفن 05137115555
لوکیشن مرکز خرید وصال روی نقشه گوگل مپ

4- مرکز خرید آرمان

مرکز خرید آرمان

مجتمع آرمان یکی از شیک‌ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی مشهد برای خرید و سرگرمی است. این مرکز خرید در حوالی حرم واقع شده و محیطی شاد و سرزنده برای پاساژگردی دارد.

آدرس مشهد، خیابان نواب صفوی
شماره تلفن 05133390333
لوکیشن مرکز خرید آرمان روی نقشه گوگل مپ

5- برج تجاری آرمیتاژ مشهد

برج تجاری آرمیتاژ مشهد

برج آرمیتاژ مشهد در شمار مراکز خرید لوکس مشهد قرار دارد و یکی از بلندترین برج‌های شهر است که 34 طبقه دارد. این مجتمع تجاری ظاهر بسیار جذابی دارد که در آن علاوه بر واحدهای تجاری، واحدهای اداری، فودکورت، سینما، هایپر مارکت، کافه، گالری هنری، شهربازی و… نیز وجود دارد. آرمیتاژ گلشن را می‌توان یکی از شیک‌ترین جاهای تفریحی مشهد دانست.

آدرس مشهد، خیابان گلشن، نبش هفت تیر
شماره تلفن 05131905000
لوکیشن برج تجاری آرمیتاژ گلشن روی نقشه گوگل مپ

6- مرکز خرید پروما

مرکز خرید پرومامرکز خرید پروما یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی مشهد است که در سال 1383 افتتاح شده است. این پاساژ 4 طبقه دارد و در آن انواع محصولات با برندهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

آدرس مشهد، میدان جانباز
شماره تلفن 05137637401
لوکیشن مرکز خرید پروما مشهد روی نقشه گوگل مپ

7- برج آلتون مشهد

برج تجاری آلتون

برج آلتون یک مرکز خرید 25 طبقه و یکی از جاهای دیدنی مشهد در خیابان معروف دانشگاه است. در این برج هم ساختمان‌های اداری و هم واحدهای تجاری مشغول به کارند. همچنین فودکورتی در این مجموعه قرار دارد که برای هر سلیقه‌ای پیشنهادی خاص در آستین دارد.

آدرس مشهد، خیابان دانشگاه
شماره تلفن 05138491351
لوکیشن برج آلتون مشهد روی نقشه گوگل مپ

8- ویلاژ توریست مشهد

ویلاژ توریست مشهد

ویلاژ توریست مجتمعی تازه‌تأسیس و مدرن در مشهد است که در سال‌های اخیر به نامی آشنا برای گردشگران تبدیل شده است. در این پاساژ شما می‌توانید انواع محصولات با برندهای معروف تجاری را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. ویلاژ توریست امکانات رفاهی خوبی نیز دارد و یکی از بهترین مکان های تفریحی مشهد است.

آدرس مشهد، ابتدای جاده طرقبه، ویلاشهر
شماره تلفن 05135595199
لوکیشن مجتمع تجاری ویلاژ مشهد روی نقشه گوگل مپ

9- مجتمع تجاری زیست خاور

مجتمع زیست خاور مشهد

زیست خاور یکی از پاساژهای نسبتاً قدیمی و باسابقه در مشهد است که گشت‌وگذار در آن حس خوبی به شما می‌دهد. این بازار مکانی فوق‌العاده برای تهیه انواع سوغات با قیمتی مناسب است.

آدرس مشهد، میدان شریعتی
شماره تلفن 05138524673
لوکیشن مجتمع زیست خاور مشهد روی نقشه گوگل مپ

10- بازار بزرگ اطلس

بازار لوازم خانگی اطلس مشهد

بازار بزرگ اطلس یک مجتمع وسیع تجاری است که جزء مکان های تفریحی مشهد نیز حساب می‌شود. در این بازار شما می‌توانید انواع لوازم برقی، ظروف آشپزخانه، لوازم صوتی و تصویری، فرش، پوشاک و سوغاتی را تهیه کنید.

در واقع بازار اطلس مشهد بزرگ‌ترین مرکز تخصصی تهیه جهیزیه و لوازم منزل است که هرچه بخواهید را در آن پیدا خواهید کرد. همچنین سینما، فودکورت و نگارخانه نیز در این پاساژ لوکس به چشم می‌خورد.

آدرس مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، میدان حافظ
شماره تلفن 5133001
لوکیشن بازار اطلس مشهد روی نقشه گوگل مپ

11- بازار گوهرشاد

بازار گوهرشاد مشهد

بازار گوهرشاد یکی از بهترین بازارهای خرید لوازم آشپزخانه و ظروف چینی در مشهد است. در این بازار شما می‌توانید انواع ظروف آشپزخانه، لوازم‌خانگی، بلور و کریستال، پارچه و… را قیمت نسبتاً مناسب تهیه کنید.

آدرس مشهد، بلوار سازمان آب
شماره تلفن 05137253744
لوکیشن بازار گوهرشاد مشهد روی نقشه گوگل مپ

12- بازار گل مشهد

Flower market ashhad

بازار گل مشهد که به نام‌های بازار گل خیام و فتح‌آباد نیز مشهور است، بزرگ‌ترین بازار گل در مشهد به شمار می‌رود. در این بازار انواع گل و گیاه طبیعی و مصنوعی مبادله می‌شود و تنوع گیاهان هوش از سرتان می‌برد. اگر به دنبال گل و گیاهان تازه و خاص هستید، حتماً سری به این بازار خوش عطر و رنگ بزنید.

آدرس مشهد، محله امیر، خیابان خیام جنوبی 40
لوکیشن بازار گل مشهد روی نقشه گوگل مپ

13- مجتمع تجاری کیان سنتر 1 و 2 مشهد

مجتمع تجاری کیان سنتر 1

کیان سنتر مرکز خریدی لوکس و معروف در مشهد با دو شعبه است. کیان سنتر 1، 6 طبقه و 83 واحد تجاری دارد که در آن به غیر از مراکز خرید، فودکورت، شهربازی، هایپر مارکت و … نیز دیده می‌شود. مجتمع کیان سنتر 2 نیز 4 طبقه و 150 واحد تجاری دارد و همچون کیان سنتر 1 امکانات رفاهی و تفریحی خوبی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

مجتمع تجاری کیان سنتر 1

مجتمع تجاری کیان سنتر 1 و 2 مشهد از بهترین مراکز خرید برای تهیه انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، بدلیجات و… به شمار می‌روند. این دو مرکز خرید در بلوار جانباز و روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند.

آدرس مجتمع تجاری کیان سنتر 1 و 2 مشهد، بلوار جانباز
شماره تلفن مجتمع تجاری کیان سنتر 1 0513614440
شماره تلفن مجتمع تجاری کیان سنتر 2 05134144414
لوکیشن مجتمع تجاری کیان سنتر 1 روی نقشه گوگل مپ
لوکیشن مجتمع تجاری کیان سنتر 2 روی نقشه گوگل مپ

14- سایر مراکز خرید مشهد

از آنجا که مشهد بیشتر روزهای سال پر از مسافرانی است که قصد خرید سوغات را دارند؛ بنابراین مراکز خرید بی‌شماری در شهر ایجاد شده است. در ادامه چند بازار معروف دیگر مشهد را آورده‌ایم.

بهترین رستوران های مشهد

بهترین رستوران های مشهد

مشهد با این همه گردشگر رستوران های متنوعی دارد تا از پس پاسخگویی به نیاز مشتریان برآید. برخی از بهترین رستوران های مشهد را در زیر آورده‌ایم:

  • رستوران پسران کریم
  • رستوران لیالی لبنان
  • رستوران پدیده شاندیز
  • رستوران ارم شاندیز
  • مجموعه گردشگری بابا قدرت
  • رستوران مهستان شاندیز
  • رستوران ایتالیایی لیو
  • رستوران سدروس
  • رستوران احسان
  • رستوران راستگو
  • رستوران ارکیده سیاه
  • رستوران کلبه.

اقامتی به یاد ماندی در هتل های مشهد

از آنجا که مسافران و گردشگران زیادی از دور و نزدیک به مشهد می‌روند، این شهر هتل های لوکس و مجلل زیادی دارد. از جمله هتل های مشهد می‌توان به هتل مجلل درویشی، هتل قصر طلایی، هتل الماس، هتل بین المللی قصر و… اشاره کرد.

برای دیدن بهترین هتل های مشهد و رزرو آن‌ها شما می‌توانید به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید. در این وب‌سایت انواع هتل ها با امکانات و قیمت‌های متفاوت نمایش داده می‌شود تا شما بتوانید متناسب با بودجه و شرایط خود نسبت به رزرو هتل دلخواه خود اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این نوشته از ایران هتل سعی کردیم کامل‌ترین لیست جاهای دیدنی مشهد را ارائه دهیم و دیدنی های شهر و اطراف شهر را برایتان نام ببریم. اگر جایی از جاهای تفریحی مشهد را از قلم انداختیم، لطفاً در بخش نظرات آن را به ما معرفی کنید.

4.2/5 - (13 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر